Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

    Hey Iedereeen

    mag je in het treinstation fotograferen met statief met lange sluitertijd want ik ben een in Antwerpen Centraal geweest en daar kwamen ze na 15 min al af dat we zo vriendelijk willen zijn om alles in te pakken en te stoppen met fotograferen daarin tegen in Station van Luik mag het dan weer wel daar genoeg securtity mensen tegen gekomen en zeiden niets?
    Vandaar mijn vraag mag het in Leuven wel of niet???

    Graag jullie reacties??

    Mvg
    Dave

  • #2
    Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

    het is in feite simpel... gewoonweg op voorhand een mailtje sturen naar de betrokken stationschef en toestemming vragen... dat geldt ook voor het stations Luik (zelf ervaren).
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #3
      Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

      Ook in Antwerpen mag je fotograferen hoor, maar beleefdheid primeert overal. principe is dat je steeds een neen hebt en een ja kan krijgen.
      Als je in Antwerpen zoals spikkesenior zegt, een teostemming vraagt ga je die best krijgen. Zeg er wel bij dat je ventueel wel NIET tijdens de grote piekuren gaat.
      Meldt er ook bij dat je een statief wil gebruiken en eventueel (indien dat zo is) je de foto's niet voor commerciële doeleinden gaat gebruiken en dat je geen mensen herkenbaar fotografeert. Indien je modellen fotografeert zeg dit er dan ook bij.
      Succes
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

        Ik heb 30 jaar dienst gedaan in een station en naar de letter van het reglement mag je nergens langs het spoor fotograferen!
        Als je graag zou fotograferen moet je eerst een schriftelijke toestemming vragen voor de dag waarop je wilt fotograferen en doe dat best een maand op voorhand.
        Komt die toelating van Brussel om Leuven te fotograferen stap uit beleefdheid naar de stationschef of de onderstationschef met uw toelating.
        Hij zal je wel zeggen wat je mag en kan doen en hij zal je wijzen of er uitzonderlijke treinen zullen passeren die niet aangekondigd worden.

        In de dertig jaar dat ik dienst heb gedaan in een station is er geen letter verandert aan dat reglement, maar ik ben nu wel al 14 jaar op rust, maar toch zou het me verwonderen dat er intussen wijzigingen zijn gebeurd.
        Het is zelfs zo dat ieder die zich op het perron begeeft in het bezit moet zijn van een geldig vervoer bewijs of een perronbiljet.
        De veiligheid van de reizigers is een rode draad in de reglementering van de spoorwegen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

          Voor meer info zie http://www.belgianrail.be/nl/corpora...o_opnames.aspx

          Comment


          • #6
            Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

            Wat een conservatief en achterhaald standpunt van de Belgische spoorwegen. Overal in de openbare ruimte waar je tegenwoordig komt hangt het vol met camera's want je kan geen stap verzetten of je wordt wel op afstand gevolgd door overheden. En dan nog de miljoenen telefooncamera's die je voortdurend om je heen ( stations in de treinen; bussen en terrassen ziet om alles vast te leggen wat maar beweegt. En dan gaan ze serieuze fotografen die openlijk en met statief een mooie sfeerfoto willen maken het leven zuur maken door een paar fossielen met een spoorpet op hen af te sturen. Puur ambtelijk geneuzel want je moet eerst maar schriftelijk in drievoud een aanvraag indienen om die zelfde foto te mogen maken. Noord - korea is er niets bij.

            Comment


            • #7
              Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Wat een conservatief en achterhaald standpunt van de Belgische spoorwegen. Overal in de openbare ruimte waar je tegenwoordig komt hangt het vol met camera's want je kan geen stap verzetten of je wordt wel op afstand gevolgd door overheden. En dan nog de miljoenen telefooncamera's die je voortdurend om je heen ( stations in de treinen; bussen en terrassen ziet om alles vast te leggen wat maar beweegt. En dan gaan ze serieuze fotografen die openlijk en met statief een mooie sfeerfoto willen maken het leven zuur maken door een paar fossielen met een spoorpet op hen af te sturen. Puur ambtelijk geneuzel want je moet eerst maar schriftelijk in drievoud een aanvraag indienen om die zelfde foto te mogen maken. Noord - korea is er niets bij.
              Werkelijk? ... rij een paar keer door het rood .. dat is ook zo een fossiele regel gebaseerd op puur ambtelijk geneuzel ... djeezes, uw fotografie, uw vrijheid? of vul zelf maar in ... let me guess: uw voornaam is "alexander"?

              Comment


              • #8
                Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Werkelijk? ... rij een paar keer door het rood .. dat is ook zo een fossiele regel gebaseerd op puur ambtelijk geneuzel ... djeezes, uw fotografie, uw vrijheid? of vul zelf maar in ... let me guess: uw voornaam is "alexander"?
                Ik heb het niet over misdaden in het verkeer: daar flitsen ze alleen maar op het moment dat je fout zit. In feite zet je door je overtreding (door rood of te snel rijden) zelf die cameraflitser in werking.

