Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

om te starten: wie is hier met film bezig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • om te starten: wie is hier met film bezig?

    Heel leuk dat mensen die met film bezig zijn hier ook een hoekje gekregen hebben. Waarvoor dank aan diegenen die het voor elkaar gebracht hebben.

    Misschien om te starten eens horen wie hier allemaal een beetje of veel met film bezig is? Zelf ben ik een absolute 0 wat fotografie betreft, maar ik ben er graag mee bezig. Na een uitstapje in digitaal rond de jaren 2002 terug naar film gegaan en dan ook naar middenformaat (6x4.5, 6x9 en 6x17). Vooral dia op reis en laten ontwikkelen. Maar de laatste jaren de overstap gemaakt naar 4x5, zwart/wit en zelf ontwikkelen. Dat laatste eerder uit noodzaak gezien de kost om dat in een labo te laten doen. Nog veel te leren en nog minder tijd. Afdrukken zal er niet van komen wegens plaatsgebrek.

  • #2
    Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

    Heel fraai dat er hier nog mensen bezig zijn met analoge fotografie; na vele jaren foto's & dia's te hebben gemaakt ( z/w & kleur )ook overgestapt naar die "wonderbaarlijke digitale fotografie . Na een tijdje had ik het zowat gezien en stapte ik terug op het analoge treintje ; momenteel +/- 70 / 30 % analoog / digitaal.
    Analoog op 35mm Z/W en 120 rolfilmZ/W , en ook zelf ontwikkelen , heb ook een voll doka paraat staan met Durst 605 C
    Als er nog leden zijn met analoge kriebelingen , laat het gerust weten en vragen worden steeds beantwoord.

    Groetjes
    Maurits W

    Comment


    • #3
      Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

      Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
      Heel fraai dat er hier nog mensen bezig zijn met analoge fotografie; na vele jaren foto's & dia's te hebben gemaakt ( z/w & kleur )ook overgestapt naar die "wonderbaarlijke digitale fotografie . Na een tijdje had ik het zowat gezien en stapte ik terug op het analoge treintje ; momenteel +/- 70 / 30 % analoog / digitaal.
      Analoog op 35mm Z/W en 120 rolfilmZ/W , en ook zelf ontwikkelen , heb ook een voll doka paraat staan met Durst 605 C
      Als er nog leden zijn met analoge kriebelingen , laat het gerust weten en vragen worden steeds beantwoord.

      Groetjes
      Maurits W
      Ikke. Traditionele procédes: Lith / Cyanotype / Gomdruk / VanDyckBruin / nu bezig me in te leren in Carbonprint single transfer: alles op 4x5 of 8x10. Camera: zie avatar. Allemaal goed te doen zonder 'echte doka'
      Lith op 6x9 (minder 35mm). Dit wél in de Doka. Met vergroter.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

        Ik ben er nog altijd mee bezig maar ontwikkel niks meer zelf, dat is na een ongeluk (met chemicaliën) zo en zal zo blijven.
        Ik fotografeer met Canon A-1en de rest van de serie, Yashica GSN, Yashica TL Electro X its.
        En zou graag herbeginnen met mijn Yashica 124G. Ik moet daarvoor eerst een nieuw matglas bestellen in de USA, een nieuwe spiegel zit er al in.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

          Ik heb nog al mijn analoog materiaal (camera's en dokamateriaal zw-wi en kleur). Ik leef stiekem met het gedacht om te herbeginnen. Vergroter en kleurenanalyser van Patterson (heel apart systeem die kleurenkop, werkt niet als Durst). Als camera's heb ik de beroemde reeks van Nikon (FT2, EL en twee F2's met DP1 zoeker en motor). Ook nog twee Canon AE-1 en een Zenit-E die ik verleden jaar op een rommelmarkt heb gekocht uit nostalgie (het was mijn eerste reflex en de enige camera die ik ooit heb verkocht). Verder heb ik nog een 6x9, maar mijn condensorlenzen staan niet toe om 6x9 te vergroten.

          Comment


          • #6
            Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

            Na digitaal een jaar of 2 gewerkt te hebben, de keuze gemaakt mij te laten scholen in fotografie, dus m'n 3de graad secundair in 't VISO gedaan in Mariakerke. Daar in contact gekomen met analoge fotografie en nu, zo'n 7 jaar na het afronden van m'n secundair is analoge fotografie mijn hoofd bezigheid binnen het fotograferen.

            Ik werk op 35mm: een hele reeks point and shoot camera's, XPAN, Nikon F5 en F100.
            middenformaat: Hasselblad 503cw
            Groot formaat: een reportagecamera van MPP, enkele cambo legends en een moderne sinar (waar een oude phase one rug bij hoort, maar dat nog niet gebruikt)

            Werk enkel en alleen in het zw/w, Tri-X, Tmax, RPX400, HP5, Delta 400, vanalles van film dus, maar vooral op iso 400.

