Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen met twee primes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reizen met twee primes

    Ik trek in de zomer naar Bali en Borneo, met een eindstop in Hong Kong, en waag binnenkort de overstap naar een full frame van Sony (A7III). Momenteel heb ik de crop A77 met een Tamron 17-50 2.8 en een Carl Zeiss 85 1.4. Omdat ik de eerste niet meer kan gebruiken op een full frame ben ik wat aan het rondzoeken geweest en ben ik sterk aan het twijfelen om af te stappen van een allround zoom en gewoon een tweede prime te kopen naast de 85 1.4, waar ik zéér tevreden van ben. De adapter (A naar E mount) die ik erbij ga moeten kopen gaat de fotokwaliteit hopelijk niet teveel beperken. Het zou de Sigma 35 1.4 art lens zijn, dat bijna unaniem lovende kritieken heeft. Het enige wat me een beetje tegenhoudt is dat het op vlak van breedhoek niet zo "breed" is. Op termijn wil ik nog wel een lens bijkopen voor landschapsfotografie, maar dat is niet voor dit jaar.

    Heeft iemand ervaring met reizen met primes? Riskant en zou ik eerder moeten gaan voor een 24-70 2.8 zoom lens? Mijn bedoeling is dat ik op voorhand wel ga experimenteren om vertrouwd te geraken met de lenzen en de camera, maar met de 85 mag ik dan zo nu en dan wel stoten op de beperking van een vast brandpunt, toch krijg ik daar mijn beste foto's uit. Met de 35 heb ik de "standaardlens" beet die vele fotografen bejubelen om haar veelzijdigheid. Het gaat ook nog even wennen worden om die op een full frame camera te zetten, want de crop factor van een aspc valt daar weg.

  • #2
    Re: Reizen met twee primes

    Zelf reis ik steeds met primes, maar wel met meer dan 2. Maar dat is zo persoonlijk dat het moeilijk is om dat naar jouw situatie om te zetten. Het hangt van teveel zaken af. Voor mij lukt dat omdat ik zeker op reis voor 80% met een 35mm werk, ook geen actiefoto's of macro of zo doe. Dan een groothoek van ergens 21mm voor binnen of in krappe plaatsen. En om af te ronden een kleine tele, soms een 50mm, soms 75mm. Vermits ik meestal op f/8 of kleiner ga zijn dat geen kanjers van lenzen.

    EDIT: iets meer:
    Last edited by Spanik; 2 januari 2019, 09:13.

    Comment


    • #3
      Re: Reizen met twee primes

      Je ervaringen met de 85mm op een crop gaat toch anders worden als je ze of een FF zet.
      35mm FF is 22 op een crop, met mijn 22mm f:2 pancake wil ik de wereld rondtrekken als het moet.
      Compact en toch hoge kwaliteit, valt niet op en minder kans dat ze je bestelen.
      Daarom begrijp ik je overstap naar FF niet goed.

      Comment


      • #4
        Re: Reizen met twee primes

        gewoon : 50mm & 28mm

        Comment


        • #5
          Re: Reizen met twee primes

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Je ervaringen met de 85mm op een crop gaat toch anders worden als je ze of een FF zet.
          35mm FF is 22 op een crop, met mijn 22mm f:2 pancake wil ik de wereld rondtrekken als het moet.
          Compact en toch hoge kwaliteit, valt niet op en minder kans dat ze je bestelen.
          Daarom begrijp ik je overstap naar FF niet goed.
          Vandaar de verwijzing naar het wennen, want de cropfactor waaraan ik gewend ben valt inderdaad weg. De Zeiss 85 1.4 is eigenlijk gemaakt voor FF-camera's en ik wil die ook graag in die hoedanigheid gebruiken. Omdat mijn huidige Alpha 77 (2012) meer "kuren" begint te krijgen bij hogere temperaturen ben ik gaan opzoeken welke voordelen de overstap naar een FF zou kunnen betekenen en het begint toch wel erg te jeuken. Duurder materiaal en, tenzij je voor pancakes gaat, grote lenzen, maar dat is een risico dat ik wil nemen.

          Ik besef nu wel dat ik mezelf beperk als ik enkel twee primes meeneem, maar anderzijds is het een creatieve uitdaging. Als ik met 35 en 85 toch iets mis kan ik altijd eens een lens van een andere brandpunt huren om te zien wat mijn volgende aankoop zou zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Reizen met twee primes

            Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
            tenzij je voor pancakes gaat, grote lenzen,
            Dat is toch wel kort door de bocht. Dit gaat enkel op als je grote openingen wil. Een "normale" 35/2.8 is geen pancake en ook geen grote lens (en meestal niet duur). De huidige trend is om f/1.4 of nog kleiner te gaan en ja, dan kom je uit op lenzen die enorm zijn voor hun brandpunt. Voor mij is f/2.8 prima, ik knijp toch nog steeds dicht naar f/4 of f/8 (soms zelfs f/16...).

            Comment


            • #7
              Re: Reizen met twee primes

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Dat is toch wel kort door de bocht. Dit gaat enkel op als je grote openingen wil. Een "normale" 35/2.8 is geen pancake en ook geen grote lens (en meestal niet duur). De huidige trend is om f/1.4 of nog kleiner te gaan en ja, dan kom je uit op lenzen die enorm zijn voor hun brandpunt. Voor mij is f/2.8 prima, ik knijp toch nog steeds dicht naar f/4 of f/8 (soms zelfs f/16...).
              De trend is toch wel dikke lenzen voor FF, ook mirrorless. Daar moet het geld verdiend worden.
              Terwijl net in mirrorless meerdere merken compacte systemen hebben met lenzen die merkelijk kleiner/lichter zijn dan die voor FF, zonder aan kwaliteit in te boeten.

