Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

    Ik zit met een dillemma waar ik maar niet uitkom. Ik fotografeer sinds vorig jaar met een Canon 6D en ben daar supertevreden over. Een verademing na mijn ook al niet onaardige 60D. Bij die 6D heb ik een 70-200 F4-lens. Die voldoet meer dan. Als ik de tele nodig heb, is dat buiten en dat gaat prima. Daarnaast een 24-70 F4 IS van Canon. Ook een scherpe en fijne lens. Wel merk ik twee dingen. Ik heb het gevoel dat ik niet optimaal gebruik maak van de scherpte-diepte-mogelijkheden van mijn 6D. Buiten fotograferen gaat prima, maar onderwerpen écht isoleren van hun achtergrond is wat gedoe en vooral met kinderen niet altijd even makkelijk. Tot slot is de AF in lichtarme situaties niet fijn.2ws En binnen fotograferen betekent standaard de flister erbij pakken.

    Ik wil dus iets met een grotere f-waarde. Het vrij te besteden budget ligt tussen de 600 en 700 euro.

    Volgens mij zijn er dan drie opties:
    -Een goede prime erbij. Ik zit te denken aan de Sigma 50mm 1.4 ART. Ik had op mijn crop een 30mm 1.4 van Sigma en dat was mijn meest gebruikte lens. Ik heb de 1.8 van Canon erbij gehad, maar de scherpte was dermate slechter dan mijn 24-70. Dat ik die niet gebruikte.
    -De 24-70 inruilen en een tweedehands Canon 2.8 24-70 Mark II aanschaffen
    -De 24-70 inruilen en een tweedehands Tamron 2.8 24-70 G2 aanschaffen

    Ik weet dat hier veel mensen geen voorstander van niet native lenzen zijn, maar over die Tamron en Sigma lees ik toch erg goede verhalen.

    Wat te doen?
    Canon 6D Mark I | Canon EF 70-200mm IS f/4 L | Canon 24-70mm f/4 L

  • #2
    Re: Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

    Mij ontgaat het het dilemma! Mijn inziens wil je gewoon 1 van je objectieven switchen met iets waarmee je hoopt op iets te kunnen bereiken, wat je nu in mijn ogen toch ook kunt bereijken.

    Comment


    • #3
      Re: Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

      Ja die 50 art zou idd jouw ideale lens kunnen zijn indien je voor alles wat je beschreef 1 lens wil aanschaffen
      Maar...
      De meeste zullen binnen vlugger een 35mm hanteren dan
      En dan buiten iets in het 85mm bereik

      Aan jou om daarin te beslissen

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

        Een 2.8 zoom kan toch nooit op tegen een 1.4 prime als je de achtergrond wilt isoleren, tenzij je natuurlijk de telezoom op 200mm vergelijkt met de standaardoom op 50mm.
        Ik denk dat je zelf al heel goed ziet dat de Sigma 50mm ART een mooie keuze zal zijn, maar ook 85 komt misschien in aanmerking. De Pre Art types zijn ook helemaal niet slecht maar iets minder extreem goed en vaak zeer betaalbaar.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

          ik heb mijn Canon lens ( 24-105 )vervangen door Sigma ART 24mm, 50mm, 85mm allen 1.4 en wat een verschil

          Comment


          • #6
            Re: Walk around lens verbeteren, of lichtsterke prime

            Ik zou kijken naar een 85 mm, een ideaal (portret) brandpunt om onderwerpen te isoleren.
            Een 85 met 1.8 isoleert al uitstekend en is heel betaalbaar.
            De meeste lenzen in dit gamma (Canon, Sigma, Tamron) presteren zonder meer foutloos.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment

            Working...
            X