Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

    Heeft er iemand ervaring met HUD (head up display) waarbij gegevens zoals snelheid en/of toerental op de voorruit worden geprojecteerd.
    Lijkt een leuk accessoire te zijn, maar ik vrees dat het na een tijdje begint te enerveren.

  • #2
    Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

    Ik heb het sinds een klein jaar. Vind het wel nuttig, en het stoort zeker niet.
    In mijn volgende auto ook besteld, maar enkel omdat er nog budget was. Met 1000€ is dat een dure optie.

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Heeft er iemand ervaring met HUD (head up display) waarbij gegevens zoals snelheid en/of toerental op de voorruit worden geprojecteerd.
      Lijkt een leuk accessoire te zijn, maar ik vrees dat het na een tijdje begint te enerveren.
      Zelf heb ik het niet op mijn wagen, maar heb het wel al in verschillende tijdelijke of testwagens gehad.

      Er zijn twee soorten, projectie op de voorruit of op een apart schermpje.

      Voordeel van dit systeem is dat je snelheid kan aflezen zonder naar je teller te moeten kijken welke een stuk lager staat.
      Maar alles hangt af van wagen tot wagen, staat de teller redelijk voorop met grote digitale cijfers, dan is het voordeel van een HUD veel kleiner dan bij een verdoken analoge teller.

      Er zijn natuurlijk nog andere gegevens die men kan zien buiten de teller.

      Nadeel bij sommige is de helderheid niettegenstaande aanpasbaar.
      Bij fel tegenlicht moeilijk leesbaar en in donkere straten zonder verlichting te fel.
      Maar ook hier een groot verschil tussen de verschillende merken.
      Heel grote mensen durven al eens klagen dat de afstelling van de hoogte niet voldoet (info van garage).

      Vind in het interessant?
      Ja langs ene kant wel, maar de optie kwam hier op meer dan 1.500€ en dat vond ik er net wat over.
      En met een volledige TFT als tellerpartij een beetje een dubbele investering.
      Ik zou dan eerder opteren voor een digitale teller indien beschikbaar.

      Ik zou zeggen dat je beter eens kan testen met dezelfde type wagen als deze dat je wil kopen.
      Meningen zijn hierover zeer uiteenlopend.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

        Als zo'n simpele optie 1.500 euro moet kosten, dan zullen ze er wel heel wat aan verdienen.
        Een simpele HUD die alleen maar de snelheid weergeeft kost hier 12,37 Euro: https://nl.aliexpress.com/item/GEYIR...1-67816445527c
        Er zijn ook modellen die meer informatie op de voorruit projecteren:

        (Zoek gewoon op "Head Up Display" bij Aliexpress, dan heb je meer dan genoeg mogelijkheden.)

        Zo'n HUD krijgt gewoon de informatie van de boordcomputer via de OBD plug.
        In mijn Dacia gebruik ik deze omdat er standaard geen koelwatertemperatuurmeter in het dashboard zit: https://nl.aliexpress.com/item/Autoo....13339.90158.0
        Deze unit reflecteert niet op de voorruit, maar ik heb er wel een plaats voor gevonden waar die goed zichtbaar is terwijl die niet in de weg staat om alles te kunnen zien wat er voor mij gebeurt.
        De kilometerteller komt zelfs 100% overeen met de GPS terwijl de aanduiding op het dashboard zelf een beetje afwijkt (ongeveer 2km/h te veel bij 70km/h op de GPS).(aangepast na opmerking van VerSeg)
        Bij tegenlicht overdag is de snelheid op die unit ook veel duidelijker afleesbaar dan op het dashboard van de auto zelf (het dashboard is alleen verlicht als de verlichting (standlicht, koplampen) ingeschakeld is, daardoor is het dashboard van de Dacia niet altijd even goed afleesbaar).
        Toen ik die kocht kostte die minder dan 22 Euro, voor die prijs wou ik dat wel eens testen en ik ben er eigenlijk heel tevreden over.
        De lichtsterkte wordt ook automatisch aangepast zodat die overdag goed zichtbaar is, en dat die in het donker ook niet teveel licht geeft.
        Last edited by Black B@ndit; 28 december 2018, 20:28.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

          We gaan die chinese rommel niet vergelijken met deftige inbouw hé.
          Een HUD geeft bij mij navigatieinfo, snelheid, verkeersbordherkenning, info over de ACC en waarschuwingen.
          Helderheid en positie zijn instelbaar.

