Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen

    Hallo,
    In maart 2019 vertrek ik naar Costa Rica en ik ben in het bezit van een Nikon D90 en met als basis lens Nikon DX 18-105 3,5- 5,6
    en een tele van Nikon DX 55-200 4-5,6. Daar we veel in het regenwoud wandelen zijn deze lenzen voldoende om de fauna en flora
    te fotograferen?
    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: lenzen

    Tweeledig antwoord, ja en nee, geheel afhankelijk van hoe / wat / waarom je het op een bepaalde manier in beeld wilt brengen...

    kijk eens of het de moeite loont om een 70-300 te scoren of een 150-600 (sigma C / tamron gII)

    Comment


    • #3
      Re: lenzen

      Bedankt voor de reactie

      Comment


      • #4
        Re: lenzen

        Of een macro? Heb al gehoord dat er heel wat insecten en bloemen te fotograferen zijn, waanzinnig grote spinnen soms....
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

        Comment


        • #5
          Re: lenzen

          In het regenwoud zijn de lichtomstandigheden nooit echt ideaal.
          Je mist daarom lichtsterkte bij een f5.6 lens.
          Een 105 f2.8 macro zou al heel wat opleveren...
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            In het regenwoud zijn de lichtomstandigheden nooit echt ideaal.
            Je mist daarom lichtsterkte bij een f5.6 lens.
            Een 105 f2.8 macro zou al heel wat opleveren...
            Het zal zeer donker zijn in het regenwoud.
            Ik zou toch een macro lens als 2e keus beschouwen. (niet voor de beeldkwaliteit / zwaar / en als je wandelt heb je geen tijd)
            de D90 is een ouder model: hoge ISO presaties zijn nog niet top.
            Mijn criteria zouden zijn :
            • Zo licht mogelijk wandelen;
            • Lichtsterke zoomlenzen zijn zwaar;
            • Ik zou een 35/1.8 DX of zo overwegen ;
            • Doe eerst een test volledig bepakt camera / proviand / water / rugzak enz. in Belgie in een bos;


            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
              Of een macro? Heb al gehoord dat er heel wat insecten en bloemen te fotograferen zijn, waanzinnig grote spinnen soms....
              Ga deze zomer ook naar Costa Rica, en heb me idd een 90mm Macro aangeschaft.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: lenzen

                Bedankt voor deze nuttige informatie

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen

                  Ik heb dat drie jaar geleden rond deze tijd gedaan met een Df en een D3 met resp. 24-70 en 70-200. Dat volstond. Ik denk dat het even belangrijk is om -zeker in het regenwoud- te zorgen dat je je materiaal kan droog houden. Let ook op het verschil tussen t° en vochtigheid als je vanuit airco naar buiten komt, het kan camera en lenzen omwille van condens voor een behoorlijke tijd onbruikbaar maken. Plastic zak is onmisbaar. In ieder geval : de zoomrubber van mijn 24-70 heeft het daar na een fikse regenbui begeven. Enkel mijn mening maar van de landschappen ga je het daar niet moeten hebben (ik toch niet). In termen van tele : denk vooral aan fauna. Flora is er in alle maten en soorten, een macro heb ik daarvoor nooit gemist. Met een D90 ga je mogelijks in de problemen komen betreft de ISO want het wordt daar heel snel donker en ook in het regenwoud is er ook echt niet veel licht. Flitsen is amper een optie, ik zou eerder een straffe zoom-pillamp meenemen, genre Heider CFX. Voor mij volstond dat zelfs min of meer om 's nachts de luiaards te fotograferen in de bomen op 200 mm, hoewel, kantje boord allemaal. De gids had de grote Maglite maar hij kon duidelijk niet aan mijn Heidertje betreft lichtopbrengst. Bloemen zijn er bij de vleet, die insecten en zeker die waanzinnig grote spinnen vielen behoorlijk tegen, die kruipen dikwijls overdag in holtes en komen pas bij donker uit. De kikkertjes zijn nog een ander verhaal : BLIJF ER MET JE HANDEN AF. Voor die kan een macro wél interessant zijn. En een statief :-) Ze zijn echt wel héél klein hoor. Hou er ook rekening mee dat je zeer afhankelijk bent van het weer, wij hebben alle vulkanen (Arenal, Turribal...) moeten skippen omwille van de mist en, even terzijde nu : ze zijn daar heel goed in "toeristen melken". Zeker als je geen Spaans kent.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    even terzijde nu : ze zijn daar heel goed in "toeristen melken". Zeker als je geen Spaans kent.
                    Kan je dit laatste even toelichten?
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                      Kan je dit laatste even toelichten?
                      Graag.
                      In de nationale parken zoals Manuel Antonio betaalden we zowat het drievoudige als de Costaricanen. Kan evengoed het vijfvoudige zijn geweest, dat weet ik niet meer.
                      Onze huurwagen had "ergens halverwege" een verbrande koppeling, als ik geen native speakers bij me had hadden ze me gepluimd.
                      Mijn dochter mag ik zowat "native speaker" noemen en mijn schoonzoon is een Venezolaanse ingenieur, ik denk dat die laatste toch wel een woordje Spaans kent...

                      Als je (zoals ik) geen Spaans kent ben je daar een dikke sukkel. Op mijn eentje zou ik er nooit aan beginnen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Graag.
                        In de nationale parken zoals Manuel Antonio betaalden we zowat het drievoudige als de Costaricanen. Kan evengoed het vijfvoudige zijn geweest, dat weet ik niet meer.
                        Onze huurwagen had "ergens halverwege" een verbrande koppeling, als ik geen native speakers bij me had hadden ze me gepluimd.
                        Mijn dochter mag ik zowat "native speaker" noemen en mijn schoonzoon is een Venezolaanse ingenieur, ik denk dat die laatste toch wel een woordje Spaans kent...

