Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe verwarmingsketel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe verwarmingsketel

    Onze verwarmingsketel ( aardgas ) is stilaan aan vernieuwing toe.
    Het oude toestel is een ACV Delta HR+

    Maar hoe beginnen we er aan ? Wat zijn goede merken, waar moet ik op letten, is er verschil in werking ( rendement ) ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Nieuwe verwarmingsketel

    Er mogen in principe enkel nog condensatieketels verkocht worden.
    Die hebben nu allemaal een rendement van minstens 108%.
    Zie dat ze een buitenvoeler aansluiten (zodat de keteltemperatuur wordt aangepast aan de buitentemperatuur), veel "chauffagisten" doen die moeite niet.
    Alle merken zijn goed, iedereen verkoopt wat hij het best kent (of het meeste korting op krijgt).
    Een combi-ketel maakt ook warm water (zoals een gasgeiser), maar als je een groot gezin hebt geeft een apart warmwaterreservoir - aangesloten aan de ketel, niet op elektriciteit tenzij veel zonnepanelen hebt - meer comfort.
    Last edited by palombian; 28 februari 2019, 16:03. Reden: warm water

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe verwarmingsketel

      .. en verwacht niet dat, met een buitenvoeler ttz ketel met de zogezegde WAR (weersafhankelijke regeling), uw installateur die instelling voor jou komt doen, hij zou twee maanden bij u moeten komen wonen.

      BTW hoeveel jaar heeft uw huidige ketel gedraaid?

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe verwarmingsketel

        Een 20-tal jaar.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe verwarmingsketel

          Zoveel echte fabrikanten zijn er niet. En er is altijd wel iets met die dingen. Ze worden zo complex dat ze geen 20 jaar meer meegaan.

          Veel belangrijker is dat je een installateur hebt die te betrouwen is. De vorige ketel heb ik na 10 jaar kunnen vervangen omdat die niet correct geïnstalleerd was en de laatste keurder wou die niet goedkeuren (de vorige keurders wel). De installateur nu is iemand uit de buurt die nogal wat installaties in het dopr heeft gedaan. Dus moest er iets zijn, dat hoor je snel de ronde doen. Je moet ook geen 2 maand wachten voor er eens "iemand in de buurt komt die zal komen kijken". Hij heeft ook een aantal suggesties gedaan en zelf dingen opgezocht zodat de ketel kan werken met de Evohome regelaar.

          Comment


          • #6
            Nieuwe verwarmingsketel

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            de laatste keurder wou die niet goedkeuren (de vorige keurders wel
            Is de keurder bij u dan iemand anders dan de plaatser of hersteller?
            De tweejaarlijkse verplichte attesten worden gewoon door de plaatser/hersteller opgemaakt.
            Of bedoelt u een andere soort keuring?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe verwarmingsketel

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Een 20-tal jaar.
              dank u ...

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe verwarmingsketel

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Onze verwarmingsketel ( aardgas ) is stilaan aan vernieuwing toe.
                Het oude toestel is een ACV Delta HR+

                Maar hoe beginnen we er aan ? Wat zijn goede merken, waar moet ik op letten, is er verschil in werking ( rendement ) ?
                Ik kan je enkel maar een Bulex condensatie ketel aanraden, merken als Atag, Viessman enz. zijn enkel maar flink duurder zowel
                in aankoop als in onderhoud en blijken helemaal niet langer mee te gaan, integendeel.
                Met de raad van palombian inzake een buitenvoeler ben ik het ook helemaal niet eens, werkt maar correct in 20% van de gevallen,
                je bent veel beter af met een zelflerende thermostaat die zich na een aantal metingen aanpast aan zijn omgeving.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe verwarmingsketel

