Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsers voor drop & splash fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsers voor drop & splash fotografie

    Dag iedereen,

    Ik zou 2 yongnuo flitsers willen bijkopen om meer licht te hebben bij drop & splash fotografie. Ik ben aan het twijfelen tussen de yongnuo 560III en de yongnuo 560IV. Ik heb momenteel een canon 1D III met een kleine canon opzetflits en 2 yongnuo 560 flitsen. Als het canonflitsje af gaat dan gaan de yongnuo’s mee af. Ik had graag geweten of de nieuwe modellen van de yongnuo 560 ook mee af zullen gaan.

  • #2
    Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

    Waarom zou het niet lukken met de flitsers die je nu hebt ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

      Mn foto’s vallen wat donker uit. Mn foto’s maak ik in het donker. Het flitslicht is het enige licht wat ik nodig heb. Ik had ook een ebook gedownload waar ze telkens met 4 flitsers werken. Vandaar dat ik er 2 wil bijkopen.

      Comment


      • #4
        Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

        om een druppeltje te belichten heb je echt geen 4 flitsers nodig hoor
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

          Die YN560 reageren ofwel op het flitslicht van een andere flitser (slave mode) of via een kabelaansluiting.
          Of dit oorspronkelijk flitslicht nu uit een canon of een willekeurige andere flitser komt maakt geen verschil.
          Dus beide versies zijn bruikbaar voor het beoogde doel.
          Ik dacht dat de YN560 IV als afstandsbediening kan gebruikt worden om andere YN560 IV op afstand in te stellen wat bij de III niet mogelijk is.

          Om de valbeweging van de druppel haarscherp te bevriezen werk je op 1/128 instelling van de flitser.
          Daarom worden meer flitsers gebruikt om toch nog voldoende licht te genereren om de lage output op 1/128 te compenseren
          Patric

          Comment


          • #6
            Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door bolleke bol Bekijk bericht
            Mn foto’s vallen wat donker uit. Mn foto’s maak ik in het donker. Het flitslicht is het enige licht wat ik nodig heb. Ik had ook een ebook gedownload waar ze telkens met 4 flitsers werken. Vandaar dat ik er 2 wil bijkopen.
            Vele jaren geleden heb ik dit ook nog gedaan, altijd leuk om die donkere dagen door te komen
            Doch zou ik verder eens zoeken op youtube of iets dergelijke, want hetgeen er in je ebook staat is overkill
            Je kan heel makkelijk druppels fotograferen zelf met één enkele flits, dus je hebt er twee en dat is meer dan voldoende

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

              Inderdaad,even op youtube gaan lijken.Je zult wel het één en ander vinden
              Met twee flitsers kom ja al ruimschoots toe.Achtergrond belichten(wit of gekleurd of wat ook),en met twee heb je een egale belichting.En je moet ze geen meter ver zetten natuurlijk.Op de druppel flitsen zonder achtergrond of achtergrond te ver,,geeft inderdaad donkere resultaten.
              Op 1/128 of 1/64 ,naargelang je flitser toe laat.Een Canon 580 gaat tot 1/128 bv,een 430 maar tot 1/64.
              Op deze verminderde kracht,gaat je flitser de kortste flitsduur hebben.
              In je handleiding zul je waarschijnlijk 1.2 milliseconde of zoiets en dan: of korter vinden.Wel die kortere tijd bekom je door je flitskracht max. te verminderen.Kan rustig zijn,dat 1/32 ook nog snel genoeg is.
              Zelf heb ik nog getracht met een Miops-trigger te werken,(niet dat systeem voor druppels dat ze nu promoten,en toen nog niet bestond),maar ik kreeg altijd een rode reflectie van de laserstraal in de druppel.Laser hoger zetten hielp wel,maar dan moest je een vertraging instellen,om de flits te laten afgaan op het ogenblik dat de druppel het oppervlak raakte,en niet wanneer hij door de laserstraal ging.Met valsnelheid de tijd berekend etc.,maar je kunt het al raden,het bleef meer trial and error,met evenveel missers.Vertel je dit omdat je die systemen ook beschreven vind,maar ik zou er in eerste instantie geen geld aangeven.
              Gewoon iets laten druppelen,en in het juiste ritme komen,en dan afdrukken.Je kunt zeer snel achter mekaar schieten,daar je flits op 1/128 staat en dus zeer snel recycleert.