                Comment


                • #9
                  Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                  Het lijkt me logisch dat voor een ruimte waar veel volk kan passeren met dat graag op voorhand wil weten.
                  Tegelijkertijd is een spoorverbinding iets dat toch een strategisch doel is - ook in tijden van oorlog vb. - mede daardoor krijg je van die strakke wetgeving.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Wat een conservatief en achterhaald standpunt van de Belgische spoorwegen. Overal in de openbare ruimte waar je tegenwoordig komt hangt het vol met camera's want je kan geen stap verzetten of je wordt wel op afstand gevolgd door overheden. En dan nog de miljoenen telefooncamera's die je voortdurend om je heen ( stations in de treinen; bussen en terrassen ziet om alles vast te leggen wat maar beweegt. En dan gaan ze serieuze fotografen die openlijk en met statief een mooie sfeerfoto willen maken het leven zuur maken door een paar fossielen met een spoorpet op hen af te sturen. Puur ambtelijk geneuzel want je moet eerst maar schriftelijk in drievoud een aanvraag indienen om die zelfde foto te mogen maken. Noord - korea is er niets bij.
                    Als het maar tegen de spoorwegen gaat zijn er altijd bij die dat moeten afbreken tot op de grond.
                    Ten eerste MOET je een perron ticket kopen.
                    Ten tweede mag je het vlot in- en uitstappen van de reizigers niet beletten.
                    En het is geen openbare plaats het perron.
                    Pak, je staat daar met je statief een foto te maken en je bent even verstrooid en er valt door uw toedoen een reizigers op het spoor, en er is een trein in aantocht.......
                    Misschien een beetje ver gezocht maar het kan gebeuren hé.
                    En wat dan?
                    Heb je een schriftelijke toelating?
                    Heb je een geldig perron biljet?
                    Jaja, als puntje bij paaltje komt hé zal men een schuldige MOETEN hebben.
                    Ga er maar niet te licht over, ik ken de NMBS na meer dan 35 jaar dienst nog altijd niet, zo dus...........
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                      Perronkaartjes zijn reeds jaren afgevoerd... In eind jaren '90 hé! Dat is al zeker meer dan 20 jaar dat je dat niet meer kan kopen. Beetje bij de les blijven graag.

                      En voor verdere info, ga gewoon op de website van de NMBS, het staat er allemaal uitgelegd: http://www.belgianrail.be/nl/corpora...o_opnames.aspx Die link staat hier al. Zo moeilijk en repressief is een mailtje sturen nu ook niet.

                      Ik heb zelf al af en toe een foto genomen in een station. Als je daar niet staat met een vrachtwagen materiaal en je zoals een doorsnee toerist gedraagt loopt het allemaal zo'n vaart niet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                        Idd, antwerpen al een 5-tal keer weesten fotograferen, guillemins ook zoveel, brugge en gent ook al enige dagen
                        Nog nooit tegengehouden geweest, en ik ga dan nog es meestal voor aan straatfotografie te doen
                        Je hebt die ene keer gewoon pech gehad denk ik, je moet daar ook niet met meer dan 1 statief gaan opstellen, dan heb je het zeker vlaggen

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                          Is dus helder als pompwater -en ook weer niet- als je hun cryptische mededeling leest:

                          "Gaat het om een foto of filmpje dat wordt gemaakt zonder professioneel materiaal (bv. vakantiefoto’s), dan heb je geen toelating nodig."

                          Wat is in godsnaam "professioneel materiaal" hé en wie bepaald de omvang/grens van die term??? Een d610 met een Rollei statief (zoals ik) is toegelaten maar een d850 met Gitzo niet???

                          Soit, lijkt mij inderdaad helemaal de Kafkaiaanse bureaucratie ten top.

                          Ik zou gewoon zonder toelating je foto's maken (zoals ik doe en nog nooit problemen gehad). Gebruik common sense en stel je statief niet op vlak voor een roltrap etc...
                          Komt er een beambte zich "moeien" zeg dan vriendelijk en met lichte naïviteit in je ogen dat je een "vakantiefotoke aan 't trekken bent".

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Perronkaartjes zijn reeds jaren afgevoerd... In eind jaren '90 hé! Dat is al zeker meer dan 20 jaar dat je dat niet meer kan kopen. Beetje bij de les blijven graag.

                            En voor verdere info, ga gewoon op de website van de NMBS, het staat er allemaal uitgelegd: http://www.belgianrail.be/nl/corpora...o_opnames.aspx Die link staat hier al. Zo moeilijk en repressief is een mailtje sturen nu ook niet.

                            Ik heb zelf al af en toe een foto genomen in een station. Als je daar niet staat met een vrachtwagen materiaal en je zoals een doorsnee toerist gedraagt loopt het allemaal zo'n vaart niet.

                            Regels zijn regels,hoe stupied ze misschien ook lijken.
                            Iedereen weet nu toch allang ,dat je niet met statieven en softboxen moet rond sleuren op deze lokaties.
                            Als je ietwat serieus werk wilt doen,vraag dan een toelating.
                            Vermijd zo frustraties en verloren ritten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mag je in treinstation Leuven fotograferen?

                              Misschien helpt het ook om een opzichtige pet te dragen met buitenlandse woorden erop - zoals mijn russische pet... Of een bolhoed?
                              Of vermom uw camera in zo'n oud ding - dan zal een tripod geen probleem zijn - alleen om te flitsen moet je dan van dat poeder gebruiken - en de compatibiliteit met de huidige camera's dat wordt een andere thread denk ik (strobist?).
                              Het is een interessant onderwerp - hoe kan je zo ver mogelijk de limiet opschuiven zonder dat men u aanspreekt/aanpakt.

                              Comment

                              Working...
                              X