            Thuis heb ik een overvolledige doka, formaten tot 4x5", Ilford rc2150 om vlot te printen.

            Fantastisch dat er eindelijk een aparte afdeling is!
            Last edited by MoFoPictures; 2 maart 2019, 13:52.

            Comment


            • #7
              Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

              Leuke verzameling camera's MoFo. Een favoriet?

              Comment


              • #8
                Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Leuke verzameling camera's MoFo. Een favoriet?
                goh, elk moment vraagt voor een andere camera heb ik het gevoel

                M'n hexar AF is een van de camera's die ik nooit meer zou willen weg doen, m'n F100 is m'n nieuwe SLR favoriet, middenformaat ligt even wat stil en 4x5 staat ook op een laag pitje.

                morgen/overmorgen in alle geval de 8 rolletjes gaan ontwikkelen die klaar staan.

                Comment


                • #9
                  Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                  In de jaren 80 heel fervent bezig geweest met zwart-wit in eigen doka. Gelukkig had ik alle materiaal op zolder bewaard want plots is de besmetting weer in alle hevigheid opgeflakkerd. Op een tweedehandsbeurs tegen enkele oude Leica R's en een Nikon F5 aangelopen, dan volgde een Mamyia C220 en nog eentje, en zo voort....
                  En ik heb ook al mijn materiaal weer van onder het stof gehaald en opgepoetst.
                  Inmiddels al weer heel wat filmpjes 135 en 120 formaat ontwikkeld en het verloopt vlot. Weer terug wat ervaring opdoen met de hedendaagse producten maar dat is juist de hobby.
                  Ik wil heel graag met gelijkgestemden ervaringen uitwisselen en ben BD dan ook dankbaar voor dit kanaal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                    Mooi zo Stefan , de cirkel begint weer rond te worden!
                    Als je oude fototoestellen hebt , goed uitkijken voor de spiegeldempers en de licht seals !

                    Grts
                    Maurits

                    Comment


                    • #11
                      Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                      Mooi zo Stefan , de cirkel begint weer rond te worden!
                      Als je oude fototoestellen hebt , goed uitkijken voor de spiegeldempers en de licht seals !

                      Grts
                      Maurits
                      gelukkig is dat iets wat bij de professionelere camera's niet van toepassing is (light seals toch niet in alle geval )

                      Comment


                      • #12
                        Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                        Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
                        gelukkig is dat iets wat bij de professionelere camera's niet van toepassing is (light seals toch niet in alle geval )
                        Hangt er van af. Sommige hebben inderdad geen seals zoals mijn Mamiya 645ProTl. Maar bvb de Mamiya Press heeft er wel: tussen de body en de filmhouder. Elke 4x5 filmhouder heeft ook seals waar de dark slide tussen schuift maar daar zitten er dan geen tussen de filmhouder en de camera. Fuji 6x9 en 6x7 hebben ook seals aan de rug.

                        Comment


                        • #13
                          Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                          die zijn prachtig bijgewerkt en hersteld, Mauritius.

                          Comment


                          • #14
                            Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                            Als je maar een paar honderd euro moet betalen voor zulke juweeltjes dan kan ik nog wel €50 uitgeven om ze tip-top functioneel te laten maken. Dan heb je er pas iets aan anders staan te toch maar op de kast stof te vangen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                            Mooi zo Stefan , de cirkel begint weer rond te worden!
                            Als je oude fototoestellen hebt , goed uitkijken voor de spiegeldempers en de licht seals !

                            Grts
                            Maurits

                            Comment


                            • #15
                              Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                              Ooooh wat een leuk nieuw forum-onderdeel!
                              Ik doe tegenwoordig zo goed als alleen nog maar analoge fotografie.
                              Ik gebruik niet 1 specifieke camera wat 35mm betreft. Over de laatste 10 jaar heb ik een grote collectie aangelegd. Ik heb Olympus om1, om2 en om4 met een groot aantal lenzen. Canon A1 en FE met groot aantal lenzen. Nikon FE en FM met groot aantal lenzen. Minolta, pentax, Konica.... ik gebruik eender wat, ook kleine compactjes zoals Olympus mju.
                              Qua middenformaat ben ik grote fan van TLR camera’s. Ik vind ze echt prachtig! Ik heb een mamiya C220 professional met verschillende lenzen, Yashica A en Yashica 635, een rolleiflex en een seagul.
                              Ook polaroid vind ik geweldig. Hier gebruik ik voornamelijk een SX-70 land camera en een SLR680.
                              Ik heb ook zo een houten grootformaat camera liggen maar daar ken ik werkelijk niks van en ik kom er ook maar niet toe om me daar in te gaan verdiepen....
                              Zwart-wit of kleur maakt me ook helemaal niet uit en vervallen filmrollen gebruik ik ook gewoon.
                              Ontwikkelen doe ik zelf niet. Hema FTW
                              FLICKR PHOTOSTREAM
                              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                              Comment

                              Working...
                              X