Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Monitor fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Monitor fotobewerking

    Dag iedereen,

    Ik wil graag een degelijke monitor aankopen voor fotobewerking en ben wat aan het lezen geweest.
    De minimum vereisten zijn dat het een IPS scherm is, minimum 8 bits, minimum 24 inch, hoge resolutie, matte afwerking en minimum 100% sRGB (bij voorkeur meer).
    Rekening houdend met een beperkt budget kwam ik op de volgende schermen uit;

    Philips 272B7QPJEB
    Philips 258B6QUEB
    AOC Q2790PQU

    Ik vroeg me af wie er recent een monitor heeft aangekocht en wat voor jullie de belangrijkste overwegingen waren?
    Zijn er mensen die ervaring hebben met Philips of AOC monitors? Mensen die recent naar een wide color gamut zijn overgeschakeld?

    Bedankt voor jullie input!

  • #2
    Re: Aankoop Monitor fotobewerking

    - minimum 8 bits: alle schermen zijn dat. De meer prijzige modellen zijn 10 bits; of dat beter/merkbaar is zijn er veel discussies gaande.
    - 24" - hoge resolutie: kijk naar de ppi (= relatie afmetingen versus pixels) want dat is belangrijker dan de resolutie alleen.
    - matte afwerking: een matte bezel (rand) is inderdaad aangenamer, maar ontspiegeld glas vind ik nog veel aangenamer.

    Wat de kleurruimte betreft: AdobeRGB is niet per se beter dan sRGB.
    Het hangt af van wat je doel is: posten op het internet en commerciële prints (sRGB is voldoende) of "professionele" prints (AdobeRGB is wat ruimer maar lang nog geen ProPhoto) bij een fotolab dat printers gebruikt die AdobeRGB kunnen omzetten.
    Hierbij moet je wel bedenken dat professionele printers kleuren kunnen printen die ook buiten het bereik van AdobeRGB liggen.

    Voor mij is het verschil tussen sRGB en AdobeRGB (qua monitor) dan ook niet de moeite, zeker gezien het prijsverschil.

    Het is ook zo dat 99% vd kleuren die je krijgt bij het maken van een foto binnen die sRGB ruimte liggen. Alleen die "speciale" kleuren zoals neon groen etc... zullen buiten sRGB vallen dus een print zal raar of zelden een merkbaar verschil opleveren tussen sRGB, AdobeRGB of ProPhotoRGB.


    Dat wil niet zeggen dat ik qua nabewerking start met sRGB. Ikzelf open mijn raw's in ACR in 16 bits en ProPhoto kleurruimte zodat ik een zo groot mogelijke "bewegingsruimte" heb in de nabewerking. Je moet daarna wel weten hoe ze om te zetten naargelang je doel: internet, printen (en welk soort printer).

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Monitor fotobewerking

      Dat wil niet zeggen dat ik qua nabewerking start met sRGB. Ikzelf open mijn raw's in ACR in 16 bits en ProPhoto kleurruimte zodat ik een zo groot mogelijke "bewegingsruimte" heb in de nabewerking. Je moet daarna wel weten hoe ze om te zetten naargelang je doel: internet, printen (en welk soort printer).
      Interessant, en hoe zet je die dan om om op het net te zetten bijvoorbeeld.
      Je mag ook zeggen hoe je ze om zet om af te drukken.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Monitor fotobewerking

        Ik heb me enkele jaren geleden een 25inch uhd scherm gekocht, dell ultrasharp XXXX . matte schermen met een dunne rand. Hou ook rekening mee de afstand. te groot en dichtbij zitten werkt niet vlot. ondertussen zal er al wel een nieuwe versie van zijn.
        alles hangt in mijn ogen ook af van wat je juist met je foto's gaat doen. Is het enkel internet dan heb je voldoende aan srgb, gewone huis tuin en keuken prints in mijn ogen ook.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Monitor fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Interessant, en hoe zet je die dan om om op het net te zetten bijvoorbeeld.
          Je mag ook zeggen hoe je ze om zet om af te drukken.
          Export naar jpeg, sRGB.

          Ik heb altijd gedacht dat een printer met CMYK werkt, als je vanuit je editor drukt wordt de omzetting daar gedaan.

