Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Xrite vs Datacolor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Xrite vs Datacolor

    Ik heb interesse in het aankopen van een spectrofotometer van het merk Datacolor of xRite.

    Voorheen heb ik mij zonder enige kalibratie met bewerken van mijn foto’s best wel kunnen redden, maar merk de laatste tijd dat de weergave van het scherm (5K iMac - late 2015) dringend eens onder handen moet genomen worden. Zeker wanneer ik nu van plan ben om enkele afbeeldingen op groot doek te laten afdrukken.

    Enkele jaren geleden had ik als Windows gebruiker met Datacolor goed ervaringen i.v.m. het gebruiksgemak, stabiliteit en de kalibratie op zich. Maar de tijden staan niet stil en wou graag eens weten welk merk nu het beste is i.s.m. een Mac?

    Ik veronderstel dat ik bij beide merken niet de duurste versie hoef te kiezen, maar een omgevingssensor lijkt me bij wisselende lichtomstandigheden een must, toch.. ?

    Alvast bedankt voor de info.
    Last edited by Moris; 3 januari 2019, 12:49.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Xrite vs Datacolor

    Niemand hier die tussen beiden Datacolor of xRite ervaring heeft of enige feedback kan delen
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Xrite vs Datacolor

      Je keuze zal wat afhangen van wat je juist verlangt en vooral hoe ver je wil gaan in het calibreren.

      Spyder 5 Express is de goedkoopste maar doet de calibratie automatisch en houdt geen rekening met omgevingslicht (€119).
      Spyder 5 Pro kan je WB en gamma bepalen maar slechts een paar opties, wel rekening met omgevingslicht (€129).
      Spyder 5 Elite kan je WB en gamma "oneindig" instellen naar keuze. (€199)

      X-Rite i1 Display Pro (€209) geeft je nog meer "features" dan de Spyder Elite.

      Ikzelf heb onlangs gekozen voor de X-Rite i1 Display Pro op basis van deze review: https://imagescience.com.au/blog/i1d...ro-vs-spyder-5

      Ik moet je wel zeggen dat de software/calibratie ietwat uitdagend is in het begin, ttz dat het meer is dan wat op keuzes te klikken. Je moet echt wel weten waarmee je bezig bent.
      Ik vond wel deze prachtige handleiding op het internet: https://imagescience.com.au/knowledg...-i1display-pro

      Eén vd interessante zaken die ik las was dat wat omgevingslicht betreft ze aanraden om die af te zetten: "and the ambient light monitoring mode we recommend turning off (it's far better to have light control in your work area than have your calibrator attempt to dynamically adjust your monitor to compensate for changing light - this does not work well in any calibration system we've tried)"

      Zoals gezegd dus hangt alles af van wat je eigenlijk zoekt: een snelle "OK" calibratie of een "professionele" workflow.
      In het eerste geval zal de Spyder Express volstaan, in het tweede meen ik dat je beter bent met de X-Rite i1.

      Comment


      • #4
        Re: Xrite vs Datacolor

        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
        Niemand hier die tussen beiden Datacolor of xRite ervaring heeft of enige feedback kan delen
        Beiden doen wat ze moeten doen en in beide merken heb je de instapmodellen en de pro versies
        Het is wat zoals een BMW en een Mercedes zeg maar
        Het is wel een feit dat je met de Elite versie van Datacolor moet leren werken want er zijn enorm veel kalibratiemogelijkkheden
        Zo wordt bij mij het omgevingslicht gemeten, wordt ook het scherm op alle vlakken gecontroleerd naar eentonigheid van licht over het volledige oppervlak, enz ...
        Het is maar wat je ervoor over hebt uiteraard

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Xrite vs Datacolor

          Bedankt voor de feedback.

          Als doorgedreven hobbyist hoef ik niet het beste van het beste te hebben, althans ik verdien er niet mijn brood mee.
          Verder heb ik niet veel kaas gegeten van alles wat rondom kalibratie draait maar een eenvoudige kalibratie op kleur, licht, contrast en gamma is toch wel het minimum.
          Ik zie dat Datacolor het goedkoopste van beide merken is en de Pro 5 niet veel in prijs verschilt tov de express versie.

          Wat betreft het werken met wisselend omgevingslicht, mag ik hieronder verstaan (Niet meegerekend het neerlaten van de gordijnen, avond en daglicht) dat een lampje aansteken hierbij ook al van invloed is?
          In dat geval is de Datacolor Pro 5 met omgevingslichtsensor wel aan te bevelen, toch..
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Xrite vs Datacolor

            Inderdaad, je begrijpt het goed
            Eigenlijk is elk omgevingslicht al van invloed hoe je het scherm ziet, al is het uiteraard in sommige gevallen minimaal
            Maar voor dat kleine prijsverschil zou ik zeker eentje nemen met een sensor die het omgevingslicht meet
            Je moet trouwens rekenen dat het ook maar een eenmalige aankoop is, dus koop je een nieuw scherm dan blijft het kalibratietoestel gewoon verder dienen.
            Soms wordt er een nieuwe versie van de firmware aangeboden en normaal gezien is dat ook gratis.

