Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

playtime met mijn Z7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • playtime met mijn Z7

    Ik was eventjes met mijn Z7 aan het spelen...
    Ik nam m'n Sigma 150-600 C...
    En m'n Sigma TC-1401 1.4x extender...
    En m'n Kenko 1.4x extender...
    Het resultaat:
    playtime by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
    Plaatjes:
    old church tower. by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr

    in my garden by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr

    in my garden by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
    Ik ben toch wel in mijn sas met m'n Z7.
    1167 mm (Exif zegt 1200 mm) uit de hand. Met auto AF, best wel rap...
    Dit vraagt om meer aandacht de komende tijd.

  • #2
    Re: playtime met mijn Z7

    Behoorlijk indrukwekkend.

    Ben je tevreden over de Z7? Ik twijfel sterk tussen de z7 en de d850.

    De batterijduur en de evf houden mij persoonlijk wat tegen om de z7 te kopen.

    Welk toestel gebruikte je voordien?

    Comment


    • #3
      Re: playtime met mijn Z7

      Hallo Piet05,

      Zoals ik ook al reageerde in uw topic, Z7 of D850, mijn vorige camera was de D850.
      Dáárvoor genoot ik van een D750.
      De boost in megapixeltjes trok mij over de streep om van de D750 naar de D850 te gaan.
      Maar, zoals bij iedere camera, liep ik ook al vrij snel tegen een paar wat mindere puntjes aan.
      De grootte en het gewicht van de D850 vond wel aan de forse kant.
      Ook maakte de D850 duidelijk harder geluid dan m'n D750.
      Maar het belangrijkste punt was batterijduur...
      Ondanks de enorme CIPA test duur van maar liefst 1840 foto's, bleef ík rond de 600 stuks hangen.
      Met de D750, welke een CIPA test had van 1240 stuks haalde ik 750 stuks.
      Nu til ik voortaan wat minder aan battery life... ik neem het maar voor lief.
      Ik heb nu 3 originele accu's en een powerbank die 4 tot 5 zo sterk dan de standaard accu is.
      De powerbank heb ik nog niet gebruikt.

      De EVF vind ik heel prettig werken.
      Het is net wat anders dan de OVF van een spiegelreflex.
      Het grote voordeel van de EVF vind ik dat ik alle gegevens kan lezen in de zoeker...
      Daarnaast vind ik het 't WYSIWYG (What You See Is What You Get) principe van een schermpje als zoeker heel positief.
      Zodra ik iets in de belichting verander, diafragma; sluitertijd of ISO, zie ik het resultaat van zo'n verandering meteen in m'n zoeker.
      Ik werk nu vooral in de M-stand met auto ISO, waaraan ik een max aan gegeven heb (ISO6400)
      Bij een spiegelreflex zie je in de M-stand alleen de belichtingblokjes... en die moet je dan nog goed interpreteren.

      Bijkomend, wat ik heel leuk vind aan m'n Z7 is het zachte geluid als ik een plaatje maak...
      Er gaat alleen een sluiter open en dicht, er klapt geen forse spiegelconstructie met enorme snelheid op en neer.
      De Z7 is een stukkie kleiner, dat is wel oké voor mijn niet zo grote handen.
      Gewicht is minder belangrijk, de lenzen bepalen een groot of het grootste gedeelte.

      Mijn grote interesse is de komende update(s) die de ontwikkeling van Nikon voor ons gaat bedenken en
      de in Juni uitkomende Techart TZE 01 Sony E naar Nikon Z adapter, welke maar 2 mm (!!!) dik is.
      Sony heeft enkele goede en kleine lenzen in hun programma, die mij zeer interesseren.
      De Nikon FTZ adapter werkt zeer goed, maar is toch 2 cm dik... (moet wel... om de lens/sensor afstand op eenzelfde waarde te krijgen).
      Daardoor wordt de Z7/FTZ + lens combo altijd een beetje "lomper".

      Het is natuurlijk niet allemaal "koek en ei"...
      De AF en accuratesse van de AF van de D850 is (tot nog toe) iets beter dan dit van de Z7.
      Maar dat zijn bewuste keuzes voor mij.
      PS... vóórdat ik deze keuze maakte, heb ik de Z7 een midweek gehuurd bij de Fa Konijnenberg in Turnhout.
      Daarmee kon ik mijn D850 en Z7 naast elkaar zetten en voor die €75,- een goede mening vormen

      Groet.
      Adrie

      Comment


      • #4
        Re: playtime met mijn Z7

        Hallo Adrie,

        Is die combinatie nog goed handelbaar om mee rond te trekken? (gewicht & grootte?)

