Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson XP-215

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Epson XP-215

    Ik heb naast mijn Canon nog een goedkope printer m.n. de Epson XP-215.
    Mijn vraag luid als volgt: ik moet voor de eerste keer een patroon vervangen.
    Dus ik naar de "Action" en een setje gekocht voor deze printer.
    Op de verpakking staat mijn printer vermeld maar toch aanvaard de printer de patroon niet.
    Inderdaad de chip is helemaal anders dan bij de originele patronen.
    Dus de "Action" mag ik vergeten maar ondertussen al gevonden hoe je originele patronen kunt bijvullen alleen weet ik niet of de chip van de Epson patronen gerest kunnen worden?
    Iemand daar ondervinding mee?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Epson XP-215

    Ik heb eveneens de XP-215 en heb daar in het verleden ook tal van "problemen" mee gehad. Soms hielp het wel door de patronen er terug uit te nemen en opnieuw te steken.
    De laatste maal (verleden jaar) had ik er echter genoeg van en ben terug naar mijn eerste "liefde" gegaan: een zw laserprinter.
    Aangezien ik geen foto's zelf print en louter brieven etc... moet printen is dat toch nog altijd de beste en goedkoopste oplossing.

    Wat ik vroeger bv niet wist is dat die inktjet bij het printen van zw letters ook altijd wat kleur gebruiken. Mijn verbazing was dan ook groot toen ik plots melding kreeg dat mijn cyan patroon bijna leeg was terwijl ik niet anders dan documenten (zw) had geprint.

    Na wat opzoekwerk las ik dat ze inderdaad bij zwart (keyplate) altijd wat kleur mengen.
    Reden? ... volgens de printer-boeren kreeg je daardoor "rich black" (= zwarte inkt + kleuren) itt "flat black" (= alleen zwarte inkt) en dat zou betere resultaten geven.

    Ik ben dat dan ook eens gaan opzoeken en kwam op een website terecht van een drukkerij. Daar spraken ze inderdaad ook over flat black en rich black maar hun uitleg was geheel anders dan wat de printerbedrijven je willen doen geloven. Hieronder wat zij vinden:

    You can never be too rich – or can you? When to Use Rich Black vs. Flat Black

    In the print world, black can be printed as flat black (just black ink), rich black (using a mixture of CMYK) or registration black (100% each of CMYK).

    While all three are options in design software, registration black should never be used in design as it makes the ink coverage too heavy and causes drying problems. (Imagine what four layers of wet paint – in four different colors – on top of each other would look like.)

    Flat black is good for keeping text sharp at small point sizes. It is also cost-effective when running a one- or two-color print job. Rich black produces a deeper black tone that is especially good for large, solid areas of black and is used for matching photo backgrounds. But rich black is only cost effective when you’re already printing four-color process and there is no reversed-out type or small logos. The type tends to plug up since all four colors must line up perfectly when printed. Each black has its own unique purpose.
    Do:

    Ask your printer what mix they prefer for rich black, but a typical mix is 40% cyan, 30% magenta, 20% yellow, and 100% black.
    Use rich black on four-color pieces so the blacks have more depth. It looks amazing, when applicable.
    Use the eye dropper tool in your design software to determine the CMYK percentages when matching a graphic or type to a four-color image to match your rich black.
    Use flat black when you are printing a one- or two-color job.

    Don’t:

    Don’t use registration black. It is 100% each of cyan, magenta, yellow, and black and should never be used in design/printing. Ink will take too long to dry and will likely smear.
    Rich black should not be used on small type and fine rules – especially for type that reverses out. It will cause the type to plug up and lose fine detail.
    If you are printing a job that just uses black and a Pantone color, keep in mind that rich black will add four more colors to the job. In this case, it is more cost-effective to use flat black.



    Als "alleen zwart" het beste is voor letters waarom stellen ze de printers dan zo in (firmware) dat ze steeds en voor alle printopdrachten rijk zwart gebruiken? ...
    Ligt dus voor de hand: om meer inkt te verkopen.
    Er staat een goed filmpje van op het internet: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=AHX6tHdQGiQ
    Blijkbaar verdienen de bedrijven eerder weinig op de verkoop van printers maar maken enorme winsten op de verkoop van inkt.

    Voor mij is het dus terug naar een laserprinter: aankoop HP € 120 (goed voor 700 pagina's) + extra drum € 41 (goed voor 13.000 pagina's).

    Comment


    • #3
      Re: Epson XP-215

      In mijn Epson P50 zitten hervulbare inktpatronen die zich automatisch resetten als ze uit de printer worden gehaald.
      Hoe je originele inktpatronen voor de XP-215 kan resetten en hervullen, dat weet ik niet (maar dat zal wel ergens te vinden zijn op het internet).
      Let er wel op dat refill-inkt niet altijd 100% correcte kleuren geeft, maar als de printer alleen moet dienen om er bijvoorbeeld documenten mee af te drukken, dan is dat minder erg dan wanneer je er foto's mee afdrukt (je schrijft dat je nog een andere printer hebt, waarschijnlijk wordt die dan gebruikt voor foto-afdrukken?).
      Als de P50 het opgeeft, dan koop ik waarschijnlijk een Epson die ervoor gemaakt is om bij te vullen, zelfs de originele inkt daarvoor is nog betaalbaar (wel een beetje duurder dan niet-originele inkt, maar nog altijd véél goedkoper dan originele inktpatronen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X