Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw therapee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw therapee

    Hallo iedereen,
    ben een echte beginneling fotografie .
    Mijn man heeft het gratis fotobewerkingsprogramma RAW THERAPEE van het net gehaald maar in de school gebruikt men alleen Photoshop .
    Ik ben de enige met een gratis programma.
    Ben nu op zoek naar een boek waar ik mee aan de slag kan maar vind zeer weinig omdat ik het graag in het Nederlands zou hebben.
    Heb allerlei goede uitleg gevonden op you tube maar moet zo dikwijls terug kijken dat een handleiding zeer handig zou zijn.
    Kan iemand mij helpen ? Dank u

    .

  • #2
    Re: Raw therapee

    Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
    Hallo iedereen,
    ben een echte beginneling fotografie .
    Mijn man heeft het gratis fotobewerkingsprogramma RAW THERAPEE van het net gehaald maar in de school gebruikt men alleen Photoshop .
    Ik ben de enige met een gratis programma.
    Ben nu op zoek naar een boek waar ik mee aan de slag kan maar vind zeer weinig omdat ik het graag in het Nederlands zou hebben.
    Heb allerlei goede uitleg gevonden op you tube maar moet zo dikwijls terug kijken dat een handleiding zeer handig zou zijn.
    Kan iemand mij helpen ? Dank u
    Ik denk dat je Raw Therapee meer moet vergelijken met Lightroom dan met Photoshop, maar indien ik ongelijk heb, zal men me hier wel snel corrigeren.
    Of er wat documentatie in het NL bestaat is echter de vraag.
    Als Moderator heb ik je vraag uit de andere Raw Therapee topic, die alweer van 2011 dateerde, verwijderd. Eenmaal de vraag stellen is ruim voldoende.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Raw therapee

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Ik denk dat je Raw Therapee meer moet vergelijken met Lightroom dan met Photoshop, maar indien ik ongelijk heb, zal men me hier wel snel corrigeren.
      Inderdaad. Het gratis equivalent van Photoshop is (o.m.) Gimp. Er bestaan twee groepen software, die alhoewel allebei dienen om foto’s te bewerken, beschikken niet over dezelfde functies:
      1) Lightroom, Rawtherapee, Darktable…
      2) Photoshop, Gimp…
      De eerste groep dient vooral om de Raw-bestanden te bewerken, vooral bij de eerste fase. De tweede is geschikt voor alle soorten bewerkingen en effecten te creëren enz.

      Photoshop beschikt eveneens over en subprogramma dat dient om de Raw-bestanden te bewerken. Dat heet Adobe Camera Raw. Het probleem is dat je alleen via abonnement kan hebben. Lightroom is ook geschikt om een catalogus van je foto’s op te bouwen.

      Als je camera geen raw-bestanden levert, kan je met een software van de tweede groep beginnen. Vele fotografen zijn heel tevreden met Gimp. Sommige fotografen doen alles met software van de eerste groep, maar dat is beperkt. De meeste fotografen gebruiken software van de twee groepen. Persoonlijk gebruik ik Lightroom (een oude versie zonder abonnement) om de raw-foto’s te ontwikkelen en verder schakel ik over naar Photoshop om het werk te verfijnen.

      Het is heel tof als je man heeft Rawtherapee gedownload, maar eerst moet je beslissen welke software is geschikt voor je behoeften. Gimp is hier te downloaden:
      https://www.gimp.org/downloads/

      Comment

      Working...
      X