Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

    Aan het eind van het jaar is het een stuk rustiger wat werk betreft en voor mij de ideale periode om mijn computer (iMac) eens te verlossen van overbodige bestanden. Dat ging bijna mis, ik was mijn meest recente catalogusbestand van Lightroom kwijt maar met hulp van 'youtube' is het toch gelukt om dit te herstellen. Bij mijn zoektocht kwam ik echter heel veel .Ircat en .Irdata bestanden tegen. Sommigen enkel mb's groot, anderen vele gB's groot. Alles bij elkaar veel gB's. Het lijkt mij dat alleen de allerlaatste versies belangrijk zijn.... toch ...?? Voordat ik weer iets te enthousiast aan het opruimen sla en mezelf weer in de problemen breng dus mijn vraag: Welk bestand kan ik verwijderen /houden? Ik heb alles in een catalogus onder gebracht.

  • #2
    Re: Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

    .lrcat(.zip) zijn backups van je catalog.
    Daarvan moet je m.i. enkel de laatste van bijhouden.

    .lrdata zijn previews.
    Dient om het bekijken te versnellen, er zit geen extra informatie in.
    Normaal ruimt LR die zelf op volgens de ingestelde bewaartijd.
    Maar als je die er allemaal afgooit maakt hij er nieuwe als je een foto opent.

    Comment


    • #3
      Re: Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      .lrcat(.zip) zijn backups van je catalog.
      Daarvan moet je m.i. enkel de laatste van bijhouden.
      /...
      Het zal de eerste niet zijn die een back-up terug zet, en dat het niet gaat omdat deze beschadigd is.

      Best 2 of 3 laatste bewaren.
      En best nog eens op een andere plaats dan je computer.

      @Fsf bij twijfel, niet wissen maar verplaatsen.
      Heb je teveel weggedaan, kun je het nog altijd herstellen.

      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

        Bedankt voor de info. Ik heb inmiddels een backup gemaakt van de laatste drie bestanden en die op een andere schijf gezet. Ik ga de rest tijdelijk ergens anders parkeren. Mocht dit geen problemen opleveren dan verwijder ik die en bewaar ik alleen de laatste drie versies.

        Comment


        • #5
          Re: Veel .ircat en .irdata bestanden Lightroom.

          De back-ups van de catalogus worden nooit automatisch verwijderd. Je moet jezelf ervoor zorgen.

          Comment

          Working...
          X