Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

XQD 120G Sony G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • XQD 120G Sony G

    Ik weet dat met geheugenkaarten, harde schijven enz, je de geadverteerde capaciteit met een korrel zout moet nemen wegens achtergrond-applicaties of wat dan ook. Maar als ik bij eigenschappen in Win 10 ga kijken bij deze kaart zie ik beschikbare ruimte: 101GB

    Dat is 19GB verschil, is dit normaal? Lijkt mij toch extreem. Iemand die ook zo'n kaart in bezit heeft en eens wil kijken of dat bij jullie ook zo is?

    Heb wel de kaart eerst in de camera geformatteerd weliswaar.

  • #2
    Re: XQD 120G Sony G

    Helaas is 1GB soms geen 1024MByte maar maar 1000MiB (dat wil zeggen dat 1MiB = 1000KiB - en een KiB = 1000 Bytes) - en dan komt her op neer dat je dan 111GB over zou houden van de 120GiB die u verwacht. Nu is 101GB beschikbare ruimte wel ruim daaronder. Sony plaatst nog wat bestandjes en structuren - maar niks dat 10GByte op eet.

    Wellicht heeft Sony de brutto capaciteit weergegeven en houdt men nog wat over voor spare-sectors (in dit geval zou dat dan 10% zijn om slechte blokken te kunnen vervangen) - het valt helaas vaker voor, deze vorm van "verkeerd labelen".
    Ze plaatsen ook een aantal bestanden op de kaart, dus in feite moet je met chkdsk (onder windows) gaan kijken naar de totale ruimte (onder linux zou je met dd gewoon het aantal blokken kunnen laten rapporteren).
    Je verliest ook nog wat space door de FAT-tabellen - en evt. door de grote blokken die gebruikt worden voor de indeling.

    Maar dat alles vormt geen verklaring voor de ontbrekende 19GB denk ik - da's +/-18% te weinig.
    Ze geven aan dat 't wat minder kan zijn - maar niet hoeveel: https://www.sony.com/electronics/xqd...specifications

    Dus neem contact op met Sony - en als je geen genoegdoening krijgt kan je gratis een klacht indienen bij economische zaken (FOD financiën). Dat werkt vaker dan u denkt - maar u moet er wel de nodige tijd in stoppen.

    We wensen u alvast veel sukses toe.

    Comment


    • #3
      Re: XQD 120G Sony G

      Bedankt voor de technische info mutley69. Ik heb in ieder geval de vraag gesteld aan de verkoper. Was beniewd of er hier nog mensen zijn die deze kaart hadden, om eens te verifiëren, dan kan ik toch al zeker uitsluiten dat het niet om een defecte kaart gaat...

      Comment


      • #4
        Re: XQD 120G Sony G

        Oh, da's raar...
        Ik heb 3 stuks 64 Gb XQD kaarten.
        2 van Lexar en 1 van Sony.
        En inderdaad, op de Lexar 61 Gb beschikbaar, op de Sony maar 56!
        Het maakt niet uit hoe je rekent... ik stop dat kaartje in mijn Pc en constateer alleen maar.
        Alle 3 64 Gb kaartjes, één merk soupeert 3 Gb aan nevensoftware op, de andere zelfs 8 Gb.
        Maar ja, alternatieven voor snelle XQD kaarten zijn er niet, nog niet.
        Sony is de enige leverbare. Is toch wel wat teveel alleenrecht.

        Comment


        • #5
          Re: XQD 120G Sony G

          yep, ondertussen ook van de verkoper gehoord dat alle 120gb kaarten van sony slechts 101gb beschikbare ruimte hebben, ook meldingen tegengekomen van andere gebruikers die dezelfde vraag stelden... toch veel een verlies van 19gb voor systeembestanden vind ik, zeker voor die prijs.

          Comment


          • #6
            Re: XQD 120G Sony G

            Hoe is de kaart geformatteerd? Dus de gebruikte page/blok grote? Er staat me iets van bij dat je dat kan instellen bij formatteren van opslag medium. Te kleine blok grote zorgt voor grote blok met bestands register en een te kleine zorgt dat relatief kleine bestanden te veel overhead zorgt. Als je dus een blok grote hebt van 1mb, zal iedere bestand een veelvoud van 1mb beslaan. En bij 256kb een veelvoud van 256kb. Maar in het tweede voorbeeld heb je misschien wel een 4x zo grote file tabel nodig.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: XQD 120G Sony G

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Hoe is de kaart geformatteerd? Dus de gebruikte page/blok grote? Er staat me iets van bij dat je dat kan instellen bij formatteren van opslag medium. Te kleine blok grote zorgt voor grote blok met bestands register en een te kleine zorgt dat relatief kleine bestanden te veel overhead zorgt. Als je dus een blok grote hebt van 1mb, zal iedere bestand een veelvoud van 1mb beslaan. En bij 256kb een veelvoud van 256kb. Maar in het tweede voorbeeld heb je misschien wel een 4x zo grote file tabel nodig.
              Als je verstandig bent formatteer je in camera, en daar heb je die optie niet Rogier.

              Comment

              Working...
              X