Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijlevensduur Nikon D500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Batterijlevensduur Nikon D500

    Hoi,

    Nu ik mijn Nikon D500 bijna 2 jaar in bezit heb, vroeg ik me af of er onder jullie zijn die hetzelfde probleem hebben met de batterijlevensduur van dit toestel.
    Ik kocht hem o.a. omdat je ong. 1200 foto's zou kunnen nemen, tot 1900 volgens Chip Foto Magazine. Nog steeds geraak ik amper aan 490 foto's! Dat is ruim onder de opgegeven max. batterijlevensduur... Ik neem zo'n aanduidingen altijd met de nodige korrel zout maar het verschil tss 400-500 en 1900 is immens.
    Noot: de batterijen zijn de juiste met de Li-Ion20 indicatie.

    Vorig jaar heb ik deze vraag ook al gesteld aan Nikon-België en heb het toestel laten nakijken gedurende bijna een maand. Alles functioneerde zoals het moeten hoewel ik daarmee niet geholpen ben. Ik fotografeer vooral landschappen, dus mijn AF-gebruik is beperkt (enkel AF-ON), praktisch nooit VR, LiveView enkel in speciale omstandigheden en dan nog heel kort; vliegtuigmodus, wifi en bleutooth staan af. Dus het verbruik zou beperkt moeten zijn...
    Ondertussen zijn er wereldwijd gebruikers met hetzelfde probleem. Het gaat dus niet om een alleenstaand geval. Er circuleren een aantal filmpjes met tests van eenzelfde batterij in de D750, D500 en D810. Onderaan staan enkele van die links naar dergelijke tests, die ik zelf ook heb uitgevoerd met de batterij in en van een D750.

    batterij 1 in D750 geeft 46% aan. In de D500 wordt dit 22%!!!
    Batterij 2 in D750 53%, in de D500 slechts 35%.
    Batterij 3 in D750 63% en in de D500 slechts 50%.


    Het lijkt me vanzelfsprekend dat er een soort productiefout zit in de D500. Het probleem is bekend dus het verbaast me dat Nikon blijkbaar geen enkele inspanning doet om hier in alle openheid over te berichten en een oplossing aan te reiken.

    Vandaar mijn vraag of er onder jullie hetzelfde probleem hebben met dit toestel, en of jullie geholpen zijn door Nif er een oplossing voor bestaat.

    Links:
    * https://www.youtube.com/watch?v=X8gjgRCHFjc ---- (01/08/2018)
    *https://www.slrlounge.com/is-nikons-...n-early-grave/ ---- (05/03/2018)
    *https://nikonrumors.com/2018/02/24/n...terygate.aspx/ --- (24/02/2018)

    GrtZ,
    Stefan
    Last edited by Smythe; 29 december 2018, 12:57.

  • #2
    Re: Batterijlevensduur Nikon D500

    De aanduiding van de resterende capaciteit van de accu op een camera is niet hetzelfde als een capaciteitstest.
    Bij een echte capaciteitstest moet de accu eerst volledig geladen worden, en daarna ontladen met een bepaalde stroomsterkte terwijl de ontlaadtijd wordt gemeten, dat is nog altijd de enige manier om te testen of een accu nog de volle capaciteit levert.
    Maar daarvoor heb je de juiste apparatuur nodig, anders gaat dat niet.
    Als de accu pas uit de lader komt, geeft die dan in de camera wel 100% aan?

