Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandveiligheid zonnepanelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandveiligheid zonnepanelen?

    Zonnepanelen blijven altijd energie produceren zolang ze aan licht worden blootgesteld: wat nu wanneer er kortsluiting ontstaat, je kunt ze niet uitschakelen net zoals je een opgeladen accu niet kunt uitschakelen maar die kun je dan nog buiten uit laten branden. Zou er eigenlijk een niet lichtdoorlatend masker overheen getrokken moeten worden wanneer er kortsluiting ontstaat.

  • #2
    Brandveiligheid zonnepanelen?

    Zonnepanelen leveren inderdaad spanning op, maar wij hebben optimizers onder elk paneel en als de netspanning weg valt, dan gaat er geen spanning meer naar binnen.
    Enkel het paneel zelf dan ... maar als dat in kortsluiting stalt, dan levert het niets meer.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Zonnepanelen blijven altijd energie produceren zolang ze aan licht worden blootgesteld: wat nu wanneer er kortsluiting ontstaat, je kunt ze niet uitschakelen net zoals je een opgeladen accu niet kunt uitschakelen maar die kun je dan nog buiten uit laten branden. Zou er eigenlijk een niet lichtdoorlatend masker overheen getrokken moeten worden wanneer er kortsluiting ontstaat.
      Gat in de markt gevonden ?
      Rolluiken die zich automatisch sluiten bij storing aan de zonnepanelen, hagel of sneeuw, overvliegende vogels, enz.

      Comment


      • #4
        Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Zonnepanelen blijven altijd energie produceren zolang ze aan licht worden blootgesteld: wat nu wanneer er kortsluiting ontstaat, je kunt ze niet uitschakelen net zoals je een opgeladen accu niet kunt uitschakelen maar die kun je dan nog buiten uit laten branden. Zou er eigenlijk een niet lichtdoorlatend masker overheen getrokken moeten worden wanneer er kortsluiting ontstaat.
        Zonnepanelen hebben geen last van kortsluiting Binnenuit, sommige worden zelfs kortgesloten geleverd,
        er moet enkel op gelet worden dat je geen vlamboog maakt bij het onderbreken.
        Last edited by Guest42; 14 maart 2019, 15:36.

        Comment


        • #5
          Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

          Ik had al snel door dat er na de levering iets niet klopte.
          de totale spanning klopte niet met het aantal panelen.

          Zo bleek er een paneel niet aangesloten en een paneel lag in kortsluiting.

          Pas na een aantal weken geloofde de plaatser mij en is hij langs gekomen om alles te maken zoals het hoorde.

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Ik had al snel door dat er na de levering iets niet klopte.
            de totale spanning klopte niet met het aantal panelen.

            Zo bleek er een paneel niet aangesloten en een paneel lag in kortsluiting.

            Pas na een aantal weken geloofde de plaatser mij en is hij langs gekomen om alles te maken zoals het hoorde.

            mvg
            Hier zou dat niet zo snel te zien zijn geweest, daar ik met vier stringen naar de omvormer kom jeevanhoof.

            Comment


            • #7
              Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

              Het voordeel om elk paneel te kunnen monitoren. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                Als je de spanning opzoekt wat een paneel moet leveren onder belasting, en je vermenigvuldigd dit met het aantal panelen
                Dan moet dit overeenkomen met de spanning van die string die je kan aflezen op je omvormer.

                Mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Als je de spanning opzoekt wat een paneel moet leveren onder belasting, en je vermenigvuldigd dit met het aantal panelen
                  Dan moet dit overeenkomen met de spanning van die string die je kan aflezen op je omvormer.

                  Mvg
                  Weet ik wel, maar niet iedereen gaat het werk van de plaatser nakijken of heeft daar de nodige kennis toe.
                  Daarbij komt nog dat in de gouden tijd om panelen te laten leggen, het overgrote deel van die plaatsers
                  dakwerkers waren men weinig of geen notie van elektriciteit, één man een cursus van een week en de baan op, zo ging dat
                  en dat weet jij even goed als ik, er zijn veel fouten gemaakt geweest plus dat de keurder meestal enkel het AC gedeelte en de aarding keurde,
                  die trok zich helemaal niets aan van aantal stringen of wat de max voltage was die van het dak naar de omvormer komt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Weet ik wel, maar niet iedereen gaat het werk van de plaatser nakijken of heeft daar de nodige kennis toe.
                    Paar seconden naar de app kijken geeft een volledig overzicht.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Paar seconden naar de app kijken geeft een volledig overzicht.
                      Bij systemen met micro omvormers is het inderdaad zo simpel Freddy, maar niet met panelen met één grote omvormer.

                      Comment


                      • #12
                        Brandveiligheid zonnepanelen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Bij systemen met micro omvormers is het inderdaad zo simpel Freddy, maar niet met panelen met één grote omvormer.
                        Hier anders ook één grote omvormer.
                        Wel optimizers.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Hier anders ook één grote omvormer.
                          Wel optimizers.
                          Ha, en zenden die optimizers dan elk een apart signaal naar je app?
                          Bij mijn zus is dat dus iets anders, daar had ieder paneel zijn eigen micro omvormer, ik had het dus verkeerd voor.

                          Comment


                          • #14
                            Brandveiligheid zonnepanelen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Ha, en zenden die optimizers dan elk een apart signaal naar je app?
                            Bij mijn zus is dat dus iets anders, daar had ieder paneel zijn eigen micro omvormer, ik had het dus verkeerd voor.
                            Er is ofwel een centrale omvormer, ofwel een centrale omvormer met optimizers ofwel micro-omvormers.
                            Verschillende systemen dus.
                            Met optimizers hebben wij inderdaad ook monitoring per paneel.
                            Misschien zijn er nog mogelijkheden, maar dit zijn deze waar ik weet van heb. [emoji6]

                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Brandveiligheid zonnepanelen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Met optimizers hebben wij inderdaad ook monitoring per paneel.
                              Mooi, ik wist niet dat je deze kon uitlezen per paneel wel handig.
                              Bij mij bleek het niet nodig te zijn daar ik 16 panelen van 320 watt in één vlak heb liggen en er totaal geen schaduwen zijn,
                              maar had ik geweten dat je deze apart kon uitlezen zou dat wel mijn keuze zijn geweest. Maar ik weet niet of dat in 2011
                              ook reeds zo was, er is mij daar in elk geval niets over gezegd geweest.

                              Comment

                              Working...
                              X