Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies bij aankoop nieuwe camera

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar advies voor de aankoop van een spiegelreflex-camera met geschikte lens.

    Mijn ervaring: ik ben een beginner. Zelf heb ik een aantal jaar een Nikon-1 systeemcamera gebruikt, maar ik zou zelf meer willen kunnen instellen en betere foto’s kunnen maken. Ik heb een aantal keer met een spiegelreflex-camera van een kennis gewerkt (weet enkel nog dat deze van het merk Canon was) en dit beviel me echt wel. Natuurlijk moet ik nog veel leren qua instellingen.

    Onderwerp: ik fotografeer voornamelijk buiten. Meestal zijn dit foto’s van paardrijden op de weide (dus snelle beweging), soms ook foto’s van mijn honden in het bos.

    Prijsklasse: ik zou in totaal liefst niet meer dan 900€ kwijt zijn.

    Ik stel hier mijn vraag, omdat ik redelijk overwelmd ben door alle mogelijkheden en door het bos de bomen niet meer zie.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

    Mijn inziens heb je als starter best een toestel dat voldoende mogelijkheden bied en toch prijs gunstig is.
    Ook om te starten niet nodeloos complex maar toch niet iets waar je snel tegen grenzen aanloopt.

    Gelijkaardig aan een toestel waar ik ooit mee gestart ben is nu de Canon EOS 800D met de 18-55 kitlens bij. 600 euro.
    Je kan het toestel ook kopen zonder die lens en dan eventueel opteren voor de Tamron 18-200 lens. 250 euro. Deze lens is interessanter als je behoorlijk wat wil inzomen.
    Heb je nog een centje over en daar zou ik de Canon 50mm F1.8 aanraden omdat dit een erg leuke lens is om te spelen met scherptediepte bij portretten. 150 euro. Die lens is ook erg handig binnen als het wat meer donker is.

    Er zijn nog veel wegen naar rome. Zo zal je bij Nikon ongeveer hetzelfde vinden aan gelijkaardige prijs. Daar is het de 5000 reeks die gelijkaardig is. Lensadvies blijft gelijk maar dan van Nikon. De Tamron is ook verkrijgbaar op Nikon.

    Er zijn dan nog erg leuke camera´s te vinden bij Fuji, Sony, .... maar die genieten bij mij minder voorkeur omwille van de mindere of moeilijkere uitbreidingsmogelijkheden en compatibiliteit.
    Het zijn anders wel erg fijne toestellen om mee te werken en vooral de systeemcamera´s hebben toch een andere manier van fotograferen maar het zit allemaal buiten je budget.

    Comment


    • #3
      Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

      Waarom nog investeren in een spiegelreflex ? Dat is een systeem dat langzamerhand zal uitdoven. Kijk eens naar een degelijke systeemcamera. Ook daarmee kan je alles naar hartelust instellen. Keuze te over en je hoeft ook geen nieuw toestel te kopen. Er zijn tal van goede camera's te koop op de tweedehandsmarkt zowel met een apsc sensor als de kleinere micro 4/3.
      Dat laatste systeem heeft het voordeel dat de lenzen die je ervoor kiest heel licht zijn. Merken zoals Olympus of Panasonic zijn heel degelijk en hebben een enorm aanbod aan lichte en snelle lenzen. Zoals je zelf aangeeft fotografeer je meestal buiten, dus heb je geen sensor nodig die hoge iso's aankan.
      Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

      Comment


      • #4
        Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

        Er staat een Panasonic g 8 te koop op tweedehands met 2 lenzen voor 700 euro. Lijkt met een koopje.
        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

        Comment


        • #5
          Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

          Voor die paarden en honden neem je best een goede 70-200/F4 of F2.8, een 100-400 kan ook. Neem liefst niet een 55-200 die je in sommige kits vindt. Ook de goedkope 70-300 laat je best links liggen.

