Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fototas gestolen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fototas gestolen

    Afgelopen vrijdag is in de trein Oostende-Leuven mijn fototas gestolen. Camera (D7000), 4 lenzen, filters, alles verdwenen onder mijn neus... Ik heb uiteraard bij zowel de NMBS als de politie aangifte gedaan en de serienummers die ik kon achterhalen doorgegeven. Ik heb een lijstje gemaakt met alles wat erin zat en ik schrok zelf van wat voor waarde je allemaal in zo'n tas kan hebben... Is er iemand met een idee wat ik nog zou kunnen? Ik vrees dat ik er nooit meer iets van terug zal zien, maar toch.
    Niet mijn beste weekend geweest...
    Bedankt.

  • #2
    Re: Fototas gestolen

    Spijtig dit te horen
    Er bestaat hier op het forum een topicl waarin een je kan plaatsen wat er gestolen is
    Daarin kan je alles mooi beschrijven met serienummers erbij, wie weet komt er ooit iets boven water

    Ik weet niet of jezelf hierin iets kan plaatsen, anders even een mod verwittigen

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Fototas gestolen

      Hou maar alvast een oogje op 2dehands.be en Ebay. Je weet maar nooit.

      Comment


      • #4
        Re: Fototas gestolen

        Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
        Hou maar alvast een oogje op 2dehands.be en Ebay. Je weet maar nooit.
        En als er eentje is die je aandacht trekt, vraag om een jpg-fotoke ... Daar staan dan het aantla kliks in en het serienummer van het fototoestel en het serienummer van de lens.
        Bij een NEF, RAW, RAF vind je enkel de serie-nummers weer.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Fototas gestolen

          Dat is een goeie Wim, een manier om aan het serienummer te komen zonder argwaan te wekken! Weet wel niet wat ik zou moeten of kunnen doen als de camera werkelijk door iemand aangeboden zou worden buiten de politie inlichten uiteraard.
          Maar over het serienummer van de lens, die vind ik in de exif nergens terug... Van 2 lenzen weet ik het omdat het op de doos staat ;-) Van 2 anderen weet ik het niet.

          @Sieg: done!

          Comment


          • #6
            Re: Fototas gestolen

            Diefstal melden aan één van de moderatoren.
            Liefst alle materiaal en serienummers.
            Ook precies omschrijven onder welke omstandigheden uw materiaal is ontvreemd en de plek.
            Dit wordt dan door een mod in de subforum "Aangeboden" in de rubriek "Gestolen Fotomateriaal Informatietopic" geplaatst.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Fototas gestolen

              Hey Red Falcon, net gedaan. Dank je!

              Comment


              • #8
                Re: Fototas gestolen

                Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
                Dat is een goeie Wim, een manier om aan het serienummer te komen zonder argwaan te wekken! Weet wel niet wat ik zou moeten of kunnen doen als de camera werkelijk door iemand aangeboden zou worden buiten de politie inlichten uiteraard.
                Maar over het serienummer van de lens, die vind ik in de exif nergens terug... Van 2 lenzen weet ik het omdat het op de doos staat ;-) Van 2 anderen weet ik het niet.

                @Sieg: done!
                Stuur mij eens een foto of twee door en met een andere lens genomen. Ik zal mijn best doen. Heb een toolke geschreven die de exif tot op de draad uitleest en vrwerkt ... Vandaar.

                Als je je toestel zo kan opsporen kan je daar terecht bij de politie. Een serienummer is uniek en indien je kan bewijzen dat het serienummer al een hele tijd geleden werd geregistreerd kan men er niet om heen. Normaliter staat dit ook op je faktuur, bij mij toch ZOwel toestel- als lenzenserrienummers
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Fototas gestolen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  En als er eentje is die je aandacht trekt, vraag om een jpg-fotoke ... Daar staan dan het aantla kliks in en het serienummer van het fototoestel en het serienummer van de lens. .
                  Ook wanneer de exif gegevens niet zijn ingesloten Wim ?
                  En werkt dit volgens jou ook bij een Canon toestel ??

