Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

    Meer en meer hebben mijn afdrukken op glossy fotopapier een rode of magenta schijn.
    Nu zijn mijn zwart/wit afdrukken rood/wit.
    Printkop is tijdje geleden vervangen en al 2x gereinigd onder warm water, de reiniging in printer is ook gedaan, zonder resultaat.

    A3 printer Canon IX6550

    Alle help is welkom.

  • #2
    Re: Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

    Ziet de test van de spuitopeningen ("nozzle check") er normaal uit ?

    Comment


    • #3
      Re: Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

      Is je zwart misschien op?

      Toevallig doen veel printers ook de kleuren inkt gebruiken voor zwart/wit afdrukken.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

        Gebruik je nog altijd hetzelfde papier?
        Verschillende soorten of merken fotopapier kunnen voor kleurzweem zorgen.
        Op dezelfde printer kan de ene papiersoort een groene zweem geven en een ander soort papier een rode, blauwe of paarse zweem, dat heb ik zelf ooit allemaal gemerkt toen ik verschillende papiersoorten aan het testen was.

        Maar als je hetzelfde papier en dezelfde inkt gebruikt, dan zal je de oorzaak van het probleem ergens anders moeten zoeken.
        Dan zal het eerder een van de kleuren zijn die niet op het papier terechtkomt zoals het hoort (gedeeltelijk verstopte printkop).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

          Hallo,

          Bedankt voor jullie antwoord.
          Ik gebruik meestal Canon fotopapier, maar zelfs met Canonpapier blijft die magenta zweem overheersen.
          Heb eerst nogmaals een diepte reiniging gedaan zonder resultaat.
          Ook een datacolor Sider 5 pro gekocht en dit profiel gebruikt voor afdruk.
          Printen met kleurevenaring van de Canon printer maakt weinig verschil.
          Zal ergens iets fout zitten zeker, heb nog een Canon printer/scanner op zolder staan, misschien probeer ik deze eens.

          Comment


          • #6
            Re: Canon IX6550 print rood inplaats van zwart.

            Oorspronkelijk geplaatst door Blondeel Bekijk bericht
            Hallo,

            Bedankt voor jullie antwoord.
            Ik gebruik meestal Canon fotopapier, maar zelfs met Canonpapier blijft die magenta zweem overheersen.
            Heb eerst nogmaals een diepte reiniging gedaan zonder resultaat.
            Ook een datacolor Sider 5 pro gekocht en dit profiel gebruikt voor afdruk.
            Printen met kleurevenaring van de Canon printer maakt weinig verschil.
            Zal ergens iets fout zitten zeker, heb nog een Canon printer/scanner op zolder staan, misschien probeer ik deze eens.
            Wat volgt in de veronderstelling dat alle kleurbalkjes op je spuitopeningentest perfect zijn en je (bv op gewoon papier) een vol blad (en 10 ook) met een patroon van CMYK kleuren (bv: https://www.internet-ink.com/colour-test-page) zonder haperingen kan afdrukken, anders is er iets fout met je printkop en/of patronen.

            De Spyder 5 dient om je monitor te kalibreren, je kan er geen printerprofielen mee maken.
            Het is natuurlijk van belang dat je scherm goed staat.

            Als je Canon papier en inkt hebt en het is niet goed, moet je alle stappen even terug nagaan.

            Bij de printerinstellingen:
            - juiste type papier (minstens mat/halfglans/glans, zonodig juiste type zoals platinum enz) en afdrukkwaliteit (standaard, liefst hoog)
            - kleurintensiteit handmatig, afstelling: GEEN (zeer belangrijk)

            In je bewerkings/printprogramma:
            - je moet NIET kiezen voor beheer door de printer, maar een printprofiel kiezen voor het papier in kwestie.

            Deze profielen zijn normaliter allemaal geďnstalleerd (in C:\Windows\System32\spool\drivers\color, spijtig genoeg soms met cryptische namen) samen met je Canon printer.
            In geval je andere combinaties van papier en inkt gebruikt kan je ze zelf maken met een spectrofotometer zoals oa de Xrite Colormunki (nu i1Studio genoemd) of voor een zeer democratische prijs laten maken bij http://www.menccolor.be/.
            Op deze site staat ook veel beter dan hierboven uitgelegd hoe je moet afdrukken enz.
            Last edited by palombian; 21 januari 2019, 20:47.

            Comment

            Working...
            X