Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Topaz Sharpen AI

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Topaz Sharpen AI

    Vorige week kreeg ik een mailtje van Topaz, omdat ik Topaz In Focus heb gekocht (een aantal jaren geleden) krijg ik nu de nieuwe Topaz "Sharpen AI".
    Na het installeren kan die apart worden geopend, maar die is ook meteen als plug-in geïnstalleerd in Photoshop Elements (daar zal ik die meestal gebruiken).

    De eerste foto die ik gebruikte om de plug-in te testen is een jpeg rechtstreeks uit de 7DII met de 18-135 IS STM (iso 100, f8, 1/640sec, 135mm).

    Dit is een beelduitsnede van 1024x1024 pixels (op 100% dus) zonder enige bewerking:



    En dit is dezelfde beelduitsnede bewerkt met de "Sharpen AI" plug-in met de standaard instellingen (ruis in de achtergrond wordt ook weggewerkt, dat is duidelijk te zien in het groene deel bovenaan):



    Ik hoop dat de verschillen zo goed te zien zijn (het zou beter zijn om de beelden over elkaar te zetten zodat ze wisselen als je er op klikt, maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen).
    Op deze foto werkt die plug-in perfect, maar dat is niet zo bij elke foto.
    Bij sommige foto's worden er delen verscherpt die onscherp moeten blijven, en dat is niet de bedoeling.
    Een testje met een panning foto gaf een heel eigenaardig resultaat.
    Maar als je dan de verscherping op een aparte laag toepast kan je dat wel wegwerken.

    Je kan een proefversie downloaden om het zelf uit te testen: https://topazlabs.com/sharpen-ai/
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Topaz Sharpen AI

    Bart, is het niet zo dat die plug-in is gemaakt om beelden te verscherpen zonder dat er halos en artefacten optreden?
    Ik vind het nogal aan de dure kant en ben eigenlijk best tevreden met de plug-in van NIK.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Topaz Sharpen AI

      Ik heb mijn versie ook gratis gekregen, omdat ik al jaren over Infocus beschikte. Ik heb nog niet de tijd (en de juiste foto) gevonden om het ding te testen, maar het ziet er veelbelovend uit.
      Ik heb op Facebook een voorbeeld gezien van het 'infocus' effect (als je foto net niet scherp is), en dat zag er ook verbazend goed uit.
      Heb je enig idee van de snelheid, Bart, want die AI spullen doen nogal een zwaar beroep op de rekenkracht van je computer.
      Last edited by LesC; 5 maart 2019, 12:46.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Topaz Sharpen AI

        In de verscherpte foto's zie ik geen halo's, dat werkt dus wel prima.
        En de beeldkwaliteit van het voorbeeld hier is na de bewerking ook heel goed, zeker als je weet dat dit maar een klein stukje van een foto is (een 100% beelduitsnede krijg je nooit zo goed op een andere manier).

        Goedkoop zijn de plug-ins van Topaz niet, maar als er nieuwe versies uitkomen van een plug-in die je hebt gekocht, dan krijg je die wel altijd gratis.

        De snelheid is inderdaad een punt dat ik niet vermeld had, het "bewerken" van de volledige foto die ik hier als voorbeeld heb gebruikt duurde 3 minuten en 20 seconden (er zit wel een i7 processor in mijn pc, maar die is ondertussen ook al zo'n 5 jaar oud, een recentere pc zal de bewerking wel sneller uitvoeren).
        De computer heeft er dus wel werk mee, Topaz Infocus is veel sneller, maar wat Sharpen AI kan is wel veel straffer dan de verscherping met Topaz Infocus (en dat was eigenlijk ook al een van de betere verscherpings-plug-ins).
        Het is dus geen bewerking die ik zal gebruiken voor foto's van evenementen waarbij ik meer dan 1000 foto's online zet (bijvoorbeeld de triatlon en de stratenloop), want dan zal dat wel héél erg lang duren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Topaz Sharpen AI

          Sharpening/noise reduction maakt deel uit van een goede raw-workflow (capture sharpening) en aangezien Topaz AI geen raw’s ondersteunt is dat voor mij een deal breaker.

          Verscherpen/ruisreductie staat inherent in relatie tot belichtingscorrecties etc... bv de contrast, dehaze en clarity slider hebben een effect op de scherpte en ruis en dus zul je vaak terug naar het sharpen panel moeten gaan om wat te tweaken. Het oplichten van schaduwen bv heeft ook zijn effect op ruis zodat je ook hier moet gaan tweaken.

          De bewering van Topaz dat geen enkele software een onderscheid maakt tss detail en ruis is onwaar.
          In het sharpen/noise panel in ACR/LR kan je met de detail en masking slider (foto op 100% of meer en indrukken ALT tab) in samenwerking met de sliders in luminance en color noise een perfecte balans maken (naar jouw eigen wens) tussen wat ruis is en wat details.

          Een typische workflow in ACR voor een foto duurt bij mij zo’n 5 minuten vooraleer hij naar PS gaat. Die correcties sla ik op als preset zodat ik de volgende foto’s van eenzelfde shoot kan corrigeren met 1 klik ipv terug 5 minuten. Evenzo kan ik gewoon een serie foto’s als batch verwerken.
          Topaz laat geen batch verwerking toe had ik begrepen.

