Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

    [IMG]P1080147-Edit2 by Jan Vandenhove, on Flickr[/IMG]

    Dit zou een OK foto kunnen zijn, maar ik moest de ISO opschroeven waardoor ruis. Het was niet echt donker maar wel binnenhuis en de AF was zoals je ziet niet accuraat. Zonder (heel) dure en grote snelle lensen is MFT in deze omstandigheden echt niet top. Ik heb Sony FF en ga mijn Panasonic GX85 vervangen door een Sony A6400.
    Ik post dit in een impulsieve bui omdat dit eigenlijk wel een goede foto had kunnen zijn.
    [IMG]_DSC8203 by Jan Vandenhove, on Flickr[/IMG]
    Deze tweede foto (als slecht voorbeeld) was helemaal hopeloos en daarom heb ik er iets cartoonesk van gemaakt.

    In goede omstandigheden buiten of met flash in studio is MFT wel goed.
    Last edited by Jatich; 15 februari 2019, 21:56.

  • #2
    Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

    Ik heb geen ervaring met Four Thirds maar met de huidige APS-C sensoren denkt ik niet dat je problemen zal hebben voor het web en afdrukken tot A3+.
    Zelfs met iets hogere ISO waarden.
    Als je tenminste in raw fotografeert en een goede nabewerking doet.

    Je moet ook niet verwachten dat de camera alles oplost.
    Zelfs bij geïmproviseerde portretten kan je nog wel iets aan het licht doen.
    Last edited by palombian; 16 februari 2019, 09:56. Reden: iets aan het licht doen

    Comment


    • #3
      Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik heb geen ervaring met Four Thirds maar met de huidige APS-C sensoren denkt ik niet dat je problemen zal hebben voor het web en afdrukken tot A3+.
      Zelfs met iets hogere ISO waarden.
      Als je tenminste in raw fotografeert en een goede nabewerking doet.

      Je moet ook niet verwachten dat de camera alles oplost.
      Zelfs bij geïmproviseerde portretten kan je nog wel iets aan het licht doen.
      Ik heb enkel een standaard lightroom preset gedaan en wat extremer gemaakt met de sliders. Maar wat ik wilde zeggen: de beperking van MFT in ISO en DR maken het moeilijk om van snapshots onder niet ideale omstandigheden iets goeds te maken. En soms is dat frustrerend. Nu ja, ik schakel over. Even wachten of er een Baby A9 komt en anders zal het een A6400 worden. Mijn Canon DSLR gebruik ik niet meer want oud en... pfff zwaar. Mijn A7r zal ik later vervangen.

      Comment


      • #4
        Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

        Je kan al heel wat oplossen met een flitser te gebruiken om de ISO wat in toom te houden, rekening houdend dat een goed belicht beeld ook vergevingsgezinder is voor hogere ISO-waarden dan een schaduwrijk of minder goed belicht beeld, al vergt het wat oefenen om de balans te zoeken hierin. Zeker voor meer geposeerde beelden is dat altijd een oplossing. Maar zelf als je van plan bent eerder spontane gezinsfoto's te maken (en de camera ligt dan ergens binnen handbereik) kan je evengoed de flitser erop laten zitten.

        Die tweede is toch niet goed om de beperking van de camera te tonen lijkt me, daar is toch stevig aan allerlei schuivertjes getrokken in de bewerking.

        Comment


        • #5
          Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Je kan al heel wat oplossen met een flitser te gebruiken om de ISO wat in toom te houden, rekening houdend dat een goed belicht beeld ook vergevingsgezinder is voor hogere ISO-waarden dan een schaduwrijk of minder goed belicht beeld, al vergt het wat oefenen om de balans te zoeken hierin. Zeker voor meer geposeerde beelden is dat altijd een oplossing. Maar zelf als je van plan bent eerder spontane gezinsfoto's te maken (en de camera ligt dan ergens binnen handbereik) kan je evengoed de flitser erop laten zitten.

