Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eos R FV mode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eos R FV mode

    Hoi,
    Ik lees veel mee en ben niet echt actief op dit forum, maar heb een vraag waar ik niet echt antwoord op krijg.
    Misschien hier wel.

    Ik heb recent een Eos R aangeschaft en zit met volgend:

    De nieuwe FV mode zou als M mode werken als er geen van de drie parameters op auto staat. Dat klopt wel, alleen, hoe bepaal ik de juiste belichting? Want de exposure schaal doet niks.....

    Iemand?

  • #2
    Re: Eos R FV mode

    Zelf geen voldoende ervaring met de R maar om de juiste belichting te bepalen gebruik je toch het histogram

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Eos R FV mode

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Zelf geen voldoende ervaring met de R maar om de juiste belichting te bepalen gebruik je toch het histogram

      grts
      Sieg

      Ja, dat is een mogelijkheid om het beeld algemeen te beoordelen, in contrastrijke situaties waar er gekozen moet worden qua belichting helpt het weinig en praktisch vind ik het histogram nogal prominent aanwezig in het beeld. Ik wil de belichting ‘plaatsen’ dus plus of min x aantal stops. En dat doe je met de spot meter en de belichtingsschaal.
      Het histogram is niet zomaar een één op één vervanging van de belichtingsmeter.
      Last edited by IvoPhoto; 31 januari 2019, 06:04.

      Comment


      • #4
        Re: Eos R FV mode

        Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
        Ja, dat is een mogelijkheid om het beeld algemeen te beoordelen, in contrastrijke situaties waar er gekozen moet worden qua belichting helpt het weinig en praktisch vind ik het histogram nogal prominent aanwezig in het beeld. Ik wil de belichting ‘plaatsen’ dus plus of min x aantal stops. En dat doe je met de spot meter en de belichtingsschaal.
        Het histogram is niet zomaar een één op één vervanging van de belichtingsmeter.
        Ik vind het histogram nochtans dé reden van mijn overstap op mirrorless. In contrastrijke situaties zie ik dadelijk op het histogram (indien de lichtmeting op "overal" staat) of je niet teveel naar links of rechts bent "opgeschoven" vóór de opname is gebeurd. Die spotmeting op de hoogste belichting zorgt nogal eens voor een algemene onderbelichting vind ik. Op termijn heb ik (door de weergave op het evf) de belichting ook beter leren inschatten.
        Als het histogram stoort, op mijn Fuji heb ik een knop waarmee ik snel door de display modes kan schakelen: geen info, korte info, volledige info mét histogram. Op die manier kan je het histogram snel in/uitschakelen. Misschien dat de R dat ook kan/heeft.

        Comment


        • #5
          Re: Eos R FV mode

          Oorspronkelijk geplaatst door gbex Bekijk bericht
          Die spotmeting op de hoogste belichting zorgt nogal eens voor een algemene onderbelichting vind ik. .
          Natuurlijk.
          Net daarom heb je de belichtingsschaal aanduiding nodig, om je belichting te plaatsen, bv op +3 stops. (Ik kom nog uit de zone meting school)

          Comment


          • #6
            Re: Eos R FV mode

            Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
            Ja, dat is een mogelijkheid om het beeld algemeen te beoordelen, in contrastrijke situaties waar er gekozen moet worden qua belichting helpt het weinig en praktisch vind ik het histogram nogal prominent aanwezig in het beeld. Ik wil de belichting ‘plaatsen’ dus plus of min x aantal stops. En dat doe je met de spot meter en de belichtingsschaal.
            Het histogram is niet zomaar een één op één vervanging van de belichtingsmeter.
            Hoe kun je nu enkel afgaan op je belichtingsschaal indien je het histogram niet volgt ?
            De belichtingsschaal geeft enkel weer hoeveel stops (1/3stops) je onder of overbelicht
            Het histogram daarentegen geeft duidelijk je belichting weer
            Maar het is ook een kwestie van gewoonte om op het histogram af te gaan
            Ik zeg ook niet dat je enkel moet afgaan op het histogram, maar net daarvoor dient een mirroless zodat je meteen ook ziet wat je doet en wat het resultaat zal zijn (uiteraard zie je dat ook bij een dslr op live view)

