Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste pc voor fotobewerking (2019)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste pc voor fotobewerking (2019)

    Hallo,

    Ik ben van plan een nieuwe pc aan te schaffen (enkel toren, zonder scherm want dat heb ik).

    Als budget had ik iets rond 2000 euro in gedachten, indien het nodig is kan dit nog wat bijgesteld worden.
    Liefs Windows en geen Apple.

    De pc moet de capaciteiten hebben om snel en probleemloos professioneel foto's te bewerken, nu en ook in de komende jaren. Ik merk dat (vooral sinds de laatste updates van Adobe), mijn huidige pc van 8 jaar oud (met 16gb RAM), toch wat traag begint te worden.

    Met dit budget in gedachten... welke keuzes maak ik dan best wat betreft Processor, Moederbord, Geheugen, Grafische kaart, Harde schijven,...

    Wie kan even een tip geven die ik niet over het hoofd mag zien! Koop ik als leek best een kant en klare pc of koop ik beter aparte onderdelen en vraag ik iemand om alles in mekaar te steken?

    Ik zit dagelijks uren achter de pc, maar van hardware en configuratie heb ik weinig kaas gegeten :-)

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

    Professioneel foto's bewerken, is je backup oplossing in orde?

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

      Wie kan even een tip geven die ik niet over het hoofd mag zien! Koop ik als leek best een kant en klare pc of koop ik beter aparte onderdelen en vraag ik iemand om alles in mekaar te steken?
      Ik kijk meest naar basis met configurabele zaken zoals:
      - mogelijkheid andere schijven steken
      - andere grafische kaart
      - geheugen bij prikken
      en dat is het dan wel z'n beetje.

      Zelf compleuter onderdelen bij elkaar sprokkelen en daar een geheel van maken, resulteerd in vele gevallen in mismatch compatibiliteit hardware. (maw je moet dan 100% kennis van zaken hebben)

      Met dit budget in gedachten... welke keuzes maak ik dan best wat betreft Processor, Moederbord, Geheugen, Grafische kaart, Harde schijven,...
      in ieder geval 1 SDD voor het OS die groot genoeg is (> 256)
      + 1 of 2 SDD/HDD van 2 a 4 TB, maar dit is ook afhankelijk of je wel of geen extern schijvenkabinet hebt staan

      Wat betreft: Processor, Moederbord, Geheugen, Grafische kaart wel dat is afhankelijk van wat je aan kant en klaar kan vinden binnen budget en waar je wel geen vertrouwen in hebt.

      Comment


      • #4
        Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

        Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
        ...Ik merk dat (vooral sinds de laatste updates van Adobe), mijn huidige pc van 8 jaar oud (met 16gb RAM), toch wat traag begint te worden. ...
        Met alle respect maar ik heb wat moeite om zulks te geloven of je definitie van "traag" is heel anders dan de mijne.
        Ik sta op het punt om een nieuwe PC te kopen maar mijn huidige PC is een oude dual core processor met 4GB DDRII geheugen (800MHz). Het is niet ongewoon dat ik in PS met 6+ lagen incl. helderheidsmaskers zit en daar kan ik nog altijd mijn 24Mp raw files redelijk goed mee door ACR en PS halen. Sommige bewerkingen duren inderdaad wel wat (te)lang(er) maar het is nu ook niet dat ik 5min moet wachten op iets.

        Mijn setup voor een nieuwe (rond de € 1.000):
        AMD Ryzen5 2600 (processor)
        16GB DDR4 3000MHz (Corsair)
        SSD Samsung Evo 970 500GB
        NVidia 1050 (of zoiets): zo veel rol speelt een grafische kaart niet voor PS dus je hebt geen monster nodig
        back-up: bepaal je zelf

        Als je budget € 2.000 is zou ik het overschot gebruiken om een nieuwe monitor te kopen (gegeven dat je oude toch ook al 8 jaar oud is).

        Comment


        • #5
          Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Professioneel foto's bewerken, is je backup oplossing in orde?

