Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervangen toetsenbord laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervangen toetsenbord laptop

    Het toetsenbord van mijn laptop is aan het verslijten. Een zestal veelgebruikte toetsen moet ik meermaals hard aanklikken alvorens ze werken.
    Nu is deze laptop al 6 jaar oud, maar is een 17" met HD scherm, Intel I7, 1TB HD, 16Gb geheugen, en werkt voor de rest nog perfect.
    Ik ben op zoek naar een Azerty BE toetsenbord, maar dat is onvindbaar. De firma's die er mee adverteren (3 in NL en 1 in B) moeten na verificatie melden dat ze fout waren en dat ze toch wel Qwerty verkopen. Zou allemaal geen probleem zijn, maar ik heb tijdens mijn legerdienst blind leren typen op een Azerty.

    Nu komt de vraag : Als ik een Qwerty toetsenbord aanschaf, enkel de toetsen overplaats van mijn oud Azerty toetsenbord en de drivers van het toetsenbord niet verander , gaat het qwerty toetsenbord zich dan aan de layout van het azerty toetsenbord houden ?

  • #2
    Re: vervangen toetsenbord laptop

    Technisch en qua drivers sta ik hier zwak, drivers zijn afhankelijk van het merk en tyoe toetsenbord, geloof ik. Windows heeft to zijn eigen drivers of niet?
    En de toetsenbordindeling regel je toch ook in Windows? (Instellingen - tijd en taal - regio en taal)
    Het is dus mogelijk om een azerty te gebruiken als querty en omgekeerd, zelfs per ongeluk via en toesencombinatie heb ik al gemerkt

    Comment


    • #3
      Re: vervangen toetsenbord laptop

      Als je de kapjes identiek kan overzetten moet dat lukken. Het is inderdaad de setting die bepaalt waar de Q staat.
      Je gaat wel problemen krijgen met de cijfers en andere combinaties, omdat die ook verschillen.

      in Azerty moet je de shift gebruiken voor de cijfers, in Querty niet.

      Kan je niet gewoon een extern toetsenbord gebruiken? Kost bijna niks.

      En anders misschien een occasie defecte laptop met Azerty zoeken, en dat vervangen...

      Heb je al geprobeerd om dat toetsenbord te kuisen? Meestal is er geen fysieke schakelaar, maar iets inductief wat door afstand getriggerd wordt. Als daar stof tussen zit krijg je het effect dat je beschijft.

      Comment


      • #4
        Re: vervangen toetsenbord laptop

        Je hebt 3 keuzes: je kan de toetsen overplaatsen van oud naar nieuw (riskant) en dan werkt het zoals je zelf aangeeft zonder iets aan instellingen te moeten wijzigen.
        Of je plaatst het nieuwe en je typt blind Azerty op een Qwerty toetsen-layout, eveneens zonder aanpassing instellingen.
        Het nieuwe keyboard moet dan fysisch perfect overeenkomen met het oude.

        Derde mogelijkheid: een extern USB keyboard kopen en zo de laptop gebruiken. Als de laptop mobiel moet zijn is dat natuurlijk niet ideaal.

        En Tommie1 heeft nog een paar mogelijkheden geformuleerd.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: vervangen toetsenbord laptop

          Wat een laptop-toetsenbord van qwerty naar azerty omzetten moet je toch wel wat oppassen. In bepaalde gevallen heb ik 't meegemaakt dat een bios-update na toetsenbordswap nodig was (vb. van qwerty naar azerty). Dus begrijp ik de vraag van Notex om een specifiek be-keyboard. Wat we wat missen is het type van laptop waarvoor hij een toetsenbord zoekt - merk + reekstype (als dat vb. een oudere dell zou zijn in een zakelijke reeks, dan kan je dat nog vinden - mits wat zoeken).
          Er zijn echter eenvoudige hulpmiddeltjes te koop voor qwerty naar azerty - nl. klevertjes die u over de toetsen kleeft. Wij hebben een aantal gebruikers die vreemde talen tikken die dat doen - misschien bestaat dat ook wel voor een belgisch toetsenbord. (uiteraard gaat dat niet eeuwig mee - maar een klevertje vervangen is minder erg dan een heel keyboard).
          Toetsenborden van laptops zijn vrij gevoelig - het kan de toetsjes swappen, maar 't is een geduldswerkje, en die plastieken veertjes eronder of de klips onder de toets kunnen afbreken.
          Hopelijk is u iets met deze info.

          Comment


          • #6
            Re: vervangen toetsenbord laptop

            Probeer eens op ebay. Type gewoon merk en type in en dan als zoekwoord keyboard.
            Is mij zo toch al meermaals gelukt spare parts te vinden.
            Alternatief maar minder handig is gewoon een extern klavier er aan hangen.

            Comment


            • #7
              Re: vervangen toetsenbord laptop

              Het gaat over deze laptop : http://www.toshiba.be/nl/discontinue...ite-l70-a-11j/
              Een Toshiba L70A-11J.
              Toshiba geeft geen ondersteuning aan partikulieren, na de garantie. Je krijgt wel een lijst van pc-verkopers in de buurt, maar wat heb ik aan het adres van de Makro ?
              Op Ebay toetsenborden gevonden voor een tiental talen, maar geen azerty België.
              Ondertussen al wel een azerty Frankrijk gevonden, maar dat is iets verschillend van .be en is 3x duurder dan een qwerty.
              Jullie geven me goede hoop dat een qwerty als een azerty zal werken met de originele drivers.
              Ik zal dus maar een qwerty bestellen in Nederland. Ik zal op het defecte keyboard proberen om de toetsen los te krijgen en over te zetten.
              Lukt dat niet, dan plak ik klevertjes. Allen bedankt voor de raad.

