Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vintage lens voor Sony A7 mkII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vintage lens voor Sony A7 mkII

    Hallo,

    Met de feestdagen zou ik een lichtgevoelige vintage portrait lens willen kopen voor mijn Sony A7 mkII.
    De A7 heeft IBIS en dankzij deze technologie zou ik volgens wat ik op internet lees een vintage lens lens kunnen gebruiken.
    Ik ben er me van bewust dat een native E-mount lens altijd beter zal presteren dan een lens die via een adapter moet gebruikt worden, toch zou ik graag zelf eens willen ondervinden of vintage lenzen iets voor mij zijn. Daarom ben ik opzoek naar een gunstige geprijsde lens zodat ik det eens kan uitproberen.

    Jammer genoeg ontbreek ik heel wat ervaring/kennis ivm vintage lenzen. Ik lees op fora wel dat de Canon FD reeks zeker niet slecht is, maar vroeg me af of er hier op dit forum mensen zijn de me enkele TOP vintage lenzen kunnen aanbevelen die toch betaalbaar zijn.

    Alvast bedankt!
    D.
    “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

  • #2
    Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

    Flektogon 35mm F2.4 of 2.8 in M42 mount? Op mijn A6000 zowat de beste vintage lens die ik mij kan veroorloven.

    Comment


    • #3
      Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Flektogon 35mm F2.4 of 2.8 in M42 mount? Op mijn A6000 zowat de beste vintage lens die ik mij kan veroorloven.
      M42 kan ik zonder adapter gebruiken op een Sony E-mount, of ben ik fout?

      Zijn er naast 2dehands nog andere goede websites om degelijke lenzen te gebruiken.

      Sorry voor de vele vragen, maar ben nieuw in dit segment.

      Alvast bedankt!
      “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

        De Yashica ML objectieven zijn enorm goed.
        Die hebben een eigen bajonet aansluiting maar er bestaan adapters om deze met je Sony te gebruiken.
        Yashica ML objectieven zijn even scherp als de Zeiss objectieven.
        Maar kijk ook eens naar de Russische objectieven, zeer goedkoop meestal met een M42 mount en een zeer mooi bokeh gezien hun aantal lamellen.
        Adapters allerhande vind je bij https://fotodioxpro.com/collections/...s/sony-e-mount
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

          Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
          M42 kan ik zonder adapter gebruiken op een Sony E-mount, of ben ik fout?

          Zijn er naast 2dehands nog andere goede websites om degelijke lenzen te gebruiken.
          Je bent fout, als je iets anders dan E mount wil gebruiken moet je een adapter hebben. E mount is een bayonet, M42 is schroefdraad dat gaat zeker niet lukken. En het register (afstand lens vatting tot sensor) is voor M42 bijna het dubbele van E mount.

          Je kan overal goede lenzen vinden maar als je online koopt is het vaak afwachten wat je krijgt. Soms kan je in fotowinkels 2de hands goede zaken vinden maar die gaan wat duurder zijn dan op het net. Je heb de lens dan wel gezien en in handen gehad (en meestal hebben ze die ook wel eens nagekeken).

          Comment


          • #6
            Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

            Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
            M42 kan ik zonder adapter gebruiken op een Sony E-mount, of ben ik fout?

            Zijn er naast 2dehands nog andere goede websites om degelijke lenzen te gebruiken.

            Sorry voor de vele vragen, maar ben nieuw in dit segment.

