Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotokaders ophangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotokaders ophangen

    Ik boor nog steeds gaatje in de muur om fotokaders op te hangen, maar wie heeft er ervaring met rail zoals deze:


  • #2
    Re: Fotokaders ophangen

    Heb al een paar jaar zulke systemen hangen. Werkt perfect. Alleen een beetje gevloek om de rail de eerste keer goed te monteren daar je redelijk dicht tegen het plafond moet boren.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Fotokaders ophangen

      Heb al zeker 15 jaar zoiets hangen. Zeker met glasvezel tegen de muur een zegen. Hangen zelfs email reclameborden aan.

      Zelf zou ik dat niet kopen zonder het in mijn handen gehad te hebben. Zoals Steef schrijft is het ophangen tegen het plafond niet altijd evident. Best is dat je eerst dat bevestigingssysteem goed kan bekijken. Er zijn systemen die je bvb vlak in de hoek kan bevestigen, andere moet je de gaten op een afstand uit de hoek monteren. En die bevestigningspunten moeten op 1 lijn staan, zeker met rails van 3m.

      Bespaar niet op bevestigingspunten en gebruik de dikste en langste schroeven met degelijke pluggen.

      Kijk vooral voor je begint na of je muur voldoende vlak is en je plafond recht. Anders gaat het wringen en is het moeilijk de rails op de bevestigingen te klikken. En als het in het midden tegdn het plafond komt en naar de hoeken niet is het ook geen zicht. Het enige waar je in gebruik voor moet opletten is dat de ophangdraad zo recht mogelijk naar beneden gaat en niet van de muur trekt.
      Last edited by Spanik; 3 januari 2019, 12:44.

      Comment


      • #4
        Re: Fotokaders ophangen

        Ik heb hier al een paar jaar rails van de Ikea: HAGHED Ophangrail voor schilderijen

        Die rails zijn 115cm lang, handig als je maar 1 foto wil hangen.
        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
        Mijn website: www.computerhersteller.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotokaders ophangen

          Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
          Ik heb hier al een paar jaar rails van de Ikea: HAGHED Ophangrail voor schilderijen

          Die rails zijn 115cm lang, handig als je maar 1 foto wil hangen.
          Dat valt dan toch meer op?
          Men heeft dan uiteindelijk meerdere gaten + een rail + ophangdraad/-haak.
          Anders slechts één gaatje achter de kader dat men nooit ziet.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Fotokaders ophangen

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dat valt dan toch meer op?
            Men heeft dan uiteindelijk meerdere gaten + een rail + ophangdraad/-haak.
            Anders slechts één gaatje achter de kader dat men nooit ziet.
            Je kan wel veel makkelijker afwisselen.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Fotokaders ophangen

              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
              Je kan wel veel makkelijker afwisselen.
              Als men dat van plan is wel, maar een schilderij blijft bij velen toch vaak op dezelfde plaats hangen?
              Ik zie er zelf alleen nut in zoals je aankaart bij veel wisselen (van formaat).
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Fotokaders ophangen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Dat valt dan toch meer op?
                Men heeft dan uiteindelijk meerdere gaten + een rail + ophangdraad/-haak.
                Anders slechts één gaatje achter de kader dat men nooit ziet.
                Niet echt. Kijk ik heb die rails gehangen voor de meubels er waren. Die rails hangen vlak onder de kooflijst en je ziet van die vijzen niets. Ondertussen is er toch wel al een en ander van plaats veranderd. Zowel omdat meubels veranderen of omdat ik eens iets anders wil zien. De ene keer iets smal hoog, dan weer iets dat breder is. En met die rails is dat 2 minuten werk. Ook als je iets ophangt en 2 weken later wil je het hoger of lager hangen moet je geen gaten boren (en andere dichten, afwerken) maar gewoon je klemmen wat verhangen.

                Comment


                • #9
                  Fotokaders ophangen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Niet echt. Kijk ik heb die rails gehangen voor de meubels er waren. Die rails hangen vlak onder de kooflijst en je ziet van die vijzen niets. Ondertussen is er toch wel al een en ander van plaats veranderd. Zowel omdat meubels veranderen of omdat ik eens iets anders wil zien. De ene keer iets smal hoog, dan weer iets dat breder is. En met die rails is dat 2 minuten werk. Ook als je iets ophangt en 2 weken later wil je het hoger of lager hangen moet je geen gaten boren (en andere dichten, afwerken) maar gewoon je klemmen wat verhangen.
                  Dus eigenlijk zoals ik eerder schreef in #7 ... als men vaak wisselt. [emoji6]

                  Maar ieder zijn vrije keuze natuurlijk.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotokaders ophangen

                    Hallo,

                    Ik gebruik deze ook, en ben er zeer tevreden van.
                    Ik wissel regelmatig van kaderformaat.
                    Je hebt ook zo goed als geen aftekening op de muur waar de kaders hebben gehangen. (de bovenkant hangt iets van de muur)
                    Groetjes
                    Paul
                    Paul Dhondt
                    Secretaris
                    Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotokaders ophangen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Niet echt. Kijk ik heb die rails gehangen voor de meubels er waren. Die rails hangen vlak onder de kooflijst en je ziet van die vijzen niets. Ondertussen is er toch wel al een en ander van plaats veranderd. Zowel omdat meubels veranderen of omdat ik eens iets anders wil zien. De ene keer iets smal hoog, dan weer iets dat breder is. En met die rails is dat 2 minuten werk. Ook als je iets ophangt en 2 weken later wil je het hoger of lager hangen moet je geen gaten boren (en andere dichten, afwerken) maar gewoon je klemmen wat verhangen.
                      Daarom wil ik ook met dat ophangsysteem werken, ik wissel regelmatig van kader en dan soms met drie of vier aan een wand. Met haakjes in de muur zijn die vaak moeilijk op een lijn te hangen omdat de ophang kabels van de kaders gaan doorzakken en één millimeter verschil zie je al.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotokaders ophangen

                        Als je geregeld wil wisselen, dan is zo'n railsysteem handig, zeker als je verschillende formaten kaders gebruikt (of afdrukmethodes zoals bijvoorbeeld Dibond of canvas die je zonder kader ophangt).
                        Als je altijd op dezelfde plaats dezelfde kaders gebruikt, dan is een gaatje in de muur simpeler en goedkoper.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X