                        Als je (zoals ik) geen Spaans kent ben je daar een dikke sukkel. Op mijn eentje zou ik er nooit aan beginnen.
                        Merci voor de info.
                        Spreek ook geen spaans en m'n vrouw maar een beetje. De rest zal Google Translate worden ;-)
                        Maar panikeren doe ik niet. Is niet mijn eerste solo road trip waar ik de taal niet machtig ben.

                        En dat geval met die wagen. Waarom heb je het huurbedrijf niet gecontacteerd?
                        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                        Website - 500px - Instagram

                        Comment


                        • #13
                          Re: lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                          Spreek ook geen spaans en m'n vrouw maar een beetje. De rest zal Google Translate worden ;-)
                          Maar panikeren doe ik niet. Is niet mijn eerste solo road trip waar ik de taal niet machtig ben.
                          Idem hier. 2017 Ecuador waar we redelijk onze plan konden trekken en ook wat hulp van Google Translate.
                          Paar weken geleden het zuiden van Argentinië waar we toch redelijk wat last hadden. Zelfs een Google Translate werd regelmatig niet verstaan (verschil "ons" Spaans en Argentijns Spaans). Op de luchthaven van Rio Gallegos sprak niemand iets anders dan Spaans, niet aan de check-in (3 vluchten per dag), niet bij security en ook niet bij de grenscontrole waar wij en enkele anderen naartoe moesten als enige buitenlanders voor we naar de Falklands (sorry, Las Malvinas son Argentinas ) vlogen.

                          Een verschil in ticketprijs voor buitenlanders vs. Argentijnen hebben we meermaals opgemerkt. Bij het boeken van uitstappen kozen we op de websites als het kon voor pesos, dat scheelde meestal een aardig bedrag (soms zo veel dat we twijfelden of het wel klopte).
                          Wij maken ons ook geen zorgen over de taal van onze bestemming, we hebben in 2009 zonder GT Japan overleefd
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                            Merci voor de info.
                            Spreek ook geen spaans en m'n vrouw maar een beetje. De rest zal Google Translate worden ;-)
                            Maar panikeren doe ik niet. Is niet mijn eerste solo road trip waar ik de taal niet machtig ben.

                            En dat geval met die wagen. Waarom heb je het huurbedrijf niet gecontacteerd?
                            Geen bereik met de GSM. Wij zijn daar toen bij een boerderij terecht gekomen, de boer sprak enkel Spaans...
                            Enfin, na een lange telefoon van mijn schoonzoon hebben ze voor een vervangwagen gezorgd, daar niet van. Maar begin maar eens uit te leggen waar je juist staat en wat er mis is met de auto...

                            Heeft niks met Costa Rica te maken maar enige jaren geleden heeft een goede vriend van ons in Colombia in een taxi een pistool tegen zijn hoofd gekregen. Luc prees zich gelukkig dat hij Spaans sprak.....

                            Nu, hoedanook was het voor mij een hele ervaring, de flora en de fauna zijn bepaald overweldigend te noemen. Wat voor mij nieuw was is dat ze daar geen seizoenen kennen zoals wij die kennen, alleen een droog en een nat seizoen, zo hebben de bomen geen jaarringen, er is ook geen bladval zoals wij die kennen. Maar zoals ik zei : ik vond persoonlijk de landschappen niet overweldigend en wat me ook opviel was het enorme aantal hangsloten, prikkeldraad, tralies, kettingen... We hebben toen eens nagevraagd en de reden is, als er krakers komen zitten in je huis en je kan niet aantonen dat je het behoorlijk beveiligd en afgesloten hebt dan heb je het vlaggen.... Maar zelfs de kerkhoven hebben scheermesjesprikkeldraad...

                            Het meest indrukwekkend vond ik de parken in het regenwoud. Overal ingang te betalen, dat wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Idem hier. 2017 Ecuador waar we redelijk onze plan konden trekken en ook wat hulp van Google Translate.
                              Paar weken geleden het zuiden van Argentinië waar we toch redelijk wat last hadden. Zelfs een Google Translate werd regelmatig niet verstaan (verschil "ons" Spaans en Argentijns Spaans). Op de luchthaven van Rio Gallegos sprak niemand iets anders dan Spaans, niet aan de check-in (3 vluchten per dag), niet bij security en ook niet bij de grenscontrole waar wij en enkele anderen naartoe moesten als enige buitenlanders voor we naar de Falklands (sorry, Las Malvinas son Argentinas ) vlogen.

                              Een verschil in ticketprijs voor buitenlanders vs. Argentijnen hebben we meermaals opgemerkt. Bij het boeken van uitstappen kozen we op de websites als het kon voor pesos, dat scheelde meestal een aardig bedrag (soms zo veel dat we twijfelden of het wel klopte).
                              Wij maken ons ook geen zorgen over de taal van onze bestemming, we hebben in 2009 zonder GT Japan overleefd
                              Ik vind het zelf altijd leuk als je met de locals kan communiceren, ik spreek persoonlijk erg graag de mensen aan. Bij vliegbestemmingen ligt dat moeilijker maar ik heb altijd een grote voorraad Belgische speciaalbieren mee om het ijs te breken lees : uit te delen....

                              Comment

                              Working...
                              X