          Maar als ik het zelf moest betalen zou ik er gewoon geen nemen. Die draden over het dashboard wil ik niet en ik volg Verseg dat 1000€+ voor zoiets wel veel is. Maar soms zit het in een pakket, en dat kan dan wel interessant worden.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

            En de prijs is dan niet voor de HUD alleen maar voor een pakket.
            Wordt vaak enkel aangeboden samen met andere opties.
            En inderdaad niet vergelijkbaar met Chinese brol.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De kilometerteller komt zelfs 100% overeen met de GPS terwijl de aanduiding op het dashboard zelf een beetje afwijkt (ongeveer 2km/h te weinig bij 70km/h op de GPS).
              Als uw teller minder aangeeft dan de GPS dan is ofwel de teller defect ofwel heb je verkeerde banden.
              Tenzij de GPS flipt natuurlijk.
              Een teller gaat ofwel juist ofwel geeft die te veel aan.
              Te weinig aangeven is verboden en dan mag het voertuig in principe niet deelnemen aan het verkeer.
              En hoeveel wijkt die af aan 120?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Als uw teller minder aangeeft dan de GPS dan is ofwel de teller defect ofwel heb je verkeerde banden.
                Tenzij de GPS flipt natuurlijk.
                Een teller gaat ofwel juist ofwel geeft die te veel aan.
                Te weinig aangeven is verboden en dan mag het voertuig in principe niet deelnemen aan het verkeer.
                En hoeveel wijkt die af aan 120?
                Ik heb blijkbaar een foutje geschreven, de teller geeft iets MEER aan dan de werkelijke snelheid.

                Het signaal dat naar de HUD gaat, dat komt van de boordcomputer, hetzelfde signaal gaat ook naar het dashboard waar een snelheidsmeter met een naald in zit, en die geeft dus iets meer aan dan de werkelijke snelheid (en dat is bij zowat alle auto's het geval).
                Maar op de HUD is de aangegeven snelheid dus correcter dan op het dashboard.
                De "afwijking" is in ieder geval een heel stuk kleiner dan bij mijn vorige auto's, want bij de Clio was 120km/h op het dashboard in werkelijkheid maar 110km/h, nu is die afwijking veel kleiner.

                En de "Chinese brol", waar denk je dat de meeste autofabrikanten hun elektronica laten produceren?
                In ieder geval zijn er niet meer onderdelen nodig om de origineel ingebouwde HUD te laten werken dan eentje die in China wordt verkocht voor een veel lagere prijs.
                Het is zoals met de autoradio's, als er tegenwoordig in een auto een redelijk simpele radio is ingebouwd (zoals in mijn auto), dan kost die als die kapot gaat minstens 10 keer zoveel dan een gewone autoradio van bijvoorbeeld Sony of Kenwood met dezelfde mogelijkheden.
                En als er in die console nog meer zaken in te stellen zijn (zoals bij de meeste duurdere auto's het geval is), dan mag je eerder een rekening van 1500 euro verwachten als dat ding kapot gaat.
                Het dashboard van mijn Clio is ooit kapot gegaan, er is toen een "gereconditioneerd" (= duur woord voor tweedehands) dashboard in gezet, en dat heeft ook heel veel geld gekost (ik weet het niet meer juist, maar ik dacht dat het meer dan 500 Euro was).
                Als die TFT schermpjes die ze nu in vele auto's als dashboard gebruiken kapot gaan, dan kan je voor de kostprijs van de vervanging een heel grote TV kopen (bij sommige merken kost dat waarschijnlijk meer dan een grote 4K OLED TV).
                Last edited by Black B@ndit; 28 december 2018, 20:31.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                  Tuurlijk wordt er al autoelectronica in china geproduceerd, maar dat wordt dan niet bij Aliexpress voor 3,5€ aangeboden.

