Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D810 met crop lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D810 met crop lenzen?

    Ik heb nu een d7100 en overweeg over te stappen op een full frame, bv D810. Ik doe de laatste tijd nogal wat concerten in kleine zaaltjes en café's en de verlichting is daar behoorlijk belabberd. Vooral de hogere ISO mogelijkheden trekken mij aan.

    De enige lens die geschikt is voor FF is mijn Tamron 70mm macro. De kosten om mijn andere lenzen te vervangen (35mm 1.8, 24-50 2.8, 12-24 2.8.) gaat behoorlijk oplopen, vooral omdat ik ook een 70-200 2.8 overweeg. (Ik heb ze hier niet bij de hand, 24-50 en 12-24 is ongeveer het bereik ;-) )

    Heeft iemand ervaring met een D810 in crop modus? Heeft iemand een idee of dat een verbetering geeft tov een D7100 in afwachting van beter glaswerk? Vooral dus wat betreft performantie bij weinig licht, bv tot iso 6400.
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: D810 met crop lenzen?

    Ik denk dat de camera al zijn kwaliteiten behoudt, maar dat hij 'weet' dat het een DX-lens is, en automatisch over schakelt op een kleinere uitsnede in de verhouding DX/FF. Een lichtsterke lens blijft een lichtsterke lens dus, je gaat alleen het centrum van je sensor benutten i.p.v. de volledige oppervlakte.

    Comment


    • #3
      Re: D810 met crop lenzen?

      Volgens mij heb ik hier weleens een link gepost van de 35mm dx op één fx body in fx modus. Tot op zekere hoogte ging dat wel.

      After reading the article from Ryan Brenizer on using the Nikon 35mm f/1.8 DX lens on a full frame camera body I decided to give it a shot.

      About a month ago I was having coffee with a friend and he was showing some pictures he had taken with his 35mm DX lens on his D800. Because of the sensor resolution on the D800, even cropped you’re still getting a fairly large image. In his set, he also had a few pictures that he had take


      Maar de zoomlenzen zou ik niet op een full frame body plaatsen. Beter hou je hiervoor de huidige body.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: D810 met crop lenzen?

        Gewoon door de zure appel heen bijten en aanvaarden, dat DX op FX gewoon niks is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: D810 met crop lenzen?

          Ik heb ook beide toestellen en gebruik soms mijn Tokina 12-28 f4 op de D810. De camera gaat dan automatisch in crop modus waardoor je een zelfde beeld krijgt dan op de D7100, echter wel op de FF sensor. De voordelen van de sensor blijven wel bestaan dus om zomaar te zeggen dat een DX op een FX gewoon niks is vind ik wat kort door de bocht. Ideaal is het niet, maar het gaat perfect!
          Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

          Comment


          • #6
            Re: D810 met crop lenzen?

            Je moet natuurlijk wél appels met appels vergelijken hé. Een minder goede DX lens zal niet hetzelfde resultaat geven als een top-FX lens, en dat heeft niets te maken met het formaat, wel met de glaskwaliteit.

            Comment


            • #7
              Re: D810 met crop lenzen?

              Koop gewoon een 50mm G lens en gebruik die, kan perfect op een FF en kost je hooguit 200 eur 2de hands. Je kan er veel mee doen voor weinig geld.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: D810 met crop lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Je moet natuurlijk wél appels met appels vergelijken hé. Een minder goede DX lens zal niet hetzelfde resultaat geven als een top-FX lens, en dat heeft niets te maken met het formaat, wel met de glaskwaliteit.
                55% minder pixels en het gedoe in de zoeker wordt dan niet meegerekend?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D810 met crop lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  het gedoe in de zoeker wordt dan niet meegerekend?
                  Nooit over nagedacht, maar krijg je dan in de zoeker de vignettering die je anders krijgt als de sensor niet op crop gaat?
                  Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                  Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                  Mijn website: www.computerhersteller.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: D810 met crop lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Volgens mij heb ik hier weleens een link gepost van de 35mm dx op één fx body in fx modus. Tot op zekere hoogte ging dat wel.

                    After reading the article from Ryan Brenizer on using the Nikon 35mm f/1.8 DX lens on a full frame camera body I decided to give it a shot.