        Comment


        • #5
          Re: playtime met mijn Z7

          Het enige verschil dat ik zie tussen bv een D850 is
          gewicht D850 - gewicht Z7 - gewicht FTZ. De rest blijft gelijk.
          Zelf vind ik de d850 ergonomisch tukken slechter dan de andere Nikons door het willen samenduwen van diverse kopppen ... op een veel te klein oppervlak.
          D850 oogt een klein toestel, maar voor mij is dat serieus ten koste van gemakkelijke bediening gegaan.

          Wat grootte van een Zx en een FTZ-betreft, die is precies even dik als een andere Nikon-spegelreflex. Is maar normaal ook.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’ętre heureux

          Comment


          • #6
            Re: playtime met mijn Z7

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Het enige verschil dat ik zie tussen bv een D850 is
            gewicht D850 - gewicht Z7 - gewicht FTZ. De rest blijft gelijk.
            Zelf vind ik de d850 ergonomisch tukken slechter dan de andere Nikons door het willen samenduwen van diverse kopppen ... op een veel te klein oppervlak.
            D850 oogt een klein toestel, maar voor mij is dat serieus ten koste van gemakkelijke bediening gegaan.

            Wat grootte van een Zx en een FTZ-betreft, die is precies even dik als een andere Nikon-spegelreflex. Is maar normaal ook.
            Ja, ik bedoelde niet het gewichtsverschil want ik vermoed dat de ergonomie van D850 eerder positief zal zijn met zo'n lange tele tov zijn meergewicht...

            Ik bedoel het totaalgewicht van 3,1Kg :Z7(675g.)+FTZ(135g.)+ TC-1401(190g.)+Kenko1.4X(184g.)+Sigma150-600(1930g.)
            Kan je dan nog zoomen terwijl je door de EVF kijkt enz?

            Comment


            • #7
              Re: playtime met mijn Z7

              Hoi,
              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
              ...
              Ik bedoel het totaalgewicht van 3,1Kg :Z7(675g.)+FTZ(135g.)+ TC-1401(190g.)+Kenko1.4X(184g.)+Sigma150-600(1930g.)
              Kan je dan nog zoomen terwijl je door de EVF kijkt enz?
              Tuurlijk, dat is niet zo heel moeilijk, ondanks dit toch wel heftige gewicht...
              Rechterhand natuurlijk aan de body, de linkerhand vol aan de zoomring.
              Daar hou je dan ook het gewicht mee omhoog. En dan draaien, dat gaat best wel.
              Maar over het algemeen heb ik de lens vooraf al maximaal uitgezoomd en laat de statiefbeugel in mijn handpalm rusten.
              En vorm dan een driehoek tussen statiefbeugel/ handpalm met je bovenarm langs je borst omlaag.
              Op statief of monopod werken zal een stukkie gemakkelijker zijn.
              Voor bewegende onderwerpen zal deze combo niet zo geschikt zijn, denk ik.
              Gezien z'n grootte, gewicht en het feit dat je een target in je zoeker snel uit het beeld verliest op 1200 mm.
              Vooralsnog is het ook maar "Playtime"...
              Gewoon genieten omdat het kan... wat voorheen vrijwel niet ging.

              Comment


              • #8
                Re: playtime met mijn Z7

                Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                Hallo Piet05,

                Zoals ik ook al reageerde in uw topic, Z7 of D850, mijn vorige camera was de D850.
                Dáárvoor genoot ik van een D750.
                De boost in megapixeltjes trok mij over de streep om van de D750 naar de D850 te gaan.
                Maar, zoals bij iedere camera, liep ik ook al vrij snel tegen een paar wat mindere puntjes aan.
                De grootte en het gewicht van de D850 vond wel aan de forse kant.
                Ook maakte de D850 duidelijk harder geluid dan m'n D750.
                Maar het belangrijkste punt was batterijduur...
                Ondanks de enorme CIPA test duur van maar liefst 1840 foto's, bleef ík rond de 600 stuks hangen.
                Met de D750, welke een CIPA test had van 1240 stuks haalde ik 750 stuks.
                Nu til ik voortaan wat minder aan battery life... ik neem het maar voor lief.
                Ik heb nu 3 originele accu's en een powerbank die 4 tot 5 zo sterk dan de standaard accu is.
                De powerbank heb ik nog niet gebruikt.

                De EVF vind ik heel prettig werken.
                Het is net wat anders dan de OVF van een spiegelreflex.
                Het grote voordeel van de EVF vind ik dat ik alle gegevens kan lezen in de zoeker...
                Daarnaast vind ik het 't WYSIWYG (What You See Is What You Get) principe van een schermpje als zoeker heel positief.
                Zodra ik iets in de belichting verander, diafragma; sluitertijd of ISO, zie ik het resultaat van zo'n verandering meteen in m'n zoeker.
                Ik werk nu vooral in de M-stand met auto ISO, waaraan ik een max aan gegeven heb (ISO6400)
                Bij een spiegelreflex zie je in de M-stand alleen de belichtingblokjes... en die moet je dan nog goed interpreteren.

