Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk nabewerkingsprogramma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk nabewerkingsprogramma

    Vroeger bewerkte ik mijn foto's met photoshop (zo'n 9 jaar geleden)
    ondertussen heb ik dit programma niet meer.
    Nu heb ik mijn hobby terug opgenomen, maar zou uiteraard graag in Raw fotograferen zodat ik iets makkelijker kan nabewerken.
    dit zal echter maar sporadisch zijn en wil dus geen maandabonnement maar eventueel een programma aankopen.
    wat raden jullie me aan?
    Keyki

    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

  • #2
    Re: welk nabewerkingsprogramma

    Het beste RAW programma is One 1 photo RAW.
    Geen enkel ander programma kan wat One1 kan.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: welk nabewerkingsprogramma

      www.on1.com zeer goed inderdaad.
      Luminar 3 is ook zeer goed. Neem gewoon van elk de probeerversie en spelen maar.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: welk nabewerkingsprogramma

        Grimp
        RawTherapee
        Affinity Photo
        PS Elements
        Zoner Photo Studio

        Je mag je wel zelf verdiepen of bovenstaande hetgeen ondersteund met hetgeen je kwa nabewerkingen wilt kunnen doen. (oh het kan ook zijn dat er geen versie is voor het OS wat je draait)

        Note: denk niet dat ze op zoek is naar iets als LR , One 1 photo RAW, Darktbale, DxO Labs....

        Comment


        • #5
          Re: welk nabewerkingsprogramma

          Sommigen zijn in de ban van On1 (alhoewel ik niet akkoord ben dat dat zaken kan die andere goede raw bewerkers niet kunnen), anderen zullen dan weer zweren bij Capture One. Ikzelf ben al meer dan 10 jaar een ACR/PS gebruiker (tot grote tevredenheid) en ben daar ondertussen zo vertrouwd mee dat ik niet echt zin heb om over te schakelen (misschien wel uit pure luiaardij).

          Feit is wel dat ze allemaal geld kosten:
          ACR/LR/PS is € 12/m. Ik vind dat persoonlijk niet veel en naast de raw bewerkers krijg je toch ook PS als je echt uitgebreid en diepgaand foto's wil bewerken naast 20GB cloud storage.
          On1 kost je eenmalig € 100 maar een upgrade kost je toch ook weer € 80 (waarschijnlijk elk jaar opnieuw) en dat is alleen voor een raw bewerker dus geen PS of zo.

          In jouw geval (sporadisch gebruik en nog niet echt zeker) zou ik zeker Darktable proberen: https://darktable.org/ en https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=4tYIoHQe7Xk

          Het is een open-source (dus gratis) raw bewerker met alles om je foto's te editen. Zie het maar als een LR of ACR alternatief maar dan gratis.
          Het is ook niet omdat het gratis is dat het rommel is. Het wordt ontwikkeld door fotografen en technici en over de jaren is dat imo toch een serieus alternatief aan het worden.
          Er zijn talloze instructie-filmpjes op youtube te vinden en op de website staat ook een zeer uitgebreide handleiding.

          Wil je nadien toch meer gaan doen qua bewerking kan je ook GIMP downloaden van dezelfde open-source familie en dan heb je gratis een alternatief voor ACR/LR/PS.

          Comment


          • #6
            Re: welk nabewerkingsprogramma

            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
            Sommigen zijn in de ban van On1 (alhoewel ik niet akkoord ben dat dat zaken kan die andere goede raw bewerkers niet kunnen)... knip ...
            Nu vraag ik mij af of je überhaupt ooit met On1 Photo Raw hebt gewerkt want anders zou je moeten toegeven dat dit de beste RAW verwerker is die veel meer kan dan de rest.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: welk nabewerkingsprogramma

              ik heb onlangs een lezing gehad van een pro uit Herent, die begint met On1 Photo Raw en gaat daarna verder in Ps.

              Comment


              • #8
                Re: welk nabewerkingsprogramma

                Bedankt iedereen voor de reacties en meningen.
                Het is Photoshop Elements geworden vermits ik de basis van vroeger nog weet, leek me dit een logische stap.
                Keyki

                When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                Comment


                • #9
                  Re: welk nabewerkingsprogramma

                  Ik gebruik ook altijd Photoshop Elements, dat is nog een van de weinige fotobewerkingsprogramma's zonder abonnement, je beslist zelf wanneer je een nieuwe versie koopt.
                  Met Elements heb je ook een heleboel mogelijkheden, ik ben er zeker van dat een groot deel van de gebruikers van de professionele Photoshop niet veel meer functies gebruiken dan wat in Elements ook mogelijk is.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk nabewerkingsprogramma

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Nu vraag ik mij af of je überhaupt ooit met On1 Photo Raw hebt gewerkt want anders zou je moeten toegeven dat dit de beste RAW verwerker is die veel meer kan dan de rest.
                    Neen, ik baseer mij op de tutorials die je kan bekijken op het net van On1 (en ik heb er echt wel heel wat bekeken).