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik kan je enkel maar een Bulex condensatie ketel aanraden, merken als Atag, Viessman enz. zijn enkel maar flink duurder zowel
                  in aankoop als in onderhoud en blijken helemaal niet langer mee te gaan, integendeel.
                  Met de raad van palombian inzake een buitenvoeler ben ik het ook helemaal niet eens, werkt maar correct in 20% van de gevallen,
                  je bent veel beter af met een zelflerende thermostaat die zich na een aantal metingen aanpast aan zijn omgeving.
                  Ai, zal weer een moeilijke bevalling worden.
                  Bedoel je dan iets zoals die Evohome van Honeywell ?
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe verwarmingsketel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ai, zal weer een moeilijke bevalling worden.
                    Bedoel je dan iets zoals die Evohome van Honeywell ?
                    Neen, gewoon de bijhorende ExaCom thermostaat van Bulex zelf en voor alle duidelijkheid, dat werkt zonder buitenvoeler.
                    Omdat de buitentemperatuur meestal iedere dag anders is, zal
                    de thermostaat iedere dag opnieuw bepalen hoe vroeg het cvtoestel ‘s morgens aan moet gaan om het op tijd warm te krijgen.
                    Als de temperatuur niet op het ingestelde tijdstip is bereikt,
                    zal deze de volgende morgen eerder beginnen met opwarmen. Andersom geldt dit ook. Dit aanwarm gedrag geldt ook
                    als de thermostaat overdag lager gezet wordt en ‘s middags
                    het huis weer opgewarmd wordt. Hierbij geldt dat het aanwarm
                    gedrag ‘s morgens (voor 12:00 uur) anders is dan ‘s middags
                    (na 12:00 uur). Dit komt doordat de afkoeling overdag meestal
                    minder is dan ‘s nachts.
                    Het kan ongeveer een week duren voordat de thermostaat ‘ingeleerd’ is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe verwarmingsketel

                      Ik geef het misschien een kans als de installateur niet té ver woont. ( en als het een beetje een deftig bedrijf is )

                      In de buurt woont eentje die Junckers doet, en die wil ik alleszins eens raadplegen. ( Uit goede bron vernomen dat het eveneens goede ketels zijn met een goede prijs/kwaliteit )

                      Nu ja, wij krijgen hier toch meestal dingen die op maandag gemaakt zijn...
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe verwarmingsketel

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Ik kan je enkel maar een Bulex condensatie ketel aanraden, merken als Atag, Viessman enz. zijn enkel maar flink duurder zowel
                        in aankoop als in onderhoud en blijken helemaal niet langer mee te gaan, integendeel.
                        Ik ben ook nog altijd heel tevreden over de Bulex Thema Condens die hier sinds oktober 2011 geïnstalleerd is.
                        En dat was een van de goedkoopste wandketels die er toen op de markt waren (ik heb 1500 euro betaald voor de wandketel + alle bijkomende onderdelen die nodig waren om die te installeren).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe verwarmingsketel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Ik geef het misschien een kans als de installateur niet té ver woont. ( en als het een beetje een deftig bedrijf is )

                          In de buurt woont eentje die Junckers doet, en die wil ik alleszins eens raadplegen. ( Uit goede bron vernomen dat het eveneens goede ketels zijn met een goede prijs/kwaliteit )

                          Nu ja, wij krijgen hier toch meestal dingen die op maandag gemaakt zijn...
                          junkers, bulex, renova, vaillant en nog een paar zijn allemaal samenstellingen van ongeveer dezelfde onderdelen van dezelfde producenten, maar blijkbaar is de na service van Bulex de betere,
                          kwalitatief zal er weinig verschil zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Nieuwe verwarmingsketel

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            maar blijkbaar is de na service van Bulex de betere,
                            kwalitatief zal er weinig verschil zijn.
                            Vooral de duurdere, strengste voor garanties en mogen gewone dealers er niet (veel) aan werken.
                            De ene zal tevreden zijn, de andere niet ... ik ken toch wat mensen die nooit meer Bulex willen.
                            Soit, met elk merk kan men pech hebben. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe verwarmingsketel

                              Voila het zal wel bij elk merk es voorkomen. Ik denk dat een goede en eerlijke plaatser minstens even belangrijk is.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X