Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

    Ik zit met een vervelende zaakje.

    Lang verhaal in het kort:
    We spreken af in team, moodboard, kleurpallet, style, poses, ... En iedereen tekent een TFP team deelovereenkomst.
    De Make-up artist is minderjarig en kan niet tekenen omdat zijn ouders op reis zijn. Dus daar was het even wachten op zijn exemplaar.

    Het is nogtans een zeer mooi contract dat iedereen artistieke vrijheid laat maar toch loopt het scheef als de eerste bewerkte foto´s getoond worden.

    De makeup-artist is zeer onervaren maar heeft wel talent.
    Nu protesteert hij dat de kleuren in de bewerkte beelden niet zijn wat hij verwacht had. (was nogtans ruim voorzien in moodboard)

    Hij eist nu een totaal andere, amateuristische en smaakloze bewerking van de beelden waar ik uiteraard dan weer niet achter sta als fotograaf.
    De reden is dat hij totaal alle kennis mist van fotografiestijlen en bewerkingen.

    Nu krijg ik een leuke brief van zijn ouders dat ze de publicatie willen tegen houden als ik hun zin niet doe.

    Concreet:
    Hoe zit dat met de wetgeving? Is het werk van een makeup-artist beschermd bij wet? Kan hij publicatie van de beelden tegen houden?

    PS: je moet mij niet verwijzen naar portretrechten of auteursrechten van modellen en fotografen want daar was een release voor voorzien. (enkel niet voor de MUA)


    We hebben wat opzoeking gedaan en komen terecht op de website van de overheid waarbij beschreven wordt wat kunst is als beschermd werk.
    Echter is die omschrijving dermate ruim dat het niet onaannemelijk is dat een bijzondere make-up creatie daar ook onder valt.
    Op 1 punt na: Het werk moet origineel zijn. En dat was hier niet het geval. Het was gewoon een basis make-up waar mijn inziens de term "kunst" niet voor opgaat.

    Graag jullie mening in deze.

  • #2
    Re: Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Ik zit met een vervelende zaakje.

    Lang verhaal in het kort:
    We spreken af in team, moodboard, kleurpallet, style, poses, ... En iedereen tekent een TFP team deelovereenkomst.
    De Make-up artist is minderjarig en kan niet tekenen omdat zijn ouders op reis zijn. Dus daar was het even wachten op zijn exemplaar.

    Het is nogtans een zeer mooi contract dat iedereen artistieke vrijheid laat maar toch loopt het scheef als de eerste bewerkte foto´s getoond worden.

    De makeup-artist is zeer onervaren maar heeft wel talent.
    Nu protesteert hij dat de kleuren in de bewerkte beelden niet zijn wat hij verwacht had. (was nogtans ruim voorzien in moodboard)

    Hij eist nu een totaal andere, amateuristische en smaakloze bewerking van de beelden waar ik uiteraard dan weer niet achter sta als fotograaf.
    De reden is dat hij totaal alle kennis mist van fotografiestijlen en bewerkingen.

    Nu krijg ik een leuke brief van zijn ouders dat ze de publicatie willen tegen houden als ik hun zin niet doe.

    Concreet:
    Hoe zit dat met de wetgeving? Is het werk van een makeup-artist beschermd bij wet? Kan hij publicatie van de beelden tegen houden?

    PS: je moet mij niet verwijzen naar portretrechten of auteursrechten van modellen en fotografen want daar was een release voor voorzien. (enkel niet voor de MUA)


    We hebben wat opzoeking gedaan en komen terecht op de website van de overheid waarbij beschreven wordt wat kunst is als beschermd werk.
    Echter is die omschrijving dermate ruim dat het niet onaannemelijk is dat een bijzondere make-up creatie daar ook onder valt.
    Op 1 punt na: Het werk moet origineel zijn. En dat was hier niet het geval. Het was gewoon een basis make-up waar mijn inziens de term "kunst" niet voor opgaat.

    Graag jullie mening in deze.
    Dit is buiten mijn bevoegdheid en kennis. Hier kan ik geen correct advies op geven.
    Alleen, ik kan me voor stellen dat iemand die make-up doet en vast stelt dat de make-up (kleuren, ....) niet diegene zijn die in realiteit waren (wegens meer contrast, meer verzadiging, ...) hiermee niet akkoord kan gaan. Voor hem is de kunst wat hij er zelf van maakt en niet wat een andere via tooling er uiteindelijk van maakt.
    Ik zie bv graag pastelkleur en indien ik iets in pastelkleur zet, zou ik het helamaal niet leuk vinden moest die pastelkleur oververzadigd worden, contrastrijker ...
    DIt snijdt aan twee kanten. Ik vermoed dat je make-upper hoopt dat zijn kunst (en jawel hoor, make-up is ook een kunst) getoond wordt zoals hij het ziet. 't Is zoals de Fransen zeggen: 'Les femmes et les couleurs on en discute pas'
    Kom tot een vergelijk, geef hem desnoods de onbewerkte eelden zoals hij die wil. Evenuteel ijdelheid wat in trekken. Wat jij mooi vindt, vind niet iedereen mooi en omgekeerd zal dat ook wel gelden.

    Wat ik wel raar in je uitspraak vind is:
    Je stelt je de vraag of makeup wel een kunst is, terwijl je een paar zinnen ervoorheen zegt dat je een makeup-artist hebt aangesproken ? Paradox ?
    Je laat aan iedereen artistieke vrijheid toe, maar hier wil je toch beperken ? Paradox ?

    Sorry, maar ik zou toch eerst even alle betrokken rond tafel te roepen en het contract en de originele foto's en bewerkte erbij halen en vooral praten en luisteren. Wie weet.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

      Indien het enkel voor gebruik van ieders portfolio is, dan is het misschien beter om onderling tot een overeenkomst te komen.

      Ik zou voorstellen de foto's ook een 2de bewerking te geven die bij zijn smaak aanleunt, en die te bezorgen dat hij ze in zijn portfolio op die manier kan gebruiken. Eventueel indien je je distantieert van die bewerking en de andere prefereert, kan je overeenkomen dat hij ze mag gebruiken maar niet je naam als fotograaf erbij vermeldt. Omgekeerd ook, indien hij jouw smaak van bewerking niet ziet zitten, vermeld je zijn naam als MUA niet. Zo hebben beiden hun aanvulling op de portfolio, lijkt me beter dan een dagje voor niks?

      Comment


      • #4
        Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Het is nogtans een zeer mooi contract dat iedereen artistieke vrijheid laat ...
        Dus zeker ook die van hem?

        Ik zou me even in zijn plaats stellen ... je huwt met een blondine en de huwelijksfotograaf levert foto’s af waarop je vrouw ros is.
        Contract of niet ... je gaat toch liever de juiste kleur hebben?

        Hoe zit dat met de wetgeving?
        Waarom moet het wettelijke hier aan bod komen?
        Laat het menselijke primeren en je komt vermoedelijk veel verder, zeker als je met die mensen nog wil samenwerken.
        En als je die vraag stelt, dan geeft het me toch wat de indruk dat je contract niet toch alles opgenomen heeft ... anders geen enkele discussie mogelijk.
        In dat geval elk wat water bij de wijn doen.
        Last edited by VerSeg; 19 februari 2019, 16:04.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

          Vind u het gek dat die stylist boos wordt wanneer u met uw digitale make-up zijn werk overdoet en in zijn ogen verpest.

          Comment


          • #6
            Re: Makeup-artist wil fotoproductie tegen houden op grond van wat?

            Begin eens bij het begin: is het een commerciële publicatie of niet ?

            Comment

            Working...
            X