              Comment


              • #8
                Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

                Bedankt voor jullie responses en raadgevingen. Ik ga kijken wat ik ga doen met de flitsers. Eerst eens opnieuw proberen. Ik heb al wel eens foto’s gemaakt van druppels maar mn bedoeling is om mezelf hierin te verbeteren door oa. Technieken in het ebook van Corrie White. Waterdruppels fotograferen is niet zo kostelijk. Zelf heb ik een plutotrigger met valve die uitstekend werk verricht en gemakkelijk te bedienen is voor zoiets. Met een zakje water fotograferen was niet te doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

                  Ik ben geen expert in druppels fotograferen maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat gewone manuele flitsen niet voldoende zullen zijn om een vallende druppel scherp vast te leggen.
                  De reden is dat je altijd onder synctijd zit en ik denk dat dit niet voldoende is om 9m/s^2 bij te houden.
                  Daarom kan je mijn inziens beter uitwijken naar HSS flitsen. Yongnuo heeft die ook in zijn aanbod.

                  Wil je het toch proberen met de 560 reeks dan is het enige verschil tussen de model III en IV dat de IV ook een zender heeft ingebouwd. Eigenlijk volkomen nutteloos. Dus beiden voldoen.
                  Je kan voor zowel model III als IV een leuke trigger kopen en dat is de 560-TX. Daarmee kan je elke flits apart aansturen en instellen vanop je camera zonder nog 1 voet te moeten rondlopen.

                  Maar zoals ik al zei vrees ik dat het niet snel genoeg zal zijn allemaal. Het productaanbod in HSS flitsen bij Yongnuo ken ik zo niet.

                  PS: als je foto´s te donker zijn dan verhoog je de kracht van je flitsen, je gaat hoger in iso, meer open diafragma of een combinatie van deze.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

                    HSS heb je niet nodig.
                    Je belichting wordt bepaald door de flitsduur,gezien je in een DUISTERE omgeving werkt.Juist daarom wordt er in het donker gewerkt.Sync moet wel juist staan.
                    Met HSS ga je de mogelijkheid creeren om bij kortere sluitertijden te werken.
                    Maar boven je normale synctijd,ga je verschillende flitsen nodig hebben om je opname volledig te belichten.
                    Bij je sync. bv 1/60 staat de sluiter nog volledig open,en is één belichting genoeg.Bij kortere sluitertijden,bv1/500 sec,gaat de sluiter als een gordijn over de sensor bewegen,en die is nooit volledig belicht.Om dit op te vangen ga je de flitser in HSS dwingen gedurende de hele cyclus te belichten,door verschillende flitsen af te vuren.Totale flitsduur wordt dus 1/500 sec .
                    Met je flits op 1/128 in te stellen kom je ergens uit op flitsduur rond de 1/20000 sec..En dat haal je niet met een doorsnee camera.
                    Dus je HSS heeft het tegenovergestelde effect van wat wij zoeken,in deze opstelling.
                    NBit gaat allemaal maar op voor gordijnsluters en reportageflitsers.
                    Objectieven met een centrale sluiter,hebben daar geen last van.Sluiter gaat open en toe,en alles is belicht in éénmaal.
                    Als je natuurlijk in daglicht werkt,dan zul je wel met HSS moeten werken en ander materiaal.Maar druppels,ontploffende ballonnen,kapotspringende lampen etc. ,worden meestal door amateurs met beperkte middelen en goede resultaten,in het donker gefotografeerd.
                    Last edited by demuro; 27 december 2018, 10:33. Reden: daglicht

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsers voor drop & splash fotografie

                      Ik heb wel wat ervaring met druppelfotografie ((voorbeeldjes)

                      Met enkele flitsers die op manueel kunnen en een slave functie hebben lukt dat, met 2 heb je eigenlijk al genoeg. Ik heb enkele goedkope met enkel manuele stand, alle toeters en bellen die er bij andere bijkomen (TTL) zijn toch niet van doen in dit geval.

                      Ik heb een timer die de zowel val van de druppel(s), camera en flitsen aan kan sturen. Je moet dan wat spelen met de parameters (aantal druppels, tussenafstand tussen meerdere druppels, hoe laat na de druppel te flitsen...), het is zoeken en bijsturen, vraagt wel wat geduld.

                      Zoals anderen schrijven doe je dit in het donker (of toch voldoende donker om bij je camerasettings geen omgevingslicht mee te hebben op beeld), met sluitertijd niet onder de 1/125s, je flits gaat je beeld bevriezen. Je kan ook niet te hoog in intensiteit gaan anders is de belichtingsduur te lang. Vaak zit ik wel in de 400-1000 iso om voldoende licht te hebben. Je kan nadien wel iets optrekken maar liever niet.

                      Corrie White is een goeie referentie, al geeft zij ook aan dat ze soms na uren met lege handen uitkomt. Ik heb wel nog enkele goeie andere pdf's met uitleg als je wilt, laat maar je email na in een berichtje.

                      Comment

                      Working...
                      X