                    Ten andere is voor mij ACR en PS één workflow en waar On1 ondertussen wel een aantal functies van PS heeft overgenomen ontbreken er toch ook heel wat.

                    Het hangt natuurlijk af van je kennis van PS en hoever je dat gebruikt.
                    Technieken van verscherpen (3-stappen), apply image, calculations, blend if, blending/self-blending van de kanalen, ruisreductie via Lab, perspectiefcorrecties via de 3D-module etc... zijn technieken die On1 niet heeft maar die ik toch geregeld gebruik in PS.

                    In concreto bv: in ACR/LR heb je de masking slider in de sharpenmodule en die zie ik niet terug in die van On1 (unsharp, high pass en progressive). Een ander vb: de spot removal tool in ACR/LR; het gebeurt al wel eens dat hij een plaats neemt waar net ook een spot zit; dan kan je die eenvoudig verplaatsen naar de zone die jij kiest. In On1 (versie 2018) kan je dat niet ... misschien wel in On1 2019???

                    Soit ieder gebruikt de software van zijn keuze en in de mate van hun kennis daarvan. Ikzelf gebruik PS al sinds 2002 en heb me daar vooral de laatste 10 jaar serieus in verdiept en blijf met de regelmaat vd klok nog nieuwe zaken bijleren. De technieken die ik daar gebruik heb ik al vergeleken in de tutorials over On1 maar heb daar nog geen alternatief voor gevonden.

                    On1 zelf wil wel een alternatief bieden voor LR maar niet zozeer voor PS. Dat blijkt toch duidelijk uit het feit dat On1 ook voorzien heeft dat ze .psd bestanden aanvaarden en een naadloze integratie met PS voorzien. Lijkt mij dat On1 een plaats zoekt zowat tussen LR en PS: meer mogelijkheden dan LR op zich en bepaalde functionaliteiten van PS maar niet de uitgebreide mogelijkheden van PS. Als dat is wat je zoekt dan is imo On1 voor jouw.

                    Dus als iemand (en ik bedoel jouw niet hoor ) mij zegt dat On1 alles kan wat PS kan dan wil dat voor mij gewoon zeggen dat die persoon nog nooit de ins and outs van PS heeft geleerd. Als iemand vind dat hij met On1 alles kan wat hij nodig heeft om zijn foto te bewerken dan lijkt het mij ook logisch dat hij geen nood heeft aan PS gezien het (imo eerder lichte) prijsverschil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk nabewerkingsprogramma

                      ach ja, de klassieke "overkill" verhalen net alsof iedereen een body nodig heeft van 5K € en nog eens 10K € lenzen ... djeezes, de meesten komen wel aardig weg met een onnozel post progje van nog geen 100€ .. en meestal zie ik niet al te veel van die "posh" dood ge post-processte fotos voorbij komen ... grappig dat goede fotografen met simpele middelen betere resultaten halen! ach ja .. sic transit etc ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk nabewerkingsprogramma

                        De enige die hier "posh" doet ben jij, zoals zo vaak, wanneer je hier met dat soort boutades en verdraaiingen komt binnenstormen.

                        Het is niet omdat je je software gebruikt waartoe hij in staat is dat de foto "dood geprocessed" is.

                        Eerlijk gezegd ben ik jouw soort commentaren beu. 't Is de zoveelste keer dat je op een post van mij zo'n belachelijke comment plaatst. Ik vraag me af waartoe en waarom ... is het iets persoonlijk of ben je gewoon zo'n gefrustreerde etter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk nabewerkingsprogramma

                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                          De enige die hier "posh" doet ben jij, zoals zo vaak, wanneer je hier met dat soort boutades en verdraaiingen komt binnenstormen.

                          Het is niet omdat je je software gebruikt waartoe hij in staat is dat de foto "dood geprocessed" is.

                          Eerlijk gezegd ben ik jouw soort commentaren beu. 't Is de zoveelste keer dat je op een post van mij zo'n belachelijke comment plaatst. Ik vraag me af waartoe en waarom ... is het iets persoonlijk of ben je gewoon zo'n gefrustreerde etter.
                          Doe gelijk ik, zet die in uw negeerlijst.
                          Ik was ook zijn arrogante commentaren beu, of dat op mijn commentaren was of op die van een ander.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk nabewerkingsprogramma

                            Heb ik ondertussen gedaan.

                            Nog een laatste opmerking over de software.
                            In se doet het mij plezier dat er de laatste jaren serieuze concurentie voor Adobe op de markt komt met Capture One, On1 en misschien nog wat andere.
                            Een gezonde competitie tussen hen houd hen op hun tenen om steeds te verbeteren en dat kan alleen maar ten goede komen van de gebruikers; qua functionaliteit en hopelijk ook qua prijs.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk nabewerkingsprogramma

                              Ja, qua& prijs zitten we heel goed met Affinity hé, beetje jammer dat zo'n hoge leercurve is, maar in wezen is PS dat ook.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X