Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

    Goedemorgen,

    ik ben stillekes aan overstag aan het gaan om een reportageflitser te kopen. Ik heb internet (w.o. dit forum) en youtube al een beetje afgestruind en begin een beeld te krijgen van wat ik wil, maar graag wil ik nog wat extra feedback.

    * Hoe de flitser ergens (los van de camera) opstellen? Ik kan hem, eventueel met een tussenstuk, allicht op het statief van mijn camera zetten (dat gebruik ik toch amper...), maar bestaan er flitsers die je zomaar ergens op de kast kan zetten, met een speciale voet of zo, zonder dat die omvalt? Iemand suggereerde me ook om met een gorillapod (tripod) te werken. Iemand ervaring daarmee?

    * Ook over het richtgetal krijg ik verwarrende informatie (voor mij toch ;-) ) --> ik begrijp dat het richtgetal ongeveer aangeeft hoe ver het flitslicht reikt (en ik had geďnterpreteerd dat een flitser met richtgetal 40 suggereert dat je, bij ISO 100, tot 40 m ver kan bijlichten (en ik las ook over alle mitsen en maren daaromtrent...). Maar iemand zegde me dat richtgetal 40 ongeveer 4 meter betekent en dat het daarna zeer fel afneemt (wat logisch klinkt...). Bestaat er zo'n beetje een algemene regel? Wat zijn jullie ervaringen?

    * Ik begrijp ook dat een standaard reportageflitser, als je hem apart opstelt van de camera, doorgaans via infrarood kan mee flitsen, maar dat je toch beter voor een trigger kiest die ook door voorwerpen gaat om de flitser te laten mee flitsen. Nu meen ik hier en daar gelezen te hebben dat je niet per se een zender čn een ontvanger moet hebben, omdat sommige camera's automatisch een zender hebben. Klopt die conclusie? Of is dat wishful thinking? (Ik lees in elk geval via deze link niets dat bevestigt dat mijn D7500 via radiogolven een flitser zou kunnen aansturen, wel via optisch contact... Op de D7500 zou ik wel een commander kunnen zetten...)

    Wie kan me tips geven?

    Lieven
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

    Oorspronkelijk geplaatst door Dyn Llun Bekijk bericht
    Ik kan hem, eventueel met een tussenstuk, allicht op het statief van mijn camera zetten (dat gebruik ik toch amper...), maar bestaan er flitsers die je zomaar ergens op de kast kan zetten, met een speciale voet of zo, zonder dat die omvalt?
    Kijk eens in de link die je gepost hebt.

    Oorspronkelijk geplaatst door Dyn Llun Bekijk bericht
    richtgetal 40 ongeveer 4 meter betekent en dat het daarna zeer fel afneemt (wat logisch klinkt...).
    Licht neemt kwadratisch af met de afstand, direct vanaf de bron.
    Voor een omschrijving van het richtgetal:NL-google geeft een goede.

    Oorspronkelijk geplaatst door Dyn Llun Bekijk bericht
    [URL="https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000041909&configured=1&lang=n l_NL&setRedirect=true"]
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

      Hallo,

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Kijk eens in de link die je gepost hebt.
      ok, die vond ik een beetje cryptisch, maar na wat zoeken op de site van Nikon vond ik dat er bij hun flitsers een standaard (een voetje) wordt meegeleverd ;-) . Ik neem aan dat je bedoelt dat je met dit voetje de flitser pakweg op een tafel of stoel kan zetten en hem zo kan gebruiken.

      Wat ik wel las bij de omschrijving van dat voetje:

      Kan worden bevestigd op een statief of een andere standaard
      Ik neem aan dat ik 'kan' hier moet interpreteren als 'je kan hem ook op een statief zetten, maar het hoeft niet'?

      Lieven
      De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

      Comment


      • #4
        Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

        Wel Lieven, een andere Lieven hier, ik kan je Cactus aanbevelen, werkt goed, en daar stuur je een goedkope Yongnuo of Godox mee aan.
        Wil je later meer flitsen, dan zorg je dat die in slave mode kunnen werken, dan flitsen ze 'mee' met de eerste, of die op je toestel staat of niet.
        De meeste flitsen komen met een voetje, maar op een statief kan, met een tussenstuk (kijk hier ook eens in de afdeling Strobist) dat zelfs toelaat om een paraplu in te klemmen (verdomme hoe noemen ze dat weer ;-) https://www.cameranu.nl/nl/p546862/h...paraplu-houder )
        Richtgetal is onbelangrijk. Een heel dure zoals de Canon 600 (pakweg 500€) kan je makkelijk door twee Godox of Yongnuo vervangen voor een fractie van die prijs.
        Als je camera geen signaal zendt dan heb je dus wel een zender nodig.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

          zelf gebruik ik een Mcoplus MC910 https://www.fotokonijnenberg.be/mcop...peedlite-nikon op de D7500,deze kan je aansturen met de commander fuctie van de camera
          voor het aansturen van twee flitsers maak ik gebruik van 3 cactus V5 zender-ontvangers
          zowel bij de flitser als bij de zender-ontvangers zit een voetje waar je de flitser kan opzetten, deze zijn dan op hun beurt weer voorzien van schroefdraad zodat je ze eventueel op statief kan zetten
          voor mijn gebruik voldoet deze set volledig.
          D 7500 > 16/85 > 70/300>105
          https://www.behance.net/joscaeymae0afa
          Grt. Jos

          Comment


          • #6
            Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

            Ik heb een Nissin i60a met Cactus V6ii zender/ontvanger. Werkt zeer goed. ( op mijn Fuji X-T3 )
            Gisteren nog een Cactus flitser bijbesteld , de RF60X. Bij Verschoore.be gekocht voor 116.1 EUR ( normale prijs is 169 EUR )
            De RF60X kan ik aansturen met mijn Cactus zender , er zit een ontvanger in de flitser. Erg handig.
            My flickr
            https://www.guyp-photo.com

            Comment


            • #7
              Re: Enkele vraagjes voor ik overga tot de aankoop van een reportageflitser

              Oorspronkelijk geplaatst door Dyn Llun Bekijk bericht

              Ik neem aan dat ik 'kan' hier moet interpreteren als 'je kan hem ook op een statief zetten, maar het hoeft niet'?

              Lieven
              Ik heb er verschillende soorten (ben niet zeker dat dit voor allen geldt), bij deze van mij zit onderaan het voetje een schroefdraad zoals onderaan je camera, waar dus je schroefdraad van je de statiefkop in past.

              Comment

              Working...
              X