            Alvast bedankt!
            Je hebt een M42 naar E-mount nodig, koop "K&F Concept" dat zijn volgens mij (enheel wat anderen) de beste. ER zijn een aantal Fecebook groepen over vintage waar toch wat te leren valt. Iedereen schijnt tegenwoordig zijn lenzen te komen op e-bay ...
            Een andere heel informatieve site is forum.mflenses en allphotolenses
            Goede info die je moet toelaten om "lenskwaliteit" in te schatten, de prijzen tegenwoordig, zijn een ander verhaal.

            edit: Voor sommige vattingen kan je een "helicoid" adapter kopen, dat is een adapter met variabele register-afstand (flange distance: zie wikipedia). Ik heb er zo eentje M42-M42 (19-31 mm) samen met een dunne (1,2 mm) M42-E-mount adapter, werkt perfect an laat toe de lens te gebruiken alsof het een korte balg was en lost mogelijke problemen met scherpstelling op oneindig op.
            Last edited by Guest41; 24 december 2018, 12:21.

            Comment


            • #7
              Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

              Iemand ervaring met Minolta MC 50 mm 1:1.4?
              Op 2dehands staan er van dit soort lenzen enkele in de aanbieding.
              “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                Pallas magenta AM 135mm f2.8 vind ik wel een leuke M42 mf lensje die voor 15euro ofzo te koop is denk ik.
                Pentax Takumar lenzen zijn lenzen die erg goed zijn denk ik, maar wel dure m42 Lenzen. Ik zag toevallige paar dagen terug een artikel over moderne lenzen. Doordat het allemaal zo scherp moet zijn, verdwijnd heel de mooie 3D effect. Ik denk dat je eigenlijk met de meeste prime lenzen van vroeger wel leuke dingen kan doen . Mits je niet de meest scherpe lenzen wil. Maar juist de tekortkomingen volgens huidige termen als karakter ziet.

                Olympus OM lenzen staan trouwens ook goed aangeschreven.
                Last edited by Rogier; 25 december 2018, 18:25.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                  Helaas zie ik een ongelofelijke hoop rommelglas aangeprezen als "lens met karakter" ... dan denk ik "gut" .. met een confituurbokaal kom je waarschijnlijk verder. .. en dan de ziekteverwekkende "bokeh" .. gut, enkel een directe en doorgedreven xanax kuur helpt tegen dat misslijkmakende zicht ... maar ja, een internet hype moet wat torso hebben natuurlijk

                  Comment


                  • #10
                    Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Helaas zie ik een ongelofelijke hoop rommelglas aangeprezen als "lens met karakter" ... dan denk ik "gut" .. met een confituurbokaal kom je waarschijnlijk verder. .. en dan de ziekteverwekkende "bokeh" .. gut, enkel een directe en doorgedreven xanax kuur helpt tegen dat misslijkmakende zicht ... maar ja, een internet hype moet wat torso hebben natuurlijk
                    Doe eens een voorstel zou ik zeggen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                      Kijk ook eens op:
                      Manual Focus Lenses Reviews, test shoots, galleries by manual lenses
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                        Ik heb laatst een 45 jaar oude Nikon aangeschaft bij MK Optics. Die winkel is hier nogal op het forum vermeld.
                        Tevreden van het geleverd materiaal en de service. Ik gebruik de lens met een Novoflex adapter op een Sony A7.

                        Comment


                        • #13
                          Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                          Ik heb een bijoutje te koop. De gouden Petzval lens 2.2 85mm, geheel compleet met leren pochet, mooie doos en diafragmaplaatjes. Ik gebruik ze te weinig, daarom zou ik ze weliswaar met spijt verkopen. Is geschikt voor Nikon, kweet niet of je ze kan aanpassen met een adapter.
                          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                          Comment


                          • #14
                            Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                            Oorspronkelijk geplaatst door grizze Bekijk bericht
                            Ik ben er me van bewust dat een native E-mount lens altijd beter zal presteren dan een lens die via een adapter moet gebruikt worden,
                            ik ben daar niet van overtuigd, het is niet meer dan een buisje met lucht.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: vintage lens voor Sony A7 mkII

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              ik ben daar niet van overtuigd, het is niet meer dan een buisje met lucht.
                              Lees eens na bij lensrentals, ergens in blog een hele tijd terug.

                              Comment

                              Working...
                              X