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Eos R FV mode

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Hoe kun je nu enkel afgaan op je belichtingsschaal indien je het histogram niet volgt ?
              De belichtingsschaal geeft enkel weer hoeveel stops (1/3stops) je onder of overbelicht
              Het histogram daarentegen geeft duidelijk je belichting weer
              Maar het is ook een kwestie van gewoonte om op het histogram af te gaan
              Ik zeg ook niet dat je enkel moet afgaan op het histogram, maar net daarvoor dient een mirroless zodat je meteen ook ziet wat je doet en wat het resultaat zal zijn (uiteraard zie je dat ook bij een dslr op live view)

              grts
              Sieg
              Vraag je nu hoe je correct kan belichten zonder histo?
              Er is een tijd geweest waar het histogram niet bestond.
              Toen werden foto’s ook correct belicht, hoor [emoji6]
              Ik heb het histogram niet echt nodig om correct te belichten, mijn lichtmeter liefst wel.

              Comment


              • #8
                Re: Eos R FV mode

                Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                Vraag je nu hoe je correct kan belichten zonder histo?
                Er is een tijd geweest waar het histogram niet bestond.
                Toen werden foto’s ook correct belicht, hoor [emoji6]
                Ik heb het histogram niet echt nodig om correct te belichten, mijn lichtmeter liefst wel.
                Mmm, ik zie op mijn fuji de belichtingsschaal (linkerzijde scherm) toch wijzigen in manuele mode. En dat gebeurt niet bij de R ?

                Comment


                • #9
                  Eos R FV mode

                  Oorspronkelijk geplaatst door gbex Bekijk bericht
                  Mmm, ik zie op mijn fuji de belichtingsschaal (linkerzijde scherm) toch wijzigen in manuele mode. En dat gebeurt niet bij de R ?
                  Wel in M mode, maar dus niet in FV met geen van de 3 parameters op auto, dus eigenlijk mode M (dat wordt ook zo in de manual aangegeven: FV met geen van de parameters op auto is gelijk aan M), maar de lichtmeter geeft geen aanduiding op de belichtingsschaal.

                  FV is best een fijne mode, je kan kiezen of je diafragma, sluiter dan wel iso op auto zet.
                  Bv sluiter en diafragma op een bepaalde waarde en iso op auto is echt interessant.
                  In FV kan je alle modi instellen op deze manier Tv, Av, P, M, zonder uit de Fv mode te gaan. Ik dacht dat ik het 10 jaar geleden een eerste keer tegen kwam op een Pentax.
                  Bij Fuji doe je hetzelfde door diafragma en of sluiter en of ISO op A te zetten. Maar bij de Fuji, zowel mijn xpro2 als mijn 100f blijft de lichtmeter gekoppeld aan de belichtingsschaal.
                  Last edited by IvoPhoto; 31 januari 2019, 15:36.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eos R FV mode

                    Oorspronkelijk geplaatst door IvoPhoto Bekijk bericht
                    Vraag je nu hoe je correct kan belichten zonder histo?
                    Er is een tijd geweest waar het histogram niet bestond.
                    Toen werden foto’s ook correct belicht, hoor [emoji6]
                    Ik heb het histogram niet echt nodig om correct te belichten, mijn lichtmeter liefst wel.
                    U stelt hier een vraag en ik geef U een antwoord, blijkbaar vind U dat U daarmee niet geholpen bent
                    Mss moet U dan wel terugkeren naar die tijd dat het histogram niet bestond
                    Als je niet kunt afgaan op een histogram en niet op hetgeen je ziet in je zoeker of scherm dan weet ik het ook niet meer
                    Misschien eens de handleiding lezen dan ? Er moet toch een mogelijkheid bestaan om de lichtmeter te laten zien, dit kan wel bij een "gewone" dslr dus denk ik dat het ook wel moet lukken bij de R

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eos R FV mode

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Mss moet U dan wel terugkeren naar die tijd dat het histogram niet bestond
                      Of naar de tijd dat die Fv niet bestond.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eos R FV mode

                        pagina 140,141 van de handleiding staat uitleg

                        Comment

                        Working...
                        X