Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

    Begin deze week heb ik een Zeiss Batis 25mm f2.0 aangekocht en heb nog steeds de mogelijkheid om op de aanbieding "30% korting" op een Zeiss UV-filter in te gaan.

    Het Zeiss 67mm UV protect T* multicoated filter is een UV-filter waarmee u mooiere beelden kunt maken én uw camera beschermt.
    U heeft geen last meer van zonlicht dat reflecteert in uw foto's waardoor u verzekerd bent van heldere, scherpe beelden met duidelijke contrasten.


    Achteraf gezien was ik eigenlijk wel van plan om voor mijn groothoeklens een beschermfilter te nemen.
    Gebruikelijk neem ik uit gewoonte en goede ervaring steeds een filter van het merk Hoya, maar vroeg me toch eens af of de filters van Zeiss dan wel echt de moeite waard zijn

    Het prijsverschil tussen beide filters zijn .....
    Zeiss 67mm UV protect T* multicoated filter = €79 (- 30% korting)
    Hoya Fusion Antistatic 67mm Protector = €40
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

    voor het prijsverschil zou ik het niet laten
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      voor het prijsverschil zou ik het niet laten
      Kan je het aub ook even onderbouwen
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

        Ik zal hier helemaal niet naar omkijken, de tekst is al puur - digitaal - bedrog! Voor dat geld kan je andere nuttigere zaken aankopen.

        Enige reden voor uv zal kunnen zijn dat je je toestel altijd meeneemt naar grote hoogte........ en wat heeft een protectie filter voor nut, feitelijk steek je toch altijd je zonnekap?!

        Comment


        • #5
          Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

          Ik heb inderdaad niet altijd een beschermfilter nodig.
          In de meeste gevallen staat er buiten de zonnekap een Hoya Fusion C-Pola filter op mijn lenzen geschroefd.

          Toch stel ik me dan nog de vraag of het niet nuttig is om toch een beschermfilter te gebruiken in die gevallen wanneer je deze lens (WR) ook wil gebruiken op regenachtige momenten.
          Een degelijke te reinigen beschermfilter zoals een Hoya Fusion met meervoudige coating lijkt me op deze momenten wel zeer handig of wanneer je met je statief thv golfbrekers in de zee of aan de rand van een meer staat te ploeteren.

          Buiten deze vraag ben ik ook op zoek naar een andere ND-filter om de Hoya ND1000 te vervangen?
          Deze laatste heeft helaas geen goede te reinigen coating maar heeft verder beperkte problemen met kleurverschuiving.
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

            Je huivert te veel! Ik snap niet waarom je wel zorg zult dragen voor z'n - onzinnig - filter en niet voor het objectief?!

            Rechtvaardigt het gebruik van ND een vervanging? Als je heel kritisch bent, zal je altijd enige kleurzweem ondervinden bij zulks gebruik. En waarom hen je gekozen voor schroef en niet voor een 100/150mm filtersysteem?

            Comment


            • #7
              Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              ... /
              en wat heeft een protectie filter voor nut, feitelijk steek je toch altijd je zonnekap?!
              Als ik foto's maak op fuiven, moet ik soms toch plakkerige druppels van mijn beschermfilter kuisen. :-(

              Maar dat is natuurlijk heel specifiek ;-)

              Op mijn andere lenzen zit geen beschermfilter.
              Zoals je zegt, dit geld kan voor iets anders gebruikt worden ;-)


              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                En waarom hen je gekozen voor schroef en niet voor een 100/150mm filtersysteem?
                Kan je me aub wat meer info geven ivm het 100/150mm filtersysteem?
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                  Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                  Ik heb inderdaad niet altijd een beschermfilter nodig.
                  In de meeste gevallen staat er buiten de zonnekap een Hoya Fusion C-Pola filter op mijn lenzen geschroefd.

                  Toch stel ik me dan nog de vraag of het niet nuttig is om toch een beschermfilter te gebruiken in die gevallen wanneer je deze lens (WR) ook wil gebruiken op regenachtige momenten.
                  Een degelijke te reinigen beschermfilter zoals een Hoya Fusion met meervoudige coating lijkt me op deze momenten wel zeer handig of wanneer je met je statief thv golfbrekers in de zee of aan de rand van een meer staat te ploeteren.

                  Buiten deze vraag ben ik ook op zoek naar een andere ND-filter om de Hoya ND1000 te vervangen?
                  Deze laatste heeft helaas geen goede te reinigen coating maar heeft verder beperkte problemen met kleurverschuiving.
                  Zo'n beschermfilter als je sproeisel van zeewater verwacht lijkt me toch nuttig. (waarschijnlijk zou je daar beter geen 100/150 filters gebruiken) Een pola EN UV tegelijk heeft minder zin.

                  Een 100/150 filtersysteem bestaat uit een adaptiering die permanent opje lens zit. Daar past een filterhouder op waar vierkante of rechthoekige filters inschuiven. Die zijn 100x100 of 100x150. Kan je dezelfde filters gebruiken op al je lenzen ipv voor elke maat een filter te moeten kopen. Maar zoals hierboven, bij zeewater zou dit tussen de filters en de lens kunnen komen. Dit soort filters biedt geen "bescherming".

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                    Als je een lens koopt van € 1.300 lijkt mij de aankoop ve UV/protect filter van € 40 eigenlijk peanuts. De Hoya Fusion filters zijn heel goed (zelf heb ik de CPL ervan) dus ik zie niet in waarom je de Zeiss zou kopen voor meer maar dat is persoonlijk imo. Kijk bovendien ook eens naar Haida NanoPro series: steengoed en zeer betaalbaar.

