Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D500 - ISO-waarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D500 - ISO-waarden

    Beste leden

    Dit weekend heb ik de Nikon D500 in huis gehaald. Ik las veel positiefs over de ISO-prestaties, maar ik vind het vreemd dat er in vergelijking met de D7200 (mijn vorige camera) heel wat 'tussenwaarden' ontbreken. Waar ik op de D7200 bijvoorbeeld 'ISO 2000' kon selecteren, ga je bij de D500 van 'ISO 1600' meteen naar '3200' en '6400'.

    Heeft iemand van jullie daar een verklaring voor? En is er misschien een manier ook de ISO toch wat fijner in te stellen? Op ISO 3200 vind ik de korrelvorming namelijk al behoorlijk zichtbaar.

    Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

    Michiel

  • #2
    Re: Nikon D500 - ISO-waarden

    Raadpleeg de handleiding eens, of begeef u eens door de menu-opties... tot gij vindt wat gezocht wordt.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D500 - ISO-waarden

      In het menu onder B1 kan je de stappen instellen. Nu staat die op 1stop, je kan naar 1/3 stop gaan.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D500 - ISO-waarden

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Raadpleeg de handleiding eens, of begeef u eens door de menu-opties... tot gij vindt wat gezocht wordt.
        Normaal huiver ik van dit soort antwoorden, maar in dit geval zou ik het zelf niet beter hebben kunnen formuleren.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D500 - ISO-waarden

          Oorspronkelijk geplaatst door volta88 Bekijk bericht
          Beste leden
          Op ISO 3200 vind ik de korrelvorming namelijk al behoorlijk zichtbaar.
          Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

          Michiel
          Beste Michiel,

          Als er behoorlijk zichtbare ruis is op ISO3200, dan is je belichting misschien niet helemaal optimaal?
          Ik fotografeer al met de D500 sinds hij uitgekomen is en bij Auto ISO is 3200 mijn bovengrens.
          Bij indoor tennis durf ik gerust tot ISO12500 gaan en bij een correcte belichting zijn die beelden nog steeds vrij goed bruikbaar.
          Eens even de belichting nakijken misschien?

          Veel plezier met je D500,
          Jaja
          Last edited by jaja; 23 december 2018, 23:30.
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D500 - ISO-waarden

            De stappen die je neemt in de ISO-instelling kun je zelf kiezen (staat in de manual hoor). Ik ga zelden of nooit boven de 800, omdat ik vind dat deze camera toch wel ruis-gevoelig is bij zwakkere lichtomstandigheden (waar je juist naar hoger iso's gaat hé). Ik vergelijk nu wel met de Df (die de sensor van de D4 heeft), en dat is een groot verschil.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D500 - ISO-waarden

              Inderdaad stel hem in op 1/3de stops en dan zal je die "tussenwaarden" wel kunnen selecteren. Het boekje lezen kan al eens helpen al je niet echt vertouwd bent met het gebruik ve camera.

              ISO 3200 is voor mij ook vrij (te) hoog en zelf ga ik niet hoger dan ISO 800. Ik begrijp dat speciale omstandigheden wel om die hogere ISO's vragen maar verwacht geen wonderen, wat de fabrikanten ook mogen beweren.

              Toen wij lang geleden nog fotografeerden met gevoelige film (analoge tijdperk) en je bv Ilford Delta 1600 (ASA) gebruikte dan wist je dat je behoorlijk wat korrel ging krijgen. Korrel had toen een zekere filmische waarde en werd eigenlijk niet als storend aanzien maar eigen aan de gebruikte film net zoals de levendige kleuren vd Kodak Gold.

              Digitale ruis is echter niet zo flaterend en zal snel leiden tot ergernis van fotografen. Het is ook persoonlijk natuurlijk. Ik lees hier soms commentaren van leden op een foto die zich storen aan die ruis waar anderen er geen probleem mee hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                De stappen die je neemt in de ISO-instelling kun je zelf kiezen (staat in de manual hoor). Ik ga zelden of nooit boven de 800, omdat ik vind dat deze camera toch wel ruis-gevoelig is bij zwakkere lichtomstandigheden (waar je juist naar hoger iso's gaat hé). Ik vergelijk nu wel met de Df (die de sensor van de D4 heeft), en dat is een groot verschil.
                Bij het verhogen van de iso worden mijn foto's beter.
                Zelfs met iso 8000 zag ik donderdag een verbetering tegenover iso 100....

                doordenkertje ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                  Na twee flessen wijn heb ik soms ook dat gevoel !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                    Inderdaad stel hem in op 1/3de stops en dan zal je die "tussenwaarden" wel kunnen selecteren. Het boekje lezen kan al eens helpen al je niet echt vertouwd bent met het gebruik ve camera.