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fototas gestolen

                    Als iemand die regelmatig op de trein zit met fotomateriaal ben ik wel benieuwd naar hoe ze dat gelapt hebben. Kwestie van beter te kunnen opletten welke situaties een risico vormen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fototas gestolen

                      Sieg,
                      Indien je mijn antwoord volledig had gelezen, goed had gelezen en niet die enkele zin, had je een antwoord op je vraag.

                      Neen, die serie-nummers staan enkel in de exif, maar je moet wel weten waar en het is niet gegarandeerd dat ieder merk dit doet. Maar voor zover mij momenteel gekend, is dit zo bij SOny, FUjifilm, Nikon en Canon.
                      Bij bepaalde staat er zelfs het serienummer in van Adobe, ... en wat je allemaal hebt uitgespookt met laaitroem en fotosop met data en al .... Kwestie van exifs te lezen en vooral te weten hoe je ze volledig kan en moet lezen en hoe de data moet interpreteren en gebruiken ...


                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Ook wanneer de exif gegevens niet zijn ingesloten Wim ?
                      En werkt dit volgens jou ook bij een Canon toestel ??

                      grts
                      Sieg
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fototas gestolen

                        @Wim: ik stuur je 2 foto's door gemaakt met de lenzen waarvan ik geen nummer heb (50mm heb ik lang geleden gekocht en geen factuur meer van en 17-55 heb ik tweedehands gekocht)

                        @Spanik: goh, als ik dat eens wist ;-) Ik had 2 tassen bij me, een met laptop en zo, andere was mijn fototas. Mijn fototas heb ik in het rek boven me gelegd omdat er geen plaats aan mijn voeten of naast me was voor 2 tassen en daar dient een bagagerek voor nietwaar? Hoe dan ook, ik laat altijd de hengsels van de tas door het rek hangen zodat die in mijn gezichtveld zitten. Achteraf had ik ze beter ook nog vast geklikt... Toen ik opstapte, was het rustig, ik was zelfs de enige in de coupe. Had dus ook geen argwaan of zo om dat te doen. Hoe verder de reis vorderde, hoe drukker het werd. Rond Brussel werd het dan een drukte van in- en uit-stappen. En hoewel ik er in mijn hoofd constant op aan het letten was, blijkbaar niet genoeg. Ik vermoed dat het dan en daar is gebeurd, maar nogmaals, ik weet het niet. Toen ik wilde uitstappen in Leuven was i weg...
                        Omdat ik te perplex was op het moment, ben ik niet uitgestapt en ben ik doorgereden richting Luik. Vlak na Leuven is de trein dan stil gevallen wegens een defect... (het was mijn dag echt niet). Na een uur is i terug gesleept naar Leuven waar iedereen moest uitstappen. Ik zeg dat omdat ik als laatste uitstapte en er in plaats van mijn tas, een andere tas is achter gebleven. Leeg weliswaar, op wat haargel, een pet en een laptopoplader na. Ik denk niet dat het om een verwisseling gaat (mijn tas zwart en zwaar, de andere wit en beige). Wellicht een ander slachtoffer van dezelfde dieven? Of hebben ze hun eigen tas achter gelaten om niet met 2 naar buiten te moeten lopen? Wie zal het zeggen.
                        Ik zeg 'ze' omdat ik inmiddels wel vernomen heb dat er op dat traject bendes actief zijn die dit soort dingen doen. In treinen op zoek gaan naar bagage om te stelen. Soms schijnen ze zelfs bij het uitstappen kleingeld op de grond te gooien zodat iedereen is afgeleid en naar de grond kijkt. Dat geeft iemand anders de gelegenheid een tas uit het rek of van een zetel te grissen en er ongezien mee uit te stappen. Dat van dat geld hebben ze nu niet gedaan. Wellicht ben ik op een andere manier afgeleid, maar er is me niks geks opgevallen. Voel ik me stom achteraf? Ja, nogal. Zal ik beter opletten in het vervolg? Zeker....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fototas gestolen

