Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

    Ik heb sinds kort mijn oude passie en hobby terug opgenomen.
    Qua materiaal start ik terug vanaf 0.
    Ik heb de body Nikon D5300 aangeschaft, nu het objectief nog...
    omdat er zeer veer verschillen zijn uiteraard, ben ik gaan nadenken wat me het meest bezig houdt en dat is macro en vogelfotografie.
    maar ik vrees dat dit niet haalbaar is met 1 objectief, of wel?
    alvast bedankt om jullie kennis te delen.
    Keyki

    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

  • #2
    Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
    Ik heb sinds kort mijn oude passie en hobby terug opgenomen.
    Qua materiaal start ik terug vanaf 0.
    Ik heb de body Nikon D5300 aangeschaft, nu het objectief nog...
    omdat er zeer veer verschillen zijn uiteraard, ben ik gaan nadenken wat me het meest bezig houdt en dat is macro en vogelfotografie.
    maar ik vrees dat dit niet haalbaar is met 1 objectief, of wel?
    alvast bedankt om jullie kennis te delen.
    De 5300 is een crop camera dus met een 300mm moet dat lukken:

    300 net ok voor vogelfotografie, een tussenring van 75mm (statief) voor 1:4 macro. Genoeg voor vlinders.
    YMMV

    of een 200-500 dan haal je met een tussenring (50mm) op 200mm een 1:4 maar tzal zeer duister zijn in de zoeker.
    Of een Macro lens 200mm + 2x TC als dat lukt.
    Last edited by Nerdifant; 18 februari 2019, 17:16.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

      ik denk dat je eerst duidelijk moet verwoorden/bedenken wat je voor ogen hebt met detail- en vogelfotografie en aan welk van de 2 meeste aandacht naar toe zal gaan.

      Let wel met een tele kan je prima details van onderwerpen vastleggen, maar andersom bekeken zal je met x =< 150mm "macro" objectief het lastiger zijn om je vogeltjes in beeld te krijgen - als ik vogelfotografie dan goed definieer, dus geen vogeltjes in een kooitje of kort op -.

      Comment


      • #4
        Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

        #in2lapland, Idd geen vogels in een kooitje :-), ik dacht eerder aan roofvogels en qua macro ben ik heel geïnteresseerd in een superdetail van iets, heb ooit bv de adertjes van een libelle in beeld weten krijgen, dit was wel met een macrolens.
        Keyki

        When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

        Comment


        • #5
          Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

          Ok, dan in mijn ziens wijze worden het 2 objectieven. (ben niet z'n fan van tussenringen / converters)

          Comment


          • #6
            Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

            Ik zou voor vogels, ook op een APS-C, niet minder dan 400mm nemen.
            De 200-500 is uiteraard een zeer geschikte lens.
            Je kan er ook, desnoods met een tussenring, grote libellen en vlinders mee fotograferen.

            Ik gebruik daar doorgaans een 180mm macro voor - op een crop.
            Maar met een 2x converter wordt dit geen goede vogellens.

            Als je de adertjes wil ben je met iets anders bezig.

            Comment


            • #7
              Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

              Waarom wil je alles doen met 1 objectief? Het leuke aan een reflex is dat je kan wisselen van lens afhankelijk van wat je wilt doen.

              Voor vogels kan je nooit genoeg te veel mm hebben. Ik zou ik kijken naar een Sigma of Tamron 150-600, eventueel tweedehands (afhankelijk van je budget). Daarmee kan je nog wel grote insecten zoals vlinders of libellen fotograferen, maar dat is niet even praktisch als met een echte macrolens.

