Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Fuji naar...of toch...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Fuji naar...of toch...

    Ik ben op dit moment in het bezit van een Fuji-set bestaande uit:

    X-T1+org. grip
    X-T20+3rd party grip
    XF18-55 + pola + 10 stops ND
    XC50-230
    Tamron 90mm macro met X-mount adapter

    Totale waarde bij verkoop schat ik in op ongeveer €1500

    Nu mis ik in deze setup een groothoek(zoom) en een veellzijdige superzoom als ik maar 1 lens wil/kan meenemen. Ook zou ik het fijn vinden (=minder noodzakelijk) om een een macro-lens aan te schaffen die wel AF heeft en stabilisatie.

    Als ik dit voor de Fuji zou moeten aanschaffen dan loopt het redelijk in de papieren. De goedkoopste groethoekoptie is een Samyang 12mm, een superzoom is er niet echt, de 18-135 komt het dichtste in de buurt. Macro : Fuji 60/2.4 macro is niet echt indrukwekkend (geen 1:1 en waardeloze AF). 500-600 euro extra ben ik zo kwijt. Zou het liefst de 10-24 aanschaffen, maar dat is helaas niet voor mij weggelegd.

    Ergo: ik zit erg in dubio wat te doen. Als ik kijk wat ik in de M43-hoek voor hetzelfde geld kan kopen dan heb ik dan wel een aardige set. Zoiets:

    Body 1 (bijv E-M10II of Pana G80 ) 400
    Body 2 (E-M10 I oid) 225
    Oly 9-18 300
    Oly 14-150/Pana 14-140 300
    Oly 60/2.8 macro 300

    Qua opzet prima, met deze set misschien niet eens een 2e body nodig (in de Fuji set wel bij concerten als ik én groothoek én tele door elkaar wil gebruiken).

    Maar...ik ben zo tevreden met de kwaliteit van de Fuji's, echt fijne foto's maak ik ermee. Nu heb ik hiervoor al een M43-set gehad (e-m 5 en e-m10) en had ik daarover niet te klagen, maar ben de hobby nu wat serieuzer aan het oppakken en ben (onterecht?) bang dat ik spijt krijg.

    Ben erg gecharmeerd van de spiegelloze camera's (zowel formaat als features), zie met mijn budget geen goed alternatief bij Sony e/o Canon.

    Wat kunnen jullie als tips en ervaring meegeven? Zit ook te kijken naar een 2-merken setup en dan een Fuji-body met een lens te houden en dan voor de groothoek+superzoom den M43 route te nemen.
    Maar ik zie dat budgettechnisch niet echt voordeliger uitpakken.
    www.lowspark.nl

  • #2
    Re: Van Fuji naar...of toch...

    Ik heb ongeveer dezelfde setup. Die Samyang heb ik ook en daar ben ik wel tevreden van. Superscherp, lichtsterk en een vriendelijke prijs. Je moet de manuele focus wel willen en kunnen doen. Als breedhoek zoom gebruik ik een lens van mijn oude Nikon setup met een adapter. Maar ook alleen manuele focus natuurlijk.
    Als het echt licht moet zijn heb ik er ook een M43 bij maar daar merk je toch problemen bij weinig licht. Moeilijker scherpstellen en mindere beeldkwaliteit.
    Ik zou bij Fuji blijven. Een Nikon naar fuji adapter kost niet zoveel en DX breedhoek Nikon lenzen zijn 2e hands voor een schappelijke prijs te vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Van Fuji naar...of toch...

      Oorspronkelijk geplaatst door gbex Bekijk bericht
      Ik heb ongeveer dezelfde setup. Die Samyang heb ik ook en daar ben ik wel tevreden van. Superscherp, lichtsterk en een vriendelijke prijs. Je moet de manuele focus wel willen en kunnen doen. Als breedhoek zoom gebruik ik een lens van mijn oude Nikon setup met een adapter. Maar ook alleen manuele focus natuurlijk.
      Als het echt licht moet zijn heb ik er ook een M43 bij maar daar merk je toch problemen bij weinig licht. Moeilijker scherpstellen en mindere beeldkwaliteit.
      Ik zou bij Fuji blijven. Een Nikon naar fuji adapter kost niet zoveel en DX breedhoek Nikon lenzen zijn 2e hands voor een schappelijke prijs te vinden.
      Dank voor je reactie! Ik ben niet vies van handmatig scherpstellen, heb ook diverse oudere mf-lenzen die ik zo af en toe gebruik. Nadeel is wel dat ik een groothoekzoom (10-24 of 9-18 in het geval van m43) praktischer vind. Gaat me vooral om volgend jaar wanneer er een grote reis naar de USA gaat plaatsvinden en ik me kan voorstellen dat een groothoekzoom dan een pak praktischer is.

