Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

    Eén van beide objectieven wens ik aan te schaffen.

    Wat zouden jullie me aanraden?

    Reeds in bezit van:

    * Tamron 24-70mm 2.8
    * Nikon 70-200mm 2.8G
    * Nikon 50mm 1.8

    Doel:

    * Home-studio:
    -> Close-ups (bovenste deel lichaam) + headshots.
    -> Volledige lichaamsportretten: diepte studio 5m80 (beperkingen met 105mm om ganse lichamen erop te krijgen als portret toch wel bv. 2m voor doek staat?)

    * Portretten buiten (close-up en in totaliteit)
    * Communie-foto's
    * Familie-foto's
    * Vakantie
    * ,...

    Wat zouden jullie aanraden? Wat zijn jullie eigen ervaringen met deze objectieven?

    Puur kwalitatief en afgestemd op bovenstaand gebruik?
    (Los van de prijs en het onderlinge prijsverschil, want dat is me duidelijk)

    Bedankt alvast voor jullie tips & advies!
    Last edited by vanwero; 14 februari 2019, 21:02.
    Student CVO - Masterclass Portret

    [ Instagram - Facebook - Website ]

  • #2
    Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

    Heb niet direct een idee van de prijzen van de lenzen maar kijk ook eens naar de Sigma Art lenzen, die zijn echt super.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

      Bedankt Evelyn,

      En dat zijn inderdaad ook toppers.

      Een dergelijke aankoop gaat een “once in a lifetime” zijn en met zo’n primelenzen zegt mijn buikgevoel om toch voor de Nikon te gaan. Maar begrijp zeker uw voorstel.

      Ik wil hier vooral de juiste keuze maken in het juiste type van de 2.

      Dit betreffende kwaliteit (zullen beiden toppers zijn), maar ook vooral naar mijn gebruik toe, rekening houden met bv de 70-200 die ik al in mijn bezit heb, enz...

      Welke van de 2 dus de beste aanvulling zou zijn?

      Om een uniek en aanvullend objectief in mijn collectie te hebben zou ik precies denken: de 105mm.

      De 85mm, die wel iets meer een “All-rounder” is misschien, kan best/meest vervangen worden door mijn 70-200mm?

      De 105mm top voor de close-ups wat me wel heel hard aanspreekt? (Maar minder handig voor volledige portretten waarschijnlijk...?)

      Kijk uit naar jullie gebruikerservaringen!
      Last edited by vanwero; 14 februari 2019, 07:17.
      Student CVO - Masterclass Portret

      [ Instagram - Facebook - Website ]

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

        Als vuistregel gebruikt men een 85 voor bustes en 105 voor headshots. Een 85 is praktischer voor fullbody.
        Zelf geen ervaring met een 105/1.4 maar mij lijkt dit te véél scherptediepte weg te nemen op volledig open stand... en een 105 niet-macro met een tussenring wordt een leuke macro :-)

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

          Eigenlijk is het simpel: je hebt de 70-200. Ga eens kijken in je foto's welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt hebt tot nu toe. Dan heb je een mooi beeld van je eigen onbewuste voorkeur. En de kans is groot dat je gedrag niet zal veranderen hé.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Eigenlijk is het simpel: je hebt de 70-200. Ga eens kijken in je foto's welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt hebt tot nu toe. Dan heb je een mooi beeld van je eigen onbewuste voorkeur. En de kans is groot dat je gedrag niet zal veranderen hé.
            Klopt... maar langs de andere kant ben ik juist op zoek naar iets anders dan de gebruikelijke foto’s waar ik reeds tevreden van ben. (Met mijn 70-200)

            Zou juist willen dat als ik deze lens gebruik er wat variatie in mijn foto’s komt. (En het een andere vormgeving wordt).
            Student CVO - Masterclass Portret

            [ Instagram - Facebook - Website ]

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

              Uiteraard, maar als je spreekt over millimeters, dan spreek je tegelijk over meters hé: de afstand tot je onderwerp. En als je dat binnen wil doen, dan denk ik dat 105 mm al vrij lang is, dan ga je zelf beperkt zijn door de kleine hoek van je lens. Buiten kun je natuurlijk zover achteruit als je maar wil, binnen niet. Ik weet niet in hoeverre je ervaring hebt met primes, ikzelf voel dat ik soms gewoon lui ben, en gemakkelijk naar een goeie zoom grijp, in de plaats van te moeten kiezen tussen een reeks primes. En al helemaal op verplaatsing....een zak vol glas weegt al snel enkele kilo's hé....Maar dit brengt ons in een andere discussie....sorry.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                Er is natuurlijk een alternatief ... Een Nikkor 50/1.4 of 85/1.4 en een nieuwe DX camera. De 85 op een DX geeft ong. dezelfde beeldhoek als een 105 op een FX
                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                  Wat moet je met een lens? In de 'in bezit' lijst staat geen camera. Het is ook redelijk belangrijk of je een DX of FX camera hebt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wat moet je met een lens? In de 'in bezit' lijst staat geen camera. Het is ook redelijk belangrijk of je een DX of FX camera hebt.
                    Ik heb de Nikon DF (Fullframe).
                    Student CVO - Masterclass Portret