          Als je - zoals velen - je foto's enkel op het web laat zien kom je met een sRGB monitor toe.
          Er wordt soms beweerd dat je dan ook in de sRGB ruimte moet nabewerken, maar ga je dan weggooien wat je niet ziet ?
          Dan beperk je zoals opgemerkt je bewegingsruimte.

          Aan mijn printerprofielen is te zien dat de printer meer groen en blauw aankan dan mijn sRGB monitor, maar in de praktijk is me dat nog niet opgevallen.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Monitor fotobewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Interessant, en hoe zet je die dan om om op het net te zetten bijvoorbeeld.
            Je mag ook zeggen hoe je ze om zet om af te drukken.
            Voor het net: Ik zet mijn jpg niet om naar sRGB. Ik sla hem gewoon op als jpg maar sluit er wel het ICC profiel (ProPhoto) bij in. De browser doet die omzetting automatisch en begrijpt ook de ICC profielen (Firefox, Explorere, Chroome). Ik heb maw nog nooit "rare" of "fletsere" kleuren gezien van mijn jpg's op het net op die manier. Maar ze in PS omzetten naar sRGB zal even goed werken imo.
            Printen: doet een vriend voor mij op zijn printer. Ik lever hem een tiff bestand met ICC profiel ProPhoto. Het enige dat ik zelf doe is het softproofen waar ik kijk naar eventuele gamut warnings in CMYK. Zo kan je zien of er kleuren in ProPhoto zijn die buiten het bereik van de printer (CMYK) liggen. Zulks is mij nog niet voorgekomen.
            Wat ik doe tijdens het softproofen kan ik hier allemaal echt niet uitleggen want dat zouden heel wat blz zijn. Ik baseer mij daarvoor op het prachtige boek van Jeff Schewe: The digital print.
            Last edited by tcf; 21 februari 2019, 11:10.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Monitor fotobewerking

              Thx, dat is duidelijk.
              Voor het net werken we op dezelfde manier, maar toch ben ik soms ontevreden en heb ik oververzadigde foto's.
              Ik heb nog steeds niet gevonden hoe dat komt.
              Printen doe ik maar uitzonderlijk en laat de printer gewoon zijn ding doen.
              En inderdaad, printen is een hoofdstuk op zich.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                Wat ik bijwijlen wel merk is dat er verschillen zijn tussen sommige websites of hosters (flickr en co) waar je je foto's op post.
                Verzadiging (teveel) kan ook een gevolg zijn vh downsamplen (verkleinen) net zoals de verscherping.
                Je zou dat kunnen testen door die foto terug te downloaden van die site en met de pipet de waarden van beide foto's te vergelijken.
                Net zoals je dat zou kunnen doen met je foto in origineel formaat vs de verkleining.

                Als je je foto in Ps uiteindelijk gaat opslaan als jpg gaat die onvermijdelijk van 16-bits naar 8 bits. Dat heeft inherent "rounding errors" tot gevolg die in bepaalde gevallen ook wat verschillen gaan opleveren. Echt drastisch imo niet, althans toch niet naar mijn ervaring. Misschien is het gewoon een gevoel van jezelf. Zoals gezegd de enige accurate manier is te gaan vergelijken "by the numbers".

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                  Nee hoor, een lid heeft drie winterlandschappen op BD gepost.
                  Ik zie in mijn browser FF de eerste twee met een correcte witbalans, de derde foto zie ik teveel blauw in de foto.
                  Ik download die foto en open hem in CS6 en ……… daar staat de witbalans juist!
                  Hoe is dit te verklaren?
                  Mijn scherm is een Benq SW 2700 en staat in Adobe RGB en is gekalibreerd.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                    Dat de internetbrowser de kleuren aanpast, echt vervelend maar is zo, bij google chrome heb je bvb dat de oranje warme tinten onderdrukt worden, op firefox en mijn gsm is dit dan weer normaal en goed....

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      ... Ik download die foto en open hem in CS6 en ……… daar staat de witbalans juist!
                      Hoe is dit te verklaren?...
                      Dat kan te maken hebben met de overgang ve een unmanaged application naar een color-managed application (PS) en vice versa.
                      Dat je hem "correct" ziet in PS is omdat PS een colored-managed application is itt tot andere programma's die mogelijks geen kleur managment hebben of een ander type van kleurmanagment dan PS.
                      Wat men nogal eens vergeet is dat sRGB, AdobeRGB en ProPhoto louter (kleur)werkruimtes zijn die niet apparaat/application gebonden zijn itt CMYK dat een apparaat afhankelijke kleurruimte is (printer).
                      Elk apparaat/application (monitor, grafische kaart, webbrowser etc...) zal dus bv sRGB informatie net wat anders "vertalen" naar gelang hoe zij omgaan met kleurbeheer. Hier is een interessant artikel: http://www.gballard.net/psd/saveforw...html#widegamut

                      En om de verschillen te zien/begrijpen tss sRGB en ProPhoto omzetting: http://schewephoto.com/sRGB-VS-PPRGB/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                        Ik heb net een I9 systeem samengesteld voor opnamestudio/ fotobewerking.

