Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor reportageflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor reportageflitser

    Een 3-tal jaar geleden heb ik mij een flitsparaplu en wit/zwarte achtergrond aangeschaft en deze gebruik ik momenteel met mijn SB-900 reportageflitser. Tot hiertoe de perfecte combinatie voor hetgeen ik het tot hiertoe gebruikt heb. (hieronder 2 voorbeeldjes)
    Het is compact en mobiel wat maakt dat ik het gemakkelijke kan meenemen voor een fotoshoot bij iemand thuis. Het zou echter soms wel leuk zijn om een 2 licht te hebben om bv de achtergrond op te lichten of de schaduwen lichtjes in te flitsen langs de andere kant.
    Ik zou een 2e reportageflitser kunnen gebruiken en een extra flitsparaplu maar ben ook al tegen het probleem van een te warme flitser aangelopen waardoor die eerst moet afkoelen. En met kindjes is dat niet altijd ideaal als die even moeten wachten... ;-)

    Dus het lijkt me geen slecht idee om te investeren in studiolampen. Echter, er is zo veel keuze...
    Ik zou gewoon een alternatief willen voor mijn reportageflitsers aan een gelijkaardige prijs maar met een even compact gebruiksgemak.
    Heeft er iemand goeie ideetjes?



    Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

  • #2
    Re: Alternatief voor reportageflitser

    Hallo,

    Het meest eenvoudige alternatief is een 2de (goedkope) reportageflitser zijn die als slave meeflitst.
    Zelf werk ik met de radiotriggered Godox 850/860V's. Die doen perfect hun werk en lopen nooit warm.
    Lion-batterijpack goed voor 600 full-power flitsen.

    Ik heb ook de SB910, maar die heeft geen "warmlopen" problemen zoals de SB900.

    Maar ik zou zeker bij de reportageflitsers blijven qua compactheid en meeneemgemak.

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor reportageflitser

      Ik hoor hier godox al eens voorbij komem maar heb er zelf geen ervaring mee. Het zouden kleine maar krachtige flitsers zijn.
      Vb: De Godox Witstro AD200 Flitser.
      Deze heeft een flitsvermogen van 200Ws en richtgetal van 60 op ISO100 met de standaard AD-S2 reflector op 28mm en een richtgetal van 52 op ISO100 op 35mm. 

      Heb je toevallig de laatste Shoot liggen, maar nog niet gelezen?
      Daar hebben ze een artikel over verschillende flits systemen.



      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor reportageflitser

        Bedankt voor de reacties. Dan zal ik het misschien toch gewoon bij reportageflitsers houden. Ik ga die godox v860 eens bekijken want 600 flitsen op full power haal ik nu helemaal niet!
        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor reportageflitser

          Als je regelmatig shoots doe zou ik toch opteren om studioflitsers aan te schaffen.
          De reeds genoemde AD200 is even groot als een reportageflitser maar met véél meer mogelijkheden en heeft de kracht van 3 SB-900 reportageflitsers.

          Als je later gropen wil fotograferen of voor andere modifiers wil gaan zoals softboxen, beautydishes en dergelijke kun je de extra power zeker gebruiken.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor reportageflitser

            Heb hier alle flitsen liggen van godox ( van 860, AD200, AD360, tot verschillende AD600 flitsers ).
            Zonder twijfelen heb jij een AD200 nodig. Krachtiger moet deze niet zijn voor wat jij doet.
            En je kan er alle kanten mee uit. Met de trigger kan je de flits bedienen van op uw toestel ( je moet niet meer over en weer lopen ).
            je kan manueel werken, ttl, high speed, strobo...
            Topkwaliteit voor een chinees prijsje.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor reportageflitser

              De Godox AD200 is zeer interessant maar kan niet slave flitsen als ik mij niet vergis. Dus moet je alles van Godox gaan kopen. Kan jij dit even bevestigen Lieven?
              Zelf heb ik die niet maar heb ze wel al gebruikt van een collega.

              Gezien prijs een issue is en je geen bijzondere eisen verder stelt kan je ook eens kijken bij Jinbei basis studio flitsen. Die zijn zeer goedkoop (150 euro) en hebben een bowens mount waardoor je meer gevorderde lichtvormers er op kan zetten die je overal kan vinden voor spotprijzen.

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor reportageflitser

                Hmm, dan moet ik misschien toch nog eens kijken naar die AD200...
                Prijs is op zich niet zo’n issue, ik kijk vooral naar prijs/kwaliteit en de hoeveelheid ik ze zou gebruiken. En aangezien ik niet elke week een shoot doe lijkt het me gek om er enkele duizenden euro’s tegenaan te gooien 😉

                Maar het lijkt me nog wel interessant om wat meer power te hebben voor het geval ik een grotere groep zou moeten trekken.

                Dus nog eens merci voor de info!!
                Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor reportageflitser

                  Meer power heb je vooral nodig om grote lichtvormers te vullen.
                  Veel grote softboxen en octas hebben inwendig 2 lagen difuser zitten en die houden zeer veel licht tegen.
                  Zelf haal ik die binnenste laag er uit zodat ik op lager vermogen kan werken. In de foto´s zie ik geen verschil. Experten zien het misschien wel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief voor reportageflitser

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    De Godox AD200 is zeer interessant maar kan niet slave flitsen als ik mij niet vergis. Dus moet je alles van Godox gaan kopen. Kan jij dit even bevestigen Lieven?
                    Zelf heb ik die niet maar heb ze wel al gebruikt van een collega.

                    Gezien prijs een issue is en je geen bijzondere eisen verder stelt kan je ook eens kijken bij Jinbei basis studio flitsen. Die zijn zeer goedkoop (150 euro) en hebben een bowens mount waardoor je meer gevorderde lichtvormers er op kan zetten die je overal kan vinden voor spotprijzen.
                    De AD200 kan je wel als slave gebruiken. Er zit een slave1 en slave2 functie op. Eentje waarbij hij de preflash negeert.
                    Groetjes,
                    Dominic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief voor reportageflitser

                      ik heb net een nieuwe studioflitser gekocht: een bresser MX-400, zeer schappelijk van prijs (rond de 89 euro voor eentje) mét koeling én slave-functie. En niet te vergeten: een s-bajonet dwz dat je redelijk wat lichtvervormers kan vinden hieromtrent.
                      Zeer tevreden met mijn aankoop.
                      Ik gebruik mijn studio op dit moment voornamelijk voor food en product photography. De koeling is dus wel nodig.
                      Succes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatief voor reportageflitser

                        Na lang twijfelen is het toch een GODOX V860 II kit geworden met 2 flitsers en een trigger. De bestelling heeft wat langer geduurd (overal uitverkocht) maar ze zijn eindelijk toegekomen. Nu kunnen we beginnen spelen met 2 lichtbronnen :-)
                        Voorlopig is dat voor mij meer dan voldoende.
                        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                        Comment

                        Working...
                        X