      Welke DX breedhoek lenzen van Nikon zou jij aanraden als alternatief?
      www.lowspark.nl

      Comment


      • #4
        Re: Van Fuji naar...of toch...

        Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
        Dank voor je reactie! Ik ben niet vies van handmatig scherpstellen, heb ook diverse oudere mf-lenzen die ik zo af en toe gebruik. Nadeel is wel dat ik een groothoekzoom (10-24 of 9-18 in het geval van m43) praktischer vind. Gaat me vooral om volgend jaar wanneer er een grote reis naar de USA gaat plaatsvinden en ik me kan voorstellen dat een groothoekzoom dan een pak praktischer is.

        Welke DX breedhoek lenzen van Nikon zou jij aanraden als alternatief?

        Ik had nog een Tokina 12-28 f4. Niet de kleinste setup maar omdat ik ze toch al had en 2e hands de moeite van verkopen niet waard was. De Nikon 10-24 f3.5-4.5 schijnt ook goed te zijn.
        Die 12mm Samyang is op mijn USA reis ook mee geweest. Zelfs in moeilijke situaties. Een breedhoek zoom heb ik niet gemist, verder alles met de XF 18-55 gedaan.

        Comment


        • #5
          Re: Van Fuji naar...of toch...

          Oorspronkelijk geplaatst door gbex Bekijk bericht
          Ik had nog een Tokina 12-28 f4. Niet de kleinste setup maar omdat ik ze toch al had en 2e hands de moeite van verkopen niet waard was. De Nikon 10-24 f3.5-4.5 schijnt ook goed te zijn.
          Die 12mm Samyang is op mijn USA reis ook mee geweest. Zelfs in moeilijke situaties. Een breedhoek zoom heb ik niet gemist, verder alles met de XF 18-55 gedaan.
          De Nikon is 10-24 is aan de prijzige kant, dan win ik niet heel veel tov de Fuji-variant, de Tokina doet het compacte karakter wel wat teniet idd.


          Mooie foto's van Monument Valley en Antelope Canyon, exact het deel wat wij volgend jaar gaan bezoeken (rondje zuidwest met SF, LA, LV en de national parks daaromheen)
          www.lowspark.nl

          Comment


          • #6
            Re: Van Fuji naar...of toch...

            Oorspronkelijk geplaatst door mikekiwi Bekijk bericht
            De Nikon is 10-24 is aan de prijzige kant, dan win ik niet heel veel tov de Fuji-variant, de Tokina doet het compacte karakter wel wat teniet idd.


            Mooie foto's van Monument Valley en Antelope Canyon, exact het deel wat wij volgend jaar gaan bezoeken (rondje zuidwest met SF, LA, LV en de national parks daaromheen)

            Veel plezier dan, ik vond het een fantastische reis.
            Moest je naar (lower) Antelope Canyon gaan en je wil er een tour volgen, ik zou Dixie Ellis aanraden. Wij hebben geen foto tour gevolgd maar kregen toch ruim de tijd om foto's te maken.
            Last edited by gbex; 21 februari 2019, 09:55.

            Comment


            • #7
              Re: Van Fuji naar...of toch...

              Hallo,

              Een reisalbum met de Olympus E-M1MkII ... Kan je zelf een idee vormen.
              https://www.flickr.com/photos/jajabd...57706363175625
              De meeste foto's zijn met de 14-150mm gemaakt en er is een nieuwe 12-200mm op komst (24-400m). De 9-18mm had ik ook bij, maar niet zoveel gebruikt.
              Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn Olympus, die ik naast een Sony A7II en een Nikon D500 gebruik.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Van Fuji naar...of toch...

