Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

    Hoi,
    al enkele jaren ben ik de ZEER tevreden eigenaar van een 2dehandse X-T1. Klein, handig, ultrasnel, weersbestendig etc etc
    Nu zit men ondertussen al aan de X-T3.
    Dat toestel is voor mij persoonlijk nog véél te duur. Maar de T2 gaat wellicht in de loop van dit jaar onder mijn financiële pijngrens duiken.
    Nu probeer ik zo wat te zoeken naar vergelijkingstesten tussen de T1 en de T2 waar men met name dieper ingaat op het verschil in ruis/resolutie/etc bij de hogere ISo's. Vanaf 800 ISO denk ik dan.
    Gek genoeg vind ik niet zo meteen tests waarin een dergelijke vergelijking duidelijk gebeurt.
    (ik zou natuurlijk ook gewoon lichtsterkere zoomlenzen kunnen kopen.... maar die zijn grappig genoeg zelfs 2dehands duurder dan de T2...)
    (en lichtsterkere zoomlenzen zijn natuurlijk ook weer een pak groter...)
    Hebben jullie artikels waarin dat duidelijk aan bod komt?
    Of eigen ervaringen?
    Thanks,
    Paul
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

    Heb geen van beide, maar waarom wil je upgraden? Is beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden de enige tekortkoming die je wil verbeteren door een upgrade van body?

    Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

      Ik zie geen noemenswaardige verbeteringen bij de X-T2.
      Ik heb de X-T1 en X-E2s vind beide zeer toffe toestellen.
      Van ruis heb ik geen problemen ik fotografeer enkel bij gunstige omstandigheden.
      400 DIN is bij mij voldoende.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

        Ik heb geen ervaring met de X-T reeks maar heb wel geleerd dat er weinig te winnen valt met elke camerageneratie te wisselen. De specs zijn beter maar je eigen foto’s gaan er daarom nog niet veel op vooruit. Zet de stap als je graag een nieuwe camera hebt, maar doe het niet met de verwachting plots veel betere beelden te maken.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

          Lol, nee mijn beelden gaan er niet plots beter van worden, dat weet ik wel. Maar wat Sam zegt is wel de nagel op de kop, ik wil minder ruis bij hoge resolutie. Ik fotografeer graag in half donkere omstandigheden.
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
            Lol, nee mijn beelden gaan er niet plots beter van worden, dat weet ik wel. Maar wat Sam zegt is wel de nagel op de kop, ik wil minder ruis bij hoge resolutie. Ik fotografeer graag in half donkere omstandigheden.
            Dan is het een kwestie van heel goede en lichtsterke lenzen te gebruiken.
            Ik ben in de tijd begonnen met de Canon 5D Classic, dan kwam de 5DII en ik vond het sop de kolen niet waard om op te waarderen.
            Verleden jaar had ik de kans om een 5DIII te kopen aan een mooie prijs en dan heb ik die gekocht.
            De vier zal op papier zeker beter zijn en toch ga ik die niet kopen en weer om dezelfde reden.
            Investeren in een goede lens is nog steeds de beste opwaardering en bij doorverkoop de beste investering.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Dan is het een kwestie van heel goede en lichtsterke lenzen te gebruiken.
              Ik ben in de tijd begonnen met de Canon 5D Classic, dan kwam de 5DII en ik vond het sop de kolen niet waard om op te waarderen.
              Verleden jaar had ik de kans om een 5DIII te kopen aan een mooie prijs en dan heb ik die gekocht.
              De vier zal op papier zeker beter zijn en toch ga ik die niet kopen en weer om dezelfde reden.
              Investeren in een goede lens is nog steeds de beste opwaardering en bij doorverkoop de beste investering.
              en een statief doet ook wonderen... :-)
              https://efbeo.wordpress.com

              Comment


              • #8
                Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                en een statief doet ook wonderen... :-)
                Daar heb je niet echt veel aan als je onderwerp aan het dansen is, toch?
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  Daar heb je niet echt veel aan als je onderwerp aan het dansen is, toch?
                  Dan moet je er goed op kloppen met je statief ... werkt ook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                    Daar heb je niet echt veel aan als je onderwerp aan het dansen is, toch?
                    Het eerste wat ik geleerd heb in de jaren stilekes, of het stenen tijdperk van de fotografie, is dat een statief echt noodzakelijk is om een scherpe foto te maken.
                    Nu hebben we wel ingebouwde beeldstabilisatie en toch zegt Scott Kelby dat een statief noo...............