    Dezelfde accu kan onder belasting in een andere camera een andere spanning leveren als bijvoorbeeld de contacten niet zuiver zijn, of als er ergens anders in de camera een weerstand is waardoor de spanning lager wordt op de plaats waar die gemeten wordt.
    Maar het is inderdaad ook mogelijk dat de meting zelf niet juist is, waardoor de camera aangeeft dat de accu bijvoorbeeld bijna leeg is terwijl dat eigenlijk niet zo is.
    Dat ligt dan aan de fabrikant die ergens een fout heeft gemaakt waardoor er een foutieve meting gebeurt.
    Aan de hand van die foute meting zal de camera dan te vroeg uitgeschakeld worden omdat die denkt dat de accu zo goed als leeg is.
    Bij de meeste camera's kan je meer foto's maken per acculading dan wat de fabrikant opgeeft, maar dat is wel heel sterk afhankelijk van hoe je de camera gebruikt.
    Als je bijvoorbeeld actiefotografie doet waarbij er meerdere foto's heel kort na elkaar worden gemaakt, dan kan je veel meer foto's maken dan bij bijvoorbeeld landschapsfotografie waarbij je de camera op een statief hebt staan terwijl je er wat meer tijd in steekt om de compositie voor de foto telkens zo goed mogelijk te krijgen voor je uiteindelijk op de ontspanknop drukt.
    Met lange sluitertijden wordt het verbruik per foto groter, mirror lock-up zorgt ook voor een meerverbruik, en bij lagere temperaturen zal de spanning van de accu ook nog sneller zakken.
    Als je elke foto herbekijkt op het scherm (wat bij landschapsfotografie eerder zal gebeuren dan bij actiefoto's tijdens een evenement) dan kan je ook minder foto's maken per acculading.
    De camera tussendoor altijd in en uitschakelen verbruikt ook meer dan die in "stand-by" te laten staan.

    Lithium-ion accu's verouderen ook, maar tenzij je ze echt mishandelt gaat het dan over maximum 5% per jaar, en dan zou dat na 2 jaar nog geen groot probleem mogen zijn.
    Last edited by Black B@ndit; 29 december 2018, 13:13.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Batterijlevensduur Nikon D500

      Ik ga met mijn batterij vlotjes over de 1000 foto's hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Batterijlevensduur Nikon D500

        Ik zie ook vrij snel het batterijniveau (aanduiding door dat ikoontje) dalen. Maar ik ben niet die veel-shooter, zodat ik er ook nooit last van heb. Als de aangeduide lading op 1/3 komt, laad ik sowieso bij. Ik ben dus nog nooit 'in panne' gevallen door te weinig lading in de accu. Zal het toch eens moeten uittesten....

        Comment


        • #5
          Re: Batterijlevensduur Nikon D500

          ik weet het niet hoeveel foto's juist ik met een batterij trek, maar ook nog nooit in panne gevallen
          gewoon altijd een reserve batterij bij hebben , dat is het simpelste
          bd0379be

          Comment


          • #6
            Re: Batterijlevensduur Nikon D500

            Ik ben ook niet super tevreden over de batterij prestaties. Heb van alles geprobeerd maar uiteindelijk blijft de originele EN-EL15 nog steeds de meest betrouwbare.
            En inderdaad, ik heb ook geïnvesteerd in een 2-tal extra batterijen. De ene keer 600 foto's, de andere keer 1200. Hangt ook veel af van wat je van de camera verlangt op dat ogenblik.
            Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
            Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

            https://500px.com/pieterhelsen

            Comment


            • #7
              Re: Batterijlevensduur Nikon D500

              @ Dirk: Wow! Mij nog niet gelukt dus... Ook niet bij algemeen 'snapshot'gebruik.

              @tweetty en Helspi: in panne ben ik nog niet gevallen, de reserve heb ik meestal bij, afh. van de situatie wanneer het nodig is die zeker (volgeladen) bij te hebben.

              @ black b@dit: Na opladen geven ze altijd 100% aan. Procirep heeft de camera en batterijen al eens getest en die zouden juist functioneren. Blijft het feit dat het mijns inziens niet logisch is dat ik zowel bij mijn fotouitstappen waarbij ik meer tijd spendeer (en minder zuinige fucties, langere tijden, liveview, enz) als bij 'simpele' snapshots bij uitstapjes nooit boven de 500 raak.
              Uw opmerking "Dat ligt dan aan de fabrikant die ergens een fout heeft gemaakt waardoor er een foutieve meting gebeurt. Aan de hand van die foute meting zal de camera dan te vroeg uitgeschakeld worden omdat die denkt dat de accu zo goed als leeg is" lijkt me een zeer plausibele verklaring. Ik heb de vraag ook nog eens aan Nikon gesteld, eerste antwoord ging over de vraag welke batterijen ik gebruik en of het de 'nieuwe' zijn (Li-Ion20). Dat is natuurlijk het geval. Ben benieuwd naar hun volgende antwoord. En natuurlijk naar jullie en andere hun ervaringen!

