Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

    Hallo,

    ben aan het spelen met een prachtige Fujifilm X-T3 maar één ding jaagt me in de gordijnen en ik vind het antwoord niet.

    Veelal fotografeer ik in "A" mode, waarbij ik manueel de ISO-waarde instel, manueel de aperture instel en de beslissing over de sluitertijd aan de camera overlaat (door de dial voor de sluitertijd op "A" te zetten).

    Wanneer ik dat doe, zie ik in de zoeker zowel de ISO-waarde als de f/ stop die gebruikt wordt, maar NIET de sluitersnelheid die de camera voor mij kiest. Ik weet dat je kan aanpassen wat je ziet in de zoeker, maar ik vind daarvoor geen optie. Dat is erg vervelend, omdat ik toch graag mijn sluitertijd in de gaten hou, bijvoorbeeld om te vermijden dat deze te lang zou worden en daardoor het beeld onscherp, of om te bewerkstelligen / vermijden dat het onderwerp beweegt.

    Merkwaardig genoeg zie ik dat wanneer ik bij wijze van experiment de ISO-waarde ook op "A" zet, de zoeker wel de gekozen ISO-waarde vermeldt.

    Maar geen idee hoe ik dat ding zo ver krijg dat ie ook de gekozen sluitertijd toont. (PS: in "S"' mode doet ie net het omgekeerde: toont wel sluitertijd maar niet de aperture die het toestel kiest)

    Ter info, draait de laatste firmware (2.00).

    Iemand enig idee?

    Dank bij voorbaat!

  • #2
    Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

    En ik kan er nog aan toevoegen: als je in de handleiding gaat kijken (http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-...ode/index.html , scroll verder naar "Mode A" dan zie je dat de sluitertijd WEL getoond wordt. En ik ben er vrij zeker van dat het bij mij ook ooit getoond werd...

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

      op mijn xh1 , onder settings (moersleutel) --> screensetting --> displ. custom setting staat dan aperture/s-speed/iso aangevinkt

      als ik dat aanvink dan zie ik het wel / niet

      http://fujifilm-dsc.com/en/manual/x-...-up/index.html en dan zoeken op
      DISP. CUSTOM SETTING
      Last edited by PhilippeVDP; 22 januari 2019, 08:32.

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

        Dag Philippe,

        bedankt voor je antwoord. Helaas is dat niet de oplossing; ook bij mij stond dat reeds aangevinkt. Als je dat vinkje weghaalt, dan toont ie niets (ISO, f/ stop, sluitertijd) meer. Als je dat vinkje zet, dan toont ie in A modus wel ISO en f/stop, maar frustrerend genoeg niet de sluitertijd die het toestel kiest.

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

          Ga naar 'Installatie' , 'Scherm set-up', 'displ-inst.grote indicat.', 'beldisplay' daar kan je 'sluitersnelheid , diafragma , Bel. compensatie en iso kiezen'.
          Bij uw camera staat sluitertijd uitgevinkt

          Ik heb mijn X-T3 nu een 2 maanden en wat een camera . Echt geweldig ! Ik heb nog een Nikon D7100 maar deze wordt helemaal niet meer gebruikt.
          Met de Fuji is het zoveel plezanter fotograferen .
          Last edited by gupe; 22 januari 2019, 18:35.
          My flickr
          https://www.guyp-photo.com

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

            Dag gupe,

            Ik heb het ondertussen op een andere manier opgelost:door een reset uit te voeren via instellingen -> reset -> opnamemenu reset. (De set-up reset heb ik niet moeten uitvoeren). Dan zag ik plots terug de sluitertijd in A mode, and de aperture in S mode. Raar, want volgens mij reset het opnamemenu enkel de kwaliteit van de JGS, de beeldgrootte, of je raw of iets anders fotografeert et cetera. Ik zie niet in waar ik dat probleem via het opnamemenu zou hebben kunnen oplossen. Ik begin te vermoeden dat het gewoon een bug is i.p.v. een instelling die ik "verkeerd" heb staan.

            Voor mijn nieuwschierigheid heb ik eens geprobeerd wat jij voorsteld, maar dan door het uit te vinken, maar ondanks dat ik "sluitersnelheid" uitvinkte zag ik het nog steeds in de zoeker. En het verklaart ook niet warom ik in A modus niet de tijd zie, en in S modus niet de aperture.

            Enfin, eind goed al goed. Bedankt voor je antwoord toch!

            P.S.: 100% gelijk. Fantastisch toestel en zelfs de "kit" lens is meer dan degelijk. En dat in zo een kleine verpakking....

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

              En ondertussen, zonder verklaarbare reden, werd sluitertijd plots weer niet meer getoond in A mode. Opnieuw opnamemenu reset uitgevoerd, en de instellingen die daardoor veranderd werden in het opnamemenu terug moeten aanpassen.

              Heb contactformulier ingevuld en Fujifilm het probleem gemeld. Ik vermoed dat het een firmware bug is...

              On verra...

              Comment


              • #8
                Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

                Ik ben niet zo bekend met Fujifilm, maar je gebruikt toch toevallig niet de ene keer een lens met diafragmaring en de andere keer zonder of zoiets, want dan hangt het er mss vanaf in welke stand je die zet, zelf een diafragmakeuze maken of daar ook in de 'A' stand?
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Fujifilm X-T3 en tonen sluitertijd in A modus

                  Dag oermens. Bedankt voor je reactie. Ik heb het toestel nog maar pas, en fotografeer voorlopig nog altijd met de uitstekende "kit" lens 18-55mm f2.8/f4. Diafragma stel ik manueel in, met de ring op de lens. Dus daar ligt het niet aan.

                  Comment

                  Working...
                  X