Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

    ben pas sinds kort bezig met lightroom
    mijn oude jpeg bestanden laten vlot importeren
    maar voor mijn rawbestanden krijg ik steeds de vermelding 'voorvertoning niet beschikbaar voor dit bestand '
    mijn camera is een canon eos 80D ( dus raw : cr2 bestanden )

    doe ik iets verkeerd of is het gewoon niet mogelijk?

  • #2
    Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

    OK. Welke versie van Lightroom? Eventueel welk platform (Mac of Windows)?
    Volgens deze lijst: https://helpx.adobe.com/nl/camera-ra...d-cameras.html
    Heb je voor de EOS 80D Adobe Camera RAW plugin 9.5 nodig. Voor die versie heb je LR6.5 of hoger nodig. Mijn LR6.14 voor Mac OS (de laatste 'perpetual license' van Lightroom) heeft ACR plugin 10.1, dus ruim voldoende.
    Oplossing:
    - upgraden naar een Adobe CC abonnement;
    - omzetten van CR2 naar dng met de gratis Adobe DNG Converter;
    - naar de concurrentie stappen: DxO, ON1, e.a.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

      Dank voor je antwoord,
      blijkbaar lukt het inderdaad na omzetten naar DNG

      Hier heb ik ook een vraagje bij,
      als ik de CR 2 bestanden omzet worden die ook bewaard naast de DNG bestanden. Als ik die niet allebei wens te bewaren moet ik de CR2 bestanden daarna verwijderen, of kan ik dat ook automatisch laten gebeuren? Of is het beter om ze allebei te bewaren?

      Comment


      • #4
        Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

        Dat vraag je nu aan iemand die alles bijhoudt!
        Persoonlijk zou ik de originele CR2 bestanden, de goede toch, opzij zetten en offline bewaren. Je weet nooit wat de toekomst brengt qua nieuwe ontwikkelingen (pun intended).
        Ik meen ook te weten dat, in tegenstelling tot een CR2 bestand, dat niet kan veranderd worden, een DNG bestand wel aanpasbaar is. Wat als je ooit terugwil naar het echte originele?


        In het begin van mijn digitale fotografie-'carrière' (dat moet zo ergens rond 2006 geweest zijn, hoewel ik m'n eerste digitale camera rond 2000 kocht), zette ik de RAW-bestanden van mijn camera (Canon), en die van mijn vrouw (toen Panasonic) allemaal om naar DNG en behield ik de originelen ook niet. Nu, ik treur niet om het verlies van vele vroege foto's (), maar nu blijkt dat de Canon-DNGs nog steeds door (bijna) alle software kunnen gelezen worden, maar da's wat anders voor die Panasonic-DNGs!
        Aan de pro-zijde in de discussie DNG of originele RAW (voor Canon CR2) is dat DNG-bestanden wat kleiner zijn dan de RAW waarvan ze zijn afgeleid. Is er toch enige compressie van data? Dat weet ik niet, maar ze zijn kleiner.
        Last edited by LesC; 25 december 2018, 16:03.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

          Oorspronkelijk geplaatst door krikri10 Bekijk bericht
          ben pas sinds kort bezig met lightroom
          mijn oude jpeg bestanden laten vlot importeren
          maar voor mijn rawbestanden krijg ik steeds de vermelding 'voorvertoning niet beschikbaar voor dit bestand '
          mijn camera is een canon eos 80D ( dus raw : cr2 bestanden )

          doe ik iets verkeerd of is het gewoon niet mogelijk?
          Als je met lightroom V6 werkt , dan moet je gewoon nen update doen, want lightroom V6.5 doet het volgens Les, dus dan heb je nog niet de updates gehad

          Comment


          • #6
            Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            Als je met lightroom V6 werkt , dan moet je gewoon nen update doen, want lightroom V6.5 doet het volgens Les, dus dan heb je nog niet de updates gehad
            Heel juist, je kan nog altijd gratis naar LR 6.14 gaan (van een vroegere versie 6 wel te verstaan).

            Comment


            • #7
              Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

              TS heeft de DNG-route gekozen, maar nooit geantwoord op mijn vraag met welke versie gewerkt wordt.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

                aan allen bedankt voor de info
                ondertussen is de update naar LR6.14 gelukt en worden ook de CR bestanden geopend
                probleem opgelost

                Comment


                • #9
                  Re: raw bestanden importeren in bibliotheek van lightroom 6 lukt niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door krikri10 Bekijk bericht
                  aan allen bedankt voor de info
                  ondertussen is de update naar LR6.14 gelukt en worden ook de CR bestanden geopend
                  probleem opgelost
                  Nog veel beter. Je had alleen nergens vermeld met welke versie je werkte, hoewel dat m'n eerste vraag was.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X