              Thanks,

              Stefan
              Last edited by Smythe; 1 januari 2019, 17:37.

              Comment


              • #8
                Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                Oorspronkelijk geplaatst door Smythe Bekijk bericht
                ... en of het de 'nieuwe' zijn (Li-Ion20). Dat is natuurlijk het geval. Ben benieuwd naar hun volgende antwoord. En natuurlijk naar jullie en andere hun ervaringen! ...
                De Li-ion20 versie vd EN-EL15 is eigenlijk niet de nieuwe maar dateert van 2013.
                Daarna zijn de EN-EL15a (2015) en de EN-ELb (2018) uitgekomen. 'T is wel zo dat ze alle 1900mAh als capaciteit hebben en ik vermoed dat het met de uitlezing van je camera model te maken heeft en dat dat "euvel" meer dan louter firmware is want anders zou je verwachten dat ze dat rechtzetten met een firmware-update.

                Het is wel zo dat Nikon zijn batterijen laat maken door DSTE. Dat is een chinees bedrijf dat batterijen maakt voor verschillende firma's/toepassingen.
                Het interessante is dat zij ook onder eigen naam een EN-EL15 maken (compatibel met ... dus) met een capaciteit van 2550mAh, een toename van 35% dus en kost een pak minder dan de "Nikon" versie: €35 ipv €59 https://www.kameramarkt.nl/en-el15a-...SAAEgJsm_D_BwE

                Of dat voor je d500 interessant is hangt er wat van af want blijkbaar is er voor de d500 een minpunt, m.n. geen batterijstatus op beeldscherm.
                Straf eigenlijk want van de d600 tot de Z7 werkt die perfect.

                Comment


                • #9
                  Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                  Er zijn genoeg accu's te vinden die volgens wat er aan de buitenkant op staat meer capaciteit leveren dan originele accu's.
                  Soms is dat mogelijk, want als ik het formaat van de cellen bekijk dan kunnen er bijvoorbeeld voor de (Canon) 1Dx bijvoorbeeld heel gemakkelijk accu's worden gemaakt met een werkelijke capaciteit van 3400mAh in plaats van 2450mAh.
                  Daar zitten drie 18650 cellen in, en daarvoor zijn er dus cellen met een hogere capaciteit beschikbaar.

                  Maar in de accu van een D500 zitten veel kleinere cellen, en ik twijfel of er daarvoor wel cellen bestaan met een capaciteit die 35% hoger is dan de 1900mAh van de originele Nikon accu's.
                  Als die cellen bestaan, dan kan dat natuurlijk wel, maar ik zou toch eerst een echte capaciteitstest willen zien om er zeker van te zijn.
                  Als die 2550mAh accu's een werkelijke capaciteit van 1900mAh zouden hebben, dan zijn ze in ieder geval nog altijd voordeliger dan originele accu's.
                  Maar uit eigen ervaring weet ik dat wat er op de verpakking van accu's staat, dat dat dikwijls flink overdreven is.
                  Bij originele accu's is dat meestal wel correct, vooral bij accu's die volgens de verpakking een heel stuk meer capaciteit zouden kunnen leveren valt dat in werkelijkheid dikwijls tegen.
                  En als ze heel zwaar overdrijven (er zijn 18650 cellen te koop waar opstaat dat ze een capaciteit van 10.000mAh zouden hebben), dan krijg je in werkelijkheid maar een fractie van die capaciteit (met wat geluk krijg je dan 10% van wat er beloofd wordt).