          --
          mlap.
          T.T.
          Euhm, ja. Bedankt voor de bezorgdheid...
          Maar wat heeft dat met mijn vraag te maken?
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #6
            Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
            Met alle respect maar ik heb wat moeite om zulks te geloven of je definitie van "traag" is heel anders dan de mijne.
            Ik sta op het punt om een nieuwe PC te kopen maar mijn huidige PC is een oude dual core processor met 4GB DDRII geheugen (800MHz). Het is niet ongewoon dat ik in PS met 6+ lagen incl. helderheidsmaskers zit en daar kan ik nog altijd mijn 24Mp raw files redelijk goed mee door ACR en PS halen. Sommige bewerkingen duren inderdaad wel wat (te)lang(er) maar het is nu ook niet dat ik 5min moet wachten op iets.

            Mijn setup voor een nieuwe (rond de € 1.000):
            AMD Ryzen5 2600 (processor)
            16GB DDR4 3000MHz (Corsair)
            SSD Samsung Evo 970 500GB
            NVidia 1050 (of zoiets): zo veel rol speelt een grafische kaart niet voor PS dus je hebt geen monster nodig
            back-up: bepaal je zelf

            Als je budget € 2.000 is zou ik het overschot gebruiken om een nieuwe monitor te kopen (gegeven dat je oude toch ook al 8 jaar oud is).
            Traag is misschien ook overdreven, maar alleszins voor mij niet vlot genoeg. Vooral als ik meerdere zwaardere programma's gelijktijdig in gebruik heb, erger ik me wel eens. Dit zijn dan meestal Photoshop, Indesign, Illustrator, Proselect... Ook als ik een heel aantal foto's in batch wil verwerken, haal ik wel profijt uit een snellere pc hoop ik.

            En mijn huidige PC blijft thuis voor de kinderen, het is nu ook niet zo dat ik die ga wegsmijten...
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #7
              Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

              Heel veel nuttige informatie: https://photographylife.com/the-ulti...tography-needs
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

              Comment


              • #8
                Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                Tja, de vraag is natuurlijk waarom je in godsnaam Indesign, Illustrator en Proselect wil draaien als je foto's gaat bewerken in PS.
                Als ik mijn foto's bewerk zet ik juist alle onnodige applicaties uit.

                Kijk gewoon naar de specs die Adobe zelf aangeeft (minimum en recommended) en je zal zien dat er niet zo'n gigantische eisen worden gesteld.
                Als je, voor een voor mij onbegrijpelijke reden, tal van zware toepassingen tegelijk wil draaien dan zal spreekwoordelijk 128GB amper volstaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Tja, de vraag is natuurlijk waarom je in godsnaam Indesign, Illustrator en Proselect wil draaien als je foto's gaat bewerken in PS.
                  Als ik mijn foto's bewerk zet ik juist alle onnodige applicaties uit.

                  Kijk gewoon naar de specs die Adobe zelf aangeeft (minimum en recommended) en je zal zien dat er niet zo'n gigantische eisen worden gesteld.
                  Als je, voor een voor mij onbegrijpelijke reden, tal van zware toepassingen tegelijk wil draaien dan zal spreekwoordelijk 128GB amper volstaan.
                  Ik gebruik deze programma's nochtans heel dikwijls alle drie samen. Het is is toch niet voor niks dat deze programma's samenwerken en mekaar aanvullen? Als ik bijvoorbeeld een brochure ontwerp in ID, gebruik ik foto's die ik af en toe bijwerk in PS, maar ik gebruik ook vectors uit AI,... zo onlogisch lijkt me dat toch niet?
                  Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                    Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                    Dat is geen advies hé. Die zegt in zoveel woorden: koop het beste, grootste, nieuwste, snelste en koop daar vooral heel veel van. Vooral zijn advies om minimum 32GB RAM te steken is ridicuul. Dat is hetzelfde als iemand die raad vraagt ivm een auto te zeggen om de duurste Mercedes te kopen ... dan ga je nooit in de problemen komen.

                    Je moet maar eens op pag.6 zien naar één vd comments daarop: Honestly, I don’t think this is necessary any more, not unless you are doing video work, 3d stuff, or massive, massive composites. ..... OK, as laptops go it was a bit of a beast in it’s day with 8gb ram and an i7 8x core processor, but it handles everything I’ve thrown at it including 30+ layer composites made from 32mp Nikon D800 and 28mp Leaf files, ... (http://www.philipkirk.com/)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                      De pc moet de capaciteiten hebben om snel en probleemloos professioneel foto's te bewerken, nu en ook in de komende jaren.
                      Daarop was mijn comment gebaseerd.