                          Leg NOOIT een rugzak los in het bagagerek boven jouw. Die mannen kennen dat ... Ze komen binnen en het is erg druk, je kijkt even naar hen aan en achter je is er een bezig een vervangende tas te pushen ... Ze doen alsof ze iets vergeten zijn, en nemen abusievelijk jouw tas (gebeurt achter je, maar zo dat anderen geen argwaan hebben) en halen de tas weg en doen rustig voort, doen de tas open en vertekken dan. ermee of ze plaatsen hem wat verder in het rek, tot hij ver genoeg ligt opdat de bestolene panikeerd en de plaats verlaat ... Je denkt als slachtoffer niet altijd na om eens verder in de wagon naar alle bagagerekken te kijken.
                          Dat je hengsels er door hingen is voor hen geen probleem. Zo gefikst. Je zegt het zelf, op een bepaald ogenblik wordt het zo druk (doelbewust opgezet) dat je even die hengsels en tas uit het oog verliest en dan ben je gezien.
                          Een andere truk is dat er twee kinderen in de gang staan en plots eenjte zijn munten verliest. Velen willen die dan helpen met het oprapen van die muntjes en jawel, de aandacht weg, rugzak, schoudertas, ... ook weg.
                          Onlangs kwam er naast mij een koppel zitten die glimlachend was opgestapt ... Mijn fototas, werktas, statief staan naast mij tegen de treinwand ... Achter mij stapt ook een koppel op waarvan ik zag dat beide koppels op het perron aan het babbelen en wijzen waren ...
                          Vlak voor we Jette binnen rijden begin achter mij een hels kabaal ... Koppel komt in ruzie en er vallen precies meppen. Koppel voor mij staat recht en doen precies alsof ze de gemoederen willen daren ... Den deze reageeert niet en de dame vraagt me beleefd wat ik ervan denk wijzend naar ... Ze had gehoopt dat ik ook keek, lees weg keek. Ik reageerde niet en dat heeft ze tot 4x toe geprobeerd en plots, in Jette, stapten beide koppels babbelend af ... Je ziet maar. trukken genoeg.
                          In Antwerpen aan het centraal station. Ik kom eraan gewandeld met een rugzak, fototoestel om de hals en een statief in de hand. Komen daar 2 jonge dames af gelopen met een kaart in de hand. Ze vroegen de weg naar de groenplaats en duwden de kaart onder mijn neus met de vraag om het even aan te dudien ..
                          Ik plaatste me met de rug tegen een winkel, haalde de rugzak af, bond het statief eraan vast, stak vervolgens fototoestel weg en plaatste die voor mij waarbij ik een been door de draagriem stak. Wanneer alles mooi veilig weg zat , gaf ik te kennen dat ik op hun vraag wou antwoorden maar toen bleken ze de weg precies heel goed te kennen.
                          Maw, indien er zich een onvoorziene situatie voor doet, berg eerst alles op en zet het voor U en zo dat je alles beet hebt en kijk dan wat er aan het gebeuren is.
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 15 februari 2019, 13:24.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fototas gestolen

                            Trucs genoeg inderdaad zeg! Rij al jaren met de trein, zondig enig probleem. Tot het mis gaat... Erg, dit soort schaamteloze diefstallen. Het idiote is ook dat het voor mij waarde heeft, maar voor die mannen is een prijzige Lee Big Stopper filter gewoon een stom vierkant stuk zwart glas...
                            Enfin, ik heb er van geleerd. Beetje dure les alleen. Het zal me niet snel weer gebeuren, ik zal nu op mijn hoede zijn. Een beetje te laat natuurlijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fototas gestolen

                              't Ja, In Barcelona ging ik opstap en ondertussen een babbelke met de politie die me naar bepaalde sites begeleide... Wat gedrum en wat geroep en getier tot plots een agente besefte dat ze haar portefeuille kwijt was. EN zeggen dat ze ons gewaarschuwd hadden die dag voor een groep zakkenrollers ...
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment

                              Working...
                              X