Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

    Beste fotovrienden,

    Ik zit al een tijdje met stofjes in mijn zoekerbeeld die mij mateloos beginnen te ergeren. Ik denk dat de stofjes zich op het matglas bevinden (ze zijn zichtbaar met een loep) en heb al geprobeerd om ze heel voorzichtig met een blaaskwastje te verwijderen maar helaas, ze blijven plakken of verschuiven gewoon van plaats ! De spiegel is, denk ik, relatief proper.

    Op het net lees/zie ik allerhande manieren om dit aan te pakken; van blaaskwastjes, natte swap erover met Eclips, tot het zelf verwijderen en kuisen van je matglas...

    Alles tips en tricks welkom, alsook tips om de ergernis te stoppen... !
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

  • #2
    Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

    Ik heb dat met mijn Nikon D800 (slechts 5K clicks maar lag 5 jaar stof te happen bij pa) ook.
    Gaat zeer wss binnenin het prisma zitten. Ik heb het alleszins er niet zelf af gekregen, heeft me een sensor reiniging gekost
    nadat ik vanalles geprobeerd had haha!
    Reiniging bij Procirep gaat je honderden Euro's kosten, ik heb dit al nagevraagd bij hen.

    Eerlijk? Laat je sensor een keer per jaar reinigen, kost je pakweg 30 Euro en stoor je verder niet aan die stofjes.
    Ze doen absoluut niets aan je foto zelf.

    Ik heb bv ook van pa zo'n Tamron SP 90mm VS F2.8 Macro/ potretlens gekregen met wat stofjes achter de lens.
    Eindfoto is perfect dus ik laat het verder zo.

    Is even een knopje omdraaien, lukt je wel! Ik ben echt tijden freaky geweest met mijn camera en lenzen.
    Nu is mijn camera echt een gebruiksvoorwerp ipv een relikwie geworden en dat voelt veel beter zo.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

      De goedkoopste en beste oplossing: je minder snel ergeren. Na een reiniging is de kans dat ze terugkomen ook aanwezig, ze behoren tot het systeem.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

        Die stofjes zullen hoogstwaarschijnlijk in het prismahuis zitten.
        Een D700 ken ik niet, dus ik weet niet of je het matglas kan verwijderen.
        Maar laat ons aannemen dat dit wel kan dan doe je het volgende:
        - Matglas verwijderen met (chirurghandschoenen aan) NOOIT het matglas met blote vingers vastpakken.
        - Met watte staafjes lichtjes in gedistilleerd water over uw matglas ROLLEN, vooral niet wrijven en ook NOOIT met een blaasbalg die stofjes proberen weg te blazen.
        (Bij wrijven of blazen doet u de stofjes dieper de gleufjes van het matglas in.)
        - Het matglas gewoon laten drogen.
        - Het spreekt vanzelf dat u die werkzaamheden in een stofvrije ruimte moet uitvoeren.
        - Wees geduldig en niet overhaast anders loopt het fout af.
        Ik heb matglazen vervangen van volgende canon camera's:
        1) EOS 350D twee stuks ondanks deze niet echt voorzien waren om te vervangen.
        2) EOS 40D was voorzien en dus simpel te doen.
        3) EOS 50D idem
        4) EOS 5D idem
        5) Canon AE-1
        Nog een tip: het is mogelijk dat er heel fijne roostertjes onder het matglas liggen om het te kalibreren, let dus op dat deze niet verloren gaan anders krijgt ge geen scherp beeld meer in uw zoeker.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

          Ik heb ook een D700 en met de jaren zijn er ook stofjes in het prismahuis geraakt. Die zijn enkel weg te krijgen door het mat glas te verwijderen, dit glaasjes is zo gevoelig voor krassen dat het mij werd afgeraden om dit zelf te doen. En aan gzien ze geen effect hebben op de fotos laat ik het gewoon zo.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

            Bedankt voor jullie reacties.

            De stofjes zitten niet in het prisma maar op het matglas (als ik er met een kwastje over ga dan verplaatsen de stofjes zich).
            Er bestaan blijkbaar swabjes speciaal om het matglas te reinigen. Als ik dit filmpje (zie link) bekijk lijkt het matglas toch niet zo extreem fragil als soms word beweerd . Ik moet er toch even over nadenken voor ik aan zo'n ingreep begin ;

            It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

              Zou toch maar voorzichtig zijn met een matglas.
              Heb er geen goede ervaring mee.
              Gebruikte een sensorswab,niet deze met aangepaste bek zoals hierboven,maar van hetzelfde merk(dus samenstelling van materiaal zal niet verschillend zijn)en heb er opzij van de zoeker een mooie krasje aan over gehouden.(geen vet). Gelukkig buiten normaal gezichtsveld.
              Sindsdien mogen van mij de stofjes daar blijven zitten als ze niet weggaan met een blazertje of Artic butterfly.(Dat is dat borsteltje dat statisch geladen wordt,en zo stofjes kan .... aantrekken)
              Zuiver subjectief,maar dat krassend geluid in dat filmpje van die swab op het matglas,stelt mij niet direct gerust.
              Maar het zal er wel voor ontworpen zijn zeker en normaal is dat toch een betrouwbaar merk.Met mijn sensors nooit een probleem mee gehad.
              Toch maar voorzichtig zijn,zou ik zeggen.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

                Het matglas dat u ziet vanuit het "filmhuis" is gewoon effen, hetgeen dat in het prisma huis steekt is haarfijn gevreesd en het is juist in die ribbeltjes dat het stof blijft steken.
                In ieder geval mag je het matglas nooit met blote vingers aanraken anders zal het oxideren, het zal mat en onbruikbaar worden, niet onmiddellijk maar na een tijdje.
                Aan de geribbelde kant nooit wrijven met iets, nooit met een peer op blazen anders duwt u het stof verder in die ribbeltjes en dan mag je het vergeten.
                Om het stof te verwijderen haal je destilleert water bij de apotheker, neem een oorstokje dop het voorzichtig in het water en ROL het vervolgens lichtjes over het matglas, zeker niet op duwen en rollen.
                Doe dat werkje in een stofvrije ruimte (badkamer bv.) en laat het matglas gewoon drogen en maak dat er geen stof kan op vallen (een stulpje overplaatsen).
                Dit is hetgeen ik geleerd heb van de maker van de matglazen "Katz Eye" hij en zijn echtgenote zijn een tijdje geleden gestopt met matglazen te maken..
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D700 - stof in het zoekerbeeld

                  Om het stof te verwijderen haal je destilleert water bij de apotheker, neem een oorstokje dop het voorzichtig in het water en ROL het vervolgens lichtjes over het matglas
                  Lijkt mij relatief ongevaarlijk, merci voor de tip.
                  It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                  Comment

                  Working...
                  X