Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

    Vraagje aan de kenners.

    Ik heb via een vriend een prachtige vintage Helios 44-2 58mm F2 lens op de kop kunnen tikken. Is Russische makelij en redelijk gekend.
    De lens heeft een M42 vatting en die zou moeten komen op een Canon 5DIII FF body met gebruik van een adapter naar EF.

    Echter merk ik dat tijdens het scherpstellen de lens een behoorlijk stuk in de camerabody gaat.

    Nu is mijn vraag of ik geen risico loop de spiegel te beschadigen. Ik heb het nog niet durven proberen maar op de site ebay van de verkoper waar ik de adapter kocht stond een waarschuwing dat ik hiermee moest opletten. Echter was mij niet duidelijk of dit van toepassing is op Canon 5DIII FF.

    Heeft iemand ervaring met deze combinatie of adviezen? Ik kan nergens een specificatie vinden van EOS 5DIII hoeveel mm de achterzijde van de lens in de body mag gaan.

  • #2
    Re: Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

    Een FF heeft navenant een grotere spiegel en inderdaad die lens hapert aan de EOS 5D, 5D MarkII, III, IV enz.
    Men durfde op 't internet nog eens beweren dat er waren die hun spiegel inkorten.
    En BTW, een Canon is niet het ideale toestel om er MF bij te gebruiken, daarom het ik een Fujifilm X-T1 gekocht, nu zou je dus een EOS R kunnen gebruiken.
    Er is wel ergens een site waar je kan zien welke MF mag gebruiken op je 5D.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

      Dank je wel voor de feedback.
      Ik heb ondertussen een filmpje gevonden op yt waar ze de hint geven hoe je de afstand van de spiegel kan meten. Moet ik eens doen.
      Mogelijks zou mijn 7DII dit probleem niet hebben.
      Het is nu dus een kwestie van de dingen te meten.
      Ik kom terug met mijn bevindingen.

      Comment


      • #4
        Re: Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

        Nee uw 7D is een crop factor en heeft dus een kleinere spiegel waardoor een MF objectief dieper in de camera mag.
        Als je de Helios gekocht hebt voor zijn SwirlBokeh dan moet een klein diafragma (in getal) kiezen en liefst met gebladerte van een boom of struiken op de achtergrond.
        Het zal in elk geval een beetje zoeken zijn in het begin want de afstand tussen onderwerp en achtergrond speelt ook een rol.
        Zelf heb ik een Helios 44 - 58mm f/2.0 (Aluminium) met 13 lamellen, een Jupiter 11-4 135mm f/4.0 (Aluminium) ook 13 lamellen en een Industar 50-2 50mm f/3,5 (Zwart ), laatste is een pancake.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

          Ja dat de crop een kleiner spiegel heeft is mij bekend. Ik ben dus al gevorderd

          Kom ik even terug met resultaten van mijn "onderzoek".

          Ik heb met een schuifmaat gemeten hoever je in de body van een 5DIII kan gaan en dat is 7,04 mm. Dat is de kleinste afstand van de flens tot de spiegel.
          Heb ik de Helios 44-2 58mm F2 gemeten en die komt uit op 6,82mm van M42 adapter flens tot uiteinde lens.

          Heb ik dus 0,22mm over.
          Weinig is het wel maar strikt genomen slepen ze dus niet.

          Heb ik het risico genomen dit even te testen en alles werkt prima. Zelfs met focus op oneindig (lens komt dan maximaal in de body)
          Gelijk even mijn topmodel vriendin er bij gesleurd (dik tegen haar zin en onder zwaar protest), wat tegenlicht er bij gehaald en wat testen gedaan.
          Ik ben heel erg blij met het resultaat en alles werkt prima.

          Conclusie: Als je speciaal lenzen op een 5DIII wil plaatsen dan weet je nu dat er 7,04 mm ter beschikking is vanaf de flens.

          Comment


          • #6
            Re: Lens zou spiegel kunnen raken? Helios 44 Canon 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Ja dat de crop een kleiner spiegel heeft is mij bekend. Ik ben dus al gevorderd

            Kom ik even terug met resultaten van mijn "onderzoek".

            Ik heb met een schuifmaat gemeten hoever je in de body van een 5DIII kan gaan en dat is 7,04 mm. Dat is de kleinste afstand van de flens tot de spiegel.
            Heb ik de Helios 44-2 58mm F2 gemeten en die komt uit op 6,82mm van M42 adapter flens tot uiteinde lens.

            Heb ik dus 0,22mm over.
            Weinig is het wel maar strikt genomen slepen ze dus niet.

            Heb ik het risico genomen dit even te testen en alles werkt prima. Zelfs met focus op oneindig (lens komt dan maximaal in de body)
            Gelijk even mijn topmodel vriendin er bij gesleurd (dik tegen haar zin en onder zwaar protest), wat tegenlicht er bij gehaald en wat testen gedaan.
            Ik ben heel erg blij met het resultaat en alles werkt prima.

            Conclusie: Als je speciaal lenzen op een 5DIII wil plaatsen dan weet je nu dat er 7,04 mm ter beschikking is vanaf de flens.
            Goed om weten, maar ik gebruik sowieso geen enkele van mijn MF lenzen op mijn 5D III want daarvoor heb ik mijn Fujifilm camera's gekocht.
            En daarnaast heb ik meerdere analoog toestellen in de vitrinekast staan.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment

            Working...
            X