Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

    Weet er iemand wat er goede flashtriggers zijn om draadloos zowel reportageflitsers als studioflashes aan te sturen.

    Enkele vereisten:
    - reportageflitsers kunnen manueel vanop afstand ingesteld worden of op ttl
    - studioflitsers kunnen manueel vanop afstand ingesteld worden (of ttl ook mogelijk is onbekend)

    Reeds 1 Nissin i60A in bezit, is bedoeling dat deze ook compatibel is met de flashtrigger, eventueel via receiver.

    Flashtriggers dienen niet perse budget te zijn, eventueel opgave van beste in hogere klasse, middenklasse of budgetklasse
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

  • #2
    Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

    Elinchrom heeft alles wat je wenst.
    De trigger is de elinchrom Skyport.
    Ik weet wel niet of deze compatibel is met je flash.
    Maar met deze prijsklasse zal dat niet veel uitmaken.

    Mischien toch even een budged noemen ;-)

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

      Studioflitsers remote bedienen kan enkel met merkeigen triggers.
      Welk merk van studioflitsers heb je?
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

        Wat jij vraagt is zowat de natte droom van ons allen en ben ik ook naar op zoek.
        Maar.. helaas willen de fabrikanten niet mee.
        Er is al jaren vraag in de markt naar een soort standaard om studioflitsen te kunnen bedienen (instellen) met merk onafhankelijke zenders. En de wens is ook groot om combinaties te kunnen maken met speedlites.
        Omdat dit over radio moet gaan is er nog geen standaard dat "open" is. Op de PC-syns port na is er ook geen interface om er iets aan te hangen.

        Echter zien we recent een kleine ontwikkeling gekomen vanuit Canon. Mijn vermoeden is dat Canon zijn radioprotocol open heeft gemaakt naar andere fabrikanten toe.
        Ik heb al gehoord dat er gelijkaardige initiatieven zijn bij Elinchrom die dan weer compatibel zou worden met Phottix.

        Meestal komt het er op neer dat je zowat alles van 1 flits merk moet kopen en je zo geen optimale cost control kan doen. Concreet komt het er op neer dat de merken je willen uitpersen.

        Vooral als je wil de combinatie maken met speedlites staat Godox het meest ver als ik mij niet vergis. Je kan de studiokoppen kopen van dat merk maar je kan ook ontvangers kopen om onder merkvreemde speedlites te plaatsen. Dus daar zit je met de keuze om ofwel alles van Godox te kopen (maar die speedlites zijn dan weer erg duur) OF je koopt goedkope speedlites zoals Yongnuo en dan moet je opleggen voor de ontvangers van Godox wat je ook weer duur uitkomt. Ergens is er geen ontlopen aan.

        Er is ook een initiatief van Phottix en Yongnuo om het Canon radio protocol te ondersteunen.
        Zo kan je met de Canon zender Yongnuo flitsen aansturen via het RT protocol. Omgekeerd werkt ook.
        Dan heb je ook Phottix dat de 500LC uitgebracht heeft dat ook dat Canon RT protocol ondersteund.

        Recent heb ik opgevangen dat het merk Jinbei ook het Canon RT protocol zou gaan ondersteunen. Die flitsen zijn best wel zeer goedkoop. Als dat klopt dan zou je die kunnen combineren met Yongnuo materiaal.

        Naargja, ikzelf heb hier een mik mak liggen van spullen (Canon, Yongnuo, Phottix en Elinchrom) en moet soms toveren om de dingen met elkaar te laten combineren.

        Comment


        • #5
          Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

          Ook ik worstelde met het zelfde probleem. Gekozen voor Hähnel Captur systeem. In de studio op elke filter een ontvanger gelijmd en voor strobist hetzelfde systeem. Meteen heb ik dan ook een draadloze afstandsbediening voor mijn camera’s in huis..... Instellingen verlopen via een lichtmeting altijd handmatig en mijn ervaring is dat je niet al te vaak de standaard instellingen moet veranderen. De vraag ligt eigenlijk op het grensgebied tussen wel of niet beroepsfotograaf (lees budget) .


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

            Bedankt allen voor de antwoorden,

            Thans is er dus enkel nog maar een Nissin i60a, en begrijp ik dat om deze volledig mee in een setup te plaatsen en in te stellen, beetje een utopie is.

            Heb die Godox eens bekeken en lijkt me wel wat.
            Als ik het goed heb kan een strobist set gekocht worden bestaande uit 2 godox reportageflitsers, aangestuurd en instelbaar door de Godox XPro1 transmitter

            en nadien kan dit alles bij noodzaak uitgebreid worden met Godox studio strobes, waarbij bepaalde reeksen ook door de transmitter kunnen ingesteld/aangestuurd worden
            Eos R
            Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

            Comment


            • #7
              Re: Goede flashtrigger voor strobist en studioflitsers

              Ik heb die godox set net aangekocht om dezelfde reden. Gemakkelijk in gebruik en gemakkelijk uitbreidbaar indien nodig.
              Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

              Comment

              Working...
              X