          Comment


          • #6
            Re: Topaz Sharpen AI

            Ik heb vandaag 'ns een foto die verre van scherp was, onderworpen aan Topaz Sharpen AI. Gewoon gebruikt als standalone en vertrokken van een jpg bestand. De Sharpen tab deed niet veel, en de Focus tab evenmin, maar ditmaal was het de Stabilize tab die zijn diensten bewees. Een en ander (vooral, na het instellen van de hoeveelheid via een schuivertje) het bewaren, duurde een eeuwigheid. Nou ja, toch een tiental minuten, maar ik ben verbaasd van het resultaat. Gelukkig heb ik een scherpe foto in deze serie, maar mocht dit de enige zijn, dan was ik content met de verbeteringen...

            LINKS de 'verbeterde' versie, RECHTS het orgineel:

            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Topaz Sharpen AI

              Het programma doet in ieder geval wat het beloofde, er zijn idd. geen artefacten noch halos te zien.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Topaz Sharpen AI

                Vandaag was er een nieuwe versie (1.1.0) te downloaden. Intussen had ik ook geleerd dat je in de Preferences kunt schakelen tussen GPU en CPU, en dat het laatste voor wat oudere toestellen (zoals de mijne) sneller zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Ik merk geen snelheidverbetering, maar hetzelfde portret (met hoger ingestelde schuiver) en nu op 100% weergegeven lijkt me nog beter dan de vorige illustratie (nu heb ik links de originele 'blurry' foto staan, rechts de 'gestabiliseerde').

                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Topaz Sharpen AI

                  Het inschakelen van de grafische kaart (GPU) zal imo alleen maar een versnelling opleveren als je een "straffe" kaart hebt. Ik denk ook dat je niet echt je CPU (processor) kunt uitschakelen en alleen het grafische geheugen kunt aanspreken. Ik vermoed een combinatie van beide: ofwel alleen je CPU ofwel CPU + GPU.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Topaz Sharpen AI

                    Ik heb het even getimed, om niet te lang te moeten wachten heb ik gecontroleerd hoe lang het duurt om de preview (wat er in het rechthoekige selectievlak staat in de rechter bovenhoek) verwerkt te krijgen.

                    CPU = 25 seconden
                    GPU = 20 seconden
                    Via de GPU gaat het dus net iets sneller, en dat was ook standaard ingesteld.
                    Ik heb geen idee of het programma automatisch de snelste methode instelt bij de installatie.

                    Mijn pc is al wel al 5 jaar oud, er zit een i7 4770 3,4GHz processor in en een Geforce GTX 760.
                    Met een recentere pc zal de verwerking wel wat sneller verlopen, maar omdat ik niet alle foto's op deze manier moet verbeteren ben ik niet meteen van plan om geld uit te geven aan een nieuwe supersnelle pc.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Topaz Sharpen AI

                      Ik heb de indruk dat eens je de juiste methode en instellingen gevonden hebt, en een Save as... doet, dat het dan pas lang begint te duren, maar ik heb niet gemeten hoe lang. Bij een volgende gelegenheid zal ik ook de verschillende opties (GPU vs CPU) vergelijken. Mijn GPU (GeForce GTX 675MX) en CPU (Core i7 (3770) ("Ivy Bridge")) zijn nog iets ouder dan de jouwe, Bart.
                      Last edited by LesC; 16 maart 2019, 13:40.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Topaz Sharpen AI

                        Het verschil in snelheid is eigenlijk bijna verwaarloosbaar maar het resultaat met verscherpen vergeleken met andere programma's is fenomenaal vind ik.
                        Voor landschappen zal het niet zo erg opvallen maar voor portretten en natuurfotografie des te meer, denk ik dan weer.
                        Veel geld, maar soms zal het wel van groot nut zijn.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Topaz Sharpen AI

                          Zonet even één van mijn "Eenden op ruw water" erdoor gehaald en achteraan bijgevoegd.
                          In de LR editor zijn de verscherpingsartefacten goed te zien, maar bij saven als jpeg en vervolgens de reductie van Flickr naar een lagere resolutie is dat terug weg.
                          Het water ziet er wat cleaner uit en de details zijn wat scherper.
                          Maar deze foto had het niet echt nodig.
                          Misschien als ik even hard overdrijf in LR is het resultaat hetzelfde.
                          Het gaat redelijk snel op mijn PC, alhoewel de cpu's nauwelijks belast worden, het langs duurt inderdaad save as.
                          $59.99 lijkt me niet overdreven, ga het eens verder uitproberen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Topaz Sharpen AI

                            Ik moet het stellen met een klein staatspensioentje hé, voor mij dus veel geld hoor.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Topaz Sharpen AI

                              Een test van vandaag.
                              De bewegingsonscherpte (slechts 1/800) is m.i. zeer goed weggewerkt door de Stabilize functie.
                              Die is wel zeer traag (meerdere minuten). Default staat GPU aan, en ik heb geen grafische kaart, enkel de grafische adapter in de cpu.
                              Maar switchen naar CPU was ondanks 6 cores op 4,1 GHz niet zoveel sneller.


                              Test Topaz Sharpen AI
                              by palombian, on Flickr


                              ter info: de LR plugin leest zonder problemen de raw file in, saven kan (zoals bij de meeste) enkel naar jpg, tiff enz
                              Last edited by palombian; 17 maart 2019, 17:11.

                              Comment

                              Working...
                              X