              Comment


              • #8
                Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                Kijk eens waar je vroeger mee werkte voor macro of vogels.
                Een zoomlens is altijd een compromis.Normaal zijn ze ietwat softer op de ene of andere brandpuntafstand.
                Voor vogels heb je nooit mm teveel.Min. focusafstand speelt dan geen rol.
                Natuurlijk kun je met ext. tubes wel het één en ander bekomen.Maar met een beperkte range wat focus betreft.Is dat voldoende voor jou??
                Ik heb zelf een Canon 300mm f4,die ik gebruik voor libellen met een 1.4 ext.Minimum focus:1.2 m.
                Maar mijn 400mm f5;6 ,min focus 2.5 m,met tussenringen of ext. vind ik persoonlijk minimaal inzetbaar.
                Mijn conclusie is:Kies ofwel voor macro of vogels.Eén lens die optimaal is voor beide doelen bestaat niet.(Tenzij je tevreden bent met matige resultaten)Dus twee lenzen.
                Een 180 mm macro,is niet direkt gebruiksvriendelijk als je niet ervaren bent in macro.Dus met een extender voor vogels:vergeet het maar wegens te kort.
                Trouwens mijn ervaring is,dat met macro best je meer goede resultaten bekomt,maar vogels onder de 500 of 600 mm zijn eigenlijk niet altijd doenbaar.Natuurlijjk zullen er altijd zijn die iets hebben met een 200 mm in een vogelhut etc.Maar los lopend in het veld ????
                (Persoonlijk mening en vatbaar voor allerhande kritiek.)
                Vergeet close-up lenzen,zeer beperkt werkgebied in macro.
                Last edited by demuro; 19 februari 2019, 12:37. Reden: Close-up

                Comment


                • #9
                  Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                  Macro/ portret: Tamron SP 60mm F2.0 (Heb eentje te koop - ahum- zie verkoopssectie)
                  Vogels: Tamron SP 70-300mm F4-5.6 VC. Heb ze zelf ook, zéér goede lens voor het geld. Scherp en een top stabilisatie.

                  Kan je samen tweedehands voor pakweg 400 Euro kopen.

                  De Super Performance serie van Tamron zijn voor je geld echt heel goede aankopen.
                  Heb zelf onder andere nog een SP 24-70mm F2,8 VC en de SP 90 mm F2,8 VC.

                  V
                  Last edited by Valvert; 22 februari 2019, 13:39.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Kijk eens waar je vroeger mee werkte voor macro of vogels.
                    Een zoomlens is altijd een compromis.Normaal zijn ze ietwat softer op de ene of andere brandpuntafstand.
                    Voor vogels heb je nooit mm teveel.Min. focusafstand speelt dan geen rol.
                    Natuurlijk kun je met ext. tubes wel het één en ander bekomen.Maar met een beperkte range wat focus betreft.Is dat voldoende voor jou??
                    Ik heb zelf een Canon 300mm f4,die ik gebruik voor libellen met een 1.4 ext.Minimum focus:1.2 m.
                    Maar mijn 400mm f5;6 ,min focus 2.5 m,met tussenringen of ext. vind ik persoonlijk minimaal inzetbaar.
                    Mijn conclusie is:Kies ofwel voor macro of vogels.Eén lens die optimaal is voor beide doelen bestaat niet.(Tenzij je tevreden bent met matige resultaten)Dus twee lenzen.
                    Een 180 mm macro,is niet direkt gebruiksvriendelijk als je niet ervaren bent in macro.Dus met een extender voor vogels:vergeet het maar wegens te kort.
                    Trouwens mijn ervaring is,dat met macro best je meer goede resultaten bekomt,maar vogels onder de 500 of 600 mm zijn eigenlijk niet altijd doenbaar.Natuurlijjk zullen er altijd zijn die iets hebben met een 200 mm in een vogelhut etc.Maar los lopend in het veld ????
                    (Persoonlijk mening en vatbaar voor allerhande kritiek.)
                    Vergeet close-up lenzen,zeer beperkt werkgebied in macro.
                    Volledig eens.

                    Maar ook voor een 500 of 600mm moet je enige ervaring hebben.
                    Wat natuurlijk geen reden is om toch maar met een 300 of 400 te beginnen.