                Bijkomend, wat ik heel leuk vind aan m'n Z7 is het zachte geluid als ik een plaatje maak...
                Er gaat alleen een sluiter open en dicht, er klapt geen forse spiegelconstructie met enorme snelheid op en neer.
                De Z7 is een stukkie kleiner, dat is wel oké voor mijn niet zo grote handen.
                Gewicht is minder belangrijk, de lenzen bepalen een groot of het grootste gedeelte.

                Mijn grote interesse is de komende update(s) die de ontwikkeling van Nikon voor ons gaat bedenken en
                de in Juni uitkomende Techart TZE 01 Sony E naar Nikon Z adapter, welke maar 2 mm (!!!) dik is.
                Sony heeft enkele goede en kleine lenzen in hun programma, die mij zeer interesseren.
                De Nikon FTZ adapter werkt zeer goed, maar is toch 2 cm dik... (moet wel... om de lens/sensor afstand op eenzelfde waarde te krijgen).
                Daardoor wordt de Z7/FTZ + lens combo altijd een beetje "lomper".

                Het is natuurlijk niet allemaal "koek en ei"...
                De AF en accuratesse van de AF van de D850 is (tot nog toe) iets beter dan dit van de Z7.
                Maar dat zijn bewuste keuzes voor mij.
                PS... vóórdat ik deze keuze maakte, heb ik de Z7 een midweek gehuurd bij de Fa Konijnenberg in Turnhout.
                Daarmee kon ik mijn D850 en Z7 naast elkaar zetten en voor die €75,- een goede mening vormen

                Groet.
                Adrie
                Hoi Adrie,

                Bedankt voor uw uiteenzetting.

                Ik heb vandaag dan toch maar besloten om de z7 aan te schaffen.

                Al even getest en heel tevreden. De EVF is voorlopig nog wat wennen, de uiteindelijke foto scheelt toch wel wat van hetgene je door de EVF ziet maar dat komt wel goed.

                De batterij van de nikon d750 past ook in de z7, ik vermoed wel dat ik deze niet via usb kan opladen maar dan heb ik toch al 2 backup batterijen.

                Ik heb zowel de d850 als de z7 even vastgehad en het gewichtsverschil is wel miniem (incl. Ftz adapter).

                Enige nadeel vind ik de prijzige xqd kaart. In het pakket zat 1 gratis kaart van 64 gb. Een raw foto neemt algauw 80 mb in beslag dus hier spring je uiteindelijk niet zo ver mee. Toch nog investeren in een extra grotere kaart dan maar...

                Ik maak veel gebruik van mijn ipad en met een sd kaart kan je eenvoudig een dongle gebruiken om de fotos over te zetten. Voor xqd bestaat dit voorlopig nog niet dus moet ik een manier vinden om de fotos in volle resolutie op de ipad te krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: playtime met mijn Z7

                  Hoi,

                  gefeliciteerd met je aanschaf.
                  Ik heb geen probleem met het feit dat er enkel een XQD kaart inzit.
                  Op dit moment fotografeer ik RAW en JPG.
                  De RAW foto’s lossless compressed, compressie zonder verlies. Deze zitten dan rond de 50 ŕ 55 Mb per stuk.
                  Ik gebruik 2 XQD kaarten van 64 Gb, daar trek ik het wel mee.
                  Misschien dat ik overschakel naar alleen lossless compressed RAW.
                  Neem de tijd om het leerproces van een andere camera te doorlopen.
                  Have fun.
                  Adrie.
                  Last edited by adrie; 18 maart 2019, 20:05.

                  Comment


                  • #10
                    Re: playtime met mijn Z7

                    Hoi,
                    Nu een paar pogingen gedaan met beter en lekker zonnig weer...
                    De foto's op een normale milde manier bewerkt in PS, van RAW naar JPG.
                    DS0_2261_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    DS0_2257_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    DS0_2087_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Deze foto's genomen vanuit mijn huiskamer, vanachter het glas...
                    Afstand ongeveer 7 meter.
                    DS0_2284_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    DS0_2289_1 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
                    Deze 2 zijn natuurlijk niet in mijn tuin genomen...
                    In een natuurgebied in de buurt van mijn dorp.
                    AF afstand zal ongeveer een meter of 30 geweest zijn, op statief.

                    Comment

                    Working...
                    X