                    Een zonnekap heb ik nog nooit gebruikt omdat dat gewoon te onhandig is als je zoals ik vaak met een CPL werkt. Als ik de zon echt wat moet afschermen gebruik ik mijn hand of ga gewoon aan de zijkant ervan staan als de camera op statief staat (bijna altijd in mijn geval).

                    Een zonnekap zal ook nooit in 100% vd gevallen beschermen tegen krassen, een schroeffilter wel. Bovendien is het reinigen ve vlakke filter veel makkelijker dan het reinigen van een bolle lensfront. Een kras op je filter gaat je bank niet breken als je die moet vervangen ... een kras op je lensfront daarentegen ...

                    Wat ND filters betreft heb ik na lang wikken en wegen gekozen voor de Haida NanoPro 1000 (10-stops). Vangt werkelijk weinig stof en laat zich vlot reinigen. Ja, geeft wat magenta-zweem maar dat is typisch voor 10-stop ND's en perfect te corrigeren in post.

                    Ik prefereer schroef- ipv voorzet-filtersysteem omwille vd omslachtigheid vd laatste.
                    Als je met grad-ND's wil werken wordt het natuurlijk een ander verhaal, daar is het handiger om een voorzetsysteem te nemen gezien je daar de overgang kunt regelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                      I.v.m. het opspattende zeewater heb ik helaas al in het verleden een slechte ervaring met een lens opgelopen.
                      Het kan zijn dat de coatings inmiddels sterk zijn verbeterd, maar het risico wil ik absoluut niet meer nemen. Opspattend water is immers nooit te voorspellen Voor de occasionele situaties (zeewater, zand, feestjes, en..) wil ik toch zeer graag een beschermfilter op mijn lens hebben.

                      In de overige gevallen kan je mits het gebruik van de zonnekap misschien best wel zonder beschermfilter werken. Ik ga het alvast voor een eerste keer maar eens lekker toepassen.

                      @tcf
                      Hoe is je ervaring met de Haida NanoPro 1000.
                      Geen last van enige kleurzweem?
                      Zijn de filters van Haida ook eenvoudig te reinigen en blijft de coating na verloop van tijd ook goed vast zitten i.v.m. smearing?
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                        Zoals ik al zei reinigen ze zeer goed. Ik gebruik daarvoor mijn lenspen: meestal gewoon het borsteltje, soms ook het cleaning-staafje aan de andere zijde vd lenspen.

                        De nano-coating komt naar mijn ervaring (3 jaar) niet los. Als je toch hardnekkige vlekken/vegen hebt dan is de oude truc om wat speeksel te gebruiken op een microvezeldoekje imo nog steeds de beste. De enzymen in je speeksel maken dat het eigenlijk een perfecte vlekkenverwijderaar is. Bovendien zitten daar geen onbekende chemicaliën in waarvan ik niet weet of ze al dan niet de coating gaan aantasten.

                        De magenta zweem heb ik meestal bij langere belichtingen (15 sec tot 1 min), bij 1 sec bv merk ik ze zelfs niet.

                        Langere belichtingstijden bij een 10-stops gaat meestal wat magenta zweem geven (althans zo lees ik toch in reviews van andere merken hun 10-stops) al hangt het echt af van de belichtingstijd en de atmosferische omstandigheden. (Ik denk dit omdat ik meer magenta krijg als ik 16-stops gebruik.)
                        Dus: soms wel en soms niet maar alleszins niets om wakker van te liggen en perfect te corrigeren in post.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                          Het verschil zal hem zitten in de coatings.
                          De ene is al beter dan de andere.
                          ik heb B + W, Haida, Hoya en nu Marumi en dat zijn veruit de beste.
                          Marumi, stoot water, olie e.a. vloeistoffen af maar is ook anti statisch, ze stoten stof af.
                          Ter illustratie;(KLIK) is link naar de site van Marumi.
                          Ik moet zeggen dat ik ook mijn twijfels had maar werd wel zeer aangenaam verrast van hun efficiëntie.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                            Hier zeer overtuigd van de Hoya HDX Protector Filters stukken beter dan de ND serie van Nikon.
                            Voordelen, zeer goede coatings en heel gemakkelijk te reinigen, niet het goedkoopste neutrale filter
                            maar volgens mijn ervaring toch een van de beste op de markt, en ja er is veel verschil.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Keuze tussen Hoya vs Zeiss T-filters

                              Was ik nog vergeten te vermelden: https://mygobe.com/shop/lens-filters/uv-filters.html

                              Gobe is een Japans bedrijf dat filters maakt en eigenlijk weinig bekend. Hun top-serie, 3Peak maakt gebruik van waarschijnlijk het zuiverste optisch glas dat er bestaat (Schott b270) en een 16-laagse nano-coating net zoals B+W en Hoya in hun Pro series.
                              Qua prijzen zijn die echter onklopbaar (momenteel nog): https://mygobe.com/67mm-uv-filter-3peak.html ik denk €35 voor een UV 67mm 3Peak.
                              Ze verkopen ook een kit (The Duet) met UV en CPL 3Peak met handige voor- en achterkap (schroefbaar): https://mygobe.com/67mm-duet-filter-kit-3peak.html voor €74 op 67 mm formaat. Voor minder dan de prijs van een Hoya Fushion UV heb je dus een UV en CPL van topkwaliteit.

                              Ze zijn echt wel zeker van hun zaak want je krijgt een lifetime replacement warranty.

                              Wel te bestellen via Duitsland want in België hebben ze nog geen verdeler. https://mygobe.com/de/

                              Bovendien, per filter die je koopt bij hun beloven ze om 5 bomen aan te planten ... ecologisch bedrijf dus
                              Last edited by tcf; 22 december 2018, 12:22.

                              Comment

                              Working...
                              X