          Die tweede is toch niet goed om de beperking van de camera te tonen lijkt me, daar is toch stevig aan allerlei schuivertjes getrokken in de bewerking.
          Volg hier. Waarom geen opzetflits gebruikt?

          Comment


          • #6
            Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Je kan al heel wat oplossen met een flitser te gebruiken om de ISO wat in toom te houden, rekening houdend dat een goed belicht beeld ook vergevingsgezinder is voor hogere ISO-waarden dan een schaduwrijk of minder goed belicht beeld, al vergt het wat oefenen om de balans te zoeken hierin. Zeker voor meer geposeerde beelden is dat altijd een oplossing. Maar zelf als je van plan bent eerder spontane gezinsfoto's te maken (en de camera ligt dan ergens binnen handbereik) kan je evengoed de flitser erop laten zitten.

            Die tweede is toch niet goed om de beperking van de camera te tonen lijkt me, daar is toch stevig aan allerlei schuivertjes getrokken in de bewerking.
            Tja, een lightroom preset genomen en wat extremer gemaakt met de enkele sliders.
            Het gaat hierom: ik was even in de slaapkamer en het toestel lag er toevallig (mijn vriendin was reis bagage aan het uitpakken), ik pikte het toestel op en nam enkele foto's. Verleden week vond ik die foto's bij toeval op mijn harde schijf en vond ze wel leuk, maar toen ik ze opende in lightroom besefte ik dat er weinig mee te beginnen was. Ik herinner me dat we fun aan het maken waren en dat ik niet echt geconcentreerd was dus het klopt dat het wel beter had kunnen zijn, maar het spijtige is dat MFT bij minder goede opnames weinig speling geeft. Bovendien was de AF in de weinig verlichte ruimte niet accuraat. Maar zoals ik al zei, in goede omstandigheden is MFT wel prima. Ik vrees wel dat dit formaat een steeds grotere achterstand aan het oplopen is t.o.v. AP-C en FF (dat kan wel weer veranderen, maar ik heb weinig hoop), vandaar ook dat ik de knoop heb doorgehakt en ga overschakelen.

            Flitsers gebruik ik sedert mijn overstap naar systeem camera niet meer. Misschien moet ik dat toch eens overwegen, maar ik ben er geen fan (meer) van.

            Comment


            • #7
              Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

              MFT achterstand aan het oplopen?
              Ik heb onlangs de nieuwe Olympus E-M1X een week kunnen uittesten en die camera doet ongelooflijke dingen.
              ISO 12800 is in elk geval geen probleem.
              MFT is net vaak vernieuwend.
              Is er bv. een andere camera met Live Compose (standaard bij Olympus).

              Jaja

              Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Daarom ga ik overschakelen naar AP-C of FF

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                MFT achterstand aan het oplopen?
                Ik heb onlangs de nieuwe Olympus E-M1X een week kunnen uittesten en die camera doet ongelooflijke dingen.
                ISO 12800 is in elk geval geen probleem.
                MFT is net vaak vernieuwend.
                Is er bv. een andere camera met Live Compose (standaard bij Olympus).

                Jaja

                Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
                Dag Jaja,

                ik had het over de sensors. Dat de 3000euro E-M1X uitzonderlijk dingen doet durf ik best aannemen, maar de sensor is een ge-upgrade versie van E-M1 II. Op dat vlak is MFT dus niet bepaald vernieuwend. Ruis is iets persoonlijks en wat voor de ene prima te doen is is voor de ander onaanvaardbaar.

                De E-M1X is zijn hoge prijs waarschijnlijk op alle vlakken waard voor degene die de specifieke eigenschappen van deze camera zoekt.
                Voor mij persoonlijk zijn het formaat en gewicht niet wat ik zoek in een MFT of AP-C camera (dan liever full frame).
                De AF-C, tracking, eye-focus, het dynamisch bereik en ruis op hogere ISO zijn bovendien beter op de 2000 euro goedkopere A6400.

                Comment

                Working...
                X