Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmis

    Een rare vraag misschien: iedereen weet allicht dat het een oud kerkelijk gebruik is om op Lichtmis pannenkoeken te bakken ('Geen vrouwtje zo rijk of zo arm, of ze maakt haar pannetje warm'). Maar in het kader daarvan bestaat er een legende (of geschiedenis ?) waarbij men de laatste (of eerste ?) pannenkoek op de kast legde, om die nadien aan een 'arme' te schenken. Ik vertel het allicht verkeerd, maar dat verhaal bestaat in ieder geval. Een tiental jaar geleden vond ik de uitleg hiervoor op internet, het was best een leuk verhaal, maar ik heb dat vandaag proberen terug te vinden....zonder resultaat. Zijn er misschien mensen die meer vertrouwd zijn met het wereldwijde web en mij een link kunnen bezorgen over dat onderwerp ? Tussen haakjes: wij hebben dat zelf eens geprobeerd, en na een jaar was die pannenkoek nog altijd intact ! Niks schimmel, niet kapot of rot.....gewoon opgedroogd, maar zag er nog precies 'vers' uit !

  • #2
    Re: Lichtmis

    Een van de mogelijke verklaringen is dat het een overblijfsel is van de vroegere offergave aan de huisgoden.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmis

      Hey juppekes

      Amai als je die pannenkoek na een jaar nog moet schenken

      Ik heb er niets gevonden over een pannenkoek op de kast leggen enkel dit:

      Wist je dat…?

      Lichtmis een herdenking is van het zuiveringsoffer dat Maria veertig dagen na de geboorte van Christus moest brengen.
      Maar dat het van oorsprong een Keltisch feest met lente en vruchtbaarheid als centrale thema’s is.
      Lichtmis wordt ook beschouwd als een dag van voorspoed: daarom zou je met je rechterhand een pannenkoek omhoog moeten gooien terwijl je met je linkerhand iets van goud vasthoudt.

      Bron: https://www.libelle.be/lekker/lichtm...-pannenkoeken/
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Lichtmis

        Heb intussen ook nog verder gezocht....Het is inderdaad van Keltische oorsprong. Dat omhoog gooien: het omkeren van de koek door hem omhoog te gooien, zodat hij omgekeerd in de pan komt, is daar een overblijfsel van. Vroeger was de waarde van een muntstuk ook veel groter dan nu en vertegenwoordigde wel degelijk een belangrijke schenking aan 'minder bedeelden'.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtmis

          Als zijsprong .. Het is nuttig om te weten dat ongeveer alle "kerkelijke" feesten een opslorping zijn van oude lokale, en cultureel veeel oudere feesten van de autochtonen. De Kerk haalde deze "pik mijn feest" truk overal uit. Het kerkelijk hoogtepunt, het paasfeest, is geent op een door en door Germaans/heidens feest (Godin van de lente!)! De kerk heeft er alles van gepikt, zelfs de naam, de (paas)haas en de eieren !

          Comment


          • #6
            Re: Lichtmis

            De lelijkaards !!!
            Uiteindelijk dit nog gevonden: En de pannenkoeken?

            In onze contreien leefde lang de traditie om met Lichtmis pannenkoeken te bakken. Een gezegde luidt: ‘Geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm.’ De dag dat de nieuwe dienstmeisjes en knechten in dienst traden zou aan de basis van dit gebruik liggen. Om dat te vieren en het verdriet en de melancholie om het scheiden van hun familie te verzachten, nam de vrouw des huizes haar pan en trakteerde haar nieuwe huispersoneel en de andere bewoners op een rondje pannenkoeken. Een waar festijn destijds. Ook de gelegenheid om het tarweoverschot van de vroegste zaaitijden op te eten.

            Frankrijk kende enkele vreemde gebruiken. De eerste pannenkoek werd boven op de kast gemikt en daar moest hij een jaar blijven liggen. Was hij dan niet beschimmeld, dan was geluk in huis verzekerd. Of met de ene hand de pan vasthouden en in de andere een louis d’or (een geldstuk) sluiten. De truc is een pannenkoek omhooggooien en opvangen in de pan om zo rijkdom en overvloed te verkrijgen. Zijn ronde vorm en gele kleur, beide een zonnesymbool, verwijzen ook naar de nakende lente.
            Last edited by fddent; 2 februari 2019, 19:07.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtmis

              Haha Firmin, dit pannenkoekenverhaal doet me denken aan mijn studententijd, 40 jaar geleden, toen ik met mijn goede kotvriend en jouw confrater wijlen Marc Str....een wedstrijd "bewaren" had afgesloten. Maakt dat ik nu nog altijd beschik over de oudste pistolet en de oudste citroen van het land en wijde omgeving, ik heb ze nog ter nagedachtenis aan Marc.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtmis

                Verdorie, de Marc..... we worden oud.... fijne mens hé !

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtmis

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Verdorie, de Marc..... we worden oud.... fijne mens hé !
                  Jazeker. Heb jij Franklin (studententijd) nog gekend ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtmis

                    Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                    De lelijkaards !!!
                    Uiteindelijk dit nog gevonden: En de pannenkoeken?

                    In onze contreien leefde lang de traditie om met Lichtmis pannenkoeken te bakken. Een gezegde luidt: ‘Geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt met Lichtmis haar pannetje warm.’ De dag dat de nieuwe dienstmeisjes en knechten in dienst traden zou aan de basis van dit gebruik liggen. Om dat te vieren en het verdriet en de melancholie om het scheiden van hun familie te verzachten, nam de vrouw des huizes haar pan en trakteerde haar nieuwe huispersoneel en de andere bewoners op een rondje pannenkoeken. Een waar festijn destijds. Ook de gelegenheid om het tarweoverschot van de vroegste zaaitijden op te eten.

                    Frankrijk kende enkele vreemde gebruiken. De eerste pannenkoek werd boven op de kast gemikt en daar moest hij een jaar blijven liggen. Was hij dan niet beschimmeld, dan was geluk in huis verzekerd. Of met de ene hand de pan vasthouden en in de andere een louis d’or (een geldstuk) sluiten. De truc is een pannenkoek omhooggooien en opvangen in de pan om zo rijkdom en overvloed te verkrijgen. Zijn ronde vorm en gele kleur, beide een zonnesymbool, verwijzen ook naar de nakende lente.
                    Wat pannenkoeken zijn weet ik wel, ik vind die lekker vooral met stroop; maar met een lichtmis ken ik niet. Zal wel iets met religie van doen hebben van protestanten of moslims want die bakken ook altijd grote pannenkoeken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtmis

                      Zelfs op de site ven de Nationale Bank vind je er iets over
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtmis

                        Sorry voor het late antwoord...
                        Neen, ik ben in Leuven afgestudeerd. Ik heb Marc leren kennen via de peer review die wij organiseren met de collega's in Wachtebeke, samen met enkele vrienden van die collega's. Ik denk dat Patrick van der Aa met hem bevriend was in Gent.

                        Comment

                        Working...
                        X