                        Grafische kaart is een GTX 1050, met 4K scherm.

                        Alle tips hierboven ivm kleurruimte zijn zinnig en waardevol!
                        Als je echter gedreven met fotobewerking bezig wil zijn, zou je toch qua scherpte naar zo'n 4K systeem moeten gaan.
                        Voor 300 Euro heb je een basis 28" 4K scherm en voor 150 een grafische kaart die voldoet.
                        Als je systeem dat kan draaien, ben je daarmee gesteld.

                        Je kan naar HD gaan en om gewoon te werken en op te kijken is dat voldoende.
                        Maar een foto heeft doorgaans véél meer pixels dan 1920. Net eens gekeken, een
                        Fine Jpeg foto van mijn D800 geeft 53xx pixels aan en dat is dan nog geen RAW.

                        Een HD scherm is eigenlijk niet scherp meer genoeg om serieus aan fotobewerking te doen, vind ik...
                        Maar dat is mijn mening. Als je dan toch zoekt te upgraden...
                        Ik heb een duurdere monitor, maar de basis schermen die ik zag waren ook al zeer goed.
                        Werk je nu op een VGA dan of wat?
                        Last edited by Valvert; 22 februari 2019, 14:44.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                          Volgens mij gaat het toch over " Aankoop Monitor fotobewerking " en niet over printen.

                          IPS, dat is volgens mij van LG >> een Philips 272B7QPJEB het scherm zelf ips, is dan van LG.

                          En voor de printers, ik print heel veel, ik maak voor verschillende fotoclubs hun tentoonstelling >> afdrukken van de foto's en snijden van de passe-partouts.

                          Afdrukken doe ik via photoshop, de printer mag zelf niets doen met de kleuren, en in het afdrukscherm van PS is de functie " PS beheert de kleuren " aangevinkt.

                          Nu gewoon het icc-profiel voor het gebruikte papier kiezen, en printen.

                          Dit nog, ik heb 2 ips LG schermen.( ze zijn weldra aan vervanging toe, en dat worden weer 2 ips LG schermen. )

                          PJW ( Paul )
                          Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                            - minimum 8 bits: alle schermen zijn dat. De meer prijzige modellen zijn 10 bits; of dat beter/merkbaar is zijn er veel discussies gaande.
                            Een vriend van mij, die heel erg de dingen uitzoekt tot de puntjes ontdekte dat er eigenlijk niet echt veel native 8 bits panelen zijn. 99% zo 6bits zijn en met trucjes 8bit. Zo zouden ook veel 10bit beeldschermen eigenlijk maar 8bit aansturing kennen. Maar de getallen waar hij toegang toe kreeg, is niet beschikbaar voor Jan en Alleman. Dus deze bewering kan ik niet met harde bewijzen van tafel vegen, maar hem kennende zal het echt wel kloppen dat er minder bits worden gebruikt voor aansturing van 8 bits panelen. Maar de vraag is in hoeverre zie je dit.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Monitor fotobewerking

                              In wezen heeft je vriend gelijk. 6-bits panelen zijn goedkoper om te bouwen dan 8-bits en om die reden wordt op dat 6-bits paneel een "trucje" toegepast dat men FRC (frame rate control) toepast zodat men van 262.000 kleuren naar de 16,7 miljoen kleuren gaat.
                              Dat schakelen tussen die kleuren noemt men "flicker" en de fabrikant zal dat flickeren regelen (flickervrij maken). Voor Eizo weet ik dat dat op 18Hz gebeurt dus niet merkbaar voor het oog.
                              Het is zoals het gebrom vd netspanning (50HZ); die is er maar je kan ze niet horen.

                              Die informatie is echter wel voor iedereen beschikbaar hoor: https://www.displayspecifications.com/en

                              Comment

                              Working...
                              X