Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

    Een scherpe knal en kort geknetter...daarna ruis…dat is wat voor de tweede maal uit mijn Revox ForumB boxen kwam toen ik mijn voor-/eindversterker combinatie aanzette. (en dat was vooral de rechtse luidspreker). Nog even lukte het muziek van de cd-speler te horen, boven wat geruis uit, maar daarna niet meer. De volgende pogingen blijft alles doodstil.

    Ik zit met volgende vragen:
    - kan het zijn dat de aansluiting van mijn recent aangekochte Chromecast audio hier voor iets tussen zit? (zit aangesloten via jacks op "tuner in")
    - ik veronderstel dat niet mijn boxen maar de versterker combo het niet meer doet: normaal zet ik eerst de voorversterker aan, daarna de eindversterker; ik hoor dan een dubbele klik na een seconde; dit hoor ik nu niet meer. Enig idee? (Ik durf bijna niet met mijn dure koptelefoon te testen)

  • #2
    Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

    De kans is groot dat er een van je eindtrappen stuk is.

    Als je een losse voor en eindversterker hebt, gaat het hoogst waarschijnlijk in je eindversterker zitten.
    Heeft jr voorversterker een hoofdtelefoon uitgang?
    Zo ja plug daar dan een ( goedkope) koptelefoon in.
    Hoor je muziek, dan zal die wel oke zijn.

    Mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

      De luidsprekers zelf kunnen geen knal, geknetter en geruis maken zonder dat dat signaal uit een versterker of ergens anders vandaan komt.
      Maar ze kunnen wel kapot gaan als er een veel te sterk signaal (te hoge spanning) over komt te staan.
      Dat kan gebeuren als de eindtrap van de versterker het begeeft, maar als de luidprekers het maximumvermogen van de versterker aan kunnen, dan zou in principe de zekering van de voeding ook moeten doorbranden vooraleer er rook uit de spoelen van de luidsprekers komt.

      De Chromecast op "Tuner In" zou normaalgezien correct moeten zijn, alleen een platenspeler heeft een andere (lagere) spanning en daarvoor is er een extra voorversterker nodig, alle andere audio apparaten hebben ongeveer dezelfde uitgangsspanning en dan maakt het eigenlijk niet veel uit welke aansluiting er wordt gebruikt, zolang het maar niet die van de platenspeler is (of die van een microfoon, want die geeft ook een veel zwakker signaal, maar de meeste versterkers hebben geen microfoon ingang).

      Als de voeding van de Chromecast een probleem heeft waardoor die een spanningspiek naar de versterker stuurt, dan kan de versterker daardoor ook kapot gaan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

        Heb je niet anders dat je even op die ingang kan zetten? Radio, cassette, cd... Of verwisselen met een andere ingang. Je moet eerst vinden wat er stuk is.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

          Is dat al een oud beestje?

          Met wat je beschrijft denk ik aan een kapotte condensator. Die zou je met wat handigheid moeten kunnen vervangen.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Is dat al een oud beestje?

            Met wat je beschrijft denk ik aan een kapotte condensator. Die zou je met wat handigheid moeten kunnen vervangen.
            Klopt, dat is ook hetgeen ikzelf dacht, het typerende geluid

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Klopt, dat is ook hetgeen ikzelf dacht, het typerende geluid