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Een reisalbum met de Olympus E-M1MkII ... Kan je zelf een idee vormen.
                Jaja
                JaJa, zeer mooie foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Van Fuji naar...of toch...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  JaJa, zeer mooie foto's
                  Dank je wel Dpix. Het was daar dan ook een fotografisch paradijs. Al het andere ... laat ik in het midden ...

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Fuji naar...of toch...

                    Oorspronkelijk geplaatst door gbex Bekijk bericht
                    Veel plezier dan, ik vond het een fantastische reis.
                    Moest je naar (lower) Antelope Canyon gaan en je wil er een tour volgen, ik zou Dixie Ellis aanraden. Wij hebben geen foto tour gevolgd maar kregen toch ruim de tijd om foto's te maken.
                    Dank voor de link met de reisimpressie en de tip voor Dixie Ellis! Lower Antelope Canyon staat zeker op het lijstje, we overnachten in Page en gaan daar waarschijnlijk ook nog ergens paardrijden...


                    Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Een reisalbum met de Olympus E-M1MkII ... Kan je zelf een idee vormen.
                    https://www.flickr.com/photos/jajabd...57706363175625
                    De meeste foto's zijn met de 14-150mm gemaakt en er is een nieuwe 12-200mm op komst (24-400m). De 9-18mm had ik ook bij, maar niet zoveel gebruikt.
                    Kortom, ik ben zeer tevreden met mijn Olympus, die ik naast een Sony A7II en een Nikon D500 gebruik.

                    Jaja
                    Weeral zo'n fijne reeks foto's. Fraai hoor! De 12-200 is idd een fijne lens als ik zo lees, nog even de reviews afwachten, maar de voortekenen zijn goed.

                    Ik overweeg om de X-T20 te verkopen en dan dat geld te investeren in een beperkte M43-setup met body en standaardlens. Dan kan ik zelf naast elkaar vergelijken (X-T1 en M43 beiden 16MP) op kwaliteit, handelbaarheid en gebruiksgemak.

                    Vind zelf de X-T1 qua zoeker een fijnere camera als brildrager, dus zie dat niet als een probleem. Ik heb nog een Pentax-M43 adapter liggen dus for the time being kan ik dan de Macro-lens op beide camera's gebruiken
                    www.lowspark.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Fuji naar...of toch...

                      Heb vanmorgen een lekker rondje gewandeld in Leiden en de G80+12-60 3.5-5.6 vergeleken met de Fuji X-T1+18-55 2.8-4

                      Uitkomst: lekker gewandeld!

                      Heb iso vastgezet op 200, diafragma wijd open in beide gevallen. Zo wilde ik in ieder geval zo groot mogelijke verschillen in DOF creëren

                      Fototechnische conclusies zijn dat er deels wat open deuren zijn ingetrapt, deels niet:

                      - DOF-verschil is er zeker, scheelt 1 a 2 stops diafragmeren schat ik in. Is in sommige gevallen op te lossen door afstand+brandpunt aan te passen (bij wat meer close-up onderwerpen prima te doen), maar bij wat meer groothoek-gebruik niet te doen en toch zichtbaar

                      - Panasonic-bestanden hebben duidelijk meer scherpte en contrast (uiteraard beoordeeld op onbewerkte RAW-bestanden)

                      - Ruis is zelfs bij ISO200 vooral in de blauwe lucht al zichtbaar bij de Panasonic. Is wel relatief eenvoudig bij te sturen in Lightroom; gaat iets ten koste van de scherpte, maar dan nog steeds wel iets scherper dan de Fuji

                      Handling: de G80 is qua grootte ondanks de kleinere sensor vergelijkbaar met de X-T1+18-55; als ik echt kleiner zou willen (niet per sé noodzakelijk) dan moet ik denken aan een Oly EM10 mkII met pancake of 12-32 of Panasonic GX. Maar als gezegd, daar gaat het me niet om
                      Grip is bij de G80 fijner, camera ligt goed in de hand, duidelijk beter dan de Fuji (zit bij beide Fuji snel met mijn duim op de D-Pad)

                      Conclusie: ik weet het nog niet...
                      www.lowspark.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Fuji naar...of toch...

