Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma lenzen calibreren met de Dock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma lenzen calibreren met de Dock

    Het zit zo.

    Ik heb een 150-600 lens aangeschaft met een Dock om ze te kalibreren . Ik hoor er al veel roepen. Good luck.
    Eerste vraag Is het echt nodig?
    Tweede vraag. Moet ik hiervoor een speciale kalibratie kaart aanschaffen?
    Derde vraag. Ik heb op YouTube al veel gezien maar niets is echt makkelijk.


    Ik weet dat die een grote klus is om 16 stappen goed te calibreren van die lens maar hebben jullie hier ervaring mee?

    In keer geval bedankt
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

  • #2
    Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

    Het antwoord op de eerste vraag is simpel, als er geen afwijkingen (front of backfocus) te zien zijn op de foto's, dan is het helemaal niet nodig.
    Je kan daarvoor een speciale kalibratiekaart (of zelfs een speciaal toestelletje) aanschaffen, maar je kan ook voorwerpen fotograferen en dan controleren of die scherper op de foto komen als je aanpassingen hebt gedaan.
    Dit zou ook moeten werken, en het is helemaal niet duur (je moet wel wat geduld hebben, want de levering kan een tijdje duren):

    Maar er bestaan ook veel duurdere toestelletjes: https://www.google.be/search?q=lens+...=1920&bih=1007

    Ik heb geen ervaring met het systeem van Sigma, ik heb ooit wel lenzen gecorrigeerd in de camera zelf.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het antwoord op de eerste vraag is simpel, als er geen afwijkingen (front of backfocus) te zien zijn op de foto's, dan is het helemaal niet nodig.
      Je kan daarvoor een speciale kalibratiekaart (of zelfs een speciaal toestelletje) aanschaffen, maar je kan ook voorwerpen fotograferen en dan controleren of die scherper op de foto komen als je aanpassingen hebt gedaan.
      Dit zou ook moeten werken, en het is helemaal niet duur (je moet wel wat geduld hebben, want de levering kan een tijdje duren):

      Maar er bestaan ook veel duurdere toestelletjes: https://www.google.be/search?q=lens+...=1920&bih=1007

      Ik heb geen ervaring met het systeem van Sigma, ik heb ooit wel lenzen gecorrigeerd in de camera zelf.
      Dank je wel voor de tip. Heb ondertussen al veel gelezen en gezien. En halleluja wat een gedoe zeg...
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

        Hoi Pascal,

        ja, het is even wat gedoe...
        Maar het is ook een deel van je hobby om je resultaat trachten te perfectioneren.
        Het kost behoorlijk wat tijd, maar dan kun je ook tevreden en trots zijn met en op jezelf.
        Ik heb dat met mijn voormalige D750 en met m'n huidige D850 gedaan.
        Fine tuning met de auto fine tune van m'n D850 lukte niet echt best, dus toch handmatig.

        Je corrigeert eerst in de camera, noteert die gegevens.
        Na die 16 resultaten zet je deze in de lens en controleert deze weer.
        ... vergeet niet iedere keer je cameracorrectie op "0" te zetten...
        Gewoon zien als hobby...

        Of je koopt een systeemcamera... dan hoeft dat niet...
        (ben deze week een Z7 een het proberen...)

        Comment


        • #5
          Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

          Ik heb nog geen enkele DSLR gehad waarbij ik de microfocus niet heb moeten bijregelen.
          Bij normale brandpuntafstanden wordt dit niet direct opgemerkt, maar bij lange tele's maakt het wel degelijk het verschil (of je al dan niet tevreden bent van je dure aankoop ).

          Comment


          • #6
            Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

            Je kan natuurlijk ook naar een professionele zaak gaan, en daar de lens laten afstellen.
            Als je slechts 1 lens hebt die afgesteld moet dan is dit financieel goed te doen.
            Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

            Comment


            • #7
              Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

              Oorspronkelijk geplaatst door JoH Bekijk bericht
              Je kan natuurlijk ook naar een professionele zaak gaan, en daar de lens laten afstellen.
              Als je slechts 1 lens hebt die afgesteld moet dan is dit financieel goed te doen.
              Das idd een mooie optie. In welke zaken doen ze dit?
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

                Oorspronkelijk geplaatst door Jacobs Pascal Bekijk bericht
                Das idd een mooie optie. In welke zaken doen ze dit?
                Chipclean in Heumen, Nederland. In het noorden van Limburg. Wel eerst afspraak maken. Prima service!
                Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

                  Oorspronkelijk geplaatst door JoH Bekijk bericht
                  Chipclean in Heumen, Nederland. In het noorden van Limburg. Wel eerst afspraak maken. Prima service!
                  Ok bedankt.
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

                    Hoi,

                    ik denk, dat Chipclean de lens alleen ín de camera corrigeert, niet in de lens.
                    Dus niet op die 4 brandpuntafstanden en 4 objectafstanden, via je USB dock.
                    Dat kost zoveel tijd, dat maakt het kostenplaatje behoorlijk fors... nogmaals denk ik... vrees ik.
                    Ik zeg niets verkeerds over Chipclean, daar hoor ik alleen maar goede geluiden van.
                    Maar heb zelf geen ervaring met Chipclean.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Hoi,

                      ik denk, dat Chipclean de lens alleen ín de camera corrigeert, niet in de lens.
                      Dus niet op die 4 brandpuntafstanden en 4 objectafstanden, via je USB dock.
                      Dat kost zoveel tijd, dat maakt het kostenplaatje behoorlijk fors... nogmaals denk ik... vrees ik.
                      Ik zeg niets verkeerds over Chipclean, daar hoor ik alleen maar goede geluiden van.
                      Maar heb zelf geen ervaring met Chipclean.
                      Ik denk dat mijn lens al redelijk goed is afgesteld. Enfin aan de resultaten te zien toch. Ik denk wel dat ik voor mijn andere lenzen het programma FaCal ga aanschaffen. Kwestie van goede afstemming..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma lenzen calibreren met de Dock

                        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                        Hoi Pascal,

                        ja, het is even wat gedoe...
                        Maar het is ook een deel van je hobby om je resultaat trachten te perfectioneren.
                        Het kost behoorlijk wat tijd, maar dan kun je ook tevreden en trots zijn met en op jezelf.
                        Ik heb dat met mijn voormalige D750 en met m'n huidige D850 gedaan.
                        Fine tuning met de auto fine tune van m'n D850 lukte niet echt best, dus toch handmatig.

                        Je corrigeert eerst in de camera, noteert die gegevens.
                        Na die 16 resultaten zet je deze in de lens en controleert deze weer.
                        ... vergeet niet iedere keer je cameracorrectie op "0" te zetten...
                        Gewoon zien als hobby...

                        Of je koopt een systeemcamera... dan hoeft dat niet...
                        (ben deze week een Z7 een het proberen...)
                        Das idd een leuke tip. Maar ik heb een vraag. Ik moet dan wel telkens zeker op een andere afstand ggaan staan met mijn statief?
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment

                        Working...
                        X