                    About a month ago I was having coffee with a friend and he was showing some pictures he had taken with his 35mm DX lens on his D800. Because of the sensor resolution on the D800, even cropped you’re still getting a fairly large image. In his set, he also had a few pictures that he had take


                    Maar de zoomlenzen zou ik niet op een full frame body plaatsen. Beter hou je hiervoor de huidige body.
                    Die eerste link had ik ook al gezien en aangezien ik dezelfde 35mm heb ben ik hierover gaan nadenken.
                    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                    Mijn website: www.computerhersteller.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: D810 met crop lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Je moet natuurlijk wél appels met appels vergelijken hé. Een minder goede DX lens zal niet hetzelfde resultaat geven als een top-FX lens, en dat heeft niets te maken met het formaat, wel met de glaskwaliteit.
                      Ik weet natuurlijk dat er een verschil is in het glaswerk.
                      Ik vroeg me vooral af of , ondanks dat er een kleiner deel van de sensor gebruikt wordt, er minder ruis zou zijn met een D810 vergeleken met de D7100.

                      Dat er toegevingen gedaan moeten worden (leven met vignettering, croppen om vignettering te beperken, niet de volle sensor gebruiken,...) is duidelijk. Maar helaas moet de boekhouder thuis ook tevreden blijven, het zal zo al overtuigingskracht vragen om weer een nieuwe camera te kopen, laat staan om ook nog een hoop glaswerk te vervangen...

                      Een alternatief is natuurlijk om te leven met de beperkingen die ik nu heb, uitkijken om de lenzen te vervangen als een interessant koopje voorbijkomt en als de (voor mij) belangrijkste lenzen FF versies zijn pas uit te kijken naar een FF camera.
                      Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                      Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                      Mijn website: www.computerhersteller.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: D810 met crop lenzen?

                        Hoi,

                        ik gebruikte mijn D850 en gebruik m'n huidige Z7 met enige regelmaat in DX stand..
                        Vooral als ik mijn 24 mm AF-D prime lensje gebruik.
                        Ben je tóch nog een stukje aan het "inzoomen"...
                        Wat het zoekerbeeld dan betreft, de zoeker van een D810 ken ik niet.
                        Van mijn D850 was die heel goed.
                        In DX stand kwam er een belijning in de zoeker te staan, je kunt instellen dat de buitenrand donker wordt.
                        Dat deed ik niet, zo dat ik een goed beeld had wat ik aan het afsnijden was.
                        Dit hielp mij wel met m'n compositie.
                        De zoeker van mijn Z7 past zich aan het de DX stand, de hele zoeker wordt dan gebruikt.
                        Groot en duidelijk blijft groot en duidelijk...
                        Bij de D850 en bij m'n Z7 hou ik in DX stand nog een slordige 20 à 21 Mp-tjes over, voldoende voor een deftige plaat.
                        Bij de D810 is dat 15,3 MP... Kun je ook genoeg mee doen.
                        Ik begon 15 jaar terug met 3 Mp...

                        Comment


                        • #13
                          Re: D810 met crop lenzen?

                          Als ik op mijn Df een DX lens zet, hou ik nog 10 MP over....zoals Adrie zegt: we deden het ooit met veel minder ! En zet daar een machine achter van de D810....wat kan daar mis mee zijn ? En in de zoeker zie je precies wat er op de foto komt...Dit is voor mij geen gedoe hoor.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D810 met crop lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            En in de zoeker zie je precies wat er op de foto komt...Dit is voor mij geen gedoe hoor.
                            De kadering met die dunne lijntjes is ook slecht zichtbaar. De grey-out zoals op een D3 is wel duidelijk en bv op een D700 wel aanwezig, maar bewust uitgeschakeld. Zichtbaar te maken door: oog aan de zoeker, camera aan, batterij eruit en weer in en die zie je even het kader donker worden(alles buiten DX donker.).
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: D810 met crop lenzen?

                              Even geprobeerd met mijn Df: in menu 'Beelduitsnede' aangeven dat er automatisch de DX uitsnede aangegeven wordt. Met een fijne zwarte lijn die de juiste afmeting aangeeft, zie je welk deel echt benut wordt en ook nog het stuk errond. Je kunt ook in het menu voor een permanent DX-veld kiezen, dan is dat deel beeldvullend in de zoeker. Het wordt alleen verwarrend als je bij beide 'DX' en 'on' aanklikt, dan heb je in het DX-veld nog eens een zwarte kader, die volgens mij nergens toe dient. Maar als TS gewoon kiest in het menu voor DX, dan is dat een eenmalige actie. Er komt pas wat gedoe bij kijken als je regelmatig van lens wisselt FX-DX. Maar dat was voorlopig niet aan de orde dacht ik.

                              Comment

                              Working...
                              X