                        Van merk veranderen lijkt me niet zo'n goed idee, op een ander is het niet noodzakelijk beter.
                        Fuji lijkt me wel echt goed bezig, maar ze hebben nooit de bedoeling gehad om goedkoop te zijn.

                        Ik heb indertijd voor Canon gekozen omdat die de meeste lenzen hadden en ook de grootste tweedehandsmarkt.
                        Met wat ik hier en op andere fora soms lees moet ik wel de laatste idioot zijn die nog met dit merk een foto wil maken .

                        Blijf waar je bent, op je foto's zal het verschil nooit te zien zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Fuji naar...of toch...

                          Een gerechtvaardigde ( natuurlijk) en een boeiende vraag, al begrijp ik het niet heel goed.
                          Financieel is een overstap van ene merk op andere ( en zeker met 2 bodies en een rits lenzen) zelden gunstig.
                          Vraag naar uitbereiding naar groothoek en superzoom.
                          Beide bodies die je nu hebt gebruik je met extra grip. Grootte kan dan niet direct uw hoofdprobleem zijn.

                          Zelf gebruik ik nikon 1 ( 10,18mm), m43 ( 9-200mm) en nikon apc (35-500mm) door elkaar volgens de omstandigheden, tot volle tevredenheid. ( met een 200-500 mm ( en reflex) ga je naar een bepaald doel en speelt gewicht geen rol, met een m43 ga je comfortabel casual , nikon 1 met 10 mm is -voor mij- ideaal om foto's te maken met vuile handen en waarbij grootst mogelijke scherptediepte belangrijk is).

                          Momenteel heb je een goed uitgekiende set voor zeer goede kwaliteit. Als je groothoek tekort komt moet je daar voor kiezen. Als je daarnaast een compacter setje wilt is m43 idd een optie ( en de 12-60 2.8-4 zal daar meest vergelijkbaar zijn met uw huidige 18-55 qua kwaliteit).

                          ps : de 12-32 mm waar je naar verwijst is klein en goed, maar is bij mij tijdens een trekking in een 3-tal delen gedesintegreerd ( zoomring losgekomen, 'gekend' probleem), achteraf met tec-7 gerepareerd maar in de Schotse Highlands toch een pain in the *** . ( voor de rest m43 foulproof)

                          ps2 : gebruik zelf m43 met 60 mm voor macro, en tevreden want grotere scherptediepte met de kleinere sensor, maar bij macro-gebruik is de stabilisatie m.i. niet echt relevant

                          hopelijk heb je hier iets aan,
                          Geert.
                          Last edited by geert62; 25 februari 2019, 12:18.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Fuji naar...of toch...

                            Dank voor jullie reacties Geert en palombian!

                            De grootte van de Fuji's in vergelijking met m43 is te verwaarlozen; ik heb idd behoeft aan wat meer body om vast te houden en ook op mijn E-M5 en E-M10 altijd een additionele grip gebruikt. De Panasonic G80 is een perfect fit, echt heel fijn om vast te houden.
                            Budgettair bekeken lijkt het mee te vallen; ik heb mijn spullen altijd gebruikt gekocht en voor goede prijzen. Ik ga ervanuit dat dat verlies in totaal best mee zou kunnen vallen.

                            Compactere set is dus niet te wens , de opmerking in mijn vorige post over een kleiner alternatief is wat verwarrend. Voor een tweede body (als ik die zou willen) zou ik een compactere variant kiezen (gewoon omdat het kan), maar als hoofdcamera is ergonomie belangrijker dan grootte (binnen het mirrorless-aanbod dan, ik zal niet meer gaan rondzeulen met een grote DSLR)

                            Macro: idd grotendeels niet relevant, kom af en toe in de situatie dat het handig zou kunnen zijn. Is dus meer een bonus dan een eis.

                            Goede groothoek voor Fuji is moeilijk te financieren, zeker in combinatie met de wens voor een reiszoom erbij gaat me dat €1000 kosten en dat heb ik er niet voorover, vandaar dat ik zoek naar een alternatief wat wel die mogelijkheden biedt maar waarbij ik niet te veel aan kwaliteit inboet. De grootste kwaliteitsgroei zit tussen mijn oren en niet in het glas
                            www.lowspark.nl

                            Comment

                            Working...
                            X