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 5 januari 2019, 15:23.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Xrite vs Datacolor

              @allen
              Bedankt voor de reactie's hier

              Nu maar hopen dat het scherm na het kalibreren met de Datacolor Spyder 5 Pro een heus verschil mag opleveren
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Xrite vs Datacolor

                ik maak ook gebruik van de Datacolor Spyder 5 pro, over het gebruiksgemak en het resultaat ben ik zeker tevreden.
                D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                Grt. Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Xrite vs Datacolor

                  Ik heb de X-Rite i1 Display Pro gehad en moest overschakelen naar de Spyder 5 Pro omdat mijn scherm (een BenQ SW2700) niet overweg kon met dat scherm.
                  Beiden zijn zeer goed en laten niets te wensen over, maar als je veel afprint zal je wat dieper in de geldbeugel moeten tasten om ook uw printer te kalibreren.

                  Bij mijn BenQ SW2700 werkt in samenwerking met de Spyder 5 de software van BenQ het best.
                  Op het net zijn er genoeg tps te lezen over hoe je juist moet kalibreren, suc6.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Xrite vs Datacolor

                    De Spyder Pro 5 is inmiddels toegekomen en de 1ste kalibratie is uitgevoerd, waarbij ik hoop dat ik het op mijn iMac correct heb uitgevoerd.
                    Voor de zekerheid heb ik alvast de Nightschift uitgezet en andere parameters nagekeken, zodat die zeker geen invloed meer op de kalibratie heeft.

                    Wel heb ik tijdens de kalibratie even de helderheid moet verhogen, maar verder verliep het geheel automatisch.
                    Kortom een tevreden iemand die nu even moet wennen aan K6500
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Xrite vs Datacolor

                      Alles wat van invloed kan hebben op het scherm door het OS moet uitgeschakeld worden !
                      Dus Nightschift moet zeker uit staan, want als het OS veranderingen gaat uitvoeren heeft de kalibratie uiteraard geen nut meer

                      Beste is sowieso om de eerste keer dat je de kalibratie gebruikt het meerdere keren uit te voeren, ook moet het scherm al een redelijke tijd hebben aangestaan

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Xrite vs Datacolor

                        Buiten Nightschift, het regelen van de helderheid en scaling kan je volgens mij op de iMac niet veel meer doen of ik moet iets over het hoofd gezien hebben?
                        Waarom raad je me aan om de kalibratie meerdere keren uit te voeren? Je zou toch denken 1x kalibratie en go…
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Xrite vs Datacolor

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ik heb de X-Rite i1 Display Pro gehad en moest overschakelen naar de Spyder 5 Pro omdat mijn scherm (een BenQ SW2700) niet overweg kon met dat scherm.
                          Beiden zijn zeer goed en laten niets te wensen over, maar als je veel afprint zal je wat dieper in de geldbeugel moeten tasten om ook uw printer te kalibreren.

                          Bij mijn BenQ SW2700 werkt in samenwerking met de Spyder 5 de software van BenQ het best.
                          Op het net zijn er genoeg tps te lezen over hoe je juist moet kalibreren, suc6.
                          Ik had eerst ook een toestel gekocht enkel voor het scherm en heb later toch een ander moeten kopen voor de printer, beter meteen het goede kiezen.
                          De X-Rite i1Studio (vroeger Colormunki Photo genoemd) kan beide.
                          Als je van plan bent zelf te printen en niet vast wil zitten aan de inkt en het papier van je merk haal je dat er snel uit (vandaag is trouwens de dag van het Aldi fotopapier).

                          Maar niet alle schermen werken met alle kalibratietoestellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Xrite vs Datacolor

                            Bedankt voor de tip.
                            Ik print alleen extern af, dus zelf heb ik hier geen kleuren inkjetprinter in huis staan.
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Xrite vs Datacolor

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Maar niet alle schermen werken met alle kalibratietoestellen.
                              Correctie: niet alle grafische kaarten werken met kalibratietoestellen.
                              En inderdaad, als je foto's correct wilt af printen is het beter om de X-Rite i1 Studio te kopen

                              Ik weet niet of het hier al gezegd geweest is, maar voor je Kalibreert het scherm eerst terug zetten in de fabrieksinstellingen.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X