PDA

Volledige versie bekijken : kleurbalans

unick
16 oktober 2004, 17:02
Vraagstuk:

Je staat 2 meter voor een beige muur. Je trekt die met ingestelde whitebalans (5500) en flash. Je zoomt in op de muur zonder van positie te veranderen. Je trekt opnieuw.
Zijn de kleuren in de ene foto dezelfde als in de andere ?

Bij mij alvast niet. De ingezoomde foto is minder rood, bleker, grijzer dan de uitgezoomde. Normaal ?

Interessante bedenkingen welkom!
Tom
(als het van belang is: experiment met Olympus E10 uitgevoerd)

bouk
16 oktober 2004, 17:41
naar mijn mening, als je inzoemt verandert de licht inval mischien is dat de oorzaak van het kleur verschil, maar mischien hebben anderen daar een betere mening over.
grt,bouk.

Ntone
16 oktober 2004, 18:40
Ik heb de afgelopen dagen enkele keren hetzelfde gemerkt. uitgezoomd vale kleuren, ingezoomd (sterk ingezoomd) werder de kleuren echter

kodachrome
17 oktober 2004, 01:42
een interessant artikel hieromtrent vind je op
http://www.olympus-nederland.nl/vragen/vragen_3.htm
Henri

minho
17 oktober 2004, 06:32
Vraagstuk:

Je staat 2 meter voor een beige muur. Je trekt die met ingestelde whitebalans (5500) en flash. Je zoomt in op de muur zonder van positie te veranderen. Je trekt opnieuw.

De ingezoomde foto is minder rood, bleker, grijzer dan de uitgezoomde. Normaal ?

Tom
(als het van belang is: experiment met Olympus E10 uitgevoerd)

Ik vraag me af of de diafragmainstelling ook ongewijzigd is gebleven na te hebben ingezoomd. Hoogst waarschijnlijk niet en dat is dan wellicht een mogelijke verklaring voor het kleurverschil.
Misschien even de test doen met manuele instelling van sluitersnelheid en diafragma.
Mvg
Minho