Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony RX10 M3, juiste keuze?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony RX10 M3, juiste keuze?

    Ik ben een 15-jarige student die praktijkvakken heeft: multimedia, printmedia en grafisch ontwerp.
    Voor alle drie de vakken heb ik een camera nodig die goede foto’s en video’s kan maken.

    Omdat ik deze camera ook regelmatig mee naar school zal moeten nemen, is een DSLR met objectieven te omvangrijk en te zwaar.

    Het budget bedraagt ongeveer 1.000 euro.

    Momenteel heb ik een Nikon Coolpix S3500, maar deze camera produceert vrij slechte foto’s bij minder goede lichtomstandigheden, en is niet kwalitatief genoeg voor schoolwerk.

    Ik ben van plan om de camera te gebruiken voor school en vrije tijd, en ik ga in de toekomst mogelijk bij een fotoclub.

    Op dit moment heb ik een voorkeur voor de Sony DSC-RX10 M3, ondanks dat deze camera niet goedkoop (€1.089 nieuw) en zwaar is. De camera lijkt me een goede prijs-kwaliteitverhouding te hebben.
    De redenen waarom ik deze camera kies is omdat het een goede kwaliteit van foto’s maakt, veel mogelijkheden heeft qua instellingen, en bovendien een mooi telebereik heeft.

    Ik heb deze voorlopige keuze gemaakt door te lezen in verschillende posts op dit forum en recensies op diverse websites.

    Zelf heb ik geen objectieven, maar mijn vader heeft een DSLR van Nikon met bijbehorende objectieven. Mogelijk is dit iets voor de toekomst.



    Vinden jullie de Sony DSC-RX10 M3 een goede keuze voor de dingen waar ik hem voor wil gebruiken, of zijn er alternatieven van dezelfde kwaliteit en mogelijkheden binnen een gelijkaardig budget?

    Wat is jullie ervaring qua beeldkwaliteit bij een brandpuntsafstand van 400-600 mm?

    Is er iemand die deze camera al gebruikt heeft om foto’s te maken bij concerten, zo ja, gaf dit goede resultaten?

  • #2
    Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

    wat gebruiken je mede studenten? Wat weten de praktijkleraren je te vertellen over deze vragen?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

      Ik heb op dit moment geen idee wat voor camera's de medestudenten hebben of wat de praktijkleraren qua eisen stellen, maar ik wil vooral voor mezelf een camera hebben waarmee ik in quasi alle omstandigheden goede foto's kan trekken.

      Comment


      • #4
        Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

        Hallo,

        Als je nog alle kanten uit moet/kan, dan zou ik niet gaan voor deze (toch wel schitterende) Sony.
        De kans is immers groot dat je op een bepaald moment tegen beperkingen gaat aanlopen.
        Ik zou zeker gaan voor een systeemcamera met verwisselbare lenzen of een kleinere DSLR (want die zijn er ook).
        Je hebt tegenwoordig meer dan keuze te over en die zijn ook te vinden binnen je budget (inclusief lens)
        Een brandpuntsbereik van 400-600mm is leuk, maar ga je in de praktijk zeker niet zo vaak gebruiken.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

          Oorspronkelijk geplaatst door Thomas_ Bekijk bericht
          maar ik wil vooral voor mezelf een camera hebben waarmee ik in quasi alle omstandigheden goede foto's kan trekken.
          Dat hangt meer van jouw af dan van de camerakeuze.

          Een Oly OM-D E-10 mkiii met een oly 12-50, heb je gelijk macro, en eventueel een pana 45-200 kom je een heel eind.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

            Voor pakweg een 600 eu heb je reeds een sony a600(apsc) met lens,die nog perfect meekan.

            Comment


            • #7
              Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

              Sorry,0 vergeten,moet zijn sony a 6000.
              Last edited by jozef13; 20 december 2018, 06:43. Reden: Typfout

              Comment


              • #8
                Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Hallo,

                Als je nog alle kanten uit moet/kan, dan zou ik niet gaan voor deze (toch wel schitterende) Sony.
                De kans is immers groot dat je op een bepaald moment tegen beperkingen gaat aanlopen.
                Ik zou zeker gaan voor een systeemcamera met verwisselbare lenzen of een kleinere DSLR (want die zijn er ook).
                Je hebt tegenwoordig meer dan keuze te over en die zijn ook te vinden binnen je budget (inclusief lens)
                Een brandpuntsbereik van 400-600mm is leuk, maar ga je in de praktijk zeker niet zo vaak gebruiken.