          Dit is een optie, ik heb mijn best gedaan om niet te ver boven de 900€ te gaan

          Canon 77D
          Canon 70-200/F4

          Nikon heeft geen goedkope versie vd 70-200/F4, daar moet je eerder gaan kijken naar een 70-300 maar ik weet niet hoe die presteert. De Canon 70-200/F4 is een zeer scherpe lens maar je hebt geen beeldstabilisatie.

          Bij Sony heb je niet echt goedkope opties. De pas verschenen A6400 lijkt me wel de moeite. Heeft een verbeterd AF systeem en is vooral heel gebruiksvriendelijk. Qua tracking zou die onovertroffen zijn en heeft ook animal eye af meegekregen. Maar een goedkope en goede tele vind ik niet zo direct.
          Last edited by alex606; 22 januari 2019, 18:03.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

            als je richting nikon denkt zou ik voor een d7500 met kitlens gaan en dan een 85mm 1.8g of een tamron 70-210 f4 erbij nemen voor het buitenwerk, zit je wel boven je budget. Alles hangt wat af van de kwaliteit die je wil verkrijgen. ook een mogelijkheid is tweedehands aanschaffen.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              Voor die paarden en honden neem je best een goede 70-200/F4 of F2.8, een 100-400 kan ook. Neem liefst niet een 55-200 die je in sommige kits vindt. Ook de goedkope 70-300 laat je best links liggen.

              Dit is een optie, ik heb mijn best gedaan om niet te ver boven de 900€ te gaan

              Canon 77D
              Canon 70-200/F4

              Nikon heeft geen goedkope versie vd 70-200/F4, daar moet je eerder gaan kijken naar een 70-300 maar ik weet niet hoe die presteert. De Canon 70-200/F4 is een zeer scherpe lens maar je hebt geen beeldstabilisatie.

              Bij Sony heb je niet echt goedkope opties. De pas verschenen A6400 lijkt me wel de moeite. Heeft een verbeterd AF systeem en is vooral heel gebruiksvriendelijk. Qua tracking zou die onovertroffen zijn en heeft ook animal eye af meegekregen. Maar een goedkope en goede tele vind ik niet zo direct.
              Stop met onwaarheden te vertellen!
              Canon heeft WEL een EF 70 - 200 met IS zowel in de f/4 als in de f/2.8 uitvoering. Hun focus is erg snel en dus zeer geschikt voor sport, modellen, landschappen enz.
              De Canon EF 70-300 F4.0-5.6 IS USM II is WEL ZEER SCHERP en heeft bovendien een supersnelle AF die zelfs sneller is dan bij veel L lenzen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Stop met onwaarheden te vertellen!
                Canon heeft WEL een EF 70 - 200 met IS zowel in de f/4 als in de f/2.8 uitvoering. Hun focus is erg snel en dus zeer geschikt voor sport, modellen, landschappen enz.
                De Canon EF 70-300 F4.0-5.6 IS USM II is WEL ZEER SCHERP en heeft bovendien een supersnelle AF die zelfs sneller is dan bij veel L lenzen.
                Je moet goed lezen wat ik zeg. De 70-200 F4 die ik hem heb voorgesteld heeft geen beeldstabilisatie, anders kom je boven het budget.

                Ik heb gezegd, de 'goedkope' versies van de 70-300 of 75-300. Zowel bij Canon als Nikon heb je die.
                Last edited by alex606; 23 januari 2019, 11:51.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                  De Canon 70-200/F4 is een zeer scherpe lens maar je hebt geen beeldstabilisatie.
                  Hoe moet ik dit dan lezen?
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Je moet goed lezen wat ik zeg. De 70-200 F4 die ik hem heb voorgesteld heeft geen beeldstabilisatie, anders kom je boven het budget.