                    Voor actieve vlinders en libellen werkt 180mm heel goed omdat je ze minder verstoort.
                    Daarvoor eerst met een 90 of 100mm proberen gaat misschien teleurstellen.
                    De "lange lens technieken" zijn ook toepasselijk bij macro.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
                      ben ik gaan nadenken wat me het meest bezig houdt en dat is macro en vogelfotografie.
                      maar ik vrees dat dit niet haalbaar is met 1 objectief, of wel?
                      alvast bedankt om jullie kennis te delen.
                      Ik zou voor de Nikon 300mm f/4E PF ED VR gaan (755g) samen met de teleconverter 1,4X (190g). Dichtste afstand 1,4 m. Heb zelf jaren met de Canon 300mm f4 +1,4X converter gewerkt, nu gebruik ik de nieuwe Canon 100-400mm. Heb er mooie foto's mee genomen van zowel vogels als vlinders en libellen. Is uiteraard mijn persoonlijke ervaring en mening. Met een 500mm f4 +1.4x ga je uiteraard betere vogelfoto's nemen, maar is minder geschikt voor macro . De lens is ook veel zwaarder (3150g).
                      Last edited by citreola; 26 februari 2019, 20:47.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                        Ik heb allemaal aparte lenzen hiervoor. Voor Macro de Nikon 135/2.8 VR, voor vogels de 70-200/2.8 VR met de TC 1.4. Voor bepaalde vogelsoorten is die tweede méér dan voldoende (papegaaiduikers, noordse sterns, grote jagers...) maar voor andere dan weer veel te weinig (zeearenden bv zie je erg zelden dichtbij, ook laatst op een jan van genten kolonie was dat niet voldoende). Meer tele biedt een oplossing maar voor vogels in de vlucht komt er een belangrijk aspect mee kijken als het gaat over vogels in de vlucht, je zoekerveld wordt dan al erg klein, ik vond het altijd zeer lastig om de vogel "te vinden", bovendien moet je hiervoor bijna uitsluitend uit de hand werken, een VR is dan welkom. Als ze stil zitten is het een stuk makkelijker, ik ben tientallen keren bij kolonies geweest van papegaaiduikers (mijn favoriet), als ze aan land zitten is het (op sommige plaatsen) een makkie, als ze naar zee vertrekken kan je het moment al wat zien aankomen, als ze aan land komen is het een klinkklare chaotische ramp. Ik zou opteren voor aparte lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door citreola Bekijk bericht
                          Ik zou voor de Nikon 300mm f/4E PF ED VR gaan (755g) samen met de teleconverter 1,4X (190g). Dichtste afstand 1,4 m. Heb zelf jaren met de Canon 300mm f4 +1,4X converter gewerkt, nu gebruik ik de nieuwe Canon 100-400mm. Heb er mooie foto's mee genomen van zowel vogels als vlinders en libellen. Is uiteraard mijn persoonlijke ervaring en mening. Met een 500mm f4 +1.4x ga je uiteraard betere vogelfoto's nemen, maar is minder geschikt voor macro . De lens is ook veel zwaarder (3150g).
                          De Nikon 500 f/5.6 PF schijnt zeer goed te zijn, erg licht en ook nog met een extender bruikbaar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            De Nikon 500 f/5.6 PF schijnt zeer goed te zijn, erg licht en ook nog met een extender bruikbaar.
                            Volledig akkoord. En aan 3999€ echt een weggevertje

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bestaat er 1 objectief voor zowel macro als vogelfotografie

                              ik was misschien vergeten te vermelden dat ik ook een beperkt budget heb.
                              Maar alleszins iedereen bedankt voor raad en meningen.
                              altijd leuk om te leren van de mensen hun ervaringen.
                              Helaas ben ik er nog niet uit, maar tijd brengt raad.
                              Keyki

                              When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                              Comment

                              Working...
                              X