                  Een capaciteitstest uitvoeren in een camera is onmogelijk omdat er teveel factoren zijn die het "verbruik per foto" kunnen beïnvloeden, daarom kan je zelf niet met zekerheid vaststellen of die "betere" accu's ook werkelijk meer stroom leveren.
                  In het beste geval krijg je gewoonlijk accu's met dezelfde capaciteit als de originele, en dat tegen een lagere prijs, en dat is dus ook niet slecht.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                    De Li-ion20 versie vd EN-EL15 is eigenlijk niet de nieuwe maar dateert van 2013.
                    Daarna zijn de EN-EL15a (2015) en de EN-ELb (2018) uitgekomen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                      Oorspronkelijk geplaatst door Smythe Bekijk bericht
                      Hoi,

                      Nu ik mijn Nikon D500 bijna 2 jaar in bezit heb, vroeg ik me af of er onder jullie zijn die hetzelfde probleem hebben met de batterijlevensduur van dit toestel.
                      Ik kocht hem o.a. omdat je ong. 1200 foto's zou kunnen nemen, tot 1900 volgens Chip Foto Magazine. Nog steeds geraak ik amper aan 490 foto's! Dat is ruim onder de opgegeven max. batterijlevensduur... Ik neem zo'n aanduidingen altijd met de nodige korrel zout maar het verschil tss 400-500 en 1900 is immens.
                      Noot: de batterijen zijn de juiste met de Li-Ion20 indicatie.

                      Vorig jaar heb ik deze vraag ook al gesteld aan Nikon-België en heb het toestel laten nakijken gedurende bijna een maand. Alles functioneerde zoals het moeten hoewel ik daarmee niet geholpen ben. Ik fotografeer vooral landschappen, dus mijn AF-gebruik is beperkt (enkel AF-ON), praktisch nooit VR, LiveView enkel in speciale omstandigheden en dan nog heel kort; vliegtuigmodus, wifi en bleutooth staan af. Dus het verbruik zou beperkt moeten zijn...
                      Ondertussen zijn er wereldwijd gebruikers met hetzelfde probleem. Het gaat dus niet om een alleenstaand geval. Er circuleren een aantal filmpjes met tests van eenzelfde batterij in de D750, D500 en D810. Onderaan staan enkele van die links naar dergelijke tests, die ik zelf ook heb uitgevoerd met de batterij in en van een D750.

                      batterij 1 in D750 geeft 46% aan. In de D500 wordt dit 22%!!!
                      Batterij 2 in D750 53%, in de D500 slechts 35%.
                      Batterij 3 in D750 63% en in de D500 slechts 50%.


                      Het lijkt me vanzelfsprekend dat er een soort productiefout zit in de D500. Het probleem is bekend dus het verbaast me dat Nikon blijkbaar geen enkele inspanning doet om hier in alle openheid over te berichten en een oplossing aan te reiken.

                      Vandaar mijn vraag of er onder jullie hetzelfde probleem hebben met dit toestel, en of jullie geholpen zijn door Nif er een oplossing voor bestaat.
                      Ik versta niet goed waar je je druk om maakt, D500 is gewoon zeer snel en heeft een enorme buffer, dat kost nu eenmaal wat energie.
                      En dat die procenten niet kloppen heeft gewoon te maken met de verwachtingen hoeveel foto's nog kunnen gemaakt worden met dat type
                      toestel waar je de batterij in zet.
                      Neem gewoon een reserve batterij extra mee en probleem opgelost.
                      Zelfde verhaal met een Nikon Z, met een paar reserve batterijen geraak je toch niet in de problemen meen ik. "Koken kost geld" zegt het spreekwoord.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                        Neem gewoon een reserve batterij extra mee en probleem opgelost.
                        Zelfde verhaal met een Nikon Z, met een paar reserve batterijen geraak je toch niet in de problemen meen ik. "Koken kost geld" zegt het spreekwoord.
                        klopt als een bus...Mijn vorige D500 verbruikte ook wat batterijen en de Z6 die ik nu hebt die vreet batterijen (als ik film)...maar ik heb ook 5 reserve batterijen en ik maak me er niet druk over.
                        2 x Nikon Z6 met wat glas
                        www.janvanginkel.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterijlevensduur Nikon D500

                          Soms is het goed om kritisch te zijn, om vragen te stellen, soms is het goed om zich neer te leggen bij nieuwe ontwikkelingen. Beiden is beter. Maar de balans is niet gemakkelijk te vinden.

                          Comment

                          Working...
                          X