                      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                      Ik gebruik deze programma's nochtans heel dikwijls alle drie samen. Het is is toch niet voor niks dat deze programma's samenwerken en mekaar aanvullen? Als ik bijvoorbeeld een brochure ontwerp in ID, gebruik ik foto's die ik af en toe bijwerk in PS, maar ik gebruik ook vectors uit AI,... zo onlogisch lijkt me dat toch niet?
                      Je had misschien beter van in het begin gezegd dat je naast Ps nog tal van andere programma's wilde draaien.
                      Maar dan nog, als je in PS een foto aan het bewerken bent kun je niet tegelijkertijd in Indesign iets gaan doen hé? Om maar te zeggen als PS gewoon open staat gebruikt die haast niets vh geheugen, 't is pas wanneer je een bewerking wil doen dat hij dat geheugen nodig zal hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                        Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                        Dat is geen advies hé. Die zegt in zoveel woorden: koop het beste, grootste, nieuwste, snelste en koop daar vooral heel veel van. Vooral zijn advies om minimum 32GB RAM te steken is ridicuul. Dat is hetzelfde als iemand die raad vraagt ivm een auto te zeggen om de duurste Mercedes te kopen ... dan ga je nooit in de problemen komen.

                        [/I] (http://www.philipkirk.com/)
                        Ik begrijp wel wat je wil zeggen. Maar anderzijds rijd ik ook met een grote stationwagen, terwijl ik ook overal zou geraken met een kleinere wagen...
                        Dat is juist waarom ik deze thread begonnen ben... Waar moet ik geld aan geven en op welke onderdelen kan ik misschien beter besparen... zonder dat ik er spijt van krijg in de nabije toekomst.
                        Wat RAM betreft, ik heb liever wat teveel dan te weinig. Ook rekening houdend met software die veeleisender wordt, bestanden die alsmaar groter wordt (zeker als mijn 5D Mark4 er binnenkort van komt )
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                          Zoals ik zei: kijk naar de specs van Adobe zelf.
                          Mijn persoonlijke ervaring met raw files intensief bewerken in ACR en PS ga je met wat ik hiervoor opgaf meer dan voldoende hebben. Een i5 of Ryzen5, 16GB DDR4 3000MHz en Samsung EVO 970 (M2). Meer is imo overkill en kan je beter spenderen aan een degelijke monitor.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                            Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                            Traag is misschien ook overdreven, maar alleszins voor mij niet vlot genoeg. Vooral als ik meerdere zwaardere programma's gelijktijdig in gebruik heb, erger ik me wel eens. Dit zijn dan meestal Photoshop, Indesign, Illustrator, Proselect... Ook als ik een heel aantal foto's in batch wil verwerken, haal ik wel profijt uit een snellere pc hoop ik.

                            En mijn huidige PC blijft thuis voor de kinderen, het is nu ook niet zo dat ik die ga wegsmijten...
                            Ik heb tot afgelopen jaar ook met al deze Adobe programma's (en nog meer) op een Studio gewerkt. Ook alles tegelijk open maar maar, tenzij in een Batch handeling, in 1 programma tegelijk aan het werk uiteraard. Ik gebruikte een 6 jaar oud Workstation HP Z400 en die deed het erg goed. Als er al wachttijden waren dan waren die minimaal. Kijk eens bij HP naar de nieuwste Z modellen. Daar zit er vast een van je gading bij
                            http://www.smuttynose.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste pc voor fotobewerking (2019)

                              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                              Zoals ik zei: kijk naar de specs van Adobe zelf.
                              Mijn persoonlijke ervaring met raw files intensief bewerken in ACR en PS ga je met wat ik hiervoor opgaf meer dan voldoende hebben. Een i5 of Ryzen5, 16GB DDR4 3000MHz en Samsung EVO 970 (M2). Meer is imo overkill en kan je beter spenderen aan een degelijke monitor.
                              Ik heb in september een dergelijke configuratie gebouwd en die heeft mij inclusief een 8TB Barracuda PRO harde schijf minder dan € 1000 gekost (zonder OS).
                              Voldoet prima voor LR samen met extra editors en plugins.

                              Comment

                              Working...
                              X