                    [ Instagram - Facebook - Website ]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                      Ikzelf heb de nikon 105mm 1.4, na "lang" tobben en overwegen heb ik deze gekocht.
                      Zal een 85mm breder inzetbaar zijn? Jazeker, maar zoals je zelf zegt is dat niet wat je zoekt

                      Nu de 105mm is de àllerbeste lens die ik al op een camera mogen zetten heb
                      Een erg unieke en zeer aantrekkelijke bokeh zorgt voor de mooiste portretten, gebruik deze zelfs vaak op 1.4 full body en het pop-effect die je dan bereikt is echt magnifiek
                      Dit zonder in te boeten in de scherpte van het objectief, zelf de ca is erg miniem

                      Natuurlijk weegt deze lens behoorlijk wat maar je 24-70 en 70-200 ook dus dat is het struikelblok niet voor jou uiteraard


                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                        Voor mij in een studio gebruik ik de 50mm op FF om een full body te maken. Vorige keer per ongeluk de 85mm gemonteerd ipv de 50mm, en ik moest ineens verdacht ver achteruit gaan staan :-) Ik zat al op de trapjes achteraan de studio met de 85mm, terwijl deze toch wel groot is.

                        Ik vraag me dan ook af in een studio van ca 6m, waar je dan nog de afstand van het model tot de achtergrond moet aftrekken, ga je volgens mij je toch wel beperken in je mogelijkheden met 85mm. Full body op 50mm zijn de vervormingen zeker niet storend (zie vb. mijn foto van Victoria in 'Mensen').

                        Voor portret waar je met scherptediepte gaat spelen is die 105mm wel een mooie lens, ook bijvoorbeeld om op lokatie de achtergrond een mooie bokeh te geven. In studio zou ik hem, naast portret, niet gebruiken. Full body mag je vergeten volgens mij met de opgegeven restrictie van 6m.

                        Voor de prijs van een 50mm f/1.8 bij Nikon krijg je enorm veel in ruil, zeker qua scherpte een heel goede lens. Ik heb de f/1.4, achteraf gezien had de f/1.8 een evengoede (en goedkopere) keuze kunnen zijn geweest.

                        Ik zou eens een simulatie kunnen doen in een programmaatje voor studiobelichting om te zien waar je uit zou komen met die twee lenzen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                          Snelle simulatie in studio 5x6m, met camera achteraan de kamer (je moet er wel zelf ook nog achter passen):

                          50mm:


                          85mm:


                          105mm:

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                            Als je iets echt anders wilt moet je misschien kijken naar een vintage lens, kan heel knap zijn in combinatie met sunflare... geeft een heel ander gevoel maar is dan wel met manuele focus. Ik denk als je een 70-200 lens hebt dat je toch al veel variatie hebt in brandpunten.
                            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 85mm 1.4 of Nikon 105mm 1.4

                              @Stefan:

                              Fijn en bedankt voor het bovenstaande. Met blos op de wangen heb ik mijn lijstje van hierboven moeten uitbreiden, want ben in bezit van een 50mm 1.8. Deze zat bovendien als kitlens bij mijn Nikon Df. Maar aangezien ik ze vergeten was om te noteren: gebruik ze niet veel. Onterecht waarschijnlijk...

                              @Evelyn:

                              Heb me al zo’n setje “vintage”-objectieven aangekocht en hierboven niet genoteerd omdat ik deze toch vooral graag gebruik voor de fun en bij de “stillere toestanden” in studio vanwege de manuele scherpstelling:

                              - Nikkor 50mm - F/1.2 AI
                              - Nikkor 35 mm - F/2 AI-S

                              Heel leuk en inderdaad ook een mooi en speciaal effect waar ik echt wel van hou.

                              Maar echt niet zo simpel en vlot als er actieve/bewegende mensen in het spel zijn.

                              Conclusie:
                              —————
                              Ga mijn buikgevoel volgen en voor de 105mm gaan. Wegens de meer “uniciteit” ervan.

                              De full-body’s in mijn eigen (kleinere) studio los ik wel op met de 50mm als ik er niet kom. Het komt bij mij bij volwassenen niet zo heel vaak voor dat ik ze daar in totaliteit fotografeer. (Wel bij kinderen,...) Dus daar ga ik het niet vanaf laten hangen.

                              De portretten / headshots (waar ik meest van hou), doe ik hier dan met de 105mm.

                              Buiten,... kan ik ook weg met die 105mm in de meeste situaties.

                              Hopelijk maak ik hierbij de juiste keuze.

                              Bedankt alvast voor iedereen die reeds gereageerd heeft!
                              Student CVO - Masterclass Portret

                              [ Instagram - Facebook - Website ]

                              Comment

                              Working...
                              X