              grts
              Sieg
              Maar volgens TS is er nadien geen geluid meer.
              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Nog even lukte het muziek van de cd-speler te horen, boven wat geruis uit, maar daarna niet meer. De volgende pogingen blijft alles doodstil.
              De kans dat er ondertussen ook een eindtrap stuk is zal dan wel redelijk groot zijn, tenzij er een zekering in zit.
              Maar een correcte diagnose op afstand is natuurlijk zo goed als onmogelijk. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Maar volgens TS is er nadien geen geluid meer.
                De kans dat er ondertussen ook een eindtrap stuk is zal dan wel redelijk groot zijn, tenzij er een zekering in zit.
                Maar een correcte diagnose op afstand is natuurlijk zo goed als onmogelijk. [emoji6]
                Lijkt me een klusje voor de kerstman
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                  Bij het zoeken naar fouten is een schema heel handig, maar dat krijg je tegenwoordig niet meer bij elektronische apparaten.
                  Vroeger was het ook veel gemakkelijker om componenten te vervangen, de kleine SMD componenten die tegenwoordig worden gebruikt zijn minder gemakkelijk te vervangen (ik heb er in ieder geval geen ervaring mee).
                  De eindtrap bestond vroeger uit een koppel transistors, tegenwoordig is het dikwijls een module die in zijn geheel moet vervangen worden als er iets mis mee is.
                  Ik heb ooit nog versterkers gerepareerd, maar dat was dus nog in het tijdperk van de componenten die langs één kant op de print zaten, met de soldeerverbindingen aan de andere kant.
                  Maar uiteindelijk blijft het basisprincipe van versterkers hetzelfde, alleen worden er nu andere componenten gebruikt die niet altijd even gemakkelijk uit te meten zijn.
                  Het voordeel van de eindtrap-modules is wel dat die bijna "bulletproof" zijn, die zijn beveiligd tegen overbelasting, en te hoge temperaturen en kortsluiting waardoor die normaalgezien niet gemakkelijk kapot kunnen gaan door "mishandeling" van buitenaf.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                    De voorversterker heeft geen hoofdtelefoon uitgang.
                    Ik heb de versterkers nogmaals aangezet (zonder dat de Chromecast spanning kreeg) en wat aan de volumeknop gedraaid. Dit met de cd-speler als bron. Er gebeurde niks gedurende 30 sec. Toen weer een schelle knal (maar geen muziek). Dus de boxen zijn nog OK denk ik. Ik heb ook de zekering vd tweeters gecheckt en die lijken ook OK.
                    Ergens lijkt zich dus een zekere spanning op te bouwen, die dan iets later resulteert in een knal !

                    Ik heb wat twijfels over die Chromecast Audio: eerder probeerde ik een Logitech Bluetooth Audio Adapter voor het streamen naar mijn hifi maar die produceerde een brom. Toen hoorde ik van iemand "dat de versterker bromt heeft te maken dat de receiver en de voeding van de blue tooth geen gemeenschappelijke aarding hebben. Hierdoor komt er een 50herz signaal van de bluetoothvoeding via de data kabel in de input van de versterker".
                    Ik heb dan die BT Audio Adapter geruild voor de ChromeCast Audio.
                    Dus is het daar te zoeken, zoals Bart ook als mogelijkheid aangeeft.

                    Dat beestje is idd 35 jaar oud, Tommie1 en Sieg.
                    Enerzijds denk ik aan vervanging door een receiver/netwerkaudiospeler (multiroom capaciteiten, streaming Spotify…) zoals deze https://tweakers.net/pricewatch/4677...zwart/reviews/
                    maar aan de andere kant kan ik moeilijk afscheid nemen en vrees ik voor een stepdown in kwaliteit. En dit zijn intussen wel echt vintage toestellen, en nog mooi uitzien ook.

                    Van mijn versterker combinatie was de testcommentaar in het Duitse STEREO tijdschrift destijds (2/1983) " Zelden was het zo eenvoudig om een onvoorwaardelijke aanbeveling te doen, zoals in het geval van de Kenwood-versterker BASIC C1 / M1. Beide bieden topprestaties voor een prijs die op dit moment waarschijnlijk niet zal worden geëvenaard."
                    In maart 2017 schrijft nog iemand "Het lijkt des te verbazingwekkender dat deze combinatie vandaag 35 jaar later zo goed werkt."

                    Deze commentaar, inclusief uitgebreid fotoverslag van een reparatie, staat hier: http://www.good-old-hifi.de/kenwood-...geld-von-1982/

                    Voorlopig ga ik hem niet wegdoen en eens de Kerstman contacteren

                    Zijn er nog ideeën ivm probleemdetectie, rekening houdende met de laatste ervaring: eerst stilte, dan de nieuwe knal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                      Persoonlijk zou ik die (laten) herstellen, maar ondertussen niet te veel meer testen om eventuele verdere schade te voorkomen.
                      Het loont zeker nog de moeite om daar naar uit te kijken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                        Ja om die geluids kwaliteit nog te vinden, ga je moeite moeten doen.