              Comment


              • #8
                Re: Reizen met twee primes

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Dat is toch wel kort door de bocht. Dit gaat enkel op als je grote openingen wil. Een "normale" 35/2.8 is geen pancake en ook geen grote lens (en meestal niet duur). De huidige trend is om f/1.4 of nog kleiner te gaan en ja, dan kom je uit op lenzen die enorm zijn voor hun brandpunt. Voor mij is f/2.8 prima, ik knijp toch nog steeds dicht naar f/4 of f/8 (soms zelfs f/16...).
                Die 1.4 lenzen zijn vaak behoorlijk groot, maar als ik op mijn ervaring met de Zeiss mag afgaan speel ik graag met openingen tussen f/1.4 en f/4. Dat is uiteraard een kwestie van smaak, als je geen behoefte hebt aan grote openingen kan je inderdaad voor compactere lenzen gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Reizen met twee primes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
                  Die 1.4 lenzen zijn vaak behoorlijk groot, maar als ik op mijn ervaring met de Zeiss mag afgaan speel ik graag met openingen tussen f/1.4 en f/4. Dat is uiteraard een kwestie van smaak, als je geen behoefte hebt aan grote openingen kan je inderdaad voor compactere lenzen gaan.
                  Geen probleem, maar het was maar als bedenking.

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  De trend is toch wel dikke lenzen voor FF, ook mirrorless. Daar moet het geld verdiend worden.
                  Terwijl net in mirrorless meerdere merken compacte systemen hebben met lenzen die merkelijk kleiner/lichter zijn dan die voor FF, zonder aan kwaliteit in te boeten.
                  Juist daarom dat ik het aanhaal. Zeker op reis kan afmeting en vooral gewicht een belangrijke rol spelen. En als je met primes op reis gaat en er verschillende meeneemt dan kan het gauw oplopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reizen met twee primes

                    Primes zijn kwalitatief beter, zoveel is zeker.
                    Ik heb het eenmaal geprobeerd om enkel met primes rond te reizen (Myanmar) en vond het allesbehalve een zegen.
                    Steeds maar lenzen wisselen is echt vervelend en je zal zien dat altijd het verkeerde brandpunt net op je camera zit.
                    Met zoomlenzen geef je wel wat toe inzake lichtsterkte en kwaliteit, maar de huidige generatie zoomlenzen zijn dermate goed dat het comfort bij mij wel degelijk primeert.
                    Mijn vast reispartners zijn: (Nikon) 18-35/3.5-4.5 (heel licht), 24-120 f4 (ruim inzetbaar) en eventueel een 70-200 f4.
                    De resultaten zijn meer dan behoorlijk te noemen.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reizen met twee primes

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Primes zijn kwalitatief beter, zoveel is zeker.
                      Ik heb het eenmaal geprobeerd om enkel met primes rond te reizen (Myanmar) en vond het allesbehalve een zegen.
                      Steeds maar lenzen wisselen is echt vervelend en je zal zien dat altijd het verkeerde brandpunt net op je camera zit.
                      Met zoomlenzen geef je wel wat toe inzake lichtsterkte en kwaliteit, maar de huidige generatie zoomlenzen zijn dermate goed dat het comfort bij mij wel degelijk primeert.
                      Mijn vast reispartners zijn: (Nikon) 18-35/3.5-4.5 (heel licht), 24-120 f4 (ruim inzetbaar) en eventueel een 70-200 f4.
                      De resultaten zijn meer dan behoorlijk te noemen.
                      Lenzen wisselen is inderdaad niet altijd even aangenaam en is in dat opzicht een beperking. Soms is de omgeving stoffig of het regent of mis je net dat ene "moment". Een degelijke standaardzoom (24-70 2.8) overweeg ik daarom ook als alternatief voor een 35 mm prime. Dat is ook een beetje mijn huidige setup met een cropcamera: een zoomlens van 17-50 2.8 en een primelens van 85 1.4. Een overstap naar FF zou de afstand wel wat verkleinen tussen de brandpunten van 70 mm en 85 mm. Ik zou ook eens mijn brandpunt kunnen laten staan op 22 mm op een crop en daarmee kijken wat ik ermee ben op straat, dan weet ik meteen of ik de zoom ga missen of dat het me wel gaat lukken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reizen met twee primes

                        Reizen met 2 prime lenzen gaat inderdaad heel wat minder flexibel zijn dan het gebruiken van een zoomlens in het kortere bereik.
                        Op mijn laatste citytrip had ik het alvast eens geprobeerd, zo gebruikte ik op een FF Sony A7 camera een 25mm Zeiss en een 55mm Sony en dat ging beter dan ik verwachte.

                        Heb ik door het wisselen van lenzen dan enkele belangrijke foto's gemist, neen hoor.
                        Doordat ik geen gebruik maakte van een zoomlens ging ik op de al of niet vast te leggen onderwerpen heel wat selectiever te werk en legde hierdoor de lat voor mezelf wat hoger.

                        Wanneer maakte ik dan wel gebruik van mijn zoomlens Tamrom f2.8 28-75, enkel wanneer ik op voorhand weet dat ik te maken had met snel bewegende onderwerpen zoals bijvoorbeeld sporters, auto’s of vogels is het handig om snel te kunnen schakelen tussen je brandpunt. Maar voor mijn laatste Citytrip had ik een zoomlens alvast niet nodig.
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment

                        Working...
                        X