Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk objectief behouden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk objectief behouden

    Ik heb momenteel 3 kitlenzen, welke behoud ik het beste?
    AF-P Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G VR
    AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G ED
    AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-4.5G ED VR
    Ik heb ook nog een 18-200, dus naar het bereik moet ik niet echt kijken bij de keuze van deze 3.

    PS: kan je ergens checken welk bouwjaar deze lenzen hebben?
    Keyki

    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

  • #2
    Re: welk objectief behouden

    Heb je nog beelden - inclusief exif - die je gemaakt hebt met genoemde objectieven, dan kan je filter zetten op de mm en kijken welk objectief intensief gebruikt is en die dan houden en de rest zou je dan kunnen droppen.

    Comment


    • #3
      Re: welk objectief behouden

      Zonder twijfel deze met de metalen F vatting keyki, de oudste zal de beste zijn, 18-70 was de kit lens geleverd met de D70 en gewoon goed.

      Comment


      • #4
        Re: welk objectief behouden

        sized_DSC_0803 by kristel verhoeven, on Flickr

        sized_DSC_0802 by kristel verhoeven, on Flickr

        sized_DSC_0801 by kristel verhoeven, on Flickr
        Keyki

        When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

        Comment


        • #5
          Re: welk objectief behouden

          @in2lapland, ik heb via BDsizer de exif toegevoegd, hopelijk is het gelukt
          Fotot's zijn genomen vanop statief en telkens de lens verwisseld.
          Keyki

          When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

          Comment


          • #6
            Re: welk objectief behouden

            Het gaat niet om de beelden, maar om welk objectief je gebruikt op welke mm en dat je dan toch je favoriete objectief ertussen uit weet te halen en die zou je dan kunnen houden.

            Comment


            • #7
              Re: welk objectief behouden

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              Het gaat niet om de beelden, maar om welk objectief je gebruikt op welke mm en dat je dan toch je favoriete objectief ertussen uit weet te halen en die zou je dan kunnen houden.
              Ik heb deze 3 foto's gemaakt met de 3 lenzen, alledrie, geven ze een andere kleur, terwijl de situatie, brandpunt 55mm, instellingen camera dezelfde waren.
              Keyki

              When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

              Comment


              • #8
                Re: welk objectief behouden

                Het gaat erom dat je je archief door spit en gaat turfen op mm en welk objectief, opdat je dan weet welk van de 3 je favoriet is.

                Je krijgt dan toch een lijstje van brandpuntsafstanden per objectief .... en daar zal je toch het een en ander uit af moeten kunnen lezen.

                Comment


                • #9
                  Re: welk objectief behouden

                  Op onderstaande link krijgt je een goed overzicht van alle Nikkor dx objectieven (Rockwell moet je wel af en toe wel met een korrel zout lezen)
                  https://www.kenrockwell.com/nikon/18-105mm.htm (link is vd 18-105 maar iets lager op de pagina zie je een overzicht van objectieven)

                  AF-P 18-55 (2016) blijkt een scherp objectief met zeer snelle AF te zijn
                  AF-S 18-70 (2004) ook scherp
                  AF-S 18-105 (2008) stelt blijkbaar wat teleur qua scherpte en is de minste vd 3
                  De 18-200 (2005-2009) scoort ook blijkbaar goed - is vervangen door de VRII
                  Let wel dit zijn beoordelingen voor de budgetobjectieven.

                  Als ik zo vlug doorlas zou ik de 18-105 (kwaliteit) weg doen en ook de 18-70 (overlap).
                  De 18-55 en 18-200 overlappen ook maar de 18-200 weegt 560 gr en is toch wat meer dan de 18-55 die 200 gr weegt zodat je daar misschien niet heel de dag mee wil rondlopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk objectief behouden

                    Bedankt tcf voor je duidelijke info.
                    je bevestigd mijn buikgevoel
                    Keyki

                    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk objectief behouden

                      Ik zou dan weer de 18-70 houden, das een stevige goede lens.
                      Al de rest weg, en later eventueel kijken om aan te vullen met een 70-200 en wat leuke primes.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment

                      Working...
                      X