                  En 500€ voor een dashboard is te goedkoop, dat is mogelijk een gestolen dashboard.
                  Bij mijn buur hebben ze ooit een (deel van) dashboard gestolen, die herstelling was dik 5000€.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    En 500€ voor een dashboard is te goedkoop, dat is mogelijk een gestolen dashboard.
                    Bij mijn buur hebben ze ooit een (deel van) dashboard gestolen, die herstelling was dik 5000€.
                    Dat tweedehands dashboard van 500 euro was wel van de basisversie van een Clio 1,2 (er zat zelfs geen toerenteller in, en ook geen "boordcomputer").
                    Als ze een deel van het dashboard stelen, dan halen ze de boel niet op de best mogelijke manier uit elkaar, en dan moet er veel meer vervangen worden dan alleen maar de gestolen onderdelen omdat er veel stukken afgebroken zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      In ieder geval zijn er niet meer onderdelen nodig om de origineel ingebouwde HUD te laten werken dan eentje die in China wordt verkocht voor een veel lagere prijs.
                      Ah neen?
                      Die Chinese brol (om het een naam te geven) moet je zelf ergen los monteren, heeft bijkomende bedrading of een draadloze module extra en is niet aangepast aan de wagen.
                      Die mag dan nog de snelheid correct weergeven.
                      Een standaard gemonteerd systeem is mooi ingewerkt met aangepast dashboard, geen bedrading of extra module.
                      Instellingen die via boordcomputer aanpasbaar zijn, vaak ook wagen-specifieke informatie, geen gepruts of risico dat iets buiten garantie valt door externe oorzaak.

                      Hetgeen jij aangeeft is dan ook geen echte HUD want je plaatste het blijkbaar elders dan in het zicht recht voor u.
                      Een HUD heeft als hoofddoel bepaalde informatie te zien zonder uw zicht van de baan weg te halen.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Dat tweedehands dashboard van 500 euro.
                        U bedoelt vermoedelijk het instrumentenpaneel en niet het volledige dashboard?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Tuurlijk wordt er al autoelectronica in china geproduceerd, maar dat wordt dan niet bij Aliexpress voor 3,5€ aangeboden.
                          Het klopt inderdaad dat grote merken ook stukken laten maken in China, maar dan wel in betere fabrieken of tenminste met betere materialen dan die goedkope bizar van 3,5€.
                          Ik denk dat het een grote droom is van Bart om bij Aliexpress hetzelfde te kunnen bekomen als bij een autodealers. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            U bedoelt vermoedelijk het instrumentenpaneel en niet het volledige dashboard?
                            Dat was inderdaad het volledige instrumentenpaneel(tje).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring met HUD ? (projectie op voorruit van de auto)

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Ik denk dat het een grote droom is van Bart om bij Aliexpress hetzelfde te kunnen bekomen als bij een autodealers. [emoji6]
                              Dat is niet wat ik bedoel, de reden waarom alles aan een auto zo duur is, dat komt door de verschrikkelijk hoge winstmarges van alle betrokken partijen waarlangs de onderdelen passeren.
                              Als je een auto in elkaar zet met apart aangekochte onderdelen, dan kosten die onderdelen (zonder de nodige werkuren dus) alleen al meer dan 10 keer zoveel als een complete auto.
                              Dat is de reden waarom elke simpele herstelling zo duur uitvalt (en dat is niet alleen bij auto's).
                              Als je hetzelfde onderdeel met minder "tussenstappen" kan kopen, dan wordt dat een heel stuk goedkoper.
                              Voor mijn Bandit had ik ooit nieuwe remschijven nodig (die waren te dun geworden na zo'n 100.000km), de bandenhandelaar waar ik toen kwam kon daar veel goedkoper aan geraken (dat waren originele schijven voor de helft van de prijs bij een Suzuki verdeler).

                              Op het werk is onlangs een Nederlander begonnen, als zijn auto moet gerepareerd worden, dan heeft hij daarvoor een adres ergens in Nederland, en daar kost bijvoorbeeld het vervangen van een distributieriem veel minder dan wat er hier voor wordt gevraagd. En als ik op Nederlandse autoforums ga kijken (af en toe zoek ik iets op, en dan kom ik daar wel eens terecht), dan valt het mij dikwijls op hoe goedkoop het onderhoud daar is ten opzichte van in België.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X