                    Ik heb gezegd, de 'goedkope' versies van de 70-300 of 75-300. Zowel bij Canon als Nikon heb je die.
                    Zo blijf je idd binnen het budget. Voor een fractie van de meerprijs kan je een monopod kopen. IS heeft geen zin als je onderwerp beweegt en bovendien zijn die lenzen veel zwaarder.
                    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Hoe moet ik dit dan lezen?
                      Awel ik zeg toch niks verkeerd. Er zijn 2 versies vd 70-200/F4, één met en één zonder IS.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
                        Waarom nog investeren in een spiegelreflex ? Dat is een systeem dat langzamerhand zal uitdoven.
                        werd dat ook niet gezegd bij de komst van de CD over de platenspeler? En welke bestaat er nu nog?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Awel ik zeg toch niks verkeerd. Er zijn 2 versies vd 70-200/F4, één met en één zonder IS.
                          Waarom schreef je dat niet meteen? Nu staat er toch duidelijk te lezen dat je geen IS hebt.
                          Eigenlijk idem dito voor de 70-300, maar enfin laat er ons over ophouden we hebben beiden gelijk, 't is alleen een kwestie van uitdrukking/interpretatie.


                          Niet aan uw adres of iemand speciaal, maar men moet niet denken dat de reflex camera zal verdwijnen en ook de FF niet.
                          De spiegel loze is wel in opmars en zal met de jaren zeker verder ontwikkeld worden, maar ik hoor graag die spiegel klappen en kijk liever door de lens en een ander zal wel nog een of andere reden hebben.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            werd dat ook niet gezegd bij de komst van de CD over de platenspeler? En welke bestaat er nu nog?
                            Euh, beide dacht ik.
                            Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies bij aankoop nieuwe camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht


                              Niet aan uw adres of iemand speciaal, maar men moet niet denken dat de reflex camera zal verdwijnen en ook de FF niet.
                              De spiegel loze is wel in opmars en zal met de jaren zeker verder ontwikkeld worden, maar ik hoor graag die spiegel klappen en kijk liever door de lens en een ander zal wel nog een of andere reden hebben.
                              De spiegelloze is meer dan in opmars. Hij heeft de reflexcamera al lang ingehaald en achtergelaten. Welk merk buiten Nikon en Canon produceert nog reflextoestellen ? En hoe lang nog ? En komen er nog nieuwe modellen ?
                              De reflexcamera zal net als de analoge camera niet volledig verdwijnen. Er zal een kleine markt voor blijven bestaan op tweedehandsbeurzen, rommelmarkten en sites zoals E-bay.

                              Je kan het geluid van een klappende spiegel graag horen maar m.i. heeft dat meer nadelen dan voordelen. Vraag maar aan mensen die huwelijken of andere plechtigheden fotograferen.

                              Ik moet toegeven dat ik ook liever een optisch beeld zie dan een elektronisch maar de nieuwste elektronische viewfinders geven al een vrij realistisch beeld met het voordeel dat je perfect weet hoe je foto er zal uitzien vooraleer je afdrukt.
                              Mijn aanvankelijke afkeer van het systeem heeft plaats gemaakt voor een aanvaarding van het gebruiksgemak.

                              Wellicht zijn de topmodellen van Canon en Nikon nog in het voordeel voor sportfotografie en wildlifefotografie en in die niche zullen die merken misschien nog een tijdje reflextoestellen blijven ontwikkelen en produceren.
                              De technologische ontwikkeling raast voort en het zal m.i. niet lang meer duren vooraleer ook in die discipline de systeemcamera even goed of beter zal worden dan de reflexcamera.
                              Je kan het jammer vinden en dat vind ik eigenlijk ook, maar het is een evolutie die niet terug te draaien is. Nikon en Canon hebben trouwens veel te lang gewacht om een FF systeemcamera op de markt te brengen in een poging om hun spiegelreflexmarkt te beschermen.
                              Het resultaat is dat ze al een groot aantal trouwe klanten verloren hebben aan Sony.
                              Anderzijds is de FF-markt verwaarloosbaar in het geheel van de cameraverkoop, waar Canon nog steeds de grote schrokop is.
                              Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                              Comment

                              Working...
                              X