                Jaja
                Helemaal mee eens.
                De RX10 is een schitterende camera, maar voor jouw doel zou ik eerder naar bv. een A6000 met CZ16-70 kijken. Echt een uitstekend en handig toestel dat op dit moment nieuw tegen heel lage prijs over de toonbank gaat. Ook tweedehands gemakkelijk te vinden trouwens, en dan heb je er voor ongeveer hetzelfde geld nog een 35/1.8 bij.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                  Een alternatief voor de Sony RX10 III, dat veel prijsgunstiger uitvalt en quasi gelijkwaardig is in kwaliteit, is de Panasonic FZ1000.
                  Te koop voor een kleine 500 Euro.
                  Ik heb deze camera gekocht voor reisfoto's in Zuid-Afrika en Indonesië en ben geschrokken van de kwaliteit van de beelden.
                  Het grote bereik en alles in één is ideaal voor reisfotografie. Bovendien was de bedieningsergonomie uitstekend.

                  Ik zou in jouw geval opteren voor een M4/3 of een APSC-sensor in een systeemcamera met verwisselbare lenzen en dus niet in een 1 inch sensor camera zoals de RX10 III of de FZ1000.
                  Om compact te blijven kan je nog altijd kiezen voor een alround-lens die er meestal op staat, maar als het moet kan je een andere lens monteren.
                  Het is nu net in weinig licht situaties dat de verschillen in sensor-grootte mee gaan spelen. En net van dat aspect ben je nu niet tevreden. Fuji bv. is zeer goed in hoge iso foto's.
                  Er kwamen in de posts van andere BD'ers over dit topic al wat concrete voorstellen aan bod. Doe er je voordeel mee.

                  Succes met je keuze
                  Straatfotograaf in Antwerpen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                    Bedankt voor alle reacties, ik heb veel interessante dingen gelezen.

                    Ik heb intussen ook enkele toestellen in mijn handen gehad, waarbij de Sony RX10 veel prettiger aanvoelde dan de Nikon D90 van mijn vader.
                    Nochtans is deze Nikon DSLR toch ook een redelijk compact toestel.

                    Daarom blijf ik, ook vanwege het gebruiksgemak en het niet moeten wisselen van lenzen, de voorkeur behouden voor een compact-/bridgecamera tegenover een DSLR.
                    Als ik over enkele jaren alsnog de overstap zou maken, dan zal de keuze logischerwijze op Nikon vallen, dit vanwege de 6 voor Nikon passende objectieven die hier nu al in huis zijn.

                    Daarom ga ik mijn vraag nu meer specificeren.
                    Is er binnen het budget van ±1.000 euro een betere camera te vinden dan de Sony RX10 M3?
                    Ik heb ook reviews, testen en vergelijkingen bekeken over de Panasonic FZ1000/FZ2000, en die blijken kwalitatief toch een klein stapje lager te staan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Thomas_ Bekijk bericht
                      Is er binnen het budget van ±1.000 euro een betere camera te vinden dan de Sony RX10 M3?
                      Nee, niet in de categorie bridge volgens mij.



                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Thomas_ Bekijk bericht
                        Bedankt voor alle reacties, ik heb veel interessante dingen gelezen.
                        Als ik over enkele jaren alsnog de overstap zou maken, dan zal de keuze logischerwijze op Nikon vallen, dit vanwege de 6 voor Nikon passende objectieven die hier nu al in huis zijn.
                        "Over enkele jaren ...", dat is een eeuwigheid in fotografie

                        Succes in je keuze.
                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony RX10 M3, juiste keuze?

                          Ik heb een tijdje geleden ook de RX10 gekocht. En het is een heerlijke camera. Ligt goed in de hand, maakt prachtige beelden, zeker op lange telestanden, is snel, je hebt een echte alleskunner in je hand. Voordeel is ook dat je geen lenzen en dergelijke meer moet bijkopen, 1 of 2 extra accu's en je bent vertrokken. (overweeg een externe lader als je een extra accu aanschaft, laden in de camera is goed, maar heeft ook zijn beperkingen)
                          Het is wel een Sony, betekend veel onlogica in de menu's. Maar anderszijds, de automatische standen doen het ook zeer goed, meervoudige belichting op auto iso doet echt wonderen ter compensatie van de ruis die je hebt tengevolge van de kleine sensor bij weinig licht.
                          Wil je het uiterste uit de camera halen, kan ik je wel een e-boek aanraden (dit is overigens de eerste camera in mijn leven waar ik een boek voor gebruikt heb), in mijn geval is het de Gary Friedman versie.
                          Succes met de keuze.

                          Comment

                          Working...
                          X