                        Ik was altijd blij als er nog zo eens een versterker binnen kwam voor nazicht.
                        Als je die terug aan de praat kreeg, was het zalig om naar dat geluid te horen.
                        Dat was heel wat anders dan die "prul" van de laatste 20 jaar.

                        Je kan hem laten herstellen. Kwa prijs zal dat nog wel meevallen.
                        Maar de andere componenten zijn ook al 35 jaar oud, en zeker de elco's hebben hun beste tijd gehad.
                        Dus de kans is groot dat er terug wat gaat sneuvelen.

                        Mvg
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                          Ja om die geluids kwaliteit nog te vinden, ga je moeite moeten doen.

                          Ik was altijd blij als er nog zo eens een versterker binnen kwam voor nazicht.
                          Als je die terug aan de praat kreeg, was het zalig om naar dat geluid te horen.
                          Dat was heel wat anders dan die "prul" van de laatste 20 jaar.

                          Je kan hem laten herstellen. Kwa prijs zal dat nog wel meevallen.
                          Maar de andere componenten zijn ook al 35 jaar oud, en zeker de elco's hebben hun beste tijd gehad.
                          Dus de kans is groot dat er terug wat gaat sneuvelen.

                          Mvg
                          Goh, mijn Denon heeft ook zowat die leeftijd, moet ik af en toe eens ontstoffen en wat spray op de contacten spuiten. Het enige wat er ooit aan was waren de soldeerpunten naar de LS-terminal los gescheurd. Toen ik hem binnen deed (wist toen nog niet wat het was) kreeg ik hem terug met de melding : onherstelbaar, geen stukken meer verkrijgbaar. 35€. Volgens mij is hij NOOIT open geweest. Ik heb het tenslotte zelf gedaan. Maar wat je zegt over de kwaliteit van vroeger klopt wel degelijk, heel mijn installatie heeft die leeftijd en is van Denon, met uitzondering van de B&W boxen en de Revox A77 (een 2-sporen).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                            Als ik er goed over nadenk - mijne Sansui versterker is ondertussen ook al 32 jaar oud, dat ding blijft het goed doen (we zullen maar hout vasthouden - want al het andere materiaal heeft het zo lang niet uitgezongen).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is er nou met mijn hifi, versterker kaputt?

                              Het is normaal dat een versterker minder gemakkelijk kapot gaat dan bijvoorbeeld een CD-speler of een cassettedeck (of een ander apparaat met bewegende onderdelen).
                              Als die voldoende koeling krijgt (sommige mensen leggen daar spullen op waardoor de warmte niet weg kan) dan kan die het heel lang uithouden.
                              Het voedingsgedeelte van zo'n oude versterker bestaat nog uit een transformator, gelijkrichter en elco's, bij de nieuwe versterkers (toch bij de goedkope) zit er een schakelende voeding in die waarschijnlijk geen 30 jaar mee gaat (dat merk je meteen als je de versterker vast neemt, die is veel minder zwaar dan de oude waar de transfo voor het grootste deel van het gewicht zorgde).

                              Met een schema is het vrij gemakkelijk om de fout te zoeken, zonder schema is het wat moeilijker, maar bij een ouderwetse versterker met transistors zou dat toch nog wel moeten lukken als de technieker er wat ervaring mee heeft.
                              Als er condensators, weerstanden of transistors defect zijn, dan kan je die nog altijd vinden (voor de transistors kan je als het nodig wel een vervanger vinden als dezelfde niet meer te koop is, dat heb ik vroeger ook al gedaan als de juiste niet in voorraad was).
                              En die onderdelen zijn heel goedkoop, de werkuren zullen op de rekening meer doortellen dan de onderdelen.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X