                    ISO 3200 is voor mij ook vrij (te) hoog en zelf ga ik niet hoger dan ISO 800. Ik begrijp dat speciale omstandigheden wel om die hogere ISO's vragen maar verwacht geen wonderen, wat de fabrikanten ook mogen beweren.

                    Toen wij lang geleden nog fotografeerden met gevoelige film (analoge tijdperk) en je bv Ilford Delta 1600 (ASA) gebruikte dan wist je dat je behoorlijk wat korrel ging krijgen. Korrel had toen een zekere filmische waarde en werd eigenlijk niet als storend aanzien maar eigen aan de gebruikte film net zoals de levendige kleuren vd Kodak Gold.

                    Digitale ruis is echter niet zo flaterend en zal snel leiden tot ergernis van fotografen. Het is ook persoonlijk natuurlijk. Ik lees hier soms commentaren van leden op een foto die zich storen aan die ruis waar anderen er geen probleem mee hebben.
                    Liever een bruikbare en acceptabele foto met ruis op +iso 3200 dan geen foto...
                    ik durf mits goede belichting gaan tot iso 6400 met mijn D700
                    en die foto's zijn zelfs uitgeprint op 60x40cm nog meer dan netjes te noemen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                      Ik vind mijn D 700 ook minder ruisgevoelig dan mijn D 500. Maar die eerste is dan ook FF hé, met minder pixeldichtheid....
                      En wat is een acceptabele foto ? Ik heb zelf ook een bloedhekel aan ruis, wat maakt dat een foto met ruis voor mij meestal niet acceptabel is. Maar die 'allergie' voor ruis zal voor elkeen allicht wel verschillend zijn, toch ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Ik vind mijn D 700 ook minder ruisgevoelig dan mijn D 500. Maar die eerste is dan ook FF hé, met minder pixeldichtheid....
                        En wat is een acceptabele foto ? Ik heb zelf ook een bloedhekel aan ruis, wat maakt dat een foto met ruis voor mij meestal niet acceptabel is. Maar die 'allergie' voor ruis zal voor elkeen allicht wel verschillend zijn, toch ?
                        ik heb foto's met ISO 3200 toch mee op de frontcover van een paar mountainbike magazine's gestaan
                        met mijn voorganger een D200 daar was wat anders boven de iso 800 was echt niet doenbaar ,dat krijg je niet meer rechtgetrokken of opgelapt in een fotobewerkingsprogramma ,niet in raw niet in jpeg
                        het is niet pixelpeepen dat je moet doen, dan zie je zelfs bij iso 200 "ruis"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                          Het is heel goed mogelijk dat het gefotografeerde 'moment' zo sterk is, dat de technische kant van de foto ineens minder belangrijk wordt in het geheel. En dan is die foto uiteraard waardevol hé, dan kan die op de cover van een magazine. We hebben dat eens te meer gezien op de WPP in Hulst: daar waren ook veel foto's bij die op technisch vlak een onvoldoende mee krijgen, maar die beklijvende situaties zo realistisch weergeven dat ze een prijs gekregen hebben.
                          Maar ruis is een technisch item, en ja, soms kan ik mij daar heel erg aan storen.... Ik heb dat trouwens ook met onscherpte. Maar daarover kunnen we weer een hele dag over en weer discussiëren hé. Beter een hele dag foto's gaan maken zeker ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                            Och, ik kan best leven met ruis en korrel. Wat deden de impressionisten anders dan ruis in hun schilderijen steken ?
                            Dat op een RX-foto of een CT-scan of een telescoopbeeld de ruis met alle middelen moet worden bestreden daar heb ik geen last mee.
                            Ik zei het al eerder : bij mijn helaas veel te vroeg gestorven vriend Jan (Jan had een opleiding als fotograaf én grafisch ontwerper en was daarmee professioneel bezig) hangt er een (studio)foto van zijn kleinzoon van 1m op 1m, een uitsnede uit een (hou je vast) D2X-foto. Ruis ? Ofwel word ik blind want ik zie daar geen ruis. Een mens vraagt zich af hoe dat kan zeker ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D500 - ISO-waarden

                              Of zet de Manualviewer van Nikon op je smartphone. Echt top app! Staat die dikke boek gewoon in je toestel met handige zoekfunctie.
                              Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
                              Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

                              https://500px.com/pieterhelsen

                              Comment

                              Working...
                              X