                    Laat je toch niet overdonderen door die zogezegde wonderbaarlijke verbeteringen aan een X-T3, X-T4, X-T5 enz.
                    We hebben hier een lid en ge kent hem, bouk heet hij, en hij werkt met een Canon 30D met een 17-40 erop (zonder stabilisatie NB) en zijn foto's zijn niet slechter dan een 7D MarkII.
                    Koester uw X-T1 en fotografeer in gunstige omstandigheden en wedden dat je tevreden zult zijn van dat bakske?
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Dan is het een kwestie van heel goede en lichtsterke lenzen te gebruiken.
                      Ik ben in de tijd begonnen met de Canon 5D Classic, dan kwam de 5DII en ik vond het sop de kolen niet waard om op te waarderen.
                      Verleden jaar had ik de kans om een 5DIII te kopen aan een mooie prijs en dan heb ik die gekocht.
                      De vier zal op papier zeker beter zijn en toch ga ik die niet kopen en weer om dezelfde reden.
                      Investeren in een goede lens is nog steeds de beste opwaardering en bij doorverkoop de beste investering.
                      Een lichtsterke objectief gebruik je ook in vele omstandigheden op F8 of kleiner diafragma om de gewenste scherpte diepte te bekomen,
                      In zo'n geval komt IOS, IS, VR je tegemoet.
                      Steeds meer fabrikanten passen ook IBIS toe, niet omdat het een modeverschijnsel is of omdat men gepusht is.. maar wel omdat het effectief beter werkt zonder direct naar een statief te moeten grijpen.
                      Zo haalde ik destijds betere resultaten met interieur opnamen met een OMD M5 en 12 2.0 mm dan met mijn Canon 5DII met 17-40 F4 juist vanwege die in body stabilisatie.

                      Natuurlijk kan je met Statief werken en kan het ook zonder stabilisatie.
                      Dat je betere resultaten haalt met een statief laat ik hier buiten discussie.
                      IBIS of Lens IS heeft wel zijn nut... zoiets staat buiten discussie.

                      Ik heb ook geen IBIS in de X-T3's en die zat wel in mijn X-H1 en ik mis dat wel in sommige omstandigheden.
                      Met bijvoorbeeld de 90 2.0 die zonder IBIS hoge sluitertijden nodig heeft... dus in slechte lichtomstandigheden betekent dit ISO optrekken met een X-T3/2/1 maar niet met een X-H1 (bij statische opnamen)
                      De X-H1 is de meest ondergewaardeerde Fuji Camera van de reviewers online.
                      Alleen diegenen die hem gebruikt/in bezit hebben weten wel beter.

                      Beeldstabilisatie of je het nodig hebt of niet maakt men zelf uit..
                      Maar het heeft zeker zijn nut.

                      Om on topic te blijven
                      Het verschil tussen een X-T1 en X-T2 is één stop in het voordeel van de X-T2 (of X-H1)
                      De X-T3 is iets minder goed dan de X-T2
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Het eerste wat ik geleerd heb in de jaren stilekes, of het stenen tijdperk van de fotografie, is dat een statief echt noodzakelijk is om een scherpe foto te maken.
                        Nu hebben we wel ingebouwde beeldstabilisatie en toch zegt Scott Kelby dat een statief noo...............
                        https://www.flickr.com/photos/astrot...h/40083756951/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                          Wat bedoel je met die voorbeeld foto's? Dat beeldstabilisatie werkt?
                          Als het dat is heb ik dat nergens afgebroken en in het analoge tijdperk bestond dat nog niet, denk ik toch.

                          Digitaal is beter dan analoog, twijfel daar maar niet aan, maar het was anders en ik had er wellicht nog meer plezier aan.
                          Wellicht is dat ook de reden waarom ik toch nog analoog fotografeer.
                          Het is in ieder geval veel spannender.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                            @ Red Falcon

                            De voorbeelden die Dpix aangaf lijken op het eerste zicht niets opvallend.
                            Maar kijk eens naar de sluitertijden... er zitten daar voorbeelden van 5 seconden bij..
                            Olympus is heer en meester in beeldstabilisatie, natuurlijk ook een beetje dank zij de half frame sensor (kleinere sensor is effectiever voor IBIS)
                            De nieuwe EMX 1 = 7.5 stops in combinatie met de 12-100 f4 als ik me niet vergis.

                            Voor TS raad ik naast de X-T2 ook de X-H1 aan.
                            FWIW... 3-4 stops lijkt met realistischer dan de opgegeven 5 stops door Fuji (volgens mijn ervaringen)
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fujifilm X-T1 vervangen door X-T2 ?

                              Klopt helemaal wat de Olympus EM1X betreft.
                              Ik heb onlangs de combinatie een week kunnen uittesten. Wonderbaarlijk ...

                              Jaja

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X