Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spotten helicopters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • spotten helicopters

    Hallo,
    Gisteren heb ik het geprobeerd om overvliegende helicopters te fotograferen , door gans de namiddag in de koude te staan ben ik echt niet tevreden met mijn fotos. Kan iemand mij zeggen wat het probleem is .
    Zelf vind ik de scherpte niet goed ,de kwaliteit is ondermaats.Graag had ik geweten of het aan mijzelf ligt of mijn materiaal,instellingen.
    Ziehier 3 foto's die zijn genomen met een eos 1 mark III en sigma 150-600 mm sport lens





    iso1000
    Sluitertijd 2000
    F 6.3
    534mm
    Grijze lucht



    iso1600
    Sluitertijd 3200
    F6.3
    524mm
    Zon in de rug



    iso1600
    Sluitertijd 800
    F8
    596mm
    Laagstaande zon in rug
    Last edited by zaralea; 4 februari 2019, 10:35.

  • #2
    Re: spotten helicopters

    Jammer dat er geen beweging zit in de schroeven
    mvg Jako
    Nikon D7200 NIKON AF-S 17-55 IF ED 2.8 , 50 1.8 Nikon AF-S VRII 70-300 F4.5 - 5.6

    jako

    Comment


    • #3
      Re: spotten helicopters

      in onderstaande link een opname gemaakt tijdens een vliegshow, om beweging in de rotors te krijgen moet je zeker 1/320 of lager gaan
      bij deze opname heb ik het diafragma zover mogelijk dichtgeknepen samen met een lage iso om deze sluitertijd te krijgen
      D 7500 > 16/85 > 70/300>105
      https://www.behance.net/joscaeymae0afa
      Grt. Jos

      Comment


      • #4
        Re: spotten helicopters

        Weersomstandigheden waren ook niet denderend gisteren.

        Comment


        • #5
          Re: spotten helicopters

          De lucht is saai en dat is een minpunt - al kan je daar op dit moment niet veel aan doen.
          Zijn de beelden zo geschoten - of zijn het crops ?
          Dichterbij komen - voor zover dat kan - lijkt me in elk geval een goed plan.
          Hoe staat je AF ingesteld en staat de VC van je lens aan ?
          Hoe staat je lichtmeting ingesteld : matrix, centrum of spot ?
          Tips voor vliegtuigfotografie kan je online vinden : klik
          Veel oefenen zou ik zeggen
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: spotten helicopters

            Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
            in onderstaande link een opname gemaakt tijdens een vliegshow, om beweging in de rotors te krijgen moet je zeker 1/320 of lager gaan
            bij deze opname heb ik het diafragma zover mogelijk dichtgeknepen samen met een lage iso om deze sluitertijd te krijgen
            https://i.imgur.com/NomsNF5.jpg
            1/320 is bij helikopters al vrij kort, een langere sluitertijd geeft betere resultaten (voor propellervliegtuigen geeft 1/200-1/250sec meestal voldoende "beweging", voor een helikopter is dat eerder 1/60-1/100sec).
            Het probleem is dan natuurlijk bewegingsonscherpte door beweging van de camera, maar met gestabiliseerde telelenzen valt dat meestal nog wel mee op 1/100sec.
            Een ander probleem is diffractie, om de sluitertijd lang genoeg te krijgen op zonnige dagen moet het diafragma vrij ver dicht, en als dat verder dicht gaat dan f16 dan wordt de foto zichtbaar minder scherp.
            Een polarisatiefilter kan dan ongeveer tot 2 stops tegenhouden waardoor het diafragma minder ver dicht moet, meestal is dat al voldoende (je kan ook een grijsfilter gebruiken).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: spotten helicopters

              Bedankt voor de reacties die ik zeker in acht ga nemen.
              Ik zie nu ook dat het veel interessanter is om naar een heli te kijken met beweegbare schroeven dan bevrozen.
              Ik fotografeerde in diaframa keuze ,iso stond vast ,diaframa vast ,1 AFpunt en op al servo en belichting op matrix en op een monopoot.
              De lens stond focus AF ,en op Os 2
              Ik heb het nu al moeilijk om de lens op 600mm onder controle te krijgen ,als ik mijn sluitertijd naar 100 ga zal ik waarschijnlijk niets nog scherp zijn, denk ik.
              Ja het zijn crops.
              Maar ik geef niet op en ga oefenen.

              Comment


              • #8
                Re: spotten helicopters

                Je fotografeert volgens wat je aangeeft bijna op de uiteinden van je objectief dwz 600mm
                Bovendien zijn het gecropte beelden zeg je.
                Mijn conclusie is dan dat je gewoon vééél te veraf staat om een deftige foto te hebben.
                Bedenk dat hoe verder je van de actie afstaat hoe meer "lucht" er tussen jou en de heli zit.
                Indien er dan wat nevel is of onzuiverheden in de lucht - dan krijg je een waas - en dat is nefast voor het "kwalitatieve" beeld dat jij wil maken.
                In de buurt van luchthavens denk ik dat er wel wat uitlaatgassen in de lucht aanwezig zijn.
                Het beeld van Josca is duidelijk van op veel kortere afstand gemaakt (300mm gemaakt - en bijna beeldvullend)
                De weersomstandigheden zijn belangrijk maar wat dichter gaan staan is toch het eerste werkpunt lijkt me
                mijn website : klik

                Comment

                Working...
                X