              Comment


              • #8
                Re: vervangen toetsenbord laptop

                Ik zou toch ineens voor klevertjes gaan. Als het overplaatsen van de toetsen mislukt zit je mogelijks met 2 brakke toetsenborden.
                Mijn persoonlijk gedacht hoor.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: vervangen toetsenbord laptop

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Ik zou toch ineens voor klevertjes gaan. Als het overplaatsen van de toetsen mislukt zit je mogelijks met 2 brakke toetsenborden.
                  Mijn persoonlijk gedacht hoor.
                  Mag ik effe inpikken ?
                  Ik heb een Logitech Di Novo - was een vrij duur toetsenbord, maar de "A" is volledig afgesleten.
                  Waar zou ik zo van die klevertjes vinden ?
                  Of beter nog: van die "wrijflettertjes" ? ( maar dan witte )
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: vervangen toetsenbord laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Mag ik effe inpikken ?
                    Ik heb een Logitech Di Novo - was een vrij duur toetsenbord, maar de "A" is volledig afgesleten.
                    Waar zou ik zo van die klevertjes vinden ?
                    Of beter nog: van die "wrijflettertjes" ? ( maar dan witte )


                    en daarna een andere nickname kiezen zonder A

                    Comment


                    • #11
                      Re: vervangen toetsenbord laptop

                      vb. op amazon (staat helaas bij mij net als 1080 ander entry's op de zwarte lijst met zelfs meerdere noteringen): belgium keyboard stickers
                      In duck-duck-go (want google staat ook met meerdere entry's op de zwarte lijst): stickers keyboard belgium

                      Comment


                      • #12
                        Re: vervangen toetsenbord laptop

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Het gaat over deze laptop : http://www.toshiba.be/nl/discontinue...ite-l70-a-11j/
                        Een Toshiba L70A-11J.
                        Toshiba geeft geen ondersteuning aan partikulieren, na de garantie. Je krijgt wel een lijst van pc-verkopers in de buurt, maar wat heb ik aan het adres van de Makro ?
                        Op Ebay toetsenborden gevonden voor een tiental talen, maar geen azerty België.
                        Ondertussen al wel een azerty Frankrijk gevonden, maar dat is iets verschillend van .be en is 3x duurder dan een qwerty.
                        Jullie geven me goede hoop dat een qwerty als een azerty zal werken met de originele drivers.
                        Ik zal dus maar een qwerty bestellen in Nederland. Ik zal op het defecte keyboard proberen om de toetsen los te krijgen en over te zetten.
                        Lukt dat niet, dan plak ik klevertjes. Allen bedankt voor de raad.
                        Frans en belgisch zijn volgens mij toch hetzelfde....
                        Maar als het 3 maal duurder is dan zou ik ook denken aan klevertjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: vervangen toetsenbord laptop

                          https://www.laptop-accu.nl/toetsenbo...70-a-11j/57662
                          4 vijsjes losdoen, en kabeltje insteken.. simpeler kan het niet
                          en plakkertejs als ze alleen maar qwerty hebben.
                          een belgisch ( punt) toetsenbord, is niet hetcelfde gelijk een frans : eeb frans heeft die accenten op de e en dat staartje aan die c enzo...

                          Comment


                          • #14
                            Re: vervangen toetsenbord laptop

                            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                            https://www.laptop-accu.nl/toetsenbo...70-a-11j/57662
                            4 vijsjes losdoen, en kabeltje insteken.. simpeler kan het niet
                            en plakkertejs als ze alleen maar qwerty hebben.
                            een belgisch ( punt) toetsenbord, is niet hetcelfde gelijk een frans : eeb frans heeft die accenten op de e en dat staartje aan die c enzo...
                            Op Youtube staat er een filmpje van. Inderdaad heel gemakkelijk, maar je moet eerst het juiste toetsenbord vinden.
                            Een azerty Belgisch heeft ook de é è ç en à hoor (op de cijfertoetsen zonder shift of Alt te gebruiken )
                            De website die je opgeeft vermeldt L70-A-11J maar dit is een fout keyboard dat ze tonen. Die J betekent Azerty Belgisch, terwijl op de foto een qwerty staat. Ik heb met deze firma gebeld en zij moesten toegeven dat ze een qwerty zouden opsturen. Ondertussen meer dan een week geleden, maar staat nog steeds verkeerd op de website.
                            Het Belgische azerty keyboard staat bij hun al 6 maanden in backorder. Ze denken dat het niet meer gemaakt wordt wegens te weinig vraag.
                            Qwerty is besteld. Op het oude toetsenbord zal ik proberen om de toetsen te verwijderen zonder schade en dan omzetten naar het qwerty klavier of gewoon omwisselen op het qwerty bord zelf.
                            Lukt het niet, dan worden het klevertjes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vervangen toetsenbord laptop

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              https://www.toetsenbordstickers.nl/w...t-transparant/

                              en daarna een andere nickname kiezen zonder A
                              Super i Bedankt !

                              Groetjes,

                              Qlfq Centquri
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X